Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett kamera med avanserte funksjoner


Smaltur

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å bære tungt speilreflekskamera på tur (har en Canon EOS 7D med div optikk). Vurderer å kjøpe et lett systemkamera med god optikk og manuelle innstillingsmuligheter. Noen som har erfaring, jeg har blant annet tenkt å se nærmere på Sony HX-90V

http://www.sony.no/electronics/cyber-shot-kompaktkameraer/dsc-hx90v#product_details_default

 

Kravspecen er omtrent sånn:

Lav vekt, under 300 gram

Robust, må tåle bruk utendørs sommer og vinter, men ikke nødvendigvis helt vanntett

Stort zoom-område, må ha skikkelig tele

God optikk, stor blender med mulighet for å ta bilder med liten dybdeskarphet

Manuelle innstillinger for blender/lukker, må kunne ta lange eksponeringer, helst knapper/dreiehjul for innstilling (ikke skjermmeny)

Manuell fokus i tillegg til autofokus

Stativfeste (bærer ikke tungt stativ, men gjerne sånn gorillagrep-greie)

Makro, helst mulighet for skarpe bilder tett på blomster, insekter etc.

God batterikapasitet, batterier som fungerer i kulde, enten standardbatterier (AA) eller oppladbart via 12V (har en powerbank med usb og billader)

Rask utløser, og gjerne mulighet for å ta mange bilder etter hverandre, f,eks av hund, fugler eller annet i bevegelse, autofokusen må da henge med.

Pris maks 6-7.000,-, helst rimeligere.

 

Ønsker, men ikke like viktig:

Video, dette er ikke høy prioritet, og kan jeg også ta med iphone

Høy iso, mindre viktig, fotograferer mest ute i dagslys, men bør nok ha god kvalitet opptil ISO 1600 for actionbilder

Wifi, ser at flere kameraer kan overføre bilder autoamtisk til smarttelefon, wifi ikke så nyttig, men kanskje finnes det noen som gjør dette via Bluetooth slik at det fungerer uten nettverk.

 

Bruk: jeg tar alle mulige bilder ute og vil ha et kamera som alltid er tilgjengelig og også kan brukes uten å ta av vottene/hanskene hvis det kaldt, bruker det lyset som er så blits er ikke viktig. Men veldig viktig å kunne fotografere med lange lukkertider, og stativfeste er kritisk. Sikkert glemt noe her, men veldig takknemlig om noen har gjort tilsvarende vurderinger og funnet noe de kan anbefale. Eventuelt om noen vet om gode tester som har relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker du om kompaktkamera eller ett systemkamera?

Det er jo litt forskjelig saker.

 

Det du linker til er et kompaktkamera hvor du ikke kan skifte linse. Det har min F på 3,5 så det er ikke veldig lyssterkt.

Ser du på det ville jeg også tittet på Panasonic tz60 og tz70. begge har manuell instillinger, raw, 30x zoom etc. Leica opptikk. TZ serien har vært testvinnere siden de kom tidlig 2000 tallet. Minste F verdi er 3,3.

Veier også det samme. TZ60 og tz70 har også en liten eletronisk søker i tillegg til skjerm. TZ60 er utgående modell så den er bra priset om dagen.(ca 2.500). Fordel med TZ70 kontra 60 er bedre elektronisk søker og at de med ny bildebrikke har gått ned på antall Mpix til 12 for å gi mindre bildestøy.

Men slike kompakt har litt begrensinger i bildekvaliet kontra hva du er vant med på 7D. Bildebrikkene er jo rimelig mye mindre.

 

Lett systemkamera er f.eks Canon Eos M3. Kanskje en tanke siden du kan bruke andre Canon linser du har på det med adapter. Dog renger jeg ikke med at du tar med store zoom objektiv på tur da når poenget er å spare vekt.

Canon har vel heller ikke helt fått dreisen på dette med speilløse systemkamera. Er nok mer å hente på en god modell fra f.eks Olympus og Panasonic.

Disse har en utskiftbar linse så du må ha med flere linser for å dekke stort zoomområde. Fordel er at de har større bildebrikker og har fullt opp med manuelle innstillinger slik man er vant til fra speilrefleks.

Vekt blir en del høyere enn kompakt og koster mer. Feks veier Canon M3 366gr uten optikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd med mitt Panasonic Lumix DMC-LX7 også.

F1,4

Leica optikk

 

Proprietær USB kabel :mad:

 

 

Kjøpte en slik sak som jeg har det i så det ikke så lett skades på tur. Klippet bare ut nettet som er på innsiden og fjernet gummi logoer og glidelås drager og erstattet med en liten bit Zing it line (ca 10cm totalt).

 

På vekta mi her hjemme er vekt på kamera, med batteri og minnekort i veske akkurat 350 gram. Har også ca 30 cm Zing it på kameraet istedetfor stropp som følger med.

Bare veska alene er 44 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen forslag til kamera her, men om du noen gang skulle ønske å ta med DSLR'en så bør du invistere i en Black Rapid Strap. Høres trivielt ut, men er stor forskjell på hvor behagelig det er å gå med kameraet på tur:

http://blackrapid.cloudapp.net/products

 

Av hybridkamera/speilløse systemkamera så er Fujifilm, Sony og Olympus de beste merkene. Hadde en Fujifilm X-E2 i fjor og må si at optikken var virkelig bra! ISO var derimot ikke så bra, og jeg savnet hurtigopptak og type "live view" manuell forkus som canon har. Det kan være verdt å merke seg at det kan være vanskeligere å få solgt speilløse kameraer, og en taper mer penger på, enn ved salg av DSLR kamera/optikk.

