Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket Tarptent? (splittet)


Mrplaff

Anbefalte innlegg

Kikket på XXL i dag, prisen på hylla på Reinsfjell SL var fortsatt 5500. For meg spiller det liten rolle, tenkte å kjøpe et Tarptent mens jeg er i statene om et par uker, men har problemer med å bestemme meg for hvilket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser det ut til å bli ProTrail og Stratospire 2, men jeg kikker på Scarp 2 og Hogback også. ProTrail er fin, men kanskje litt unødvendig. Ser etter et familietelt for tre, helst frittstående og lett- ser ut som akkurat den kategorien mangler litt. Ser ut som Stratospire 2 gir mest plass per gram og krone, på tross av at jeg ikke bruker vandrestaver. Forstår det som at Hogback ikke er frittstående på tross av dobbel bue-mulighet. Noen innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter Stratospire 1 levert i ettermiddag eller i morgen i følge sporingen (......spenningen er til å ta å føle på).

Du får kjøpt rette stenger etter mål her som kan være kjekt siden du ikke bruker vandrestaver.

Scarp2 får akkurat plass til 2 voksne. Da ligger underlagene helt inntill hverandre, men det er faktisk plass til kokkelering og sekker i hvert fortelt.

Hogback ser ut som en større variant av Scarp, så denne må jo være perfekt, selv om den muligens blir litt stor til 3, men det er vanskelig å argumentere mot 1,85kg for et 3-4 manns telt....som står i vinden på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han selger stenger til dem på Tarptent også, men de du viser til er kanskje lettere? Ifølge Henry er Stratospire 2 det teltet jeg trenger, iom at jeg har et bra vintertelt, og at han ikke tilbyr stoffduk i innerteltet på Hogback, kun netting. Men ikke bare vekten, fotavtrykket er også veldig hyggelig på Hogback, til firemannstelt å være er det lett å finne teltplass. Har ikke bestemt meg, mulig det blir en tredje løsning, hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det slik at de kan leveres på 2 uker, mulig jeg har misforstått!

 

Edit: Det ser ut som bildet er litt komplisert, og muligens fleksibelt mht behov?

Apr 8 Update:

Please note that we are expecting a wait time of approximately 2 weeks for new ProTrail orders to be shipped.

We fill backorders as shelters come out of production and "in stock" items normally take a day or two to ship. "On order" products are still orderable and your order goes into the queue pending more stock.

Most models are in stock and ship 1-3 days after ordering. Others listed as "on order" in the webstore will ship 1-2 weeks after ordering. Please contact us if you have specific timing questions.

Shipping times vary depending on service and destination. Click here for service information.

Please use the comments field on the order form to tell us your "need by" date so we can get your order to you on time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Stratospire 2 på mine fjellturer om sommeren. Med gåstaver blir oppsettet svært stabilt og stramt så lenge man har gode pluggfester ved dørene. Stengene som du kan kjøpe til, flexer en god del og ting blir ikke like stabilt. Kanskje andre stenger i karbon som kan tilpasses på lengden blir bedre?

Forøvrig er det veldig god plass i teltet. Forteltene er vesentlig større enn de i Scarp 1 og 2. Teltet er nok ikke det aller beste på liggelengde, men jeg (186cm) klarer meg greit.

Tror ikke det er lett å få noe særlig mer volum pr gram, sett i forhold til den relativt gode prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ejer et gammelt cloudburst 2 (det minder mest om squall 2) og et protrail.

Jeg er glad for begge, og protrail ville jeg godt tage på sommerfjell med. 

Hvis du har behov for gode råd ang tarptent's, så skriv til Niels fra http://backpackinglight.dk  han plejer at være flink til at hjælpe.

Har du sprøgsmål ang protrail, er du velkommen til at sige til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres riktig ut. Selv er jeg 190, og skjønner at jeg er på grensa, men det skal jeg overleve, er god avstand mellom inner og yttertelt har jeg inntrykk av? Jeg har et par gåstaver i karbon fra Biltema som jeg har strippet for håndtak og dill, tenkte å lage en solid skjøt på ved ved hjelp av indre karbonstang av denne typen http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25960 og ytre rør av denne typen http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=30045 i skjøten, men er ikke sikker på hvor sterkt det egentlig blir. De er fine som de er, men litt upraktisk å ha bak på sekken uten å dele dem i to Mulig det er bedre å bare kjøpe et par av de lette, ferdiglagde justerbare... Tar gjerne imot anbefalinger i så måte til en som ikke bruker dem til annet enn tarp og telt. Føler du at du er avhengig av å justere lengden på de forskjellig fra gang til gang, eller holder det med et par som kan tilpasses til 127 cm, som er lengden på de som selges til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å bare kjøpe Hogback, Stratospire og Protrail, og kvitte meg med det jeg eventuelt forkaster. Er jo vanskelig å kvitte seg med ting så fort de har fått en plass i boden, men plassen i Hogback er fristende. Om det kunne leveres med solid inner ville valget vært enkelt. Kan lime inn problemstillingen jeg skrev til Henry, slik er jo alltid uhyre komplisert og alle hensyn er livsviktige..

