Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor sekk til langtur


Fiskern

Anbefalte innlegg

Hai!

Håper på litt hjelp her.

Skal gå til anskaffelse av ny storsekk (90-110+) til lengre turer og relativt tunge bører. Må fungere med ski på beina og på sommerføre. Har noen erfaringer med Bergans sine sekker? Hvilke alternativer anbefales. Jeg er kjent med at sekken må passe kroppen/lengden og det der. Slitestyrke, praktiske detlajer, hvordan bæresystemet fungerer over tid og med tung bør i terrenget er ikke lett å prøve ut i butikken.

håper noen kan bidra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det sies at for de tunge bører er pakkrammesekk tingen, og det er også min erfaring. den blir ikkje så "deformert" når det blir tungt... dagens bæresystemer på pakkrammesekkene er jo også ganske så like som på de anatomiske sekkene...

har selv prøvd bergans (?) sin 130l, og var fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Finnes mange gode sekker til bruk for tunge bører. Likevel er det to som utmerker seg. Norrøna har Recon Pack, tror den er 125 liter. En god sekk med pakkramme, forsvaret bruker denne sekken. De erfaringene jeg har med den kommer derfra. Husker ikke alle detaljene med sekken, men er en topp sekk til tunge bører. Prismessig er den litt dyr.

Power Frame fra Bergans er også en kjempebra sekk, den er 130 liter. Jeg har den som "turvenn" nå. Den har også pakkramme, to store sidelommer som kan tas av, og har reimer slik at du kan bruke lommene til liten sekk. Fint hvis du ligger på en fast leir langt inne på fjellet og ikke vil bruke storsekken til en dagstur. Hele sekken kan tas av pakkrammen, slik at du kan feste forskjellig annet til pakkrammen. Som f.eks en kasse, båtmotor osv.

Gode justeringsmuligheter på skulder reimene, og ryggpartiet. Den har bredt og kraftig magebelte med pulkfeste. Er to ringer på hver side av magebeltet, som pulkdraget kan festes i. Prøvde det første gang i helga, og det fungerte ypperlig.

Sekken har åpning på topp og på bunn. Noe som er fint når man skal ha raskt tilgang til f.eks regnklær.

Power Frame er en sekk jeg anbefaler for de tyngste lassene, har hatt 60 kg i sekken. Det er da bæresystemet viser sine kvaliteter, verre med knærne da. hehe

Det er ingen dagstur sekk, men perfekt for overnattingsturer og transport av utstyr.

Vintertid og med ski er den helt ok, viktig å stramme opp alle reimer slik at sekken kommer godt inn til kroppen. Riktig vektfordelig er også fordelsmessig.

Likevel vil jeg nevne at tunge bører og skigåing ofte er problematisk, særlig i utforkjøringer. Pulk er ofte det beste når det er ekstra tung last.

Slitestyrken på Power Frame er god, den er laget av et tykt stoff som tåler harde påkjenninger. Har hatt sekken min noen år, og brukt den mye. Vises ikke mye slitasje på den.

Du kan kikke litt på sidene til de to produsentene, der finner du mere detaljer.

Lykke til med valg av sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sverger nå til Helsport X-trem 90+30 på alle mine turer.

Jeg er lang (2 meter) og har endelig funnet en sekk med godt bæresystem og stort volum.

Bruker den også på mindre turer hvor sekken ikke er så full og tung.

Den har plenty med festemuligheter og avtakbare sidelommer.

Ikke er den så dyr heller. Har sett den fra ca 1900 - 2300 kroner.

Kjøpte den selv fra en dansk nettbutikk: www.spejdergrej.dk

Der koster den under 2000 kroner (danske).

Lykke til med sekkvalget!

:wink:

Hilsen ivrig fjellfant og fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Bora 80 fra Arc'Teryx. Denne er litt knapp på vinterturer, men du får den også i 95liter. Denne er reellt på over 100 tror jeg.

Har også brutk Recon Pack, og da får du plass til MYE!

Et annet tips - som jeg ikke har testet - er Osprey Crescent 110. Tror de er gode å bære, men har ikke erfaring selv.

Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd.

Skal sjekke opp de modellene som er nevnt.

Må bare føye til at jeg i sin tid kjøpte Norrøna Recon Pack til sivilt bruk (brukte denne som storsekk i jegertropp i forsvaret), men har ikke helt funnet meg tilfreds med denne. Får vondt over hoftekammen ved tunge bører. Har prøvd å justere i ryggen, men med lite hell.

Satser på grundig kartlegging av markedet før jeg utvider sekkegarderoben med ytterligere en storing!

Har flere av dere gode råd/innspill blir jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg har Lowe Alpine Special expedition...På 100 liter ca.

Meget godt fornøyd med denne, sitter som et skudd på ryggen selv med tunge bører.

Liker løsninga med todelt sekk og to innganger til hovedrommet i sekken, avtagbar dagstursekk (tja, 10-12 l) rompetaske i topplokket osv...

Genial hoftebeltestramming...

http://lowealpine.com/Products/Detail.asp?ProductTypeID=10&ProductGroupID=621&Position=15&SpecificActivityID=

Der har du den!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn min erfaring med sekk under:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldCat=8

Bergans Alpin 110L + 2 ekstra skulderlommer. Meget flott sekk. Fikk prøve den av en kompis før jeg gjorde innkjøpet og da så jeg lyset... Jeg bruker den stort sett alltid selv om jeg har lite bagasje som skal med, har bra sekker på 60L og 85L. Dette pga. at den har enestående bærekomfort. Sekken tåler hard påkjenning, drar og sliter i stropper uten problemer. Anbefaler å kjøpe 2 ekstra brystlommer som du kan ha på remmene også, for drikke og turmat og kart o.l. som er lett å få tak i. Kjekt å kunne ta av sidelommer. Lett å få satt på liggeunderlaget på utsiden av sekken, remmene er lange nok. På endel andre sekker jeg har hatt har remmene ofte vært for korte...

Det er viktig for turgleden å ha en sekk som holder slik kvalitet. Men det er også viktig mtp sikkerhet og helse. Det blir fort 20-25 kg (noen påstår de går med 60kg har jeg lest i dette forumet!!) i en slik sekk og da kan det fort gå på helsa løs dersom en ikke er godt trent fra før. Personlig har jeg aldri gått med mere enn 26 kg og det holdt lenge for mine knær. Når du er på tur med stor oppakning er det viktig å justere vektbelastningen imellom skuldre og mage slik at du ikke kjører hele vekta BARE på feks skuldrene. Bytte litt = smart. Av den grunn må magebelte og skulderstroppene holde høy kvalitet. Når du tester sekken må du ta deg god tid, fyll den opp med noe tungt og test den. Den skal føles komfortabel, hvis du er usikker på det er det feil sekk.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.