Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til alenetur?


Julie_G

Anbefalte innlegg

Bare å kjøre på. Ser du har fått mange tips og tilbud om turfølge, men det er topp å gå alene. Helt alene blir man likevel aldri i Jotunheimen og med telt på Turtagrø får du nok selskap utover kveldene om du ikke er asosial. 

Ville heller ikke bekymret meg for å bli med på en toppturhelg i Rondane. Det er nok en tøff tur, men det fine er at alle 2000-meterne ligger i relativ nærhet til Rondvassbu, så det er bare å gå tilbake dit når du har fått nok. 

 

Leirvassdalen er ellers helt topp for topptur med basecamp. Alt fra veldig luftige klyvinger til helt greie topper. Mye folk her også. Tipper det går greit å få bussen som går fra Beitostølent til Gjendesheim å stoppe her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Gikk over Besseggen på lørdag; flott tur med knallfint vær! Glad jeg tok turen fordi jeg innså ganske raskt at beina mine ikke egner seg til den turen jeg planla tidligere i denne tråden. Leggene mine blir fort sure, så jeg velger å legge om ruta og trenger noen flere tips...igjen...

 

Slik jeg ser det så har jeg 2 alternativer:

1) Sette opp camp et sted og ta dagsturer derfra (toppturer går fint med lett oppakning, men tar ikke sjansen med tung sekk)

2) Gå lengre strekninger med tung (<20kg) sekk, uten for store stigninger. Strekningene kan godt være lange, men ikke for store stigninger. Dagsetapper på 5-7t. 

 

Jeg har telt og skal bruke det. Har tatt fri uke 33 til denne turen og varigheten kan være alt fra 3-5 dager. Må ta buss/tog fra Oslo så tenkte startpunkt ved Turtagrø, Gjende, Fondsbu, Sognefjellshytta osv.

 

Har sett på muligheten å ha camp i nærheten av Turtagrø (tips til teltplasser?) og ta turer opp til Nordre Skagastølstind, Nordre Dyrehaugstind og Fannaråkhytta.

 

Ser at om jeg velger ruter fra "hytte-til-hytte" så er stigningene gjerne fra 800 til 1400m over 15-20 km (type fra Skogadalsbøen eller Gjende til Leirvassbu). Hvordan er disse strekningene å gå med tung sekk? Det som tok livet av leggene mine denne helgen var første stigningen fra Memurubu. Og hvor lenge er det mørkt i August? Har lyst til å ta nattbilder på turen, men sånn som det er nå så er det jo ikke vits å drasse med stativ (blir jo så seint møkt/tidlig lyst). Dette er en fototur hovedsaklig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at sekken må veie 20kg? Det høres mye ut. Antar fotoutstyret drar opp vekten litt, ville droppet stativ. Øv deg litt på å ta bilder med lang lukketid med kamera plassert på steiner o.l.

 

Ser du har ganske stort telt, tung brenner etc., skal ikke foreslå å kjøpe så mye nytt utstyr, men ville kanksje vurdert å kjøpe en billig og lett toppmontert gassbrenner, også supplere litt med mat underveis? Du kan handle snacks og sjokolade på de betjente hyttene, fungerer bra som lunsj, også kan du kjøpe tørrmat, potetmos o.l. om du går forbi noen selvbetjente hytter på turen. 

 

Om du får ned vekten på sekken bare 5 kg kan det utgjøre ganske stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at sekken må veie 20kg? Det høres mye ut. Antar fotoutstyret drar opp vekten litt, ville droppet stativ. Øv deg litt på å ta bilder med lang lukketid med kamera plassert på steiner o.l.

 

Ser du har ganske stort telt, tung brenner etc., skal ikke foreslå å kjøpe så mye nytt utstyr, men ville kanksje vurdert å kjøpe en billig og lett toppmontert gassbrenner, også supplere litt med mat underveis? Du kan handle snacks og sjokolade på de betjente hyttene, fungerer bra som lunsj, også kan du kjøpe tørrmat, potetmos o.l. om du går forbi noen selvbetjente hytter på turen. 

 

Om du får ned vekten på sekken bare 5 kg kan det utgjøre ganske stor forskjell. 

