Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur med liten valp


Snyugla

Anbefalte innlegg

Hei,

Til sommeren får jeg min første hund. Valpen er av mellomstor rase. Jeg gleder meg ekstremt mye, men må ærlig si at det er litt sørgmodig om jeg må holde meg hjemme fra sommerens ukesturer. Tenker at det kan bli veldig fint for en valp å være med på tur, men problemet ligger i avstandene mellom campene. Sekken min er en 65 liters, og med alt utstyr og mat blir det lite plass til valp. Jeg har tenkt litt på å lage en ``pose`` som kan henge på magen og festes i hver skulderreim. Kan nevne at valpen vil være rundt 12 uker gammel.

 

Er dette er skikkelig dårlig idè? Og må jeg bare ofre denne sommeren for en fremtidig turkamerat? Evt. Noen som har gjort noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje jeg ville prioritert å gjøre hunden kjent og trygg der den er. 
Da jeg anskaffet meg hund, gjorde jeg det- og brukte mye tid på dressur. Jeg husker jeg hadde med hunden på en hyttetur den sommeren, vi skulle på en tur som egentlig ikke skulle være så lang- men som ble lang, og det begynte å regne. Greit nok at jeg bar bikkja innafor jakka mi halve turen, men hun var urolig i mange timer etterpå, og det likte ihvertfall ikke samvittigheten min :)
Uansett- du kan glede deg til mange fine turer om sommeren i årene framover. Gratulerer som snart hundeeier :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med  Trine , den trenger tid til å tilpasse seg omgivelsene , også i naturen. Jeg la om ferien til flere små turer i nærmiljøet og lot det gå i slowmotion tempo. TIlpasset turene etter hunden og sakte men sikkert ble den gira på å komme seg ut i skogen :-) Det er flere som har tatt med valper på lengre turer over flere dager men det kan bli mye stress og nervøsitet. Men det er veldig moro med de korte turene i skog og mark og se hvordan hunden gradvis blir vant til alt nytt og morsomt i naturen. 

 

Nå er han 12 år og fortsatt blir han helt propell når jeg tar turbukse på, går rundt å piper til jeg endelig får på meg skoa . 

 

Gratulerer og lykke til :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at du ikke kan være sikker på hvor langt hunden din klarer å gå. Når den blir trett så kan du risikere at den bare ikke vil gå lenger og da må du enten bære den eller sette opp telt der du er.

En bekjent av meg var på tur med en lite Daks. Disse hundene har ganske korte bein og etter et par timer oppdaget han at hunden hadde gnagsår under brystkassen.

Resultatet ble å sette hunden i sidelommen på sekken.

Du kan jo kjøpe deg en "Babybjørn" og modifisere / tilpasse den til hunden. 

http://www.ebay.tv/sch/i.html?_sop=10&_nkw=dog+front+carrier 

post-4220-0-65590400-1430548380_thumb.jp

post-4220-0-04113800-1430548555_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan som nevnt over ikke regne med at en 12 uker gammel valp klarer å gå så lange turer. Vi har hatt alle valpene vi har hatt med på tur og når de var slitne havnet de i sekken på ryggen. Greit nok å få til på korte eller lange dagsturer hvor man bare har en liten sekk med noen få ting i på ryggen. På lengre turer blir det verre om man skal overnatte i telt og har full oppakning i sekken. En slik bæresele eller pose kan nok gå om man trener på det på forhånd.

 

I bunn og grunn må man vel se an valpen om man tror den vil takle slike turer eller ikke. Noen hunder kan man gjøre alt med mens andre trenger mye mer tid og tilpasning. Fins vel ingen fasit der som ellers.

 

Vi har en bretonvalp i familien nå og den har vært med på skiturer, bålturer, scooterturer og på hytta helt siden den kom i hus. Går helt fint og tror det er lurere å ha valpen med på ting og opplevelser enn å vente med den hjemme til den er stor. Lettere å trene på å roe ned i vindsekk og å være inne i telt om man ønsker det når den er liten og mer håndterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde et slags bæresjal en dag i mangel på noe bedre å gjøre. Planen er å kunne bruke det til neste valp på lengre dagsturer turer med de andre hundene. Hadde stoff som kanskje var en halv meter bredt og passe langt i forhold til meg og sydde sammen endene. Da kan valpen ligge i brysthøyde og se ut om den vil. Hvor godt det funker aner jeg ikke. Fikk nå den ene voksne oppi, men han så bare furten ut :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg er ikke så positiv til å reise på tur med en 12 uker (nesten 3 mnd) gammel hvalp, som de andre her. Og hvorfor MÅ du det?

 

Bare det å vente til valpen er 3,5 mnd (helst 4 mnd.), betyr mye. Da kan den gå selv, bare du legger inn korte økter (med pause) og på hundens premisser! Skal du ha et dyr, må du også legge om livsstilen og ta hensyn til dyret. Ellers bør ikke folk ha dyr, etter min mening. At noen velger å bære på valper, synes jeg er trist.

