Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye kjeler og primus(jetboilkonsept) på biltema


Phaser

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er det ja :P   Da har de vel laget sitt eget friluftsliv logo.  Men produktene er sikkert akkurat det samme som noe med annet navn.  Regner med Biltema kjøper fra samme kina fabrikkene som alle andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eikenes, ja jeg er fornøyd med FMS 116T brenneren, den er veldig fin å regulerer varmen på fra lav til full guffe og har en bred god flamme. På en enkel kjøkkenbenkmåling med kaldt vintervann og kjele tilsvarende alt i ett brenneren fra Biltema (FMC -XK6) kokte den 1 liter vann på ca 3 minutter og brukte ca 10g gass (@ 2.8kW oppgitt effekt).

En Primus Omnilite TI brukte lengre tid og ca 20g gass på samme øvelse (Omnilite TI har @1.4 kW på gass og @2.6 kW på bensin)

Fikk inn 116 T like under 200kr grensen i sin tid og selv om prisen hadde vært høyere hadde jeg vært fornøyd.

Har også en 1.5l (FMC-K2) kjele og en 1.5l kaffekjele (Feast X2) i tillegg til FMC-XK6, alle med varmeveksler. Det er bra kvalitet på de syns jeg, de er kun elokserte og har ikke non-slip belegg, så de er mest egnet til å koke vann (som alle andre uten non-stick)

Når det gjelder FMS 116T så er den litt følsom for vind, trolig pga det store hullet i skaftet, tror gass-strålen påvirkes av vinden på vei opp i brennerhodet. En clip-on vindskjerm fra Primus forbedrer dette litt, den og en 230g gassboks og 116T går akkurat nedi FMC-XK6'en (må ha en pose rundt vindskjermen for at ikke naglene på den skal ripe opp innsiden av kjelen). Har ikke modifisert høyden på vindskjermen for at de andre kjelene skal passe.

En periode når grensen var 200 var det mulig å få FMS 300 Hornet under dette fra Aliexpress, men det viste seg at butikkene drev med juks og fanteri, så jeg fikk den aldri. Blir nok en fra Biltema for å få prøvd den, litt av nyskjerrighet for prestasjoner i vind siden det er en "syklonbrenner" og hullene i skaftet er mindre, ikke så mye på grunn av de skarve 3-4 grammene i forskjell.

Jeg er fornøyd med alle Firemaple produktene jeg har, og det er ikke bare fordi jeg har betalt mindre enn 200 for hver, men byggekvaliteten er god.

For også å holde meg litt i tråden så ser det ut som at brennersystemet fra Biltema konstruksjonsmessig er en XK6 med trekk for bedre å holde på varmen og integrert brenner med vindskjerm.

Husk også at kjeler med varmeveksler virker motsatt når brenneren skrus av (da blir det kjøleribber) og det kan produseres mer CO enn en kjele uten (ikke gunstig inne i telt), dette gjelder alle kjeler med varmeveksler uansett produsent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=131

Det er et Firemaple produkt, prisene på Biltema er såpass bra at det faktisk ikke lønner seg å handle direkte fra Kina. Hos Biltema får du dessuten garanti.

Har flere Firemaple kjeler med varmeveksler og en FMS 116T brenner som jeg er fornøyd med.

Legger bare til at brenneren fra Biltema er en FMS-116 og ikke FMS-116T. Hos Fire Maple står disse T-ene etter modellnummeret for Titan. Eneste forskjellen er da materialet, vekten og at kvaliteten på titanversjonen er hakket bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare til at brenneren fra Biltema er en FMS-116 og ikke FMS-116T. Hos Fire Maple står disse T-ene etter modellnummeret for Titan. Eneste forskjellen er da materialet, vekten og at kvaliteten på titanversjonen er hakket bedre.

Jeg har titanbrenneren FMS 116T, kjøpte min på DX.com for like under 200,- grensa for vel 3 år siden.