 

Hi,

 
I`m travelling with my family from Tromsø, Norway to New York, and will stay there form May 17. to 28., and I`ve been looking forward to order a couple of your products, which seem excellent. My questions are the following, and I hope you can forgive me for being demanding:)
 
Some background information first:
 
We already have a Hilleberg Nallo GT4 at 3,5 kg, we are a family of three, with a 2 y.o. son. The tallest person is me, at 190 cm, and I`m now looking for a lightweight alternative to that for 3-seasons and light winter use. Since it seems the Scarp 2 is capable of accommodating 3 in a pinch, and it is probably more versatile, I`m caught between a few alternatives. The option of solid inner in the Scarp is a huge plus in our climate, in addition to it`s all-season capabilities. However, the floor space and interior height of the Hogback is tempting for family use, but will not be practical for 1 or two, like the Scarp 2. The fact that the Hilleberg will probably be first choice in winter anyway is going against another big semi-winter-capable(!) tent, unless I`m completely convinced that it will be obsolete with the Hogback replacing it. I love everything about that tent, but if I can shed 1,5 kg, it`s gone! :) I must say, I`ve also glanced at the Hubba Hubba NX, the Hilleberg Anjan and the Helsport Reinsfjell Superlight 2, but the possibility for 3 people in your tents, plus a great reputation for customer service and a fair price has probably convinced me to try Tarptent, just not sure which one(s). 
 
When going solo, I currently use a 8x10 cat-tarp (from my excellent Speer-hammock) and a Tyvek, but I am looking hard at your Protrail, especially since the Speer-tarp nearly tore by the front grommet on my last trip. It was on top of a completely exposed mountain with heavy wind from changing directions, and I have a feeling I was to blame, but that the Protrail would have withstood it better, given me a better nights sleep, and hopefully convinced my cabin-loving friends to try my way so we can share the load of a tent and kitchen next time. 
 
 
Just couldn`t find rocks heavy enough to withstand this sail and light enough to carry:

edit: hva må man gjøre for å legge inn et bilde fra dropbox her? Jemini...


 
a) Is it possible, or will it be possible in near future to get the Hogback with solid or at least partially solid inner? 
 
B) In pictures it seems the canopy of the Hogback is necessarily raised a bit from the ground due to the struts. Is this an issue above the tree line in nordic climate? Can it be lowered if the wind is harsh?
Under the tree-line we will probably use our hammocks as much as possible anyway, especially if I`m able to fit my Speer Peapod around the double hammock from Thermarest, which I`m expecting soon. ;)
 
c) Is it possible to have a raised bathtub made for the Scarp 2, in order to accommodate 2 normal Expeds plus a large Thermarest without getting all wet? Lost space in the apsis will not be a problem, since my wife is 173 and my son about 92 cm with plenty of space for backpacks. 
 
d) Our Expeds are the 9 cm UL-kind, this is also the one I will use in winter along with a very lofty 5-season bag. Should I be worried about about wet sleeping bag with this combo in any of the alternatives, given the height and angle of the end walls? 
 
 
To sum it up, I`m trying to figure out whether to get the Protrail and the Hogback, provided a solid inner, or just just the Scarp 2, which seems very versatile, with everything from all-season solo use to family tent, provided the bathtub can be raised, (or I change to either 3 normal Expeds, or another Thermarest and sleep head to toe and pray for a dry spot).  
 
I really appreciate freestanding as an option (good sites for the Nallo are often hard to come by except for winter) but if you, based on your experience have another advice, such as the Stratospire 2, I´m all ears.
 
I know all your customers probably face hard choices, and I did use your excellent automatic guide, but given your experience and the information above, what is your advice?
 
Og her er svaret:Hi Mats,
 
Thanks for your interest.  I would strongly encourage you to take a look at the StratoSpire 2 especially because of the better room inside than the Scarp 2 and the much lighter weight.  The StratoSpire 2 interior can widen to just fit 3 standard width pads (and much more easily fit 3 people if just using the fly).  Unfortunately, we don’t offer (yet, still unsure about offering one in the future) a sold fabric interior for the Hogback and we can’t make changes to the fly.  Sorry about that.  The Scarp 2 will fit two, wide, tall pads but isn’t as strong with the single arch pole as the StratoSpire 2 with trekking poles. The Scarp 2 gets much stronger if you add the crossing poles but then the weight really starts to go up (above the Hogback).
 