 

Er ikke 100% sikker, men med telt, sovepose, liggeunderlag, kamera og klær så blir det fort tungt. Uansett så går jeg ikke opp til Fannaråkhytta med mer enn en dagstursekk... Kan alltids returnere teltet og bytte det ut med Ringstind Light/Superlight 2 (?). Sekken syntes jeg er kjedelig å bytte ut, er god å gå med, men sikkert lett å selge (for 1500+frakt) hvis du har noen alternativer i tankene (?). Brenneren utgjør ikke så mye vekt så den bytter jeg ikke ut, og jeg tenkte å kjøpe inn tørrmat til turen. Kameraet veier vel totalt 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet så mye utstyr. Brenneren er flott til vinterturer og turer hvor du skal lage mye mat. Om du kjøper en biltemabrenner er det for å ha en lett, toppmontert brenner til turer hvor du bare spiser real o.l.  

Det er jo en bra storsekk du har, selv om du kan finne noe lettere, men storsekken får du kanskje bruk for til seinere. Om den passer ryggen din ville jeg beholdt den. Teltet ditt er kanskje litt stort til soloturer på sommerne, men du vil ha glede av det på vinteren og om du skal ha med deg flere på tur.

Du kan låne et litt lettere telt av meg om du vil. Og en superlett brenner, om du vil teste det. Og kanskje sekk også... 

 

Ellers er jeg 90% sikker på at du kan få hjelp til å få ned vekten på sekken litt om du legger ut en fullstendig pakkliste her på forumet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet så mye utstyr. Brenneren er flott til vinterturer og turer hvor du skal lage mye mat. Om du kjøper en biltemabrenner er det for å ha en lett, toppmontert brenner til turer hvor du bare spiser real o.l.  

Det er jo en bra storsekk du har, selv om du kan finne noe lettere, men storsekken får du kanskje bruk for til seinere. Om den passer ryggen din ville jeg beholdt den. Teltet ditt er kanskje litt stort til soloturer på sommerne, men du vil ha glede av det på vinteren og om du skal ha med deg flere på tur.

Du kan låne et litt lettere telt av meg om du vil. Og en superlett brenner, om du vil teste det. Og kanskje sekk også... 

 

Ellers er jeg 90% sikker på at du kan få hjelp til å få ned vekten på sekken litt om du legger ut en fullstendig pakkliste her på forumet. 

 

Kommer til å bytte Fjellheimen 3 teltet met et 1-2 manns telt. Med et raskt søk så ser jeg at Helsport Ringstind Light 2, Hilleberg Akto og Anjan 2 er noen alternativer. Hva anbefales?

 

Sekken beholder jeg siden jeg fikk den billig, men skal se etter en lettere en. Ser at Osprey og Arc'teryx har 75L sekker på ca. 2.5 kg. Finnes det noe lettere/bedre alternativer? Tror at 75L er en ok størrelse, tror 65 kan bli litt lite...

 

Skal klare å få ned vekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig fornøyd med min Arc'teryx Altra 85. Forskjellen mellom Altra 65 (2.25kg) og Altra 75 (2.4kg) er 150 gram, så ikke så mye å spare her.

 

Det er fint mulig å finne lettere alternativer. Men en bør da være bevisst på at årsaken til at disse sekkene er lettere er pga at bæresystemet, stabilisering/stivhet i rygg, og festemuligheter på utsiden (gjerne) er forenklet. Dette fører igjen til at hvordan du fyller de (altså hvor i sekken hva er plassert) får mer å si på denne type alpine/lettere designede sekker. Skal du velge en slik sekk så bør det altså være fordi du tenker/ser for deg at du skal kutte vekt på andre områder også. (Hvilket selvfølgelig ikke er en dum idé).

 

En feil jeg gjorde da jeg "begynte" med friluftsliv var å kjøpe sekken først. Det kan være en idé å lage en pakkeliste over alt du trenger på turen, få dette vurdert (f.eks på fjellforum), gå til innkjøp av alt dette, for så å kjøpe sekken. Da vil du når du fyller den med alt innholdet ha muligheten til å evnt. bytte den om den viser seg å være for stor eller for liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal vente med sekk til jeg har funnet alt jeg trenger til turen.

 

Noen tips til solotelt? Hva med Hilleberg Enan? Veier veldig lite og ser stort nok ut for meg og en sekk. Evt. Anjan 2? Er 168 cm. Bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Hilleberg Unna eller Tarptent Scarp 1 (eller kanskje 2)  - Lette små solotelt som tåler mye vær og som også gir deg muligheten for å ha med turfølge om dere aksepterer å sove litt intimt. ( i Scarp 2 vil 2 stk ha grei plass)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd der Hilleberg Enan blir diskutert her. Av lettvektere så er Helsport Ringstind et mulig alternativt (til Enan), og jeg ser at de også blir sammenliknet i tråden jeg linker til.