Brenneren uten "T" har samme konstruksjon på brennerhodet bare det er utført i stål, det er også litt forskjell på fasongen på "aluminiums-foten" som skrus ned på gassboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å bruke både steikepanne og andre kjeler. Jeg kjøpte Biltema brenneren med varenr. 37-650 som er produsert av Fire Maple (fms-116) og den takler uten problemer kjeler og panner vi pleier å ha med oss på tur. Denne brenneren har god spredning og er lett å justere. Jeg kjøpte forøvrig også kjelesettet 37-0053 som jeg også tror er Fire Maple. Fordelen her er at inni kjelesettet er det plass til en 230 gr gassboks og den nevnte brenneren. Lett og lite kjøkken som mest egner seg til varming av vann. Egentlig veldig fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Biltema er like i nærheten vippet jeg innom der i dag for å kikke på kokeløsningen, her er noen flere opplysninger.

Kokekaret i "jetboil-lool-alike-kokeren" er et FMC-XK6 hvor ringen over ribbene til varmeveksleren er litt anderledes, de har to spor som benyttes til å låse kjelen fast til brennerdelen.

Brennerdelen har ikke kjelestøtte, så om en legger en flat stekepanne eller kasserolle oppå, blir det tett mellom bunnen og ringen, og det fungerer dessverre dårlig, da flammen vil lukkes inne. Med den medfølgende kjele så kommer flammen med riktig avstand til bunnen av kjelen, og varmen kommer ut gjennom hullene i ringen som dekker ribbene. Brenneren har piezotenner og alt sammen pakkes ned i kjelen, inkludert en plastbolle som følger med.

Så med mindre det finnes en adapter, eller man modifiserer/lager egne kjelestøtter, kan alt sammen kun brukes som en alt i ett løsning.

 

Skal kjelen brukes på en annen brenner må denne ha kjelestøtter som er mindre enn diameteren på hullet i midten av kjelen, hvis ikke blir det ekstra stor avstand mellom brenner og kasserolle fordi ringener en del høyere enn ribbene.

 

Totalt sett så hele settet egentlig ok ut for de som er ute etter en rimelig alt i ett løsning til å koke vann med.

 

Når jeg først var der, så plukket jeg med meg en FMS 300T Hornet brenner, den var mye mindre enn jeg hadde forestilt meg..

Tok et bilde som viser den sammen med en FMS 116T (Biltema har stål varianten FMS 116), forskjellen i størrelse er ganske tydelig.

 

Så, vel i hus måtte jeg koke opp en liter vann for å se hvordan den funker, brukte en FMC-XK6 kjele med varmeveksler, og vann fra springen:

Første forsøk:

10g gass og 4min 45sek på å koke opp en liter vann.

 

Andre forsøk, her tredde jeg brenneren inni hulet i midten på kjelen siden kjelestøttene ikke akkurat er beregnet for store gryter, da kom flammen ca 2cm nermere bunnen:

10g gass og 5min og 20 sekunder til å koke opp 1l vann.

 

Jeg tok også øvelsen med FMS 116T:

14g gass og 4min og 15 sekunder.

 

Samtidig var det merkbart at et oppkok kjølte ned gassboksen såpass mye at effekten minket fordi butanen i boksen da ikke fordampet like godt lenger. Derfor brukte jeg forskjellige gassbokser. Hadde en Primus vindskjerm montert.

 

Så FMC-300T er en søt liten sak som fungerer som bare det, byggekvaliteten føles god, men diameteren på kjelestøttene er relativt beskjeden, så jeg kommer nok mest til å bruke den sammen med et Optimus Terra solo kokesett, og eventuelt en 0.9l kasserolle uten varmeveksler. Grunnen til at jeg kanskje ikke vil velge å bruke kjelen med varmeveksler er at det er så vidt at kjelestøttene kommer innpå ringen under ribbene (som er litt under 8cm), dermed skal det lite til før alt sammen velter. Så vurdere du en og har en kjele med varmeveksler, mål hullet i midten av varmeveksleren, og se og sammenlign dette med den oppgitte diameteren på brenneren (8.5cm).

FMS 116T har til sammenligning10.6cm diameter.

post-13618-0-12896100-1430759800_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.