 

Du nevner jo sommerens ukesturer og da kan du vel vente litt med langturene.  :)

 

Når du får valpen, ha fokus på dressur (korte økter og når valpen er fokusert) og leik. Ta gjerne småturer ut i naturen, men da tenker jeg på 10 - 20 minuttes turer. Og så kan det økes forsiktig, når du ser at hunden er sterk nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :)

Jeg skal se det ann til sommeren. Jeg kjenner oppdretteren veldig godt og får vært på mange besøk hos den før jeg får den hjem, så sånn sett vil den være tryggere på meg enn ved et annet utgangspunkt. Men sånn i utgangspunktet så tror jeg ikke jeg blir å gjennomføre noen av planene. Vi får heller ta oss en og en natt i telt, og vurdere det derfra. Jeg får bite i det sure eplet og glede meg til neste sommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har vært med rett ut på teltturer fra de er 8uker gamle, og ingen av de lider noen nød den dag idag. Har putta dem i sekken eller hatt dem med i en liten sekk jeg har på magen (siden den store er på ryggen) hvis de blir slitne. Jeg ser ikke problemet med å drasse småtassene ut på tur hvertfall :) Syns alt for mange pakker inn disse valpene litt for mye, de er ikke så skjøre som man alltid tror, har man en normal og sunn valp, 0 stress, sier jeg da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får også ny valp til sommeren og tenker da ta den med på en noen-dagers-tur etter at vi har vært hjemme/i området noen uker. Tror det går helt fint, så lenge man tilpasser turen litt. En tur må jo ikke handle om å gå langt, bare det å være hele familien to-og firbeinte samlet ute i naturen er jo kjempe fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du henter hjem en valp, så tar du den bort fra de vante omgivelsene sine. De trygge omgivelsene. Med kull-søsken og mor. Det er nå din jobb å gi valpen nye trygge omgivelser den skal vokse opp i. En valp bruker mye energi på å ta inn sine omgivelser og skal den første tiden i det nye hjemmet gjøre seg trygg der og sove. Stikkordet sove er viktig for valpens utvikling. En valp skal sove i 18-22 timer i døgnet den første tiden og da er det viktig og nettopp la den gjøre det uten at den forstyrres. Du kan godt ta den med på mindre turer i nabolaget først, så dagsturer og så overnattingsturer. Men å ta med en valp på ukesturer når den er 12-14 uker gammel vil jeg si er uansvarlig. Jeg sier ikke at valpen ikke greier det, men at den vil ta skade av det i en eller annen form er garantert. Husk at alle ledd i hele hunden ikke sitter fast ordentlig før den nesten er året i og med at den vokser såpass i starten. Jeg har hatt valp 2 av de 3 siste somrene. Hvis man ikke tar hensyn til valpen når man får den har man allerede skaffet seg hund på feil premisser. Lykke til med valp i hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordla meg litt feil - ukesturer er nok ikke så lurt - men å ta valpen med på tur ser jeg ikke noe feil i. Er enig i at det er stor forskjell på 12uker og 3.5-4mnd.

Om man skal ha med seg valp så må det være på valpens premisser. Man kan ikke legge opp til milevis med gåing hver dag. Men ser ingen problemer i å f.eks ta valpen med på turer hvor man ikke går så langt og øver på å ligge i leir og å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove i  telt en hel uke med valp ser jeg ikke noe problem med. Men å ta med en så liten valp på telttur hvor man forflytter seg langt hver dag ville jeg ikke gjort. De trenger ro og å få tumle rundt å være valper og utforske i valpers tempo :) Da får man heller ta med seg teltet til ett fiskevann og ta med mange gode bøker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Fjellvåk. Valpar är som småbarn, de kan gå lei av något väldigt fort, medan de kan undersöka något annat i timmar, man kan aldrig veta hur långt man kommer på en dag. De känner sig dock helt säkert väldigt trygga när de får ligga helt intill matfar eller matmor på natten. :-)

Du får anpassa turen till valpen så går det bra, att valpen får anpassa sig till en planlagd tur kan leda till väldigt dåliga resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller spørsmål som du tydeligvis vet svaret på allerede. Ukestur med lange marsjer er dårlig ide uansett hvor gode baby-bjørn-innretninger du måtte skaffe deg. You can't have it all - har du kjøpt valp en sommer, må du ta ansvaret. 

 

Å ligge i en komfortabel basecamp med valpen, uten lange marsjer og den slags, ser jeg dog ingen problemer med. Det er nok bare en bra "bonding experience". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller spørsmål som du tydeligvis vet svaret på allerede. Ukestur med lange marsjer er dårlig ide uansett hvor gode baby-bjørn-innretninger du måtte skaffe deg. You can't have it all - har du kjøpt valp en sommer, må du ta ansvaret. 

 

Å ligge i en komfortabel basecamp med valpen, uten lange marsjer og den slags, ser jeg dog ingen problemer med. Det er nok bare en bra "bonding experience". 

At jeg antakelig viste svaret på forhånd er jeg helt enig i. Må da være lov å få si at det blir litt kjedelig å ofre mange gode planer? Akkurat som at si at det blir kult å bli pappa, men litt kjedelig å ikke kunne dra ut å ta en øl med kompisene ved en uplanlagt anledning. Tråden var ment til å rette seg mot de som eventuelt hadde gjennomført noe liknende, noe ingen hadde gjort. Hadde forventet det, og det er helt greit.

 

Blir mange fine basecamper som du nevner, og det gleder jeg med masse til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har muligheter for å legge turen litt til rette for valpen, kan dette bli en kjempefin tur for dere begge. Lange dagsetapper kan være en utfordring som bl.a kan løses med å bære valpen. (som både du og andre har vært inne på) Valper er ikke alltid så flinke til å gi uttrykk for at de er slitne, så der må man være oppmerksom. Legger valpen seg ned og ikke vil gå lenger, er det ofte et tegn på at man har gått langt over grensen. Men dette er også litt rase/personlighetsavhengig.
Studier antyder også en sammenheng mellom for store belastninger i valpealder og leddproblemer senere i livet om hunden er predisponert for dette.
Selv lar jeg vanligvis valpene være med på forholdsvis lange turer fra ca 12-ukers alder uten at det har gitt andre konsekvenser enn hunder i veldig god form som er gode på problemløsning og tar seg usedvanlig godt frem i allslags terreng. Men det er altså ikke anbefalt å gjøre det.

Jeg ville tatt sommerturen, men tilrettelagt så langt som mulig, og vært noe oppmerksom på når det er nok for valpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.