 

Personlig så hadde jeg nok valgt et telt fra "Red Label" serien (om du ender opp med Hilleberg). Da vil du kunne bruke de hele året, samtidig som de noe tykkere stengene/materialene fører til litt lengre holdbarhet. (Tenker da på Akto/Soulo/Unna). Det er også en bruker på forumet (like høy som deg) som har/(hadde?) Hilleberg Nallo 2 (2.0kg/2.4kg) som sitt alenetelt, men som vurderte Unna (post om det her) (Som Walle skriver - pga begge åpner for turfølge...). Du kan vurdere å sende henne en PM for litt tips.

 

Jeg vurderte også Nallo 2 (hence, jeg har oversikt over høyden på andre brukere.... :P ), og la i den forbindelse ut en ØK annonse på Finn.no for det. Om du er interessert så fikk jeg da to tilbud på 4000 (ene var bare brukt på noen turer, og footprint fulgte med. Andre var helt ubrukt, men ikke med footprint). 

 

Tilbake til vekt... noen gram her og noen gram der, blir fort noen kg... Så det er alltid en vurdering du må gjøre. Hvor ofte kommer du f.eks til å gå fjellet sent på høsten eller på vinteren? vs hvor kjedelig er det ikke å ikke kunne gå på tur pga en har fokusert for mye på vekt (gitt at du ikke har råd til flere telt, slik at en har både for sommer og vinter..).

 

Hilleberg Enan (1.1kg) +  Black Diamond Mission 75 / Berghaus Expidition light 80 / Exped Thunder 70 (1.6kg) = 2.7kg

Hilleberg Nallo 2 (2.4kg) + Arc'teryx Altra 75 (2.4kg) = 4.8 kg

Differanse = nesten 2kg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd der Hilleberg Enan blir diskutert her. Av lettvektere så er Helsport Ringstind et mulig alternativt (til Enan), og jeg ser at de også blir sammenliknet i tråden jeg linker til.

 

Personlig så hadde jeg nok valgt et telt fra "Red Label" serien (om du ender opp med Hilleberg). Da vil du kunne bruke de hele året, samtidig som de noe tykkere stengene/materialene fører til litt lengre holdbarhet. (Tenker da på Akto/Soulo/Unna). Det er også en bruker på forumet (like høy som deg) som har/(hadde?) Hilleberg Nallo 2 (2.0kg/2.4kg) som sitt alenetelt, men som vurderte Unna (post om det her) (Som Walle skriver - pga begge åpner for turfølge...). Du kan vurdere å sende henne en PM for litt tips.

 

Jeg vurderte også Nallo 2 (hence, jeg har oversikt over høyden på andre brukere.... :P ), og la i den forbindelse ut en ØK annonse på Finn.no for det. Om du er interessert så fikk jeg da to tilbud på 4000 (ene var bare brukt på noen turer, og footprint fulgte med. Andre var helt ubrukt, men ikke med footprint). 

 

Tilbake til vekt... noen gram her og noen gram der, blir fort noen kg... Så det er alltid en vurdering du må gjøre. Hvor ofte kommer du f.eks til å gå fjellet sent på høsten eller på vinteren? vs hvor kjedelig er det ikke å ikke kunne gå på tur pga en har fokusert for mye på vekt (og ikke har råd til flere telt, slik at en har både for sommer og vinter).

 

Hilleberg Enan (1.1kg) +  Black Diamond Mission 75 / Berghaus Expidition light 80 / Exped Thunder 70 (1.6kg) = 2.7kg

Hilleberg Nallo 2 (2.4kg) + Arc'teryx Altra 75 (2.4kg) = 4.8 kg

Differanse = nesten 2kg...

 

Takk for svar, har kikket litt på Akto også (tror kanskje det blir denne istedet for Ringstind light 2...). Dette kommer utelukkende til å brukes på sommeren de første årene (blir ingen vintertur i telt, sikkert ingen høsttur heller). Er det mulig å ende opp med en mindre sekk enn 75L? Gitt at jeg ender opp med Hilleberg Akto, SynMat 7M, Helsport Huldreheim (litt stor, men jeg er frosen), klær og mat for 5 dager? Kommer ikke til å kjøpe for mye utstyr, det er kun snakk om noen håndfulle turer i året (både i marka og på fjellet). Om interessen skulle bli større så skal jeg heller vurdere annet/bedre utstyr da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Osprey Exos 58 liter (1.1 kg) og Ringstind Superlight eller Enan pluss synmat så er du nede på ca 2.5 kilo og har fortsatt plass til mat klær og en tre-sesongs dunpose skulle jeg tro. 

