Gå til innhold
  • Bli medlem

Mangler tips til at pakke vandtæt.


llycke

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg er ved at planlægger en mindre telttur, midt på turen er der en sø/vatne som skal krydses længden er omkring 50m men det bliver for dybt til at gå, så planen er at svømme over, med en tynd line bundet i sækken også trække den over efterfølgende. Men hvordan skal jeg pakke sækken så den holder sig nogenlunde tør. Vil det være nok at pakke den stramt ind i footprint fra teltet, det har jeg med alligevel.

Lau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk en tett søppelsekk som er så stor at den går et godt stykke over toppen av åpningen til sekken. Legg den i sekken når den er tom, deretter ha i innholdet. Surr den øvre, ubrukte delen av posen i en tett spiral så den blir som et tau. Brett denne inn i mellomrommet mellom sekken og posen. Da får du noe som ser ca slik ut:

1324175158_53972.jpg

 

Dette er billigløsningen og fungerer stort sett greit. En annen mulighet er å kjøpe en vanntett packliner. F.eks http://www.fjellsport.no/sts-pack-liner-ultrasil-50-70l-m.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på forslaget til Vrimmel. Tidligere, før jeg fikk den sekken som jeg har i dag, så pakket jeg alltid på denne måten siden jeg bor på et sted hvor det sjelden er fint vær, og en velbrukt sekk er sjelden vanntett.

Hvis du skal fløte sekken over vann så blir jo selve sekken våt og en moderne sekk vil nok, på grunn av polstringen i bæresystemet, binde opp en del vann. 

Men innholdet i sekken burde holde seg tørt.

Alternativet er å pakke hele sekken i en pose / søppelsekk.

Jeg har et trekk til min ryggsekk som kan brukes både som regntrekk og som innpakning hvis du f.eks. skal reise med fly. 

Men jeg vet ikke om denne er vanntett nok til å kunne brukes på vannet.

http://www.ferrino.it/en/catalog/travel/72019-luggage-two-way

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar jeg prøver med en plastsæk udenom og håber jeg kan finde et sted at ligge tasken inden jeg begynder at svømme, skulle helst ikke ligge på skarpe sten når jeg skal til at trække den over så er sækken revet op og jeg er ligevidt, men er heldet med mig ligger der nok en sten i vandkanten som kan holde sækken fra at flyde væk. Regner med at bruge faldskærmsline, det må være let og rigeligt stærkt.

Kan fortælle turen bliver et kort forsøgs tur til at teste grej, lutsivatnet og storavatnet rundt i retning med uret. (Sandnes)

Sovesystemet som skal testes er

Telt msr hubba hubba nx

Underlag thermarest xthreme large

Posen er north face gold kazoo

Satser stærkt på det kan holde mig varm i maj måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortælle turen bliver et kort forsøgs tur til at teste grej, lutsivatnet og storavatnet rundt i retning med uret. (Sandnes)

Skal du gå rundt Storavatnet og Lutsivannet? Hvor går du da?

Starter du på Ims eller Dansen og går øst og syd for Storavatnet og videre langs Forenesvatnet og inn til Furenes?

Fra Furenes er det vei ut til Lutsi.

Det er mye landbruk i dette området og det er ikke alle bøndene som er like fornøyd med at folk tråkker ned markene deres.

Det er nok ikke så vanlig å gå rundt disse vannene som det er å padle kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter i T-krydset mellem dybningen og lutsivatnet og går nordøst, også er der 3 muligheder for at krydse over første gang er syd for storaberget da bliver det kun lutsivatnet rundt.

Næste gang der kan krydses er ved rennar sundet. Og den længste tur er at forsætte hele vejen til fløysvik og krydse over næsten stik syd til dansen, følge stien vest om tverrfjellet til osaland derfra med sti videre syd om fattlia følge vandet til stien nord for dormelinuten derfra til furenes, og vejen derfra retur til krydset, optimalt set ville være at finde en bus direkte til fløysvik og slippe for en lang tur på asfalt men da jeg ikke har bil dermed er afhængig af bus fra start og slut punkt må jeg tage de kilometer asfalt.

Er pt på arbejde tankskib o sorte havet og har ikke gode topo kort med, så ruten er skitseret fra det jeg har af kort på pc'en og hukommelse så den vil nok adskille sig fra hvordan den bliver.

Formålet med turen er at teste nyt udstyr og blive kendt med det inden damen skal lokkes med på sin første nat i telt, og dette må ikke gå galt så heller teste inden så hun får en god tur og tager med igen en anden dag.

Men du skal da være velkommen til at tage med hvis det er en tur du vil prøve, har ikke gået den før men det er så relativt korte strek der ikke er på officiel sti at der ikke bør blive nogen sure mennesker ud af det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sidste mulighed var at tage til voll og starte turen op til grindavatnet og ned til fløysvik Bakken dermed kan man undgå en del kilometer asfalt på starten af turen, og stadig kan jeg komme ud og hjem med bus 23, uden at tænke på køreplan, hader at skulle være et bestemt sted på bestemt tidspunkt når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er muligt, men på den anden måde kan jeg trække mig selv retur hvis der er mere strøm end forventet, fungere med 2 liner i sækken den ene går væk fra vandet rundt et træ også han til mig den anden direkte fra sækken til vandet, sækken placeres mellem nogen sten som modvægt bagud, linen rundt om træet kan man hive sig selv tilbage med hvis nødvendigt ellers når man er sikker over på modsatte sider smider man sikkershedslinen og trækker sækken over sikkershedslinen følger med da den ikke er bundet. Uden linen er der risiko for at blive taget med strømmen ikke sikkert det er problem lige her men altid godt at teste teknik på sikker grund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på hvordan du beskriver taubruken, men kan vel si såpass at "systemet" må virke når en får panikk!

En vanlig klassisk metode i militæret, som sikkert flere her har gjort, er å pakke sekken i plast (beskrevet over) for deretter å ligge over sekken og svømme kun med hjelp av bena.

Falskjermline og strøm i vann høres ikke fristende ut, mtp kalde fingre, ingenting å holde i (selv et 10mm tau er for tynt å trekke seg selv etter).

Hvis strømmen er for sterk er det ikke uvanlig å bli trukket under hvis en henger fast i tau.

Mitt råd er vel; svøm med løs sekk, hvis noe skjer, redd deg selv først, ryggsekken som følger strømmen nedover er et sekundær problem (alternativ 2 er som du selv sier, svøm med line festet i sekken, og trekk det over etterpå, selv om 50m line er mye å holde styr på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er "pakkesekker" på få kjøpt, da helst hos kanoforhandlere. De er mye mer solide, enn slike tynne søplesekker. De er nok beregnet for å være inni tursekker, men mine begge i et solid materiale. Har likevel kun brukt dem i sekkene, på kanoturer. De er å få kjøpt i forskjellige størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.