Gå til innhold
  • Bli medlem

alternativ til knute?


monsmatglad

Anbefalte innlegg

Hei. noen som kjenner til en form for lim (eller andre løsninger) man kan bruke istedenfor knuter på fiskesnøre? jeg vet det finnes til å sikre knuter. Har lite bevegelighet og dårlig finmotorikk i en hånd, og knuter blir stadig vanskeligere å få til. 

 

mons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om noe lim som erstatter knute på fiskesnøre, men umiddelbart tenker jeg at "snaphvirvler" (swivel) vil hjelpe. Få hjelp til å knyte den på før du drar på tur.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Svivler--and--Splittringer/S%C3%B8lvkroken/S%C3%B8lvkroken-extreme-snapphvirvel-str-6-10-stk-i-pakken123029-p0000109192

Med en slik er slukbytte enkelt, men hvis snøret ryker og du skal sette på en ny swivel, må du knyte likevel. Kanskje en tanke å ha med et par ekstra snellespoler med snøre og ferdigmontert swivel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til lim e.l. så kan ikke hjelpe der. 

 

Snaphvirvel som Bjørn J skriver gjør det enklere å bytte sluk mens du fisker. De kan være litt knotete å åpne, men betraktelig lettere en å knyte en ny knute. 

 

Av knuter er Palomar-Knuten den knuten jeg synes er enklest når fingrene ikke vil lystre. Med stor løkke og bruk av tenner fungerer det greit selv med stivfrosne fingre. http://www.fluen.net/knuter.html (Knuten svekker mono snører noe mer en vanlig slukknute).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke løsningen, men noen ideer om hvor man kan leta:

 

1. Det finns liner som flyter, tenk fluefiske. Der er linene litt tykkere, og derfor lettere å jobbe med. Ytterst sitter en tynn line, men kanskje kan det virke å ta den vekk? Kan å tenke meg at man kan forberede flere alternative tynne liner med forskjellige fluer, og deretter ha en enklere løsning for å skifte tynne liner til den lange tykke linen; f eks burde man kunna ha to store øgler (slinger?) man enkelt kan jobbe med.

 

Skisse av det senere:

Flue - Lim eller forberedd knute - tynn line med - ett digert O I enden - tredd gjennom O I den tykke linen - tykk line - fluespø

 

2. Jeg har ett begynnende sidointresse, nemlig trebåter. Der er lim I fuktig miljø et klart tema. Jeg kan ikke mye nokk kunnskap om hva som virker, men trebåtfolkene kan tenkes ha en ide om muligheter,

 

3. Ellers hade min far en dårlig hand. Det finns et hjelpemiddel som er till for å kneppe knappar på skorter; ser ut som en lang, small, stål-rombe. Nettop til for å trekke pirkete ting gjennom små hull. Kansje kan hjelpe? Han fikk denne på svenske 'hjelpemiddelssentralen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen forskjellige hjelpemidler til å dette. De har kanskje ikke de beste ryktene blant de som knyter fortere med fingrene, men kan kanskje være til hjelp hvis man har nedsatt førlighet.

 

Her er to eksempler:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. noen som kjenner til en form for lim (eller andre løsninger) man kan bruke istedenfor knuter på fiskesnøre? jeg vet det finnes til å sikre knuter. Har lite bevegelighet og dårlig finmotorikk i en hånd, og knuter blir stadig vanskeligere å få til. 

 

mons

Hei!

Kan en løsning være å få noen til å knyte rapalaløkker i enden av snøret før du drar på fiske.

Du nevner ikke hvilket fiske du bedriver, men til vanlig innlandsfiske burde dette fungere.

 

Du kan også knyte en liten microring i enden av hovedsena. Så får du laget deg noen fortommer med rapala-løkker i begge ender, feks like lange som stanga, og tilpasset sluker/fluer du skal bruke.

Da kan du relativt enkelt skifte sluker/fluer/agn og om nødvendig skifte fortom. Skulle du være uheldig å ryke hovedsnøret bak microringen, har du et problem. Det kan løses med en reservespole til snella med påknytt microring.

I stedet for microring kan du selvsagt ha rapala-løkke i enden av hovedsnøret.

Bare en tanke, vet ikke om det vil funke i praksis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noen forskjellige hjelpemidler til å dette. De har kanskje ikke de beste ryktene blant de som knyter fortere med fingrene, men kan kanskje være til hjelp hvis man har nedsatt førlighet.

 

Her er to eksempler:

 

 

Denne "duppeditten" virket jo ganske genial i dette tilfellet.

Fikk faktisk litt lyst til å kjøpe en sånn selv, ikke på grunn av manglende finmotorikk, men siden jeg i årenes løp har fått mer og mer behov for briller når slike småting skal fikses. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

En liten kommentar til det å knytte knuter. Jeg ser at den som knytter knuter på disse to videoene strammer knuten i en bevegelse. Det som skjer da er at friksjonen mellom knuten og snøre produserer så mye varme at du svekker snøret. Det kan du se i den første videoen når det knyttes på en svivel. Snøret like ovenfor knuten ser litt krøllete ut og det er på grunn av varmen. 

Jeg pleier å ta knuten i munnen og trekke / stramme knuten sakte gjennom noe spytt. Da er det mye mindre friksjon og snøret blir ikke svekket av varmen. 

Du kan også stramme knuten under vann, men jeg synes det er lettere å ta knuten i munnen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, REs skrev:

En liten kommentar til det å knytte knuter. Jeg ser at den som knytter knuter på disse to videoene strammer knuten i en bevegelse. Det som skjer da er at friksjonen mellom knuten og snøre produserer så mye varme at du svekker snøret. Det kan du se i den første videoen når det knyttes på en svivel. Snøret like ovenfor knuten ser litt krøllete ut og det er på grunn av varmen. 

Jeg pleier å ta knuten i munnen og trekke / stramme knuten sakte gjennom noe spytt. Da er det mye mindre friksjon og snøret blir ikke svekket av varmen. 

Du kan også stramme knuten under vann, men jeg synes det er lettere å ta knuten i munnen.

 

Jeg kjunne ikke sagt det bedre selv, spytt er tingen.   Og siden vi er muligens er inne på fortommer, hender det ofte at de er litt krøllet.  For å løse dette problemet har jeg klippet en liten bit av en sykkelslange, som først får en omgang med spytt, deretter brettes den om fortommen, og så trekker jeg fortommen gjennom. en gang eller to.

Om du ikke har en gammel sykkelslange for hånden, kan du sikkert få en på et sykkelverksted, eller du kan kjøpe et eksemplar i skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.