 

 

Det burde forøvrig være den beste medisinen mot sure legger    :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette blir den endelige ruten:

  • 8 August
    Nettbuss: 09.30 Oslo - 16.10 Lom
    Lokalbuss (23-190): 16.30 Lom - 18.10 Turtagrø

    Turtagrø - Skagastølsvatnet (sette opp camp her?)

     
  • 9 August
    Skagastølsvatnet - Nordre Dyrhaugstinden - Skautevatnet (mulighet til å sette opp telt her?) 

     
  • 10 August
    Skagastølsvatnet/Skautevatnet - Fannaråkhytta 

     
  • 11 August
    Fannaråkhytta - Skogadalsbøen 

     
  • 12 August
    Skogadalsbøen - Mjølkedalstjørni/vatnet

     
  • 13 August
    Mjølkedalstjørni/vatnet - Eidsbugarden

     
  • 14 August
    Båt: 08.05 Eidsbugarden - 09.50 Bygdin
    Valdresekspressen: 10.05 Bygdin Hotell - 14.55 Oslo

Ser dette ok ut? Blir lett få sekken ned til 15 kg, skal legge ut pakkelista når den er klar for å se om det kan reduseres ytterligere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over Besseggen på lørdag; flott tur med knallfint vær! Glad jeg tok turen fordi jeg innså ganske raskt at beina mine ikke egner seg til den turen jeg planla tidligere i denne tråden. Leggene mine blir fort sure, så jeg velger å legge om ruta og trenger noen flere tips...igjen...

At leggene blir sure er vel som det skal være om du er på dine første turer. Utholdenheten øker etter hvert. Det er for enkelt å tro at man kan kjøpe seg ut av melkesyra. Med erfaring lærer du noe om hva du må ha med i sekken og hva du kan la ligge hjemme. Du lærer også noe om farten du kan holde i ulike typer terreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, at det ikke har noe å si for beina om sekken veier tjue eller ti kilo er jeg uenig i. For min del er forskjellen på en ti og tjue-kilos sekk helt avgjørende for hvor behagelig turen blir, samt at muligheten for å pådra seg belastningsskader reduseres betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har det noe å si, men tror du beina ikke hadde vært sure på den første turen også med en tikilos sekk? Dessuten kan den reduseres fra 20 kilo uten å kjøpe nye ting. Det handler om hva man kan la ligge igjen. Poenget mitt var at løsningen som ble presentert mot sure bein var å kjøpe ting..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa Egentlig er det vel trådstarter som har foreslått å kjøpe nye ting, jeg har foreslått det motsatte, at hun ser på om det er ting hun kan legge hjemme som gjør at hun får noen kilo lettere sekk. Men om hun er ganske sikker på at det ikke blir noe annet enn sommerturer de neste årene og hun kan bytte uten at det koster henne noe kan jo enkelte ting kanskje byttes uten at det gjør noe. På den andre siden blir man jo fort hekta på turlivet og da kan både teltet og sekken hun hadde fra før være "kjekk å ha". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå skulle det snart være turstart, men har klart å pådra meg stressbrudd i foten så tar ikke sjanse på alenetur i fjellet enda... Har utsatt det til andre uka i september, og håper at det skal gå fint da.

 

Nå trenger foten min hvile, men om noen uker så håpte jeg å kunne ta en helgetur på fjellet med en lettere sekk (altså sove på hytte og ikke i telt). Noen tips til steder det er greit å komme seg til med buss/tog fra Oslo (må dra etter jobb)? Har lyst til å se mer av Rondane og Jotunheimen, men uten mulighet til å gå på toppturer blir kanskje det litt lite med en helgetur. Kanskje Hardangervidda hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du sliter med melkesyrelegger, min påstand er at du ikke blir kvitt dette med 2-3 korte turer i året (over 3-5 dager).

Her må det mer tilvenning til, du begynte innlegget i mai nå er det snart midten av august, du burde trent mer, mener jeg :)

Jeg synes du fokuserer mye på vekt, en vekt for en uerfaren kropp er noe HELT annet med samme vekt på en erfaren kropp (kanskje kan du doble komfortvekten med trening/tilvenning?).

Det er alltid bedre på tur med litt grunnlag!

Håper du ikke tar deg nær av min ærlige mening, men gå ut på kveldene, hopp av trikken/bussen noen stopper før jobb, sykle med tunge gir etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.