Gå til innhold
  • Bli medlem

Annapurna Base Camp og Mulde Peak


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Annonse

Herlig turrapport!

Fint hvordan du presenterer det med store fine bilder.

Ligger man bare på hytter og lignende oppi der?

Og mat, kjøper man på veien?

Takk for rapporten!

 

Takk :)

Her er det bare å ligge over på hytter, er bare noen timer i mellom bygdene eller stedene de har overnattinshytter. Der er det alltid folk som fikser mat for deg. Trenger ikke å ha med noe mat. Om du går kun hovedstiene (opp til ABC eller Poon Hill) trenger du heller ikke å ha med sovepose/liggeunderlag, men om du går de mindre rutene er det ett must. Overnatting er billig, senga og rommet koster ikke mye, men prisene på mat er relativt høye. Prisene er fikset og du får samme meny alle stedene, så du kan heller så å velge kvalitet i stedet for å lete etter den billigste plassen. Er mye ris, spaghetti og poteter det går i. Du får også kjøpt pizza og burger de fleste stedene, selv om det ikke er mye kjøtt å få alltid. Selv om menyene er prikk likedan har alle sin egen oppskrift på å lage maten, så selv om det høres lite variert ut er det alltid litt spennende å smake samme retten om og om igjen, på godt og vondt! :D

 

Du for også kjøpt snacks overalt, sjokolade, brus, potetgull og øl. Prisene er ca samme som norske priser på det. Prisene stiger dess lengre fra vei du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en knallfin rapport med supre bilder. (Jeg liker den måten du gjør det på mhp å bruke hele bredden til bildepresentasjon - det vil bli slik for alle bilder i forumet når vi oppgraderer til 4.0)

 

Jeg gikk strekket Phedi – Tolka – Ghandruk – Naya Pul i 2005 - og den gangen bestemte jeg meg for å gå hele runden (Annapurna circuit) en annen gang. Kart ble kjøpt inn og er finstudert mange ganger.

Den gangen var jo maoistene et problem, men nå har jeg hørt at det er vel på store deler av strekningen. Det er vel et visst fremskritt der også. De ønsker seg vår levestandard.

Vet du om "Fishtail" offisielt er besteget nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en knallfin rapport med supre bilder. (Jeg liker den måten du gjør det på mhp å bruke hele bredden til bildepresentasjon - det vil bli slik for alle bilder i forumet når vi oppgraderer til 4.0)

 

Jeg gikk strekket Phedi – Tolka – Ghandruk – Naya Pul i 2005 - og den gangen bestemte jeg meg for å gå hele runden (Annapurna circuit) en annen gang. Kart ble kjøpt inn og er finstudert mange ganger.

Den gangen var jo maoistene et problem, men nå har jeg hørt at det er vel på store deler av strekningen. Det er vel et visst fremskritt der også. De ønsker seg vår levestandard.

Vet du om "Fishtail" offisielt er besteget nå?

 

Takk, ja jeg liker å bruke så stort areal som mulig for bildene. Da kan du bare skrolle neddover og se alle bildene uten å måtte klikke på alt. Forumer generelt trenger en oppgradering om de skal overleve nett-trendene i årene som kommer :)

 

Vet ikke noe annet om Fishtail enn at den er forbudt å bestige, men et britisk expedisjon har vært 50m fra toppen i 1957. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men utsikt fra Mulde Peak (3647m), her har dere endel fjellbilder som sees fra toppen.

 

Soloppgang i øst

mWNlbk.jpg

 

Noe uskarpt bilder av Himalchuli (7893m), sør for Manaslu.

9bztQM.jpg

 

 

TrRg8Q.jpg

 

Uvær på vei inn over Annapurna

SUGuH2.jpg

 

 

Dhaulagiri-massivet vest for Annapurna

tFJxZ0.jpg

 

Dhaulagiri I (8167m)

pJzRUM.jpg

 

Tukuche Peak (6920m)

JGsvcg.jpg

 

Gurja Himal (7193m) til venstre. Dhaulagiri Vi (7268m) til høyre.

EPiaGJ.jpg

 

Jirbang (6062m) med Dhaulagiri IV (7661m) i skyggen bak.

jsfAVS.jpg

 

Manapati (6380m) forran, Dhaulagiri V (7618m) bak og imellom de to Manapati-toppene.

5pEzyp.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...

