Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm ang Rondane på langs, evt Rondanestien


Eikenes

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på Rondane-tur. Tenker gjerne å ta tog til Hjerkinn og gå til Otta, innom alle toppene. Har aldri vært i Rondane før, og blir på sett og vis ikke veldig mye klokere av å lese alle turrapporter og turforslag derfra. Derfor spør jeg her, litt av teskje-prinsipp.

1. Når jeg har gått fra Hjerkinn og inn i selve Rondane-området, er det slik at jeg kan telte ett sted, og bruke det som utgangspunkt/base for å bestige alle toppene, eller er det fryktelig klønete måte å gjøre det på?

2. Hvor mange dager bruker jeg å nå alle toppene, hvis jeg bruker camp som nevnt i spm 1 som utgangspunkt?

3. Er det noen som evt har gått Rondanestien i sin helhet fra Bjørvika, og synes det var verdt turen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vad menar du med alla topparna? Alla toppar mellan Hjerkinn och Otta? Det blir 40-50 stycken! Vilka är det du menar?

Med topparna över 2000 meter går det nog fint att ligga nedanför Digerronden/Galenbotn, men du sparar nog tid på att flytta bascampen.

2. Räkna med en ordentlig lång dag för att hinna med Digerronden och Midtrondens toppar en dag, Rondslottet, Vinjeronden och Storronden blir också en ordentligt jobbig dag, kanske det behövs 2 dagar för att klara detta. Veslesmeden och Storsmeden blir en dag.

Jag skulle nog satsa på ett basläger i Rondvassdalen och ta Vesle och Storsmeden en dag, flytta baslägret till Galenbotn och ta Diger och Midtronden, sedan en dag vandring till Rondvassbu och vidare upp mot Rondholet och ha ett tredje basläger där för att öka chansen att klara Vinjeronden, Rondslottet och Storronden på en dag. Alltså 4 dagar för dessa toppar, 5. dagen för att komma till Otta plus dagarna för att komma från Hjerkinn till Rondvassdalen, 2-3 dagar där, så 7 dagar minst, antagligen 8-10 för att vara säker på att hinna, det blir långa dagsturer om du ska klara det på en vecka!

3. Det blir Rondanestigen i höst för mig, gläder mig till det, men kan inte ge några erfarenheter ännu.

Lycka till med turen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan

Tusen takk for godt svar. Det høres fornuftig ut, selv om jeg aldri har vært i der før. Er godt trent til fjellturer, så lange dager går fint.

Er det i orden at jeg sender deg pm om det er noe annet praktisk jeg lurer på i forbindelse med Rondane?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.