Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaloriforbruk på fjelltur


jonaslaberg

Anbefalte innlegg

jeg pleier vanligvis å dra med meg altfor mye mat når jeg går i fjellet. I sommer skal jeg på flere turer, og ønsker å beregne mer presist hvor mye mat jeg trenger å ha med meg. Jeg veier ca. 77 kg, er 186 centimeter høy, og bærer en sekk på cirka 20 kg. Jeg tenker å klyve noen topper, og ikke bare gå dalene. Hvor mange kalorier forbrenner jeg på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg egentlig ikke greie på, men etter hva jeg har lest, varierer kaloribehovet med opp til 700kcal pr dag på mennesker med samme vekt og aktivitetsbehov.

Muskler krever også en del mer en fett...

 

Du skriver at "du drar med alt for mye", det burde jo gi deg en grei pekepinn på hva du virkelig trenger?

 

For egen del kan jeg dra på mat, men spiser likevel for lite. Det merkes på at jeg legger inn store mengder mat etter turen.

Og det funker det.

Det er for min del ikke nødvendig å erstatte alle kaloriene samme dag som de blir brukt. Jeg har egentlig litt for mye fett å tære på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerturer på 1-2 uker har jeg i overkant av 3000 kcal. På vinterturer har jeg litt over 4000 kcal.

Jeg er 187 høy og veier rundt 120 kg

4-5000 kcal er veldig mye. Det er ikke noe problem å rettferdiggjøre et slikt inntak, men problemet for mange med så store mengder mat er å få det ned. Det krever litt disiplin og struktur.

Når jeg er på fjellvandring spiser jeg ofte. Trenger ikke være mye hver gang med unntak av frokost og middag. Men jeg spiser enda mer mens jeg er på farta fordelt utover dagen.

Og jeg tar pause når jeg spiser. Det fungerer godt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så mange variabler som spiller inn, at det blir et umulig regnestykke. Men et sted mellom 35-45 kcal per kilo kroppsvekt kan du fort regne med. Som oftest vil man ikke være så lenge på tur om gangen (dager/uker), at ditt kaloriforbruk på akkurat den gitte turen har så altfor mye å si. Det viktigste vil være å dekke kroppens behov for væske og elektrolytter. I all hovedsak vil du trenge mat som holder musklene (og hodet) ditt igang i akkurat den perioden du er på tur. Du kan like gjerne være 'på topp' etter endt tur uten at det spiller noen rolle om du har gått opp 5 kilo på turen, ellerned 5 kg. Det kommer mye an på trivsel og dine preferanser for hvilke mat du liker når du er på tur. Spis den maten du føler kroppen din responderer bra på og føler seg komfortabel med.

Skal du dog på turer over lengre tidsrom, vil kostholdet ha mer å si.

På 77 kg med 20 kg oppakning og god puls kan et helt vilt tipp være rundt 3500-4000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du ligger på rundt 3000 kalorier for å opprettholde kroppsvekt. 

 

Med oppakning kan vi regne med rundt 400kalorier time. Går du i 2 timer trenger du 3800kalorier, 5 timer gåing = 5000 kalorier. Forbehold om at du går i normalt tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerturer på 1-2 uker har jeg i overkant av 3000 kcal. På vinterturer har jeg litt over 4000 kcal.

Jeg er 187 høy og veier rundt 120 kg

4-5000 kcal er veldig mye. Det er ikke noe problem å rettferdiggjøre et slikt inntak, men problemet for mange med så store mengder mat er å få det ned. Det krever litt disiplin og struktur.

Når jeg er på fjellvandring spiser jeg ofte. Trenger ikke være mye hver gang med unntak av frokost og middag. Men jeg spiser enda mer mens jeg er på farta fordelt utover dagen.

Og jeg tar pause når jeg spiser. Det fungerer godt for meg.

Du skriver at "du har". er dette noe du har med, eller er det "forbruket" du mener.

 

Grunn til spørsmålet er at jeg mener (tror) at mitt eget basisbehov er på over 3000 kcal pr dag. (Basert på hva jeg normalt spiser en vanlig dag/uke, ikke eksakt, men beregnet ut fra tabeller.

Og med 3-4 timer mer vandring pr dag i forhold til "normalt", så vil kaloribehovet bli høyere enn 4000 kcal pr dag på sommeren.

 

Den Britiske arme har beregnet kaloribehovet for soldater i felt i noen (hundre) år, og er vel kommet til at behovet er over 7000kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal dra på alt for mye. -Eller i alle fall litt for mye. Noe margin bør man ha på tur, særlig om man går alene utenfor allfarvei. Ha i alle fall nok til en dag ekstra.

For øvrig trenger man ikke erstatte alle kaloriene mens man er på tur. Jeg går gjerne ned 2-3 kg på ei ukes fjellvandring (jeg veier 85 og er 199 høy). Å erstatte alt mens man er på tur er vanskelig. Spis nok til at du holder deg opplagt og at kroppen er i stand til å jobbe godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at "du har". er dette noe du har med, eller er det "forbruket" du mener.

