Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano


Anbefalte innlegg

Annonse

Sorry, men dette har du spurt om før: http://www.fjellforum.no/topic/35644-kanojomfru-trenger-tips/

 

Om det er retningsstabilitet og fart du prioriterer burde du gå for en 15,5' 17' eller 18,5'

Baugen har ikke all verdens å si siden den er over vann.. De med oppsvinget baug fanger en del mer vind og blir derfor lettere dratt ut av kurs enn de med rett baug som har mindre areal over vann.

Det som har mer å si for retnigsstabiliteten er springet i kanoen, hvor mye baug og akterenden er bøyd oppover. (mer eller mindre banan fasong)  De med rett baug har mindre spring og er er slankere. De er derfor mer retningsstabile og raskere siden de har lengre vannlinje og "skubber" mindre vann (forenklet forklaring)

 

Jeg har enda ikke fått padlet en 16' men ut fra bildene ser det ut som om den er et sted mindt mellom de som Bergans kaller "allround" og de som kalles "flattvann".

 

Hva Chris B. har spist for å tro at en Ally 16,5 er retningsstabil veit jeg ikke, men om det stoffet funker vil jeg gjerne også ha en del av det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Barskekarsten ! Jeg har så problemer med å bestemme meg. veldig usikker fordi jeg ikke har kunnskapen, og egentlig ikke vet helt hva jeg spør etter eller leter etter.... men nå etter ditt svar, så falt ting litt på plass! det blir enten 15,5 eller 17 pga fart og retningsstabilitet. har jeg forstått det riktig at det er ca 20 cm forskjell på lengden? vil det være stor forskjell i forhold til å lære å mestre for en nybegynner...er det stor forskjell på disse to i forhold til hvordan vinden tar tak i kanoen....evt. begynt med 15,5 og avansert etterhvert til 17 når jeg har blitt flinkere? jeg har ingen i min vennekrets å diskutere dette med, derfor blir det litt mas her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fot er 30,48 cm så forskjellen mellom en 15,5' og en 17' er ca 45 cm. 

Skal du padle solo er en 15,5 foter lettere å håndtere enn en 17' siden den er litt kortere og litt smalere. Vel så viktig som lengden er det at den er smalere. Det blir fort veldig langt ut til siden om du er en liten dame med ikke så høy gorillafaktor.

15,5' går fint med to stykker også, men kommer hovedmengden av turene til å være med to personer og bagasje kan nok en 17' være å foretrekke. Du får til å padle denne solo også uten store problemer vil jeg tro.

 

Du burde virkelig vurdere å bli med på kanokurset til KOT om du har muligheten, eventuelt bli med på noen av turene dems. Eventuelt kan du reise nordover til Aslakp http://våttkort.no/Event/Dicipline/4. Er du speider er det flere spennende kanokurs i Norges Speiderforbun i år også. Er det stor interesse kan jeg sette opp et Grunnkurs Kano i våttkortstigen(NPF)i nærheten av Kongsberg utpå høsten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert å kjøpe meg en kano, og har da sett på Ally kanoene. Jeg er helt fersk når det gjelder kano og har derfor lurt på å sende ut et spørsmål på forumet her om det er noen som har en slik kano som kunne tenke seg å ta med en kar på dagstur. Det er kanskje noe å prøve? Da får du jo kanskje et bedre inntrykk over hvor stor en kano egentlig er og om du har lyst på større eller mindre enn den du er med i.

 

Også er det jo fordelen med å få noen tips av en som har padlet før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 16,5' og er fornøyd med den.

Har padlet 17' og 18,5' men synes ikke dem er mer retningsstabil  på flatt vann enn 16,5'. 

16,5' er en grei kano som du kan padle solo eller med en venn og MYE bagasje. 

De Ally kanoene jeg har prøvd har alle vært veldig ømfintlig for vind. Men det kommer vel av at det ikke er noen kjøl på dem som fanger vannet.

Har ikke prøvd 15,5' men tror den kan bli litt vanskelig å padle på slett vann. Tror den blir litt kort.

16,5'  fungerer mye bedre i elv en de lange kanoene. Etter min mening.

Skulle jeg kjøpt en ny en i dag, hadde det blitt en 16,5' igjen. Ingen tvil om det  :D

Bare å kjøp den du tror mest på.

Ingen vits i å gruble for mye på hva andre synes er best.

Du vil beherske den du velger etter hvert uansett.  :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.