Tenkte å bringe liv igjen i denne tråden igjen ettersom vi nylig har vært (er tilbake i byen Pokhara nå) på trekking i Annapourna-regionen og fikk gode tips fra din opprinnelige reisebeskrivelse. Tenkte det var nyttig med noen oppdaterte kommentarer, selv om det strengt tatt har skjedd lite på de tre årene siden du var der @Þróndeimr.

Vi tok Qatar Airways fra Oslo til Kathmandu (Ktm) via Doha. Bra selskap og bedre enn Emirates som opererer gjennom selskapet Flydubai fra Doha til Ktm. Etter en natt i Ktm (Katmandu Guest house, fint sted til en litt høy pris i lokal målestokk) tok vi buss (ikke dumt å betale litt ekstra for en så god buss som mulig ettersom turen tar 7-8 timer) til Pokhara. Man må ikke innom Pokhara hvis man skal trekke i Annapourna-regionen (går busser som gjør at man kommer nærmere trekking starten), men det gjorde altså vi.

Vi tok taxi (Jeep) til Nayapul (begynn herfra eller fra Phedi) og gikk opp via Ulleri til Ghorepani. Fint og myk start med spennende skog før man kom litt høyere etterhvert. Vi dropper utkikkspunktet (som mange turister skal ha med seg) Poon Hill og gikk heller vestover via Deurali og Tadapani. Overnattet faktisk hos en nepalesisk familie vi kom i snakk med i Chuile rett nedenfor Tadapani; spennende opplevelse. 

Deretter gikk vi mot Chumgrung og opp mot ABC (Annapourna Basecamp) via landsbyene Sinuwa, Bamboo, Dovan, Himalaya, Deurali og MBC. Snøskredfare mellom Deurali og MBC skal man ta på alvor. Gå om morgenen og vær spesielt forsiktig om det nylig har snødd mye ettersom snøskred absolutt kan forekomme. 

Vi dro i midten av november mens trådstarter vel dro på våren. Tror vi fikk vesentlig mindre snø (men snø fra Deurali på 3200moh og opp til AbC). Rhododendro-blomstringen er flottere på våren, men vi fikk ganske mange dager med klart vær/luft (spesielt morgenene). ABC er en 6-9 dagers trek avhengig av rutevalg og form, og selv om mange går der følte vi ikke man gikk i kø på noen som helst måte (ikke Besseggen feeling), noe vi var litt spent på. Annapourna Circuit er også et godt alternativ, da går man rundt hele fjellmassivet vi gikk opp mot ved ABC. Her er det høyeste punktet ca 5500moh og passer hvis du har 12-16 dager med trekking (kan gjøres lengre og kortere hvis man blir kjørt i buss/Jeep enkelte strekker). 

Av trådstarters steder var vi ikke innom Muldai Peak ettersom høyden (3600) kom litt for raskt på oss rent akklimatiseringsmessig. Vi sjekket ut Little Paradise Lodge i nærheten av Ghandruk og er helt enig i at dette er et lite paradis. Veldig hyggelig sted med flott utsikt og virkelig flotte uteområder. Superhyggelige verter der så hit burde man absolutt ta en dag eller to. På veien hjem dro vi innom varme kilder (hot Springs) ved Jehnu, noe som absolutt kan anbefales (ikke så mye mennesker der tidlig på dagen). 

Alt i alt er Nepal et land som gir vanvittig med inntrykk. Landsbygda er slik det var for veldig mange år siden og bærer preg av veldig mye manuelt arbeid. Folkene er generelt veldig hyggelige og imøtekommende (spesielt på bygda), kan også bra med engelsk. Vi bar våre sekker selv, men er du i. Indre god form kan man enkelt betale for en bærer. Litt turerfaring samt et kart (kjøp et litt oppdatert turkart i Nepal før trekkingen) gjorde at vi klarte oss veldig bra uten guide (ville bare vært slitsomt for oss ettersom vi ønsket fleksibilitet). 

Byene og spesielt Katmandu var en lite spennende opplevelse. Pokhara var en god del bedre. Bruk Tripadvisor eller lignende for å finne gode hoteller/spisesteder med mer. Nepal kan som sagt absolutt anbefales. Bare å stille spørsmål til undertegnede om du skulle lure på noe konkret ifm reise til Annapourna-området (eller Annapurna Sanctuary som området også ofte kalles). Takk til nyttige tips til trådstarter. Er ikke i nærheten av han fotomessig, så har ikke postet noen bilder, men har sett de fleste av motivere (utenom snøleoparden naturlig nok...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.