 

Grunn til spørsmålet er at jeg mener (tror) at mitt eget basisbehov er på over 3000 kcal pr dag. (Basert på hva jeg normalt spiser en vanlig dag/uke, ikke eksakt, men beregnet ut fra tabeller.

Og med 3-4 timer mer vandring pr dag i forhold til "normalt", så vil kaloribehovet bli høyere enn 4000 kcal pr dag på sommeren.

 

Den Britiske arme har beregnet kaloribehovet for soldater i felt i noen (hundre) år, og er vel kommet til at behovet er over 7000kcal pr dag.

 

Noe dårlig formulert fra min side ja. Mengdene jeg snakker om innledende er mat som jeg tar med til de forskjellige årstider.

 

En mann på min størrelse kan bruke så mye som 2500kcal bare ved å ligge på sofaen hele dagen, så at det reelle forbruket mitt er mellom 5-7000kcal etter en 8 timers tur med 20-25kg på ryggen er nok ganske korrekt.

 

Men som Lompa er innpå, så trenger man ikke erstatte alle kalorier som man forbruker på tur.

 

Det matopplegget jeg har nå er testet godt, og fungerer bra for _meg_. Jeg tror ikke mindre personer skal ha så veldig mye mindre mat på lange vandringer med stor oppakning. Men som sagt, man skal klare å spise det man har med seg. Jeg har møtt flere som ikke klarer å få i seg stort mer enn 1500-2000kcal pr dag. Jeg opplevde det samme når jeg krysset hardangervidda for noen år siden. Ett av problemene da var at jeg ikke gledet meg til å spise maten jeg hadde med meg. Jeg er rett og slett litt kresen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe dårlig formulert fra min side ja. Mengdene jeg snakker om innledende er mat som jeg tar med til de forskjellige årstider.

 

En mann på min størrelse kan bruke så mye som 2500kcal bare ved å ligge på sofaen hele dagen, så at det reelle forbruket mitt er mellom 5-7000kcal etter en 8 timers tur med 20-25kg på ryggen er nok ganske korrekt.

 

Men som Lompa er innpå, så trenger man ikke erstatte alle kalorier som man forbruker på tur.

 

Det matopplegget jeg har nå er testet godt, og fungerer bra for _meg_. Jeg tror ikke mindre personer skal ha så veldig mye mindre mat på lange vandringer med stor oppakning. Men som sagt, man skal klare å spise det man har med seg. Jeg har møtt flere som ikke klarer å få i seg stort mer enn 1500-2000kcal pr dag. Jeg opplevde det samme når jeg krysset hardangervidda for noen år siden. Ett av problemene da var at jeg ikke gledet meg til å spise maten jeg hadde med meg. Jeg er rett og slett litt kresen :D

Takk for oppklaringen, og da er vi ikke uenige i det hele tatt. :D

 

Og vi er også enige om at problemet ofte er å få spist nok.  Jeg må ta med mat jeg liker for å få ned sånn passe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsforbruket til en mann (i vanlig lett arbeid) er på ca 2100 -  2300 kcal. Størrelse og vekt har lite betydning. Men på tur i tungt terreng og kanskje med oppakkning, kommer kroppsvekt mer inn.

 

Hvor tungt terreng, tyngde på oppakkning, intensitet og antall timer en er i bevegelse, er alle momenter som har betydning. Tror de fleste må prøve seg frem selv. Og antall timer kan jo varriere fra 3 - 5 og helt opp til 8 -10 timer i terrenget, eks. på jakt. Det er heller ikke alle som har, eller ønsker å forbrenne kroppsfett/muskelmasse på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvileforbruket ditt ligger på ca 2500kcal. I tillegg må du ha kaloriene for å bevege deg. Dette avhenger av hvor langt du går, hvor tungt terreng det er osv. Vekten du kan gå ut i fra er 77+20=97kg. Gåtur på vei = 300kcal pr time, Gå bratt oppover/nedover blir fort 600kcal i timen, kommer an på hvor fort du går.

 

Personlig veier jeg 75kg, er 192cm høy og går endel dagsturer med 5kg sekk. Der må jeg mer eller mindre ete konstant for å ikke gå tom. Tipper jeg fort kommer opp i 4000kcal. Skulle jeg gått langt på tur mange dager på rad, så hadde jeg syntes 4000 kunne blitt snaut. Det er vanskelig å spise nok, så å ha med "tette" kalorier er en god ide. F.eks brød med litt mindre fiber. Kjekssjokolade, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig gåing med sekk i fjellet så bruker man røft regnet 6 kalorier pr kg pr time. Altså bruker en mann på 80 kg som går i 8 timer 3840 kalorier (6 * 80 *8 ). Dette varierer selvsagt også med type terreng og hvor fort man går.  I tillegg kommer hvileforbrenninga for den tiden man ikke går. Så 5-6000 kalorier er ganske vanlig forbruk med lange dagsetapper.