Thanks.

Henry Shires
Endret av Mrplaff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mrplaff, bare for å gjøre ting litt vanskeligere for deg, har du vurdert å få Sean som driver Oookworks til å lage deg et custom superlett innertelt til Hogback? :shifty:

Han er ikke akkurat billig, og jeg ville tatt noen forhåndsregler for å sikre en rask produksjon, men arbeidet hans er enestående og han er utrolig flink til å lage smarte løsninger.

 

 

I og med at jeg har bestilt fra ham før og gjerne kunne tenkt meg å bestille fra ham igjen så kan jeg foreslå hvordan jeg ville bestilt fra ham igjen.

Jeg ville nok foreslått at jeg betaler en delsum på forhånd men holder tilbake en del av summen, videre ville jeg tilby en bonus for tidlig levering som et insentiv til rask produksjon.

Endret av Tor Magnus
La til mer info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: Jeg er klar over muligheten, men hvis jeg bestiller det får det bli et sommertelt, og så får Nallo ta seg av styggeværet. Blir nok vanskelig for meg å være så tålmodig som enkelte har vært nødt til med Sean. Har ei dame i nabolaget som livnærer seg av å sy også, så da kan jo det være en mulighet om det blir fristende å konvertere det til 3-sesongsbruk.

 

Er faktisk irritert nå, fordi jeg ikke får svar på en henvendelse jeg gjorde til All outdoor i UK i forbindelse med et kjøp av en Xlite large. Det var to dager siden, og en av dem var en søndag..

Endret av Mrplaff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg tjukk i huet når jeg får det til å se ut som om det burde la seg gjøre å bruke innerteltet fra Stratospire i Hogbacken også, med litt kreativitet? Den meshen egner seg jo ikke ofte i Tromsø, hvor jeg bor for tida, men da kan jeg i så fall mixe og matche litt etter behov. 

edit: lot meg kanskje rive med litt der. Siden inngangene på Stratospire er i hver sin ende av teltet blir ridgeline skrå, og da passer den vel neppe inn i Hogback.

Endret av Mrplaff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Hogback med crossing pole, Stratospire 2 med solid inner og en Protrail med bakstang. Min teori om innerteltet møtte sin skaper med denne illustrasjonen jeg fikk av Henry:

 

 

post-11577-0-07861700-1430853493_thumb.p

post-11577-0-93461400-1430853493_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det forklarer saken. Nå kjøpte jeg uansett telt et annet sted, så kløa ga seg. Lurte på et Hubba Hubba NX til røverpris, men føler jeg gjorde en grei deal når jeg uansett skal til Tarptent-land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Hogback med crossing pole, Stratospire 2 med solid inner og en Protrail med bakstang. Min teori om innerteltet møtte sin skaper med denne illustrasjonen jeg fikk av Henry:

 

Prøv noe lignende med kundeservice hos [sett inn norsk eller svensk produsent her] og se hvor langt du kommer....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos teltstenger: Jeg har et Tarptent Stratospire 2 som jeg vanligvis bruker vandrestaver til, men har også kjøpt et par Hilleberg Altai stenger som jeg har tenkt å bruke på f.eks. kajakktur eller når jeg vil la teltet stå fast og bruke vandrestavene på dagstur. Altai-stengene er 135cm lange og 13mm tykke, og mye stivere enn 'vanlige' teltstenger. Jeg må kappe dem litt for å passe Stratospire 2. Mener jeg veide dem til i underkant av 150g per stk. (før kapping).  Fås også i Norge, bla. på Fjellsport.no. Hilleberg Raid har tilsvarende stenger, 115cm lange.

 

Stratospire 2 er jeg veldig fornøyd med - lett (mitt veier 1377g ferdig sømtettet (av produsent) med 8 plugger og et par ekstra barduner), veldig god plass, super lufting når man åpner begge dørene. Jeg har 'solid inner' innertelt. Teltet tar litt markplass, og trenger gode pluggfester, men det pleier ordne seg greit. 

 

Hmm - de stengene har visst steget mye i pris. Jeg betalte kr. 129,- per stk. for Altai stenger i november 2014 hos Fjellsport.no, nå ser jeg de koster 215,- per stk. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også på søken etter ett lettere telt i fra tarptent, men ble solgt på tipi-telt etter at jeg leste om Nigor Wicki-up hos backpackingnorth at jeg gikk for det.  Planen er å erstatte innerteltet med ett nytt neste år.. hadde helst ønsket å kjøpt ett nytt innertelt i fra ookwork, men etter at selskapet mer eller mindre har gått på trynet blir det nok ett innertelt i fra bearpaw istedenfor. 

http://www.backpackingnorth.com/blog/2013/08/eureka-nigor-wickiup-3-sul-review?rq=nigor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.