 

Selv planlegger jeg normalt å ta med meg mat for rundt 3000 kalorier til dagen, tar ingen skade av å tære litt på fettreservene også ;)

 

Etter en uke med underskudd vil mange oppleve å bli mer og mer sultne, så skal man gå mer enn en uke bør en planlegge mer og mer mat pr dag. Da vil man også gradvis bli vant til å spise større mengder uten å bli tung i kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasit er at det er svært store variasjoner på den enkelte. Det er sånn vi mennesker fungerer. Du er unik! Gratulerer!

 

Men fra spøk til revolver, her er det forsvaret opererer med for mann(19-30 år):

 

- Normal fysisk aktivitet 2800 kcal/pr dag

- Hard fysisk aktivitet 4500-9000 kcal/pr dag

 

Generelt er max opptak for en normal mann 6000 kcal/per dag

 

Mitt tips, prøv deg fram og se hva du trenger for å holde deg gående. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv planlegger jeg normalt å ta med meg mat for rundt 3000 kalorier til dagen, tar ingen skade av å tære litt på fettreservene også ;)

 

Merkelig nok, så er det flere enn meg, som ikke har noen fettreserver å flyte på. :)

 

Og så vondt det lukter av folk som tærer på kroppsfett, eller muskelmasse. :) Tregt går det også på slutten av dagen. Best de går aleine.

 

Undrer likevel på hvor du har datane dine fra, formel med kroppsvekt og hvor seriøse de er. Personlig så vet jeg hva jeg trenger, både på tur og ellers. Men for nybegynnere, kan jo dette være litt interessant. Jeg mister ikke kroppsvekt på tur, jeg legger heller på meg. :) Samme gjør "kjøteren", når vi er på fuglejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ta basalmetabolisme og plusse med forbrukt energi. Tilførende arterioler i aktiv muskel dilateres samtidig som at tilførende arterioler til organer og muskler som ikke er i bruk kontraherer som i sum fører til at blodtrykket holdes stabilt. Samtidig som at utskillelsen av varme øker i takt med at pulsen øker. Osv osv osv osv. Kroppen kan ikke utregnes som lineær. Så det som var basalmetabolismen liggende på sofaen og glane i taket, er ikke overførbart til hva basalmetabolismen er i bevegelse. Banalt sagt. Så hva man metaboliserer i løpet av en dag vil jo variere! Det finnes ingen formel eller mattestykke. Men man kan finne en ca pekepinn for akkurat en selv! Learning by doing. Det vil heller ikke være særlig aktuelt for en dagstur til fjells, eller et par dager for den saks skyld. I all hovedsak benytter kroppen seg av næring som lettest tilgjengelig der og da. Glukose i blodomløpet eller glykogenlagrene i muskler eller lever. Etter et par dager på fjellet på lite mat har man på vekta stort sett ikke mistet mer enn evnen til å holde på væske og muligens litt lagre her og der. Kroppen er en fantastisk komplisert og tilpasningsdyktig sak:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rimelig sært å regne på med mindre man skal på en lang, lang ekstremekspedisjon. Du skal jo ikke regne ut hvor mange gram havregryn du trenger ut i fra en kaloriforbrukstabell! Det er jo trivelige turer i fjellet du beskriver at du skal gjennomføre. Da beregner du antall gram havregryn ut i fra hvor mye du har *lyst* på! Og så må du selvsagt være ærlig med deg selv, så du ikke kommer hjem med halvparten uspist.

 

Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er fint å kunne spise seg sånn høvelig mett en tre ganger om dagen. Er det litt for mye – so what? Er det litt for lite? Det erstatter du med første burgeren når du kommer hjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi anbefalinger, som oftest må en må prøve selv. Tenk på hva du spiser hjemme, så ta med litt mer. Trenger ikke være vanskeligere enn det.

 

Ingenting er verre enn å ta med nok kalorier, men ikke orke å spise den fordi den er så vond.... (eller omvendt; ta med for lite, og spise den opp fordi den er så god :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter opplyste at han brukte ha med seg for mykje mat, i så fall er det jo betre å starte på tom mage ;)

Den beste, men ikkje nødvendigvis den raskaste, måten å finne ut kor mykje mat som er passe, er å føre full reknskap over kva som vert forbrukt på turen. Det vil seie at ein noterer kva ein tar med seg, og kva som vert til overs, gjerne i tillegg til nokre ord om korleis turen vart gjennomført. På denne måten vil ein etter nokre turar, få god oversikt over kva som er passe mengde å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er den at mengden mat jeg klarer å få i meg på tur har en klar sammenheng med hva det er jeg spiser.

Hvis jeg kun har havregrøt, real og potetmos i sekken, så vil jeg ikke orke å spise stort.

Det må være mat jeg ser fram til å spise. Også bør det være en viss variasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi regner med 800- 1000 gram tørrmat per dag for en høy mann. Det inkluderer tørket frokostblanding og melkepulver, kjeks til lunsj, noen mueslibarer, en pose chilinøtter, noe sjokolade og en pose Real eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.