 

Tips: Bruk "Camera feature search" på DPReview. Der kan du velge de funksjonene du vil ha så søker den opp passende kameraer:

http://www.dpreview.com/products/search/cameras?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu#!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill - tusen takk! Jeg snakker nok mer om avansert kompaktkamera enn systemkamera, ser at det er ulike ting. Ser ikke for meg et kamera med utskiftbar optikk, samtidig er det nok vanskelig å få både stort zoom-område og god lysstyrke. Mulig jeg må akseptere høyere vekt enn 300 gram for å få noe jeg blir fornøyd med. Kravspec er jo som regel sånn; vanskelig å få oppfylt alle punktene så man må fire på noen krav.

 

Tipset om Black Rapid Strap er kjempebra! Hva passer best når man er på tur og har sekk på ryggen? Sport versjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet populært kompaktkamera er Sony RX100.

Oppfyller mange av dine krav, men ikke veldig robust, har ikke veldig mye tele, og ikke veldig bra macro.

Du har ganske drøye krav. Har aldri sett noe slikt i noe kamera:P

Blir som 4 manns ekspedisjons telt med halvannen meter takhøyde, 3 digre fortelt, enkelt å sette opp, og med en vekt på 0.99kg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange bruker Panasonic DMC-LX7. Skal se litt nærmere på det, liker den gode lysstyrken F1,4. Fungerer det greit med skjerm i sollys, eller har dere kjøpt den ekstra søkeren man kan sette på blitsskoen? Er det stativfeste på det?

 

Proprietær USB-kabel; man kan vel likevel lade det via USB fra en Powerbank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet populært kompaktkamera er Sony RX100.

Oppfyller mange av dine krav, men ikke veldig robust, har ikke veldig mye tele, og ikke veldig bra macro.

Du har ganske drøye krav. Har aldri sett noe slikt i noe kamera:P

Blir som 4 manns ekspedisjons telt med halvannen meter takhøyde, 3 digre fortelt, enkelt å sette opp, og med en vekt på 0.99kg ;)

Ja, kravspecen er sikkert for drøy. Må vurdere hva jeg vil kompromisse på. Skal se på Sony RX100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proprietær USB-kabel; man kan vel likevel lade det via USB fra en Powerbank?

 

Jeg har forløperen, Panasonic Lumix TZ10, med Leica-objektiv etc. Veldig fornøyd med kameraet, men den varianten jeg har kan ikke lades med USB, kun 220V-lader og proprietær USB-kabel for overføring av bilder.

 

Du bør sjekke om LX7 kan lades med USB, eller om USB kun er for dataoverføring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange bruker Panasonic DMC-LX7. Skal se litt nærmere på det, liker den gode lysstyrken F1,4. Fungerer det greit med skjerm i sollys, eller har dere kjøpt den ekstra søkeren man kan sette på blitsskoen? Er det stativfeste på det?

Proprietær USB-kabel; man kan vel likevel lade det via USB fra en Powerbank?

Har ikke hatt problemer med skjermen i sollys.

Helt standard stativfeste. Jeg bruker en gorilla variant på tur.

Kabelen er proprietær mot kameraet, men har normal usb i andre enden.

Det er et lite gummilokk ved batteriet som jeg tror er for å stikke inn ladekabel, men da må man nok kjøpe et annet batteri som kan lades via usb. Om det er den samme usb kabelen eller om man må ha en vanlig usb kabel til det vet jeg ikke.

Alle bildene jeg har lagt ut i denne tråden (http://www.fjellforum.no/topic/33706-ff-koordinattreff-rondane-2014/?hl=koordinattreffet#entry307253) er tatt med LX7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dele erfaringen min da jeg prøvde å gjøre noe lignende. Jeg gikk fra et speilrefleks(Pentax K20D) og ville ha noe mindre. Jeg undersøkte mye og fant ut at jeg ville gå for microFourThirds-kamera. Kjekke, små objektiver og kameraene scoret bra. 

Det endte med at jeg tok mye mindre bilder enn før og kameraet endte til slutt på hylla. Jeg har nå gått tilbake til noe litt bedre. Jeg har kjøpt Fujifilm X-T1 som er et speilløst systemkamera. Dette er større, men jeg trengte virkelig noe mer enn bare en skjerm å se inn i når jeg tok bilder, jeg trengte bedre objektiv osv. 

 

Tenk deg godt om før du går ned på noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill - tusen takk! Jeg snakker nok mer om avansert kompaktkamera enn systemkamera, ser at det er ulike ting. Ser ikke for meg et kamera med utskiftbar optikk, samtidig er det nok vanskelig å få både stort zoom-område og god lysstyrke. Mulig jeg må akseptere høyere vekt enn 300 gram for å få noe jeg blir fornøyd med. Kravspec er jo som regel sånn; vanskelig å få oppfylt alle punktene så man må fire på noen krav.

 

Tipset om Black Rapid Strap er kjempebra! Hva passer best når man er på tur og har sekk på ryggen? Sport versjonen?

 

De har en ryggsekkversjon faktisk! http://www.blackrapid.com/products/backpack-strap

 

Eller så funker både Curve og Sport fint. Selve reima flytter jo ikke på seg, bare kameraet, så eneste er at det kan være litt ubehagelig med en reim under en tung sekk. Tror det skal finnes noen tynne/lette modeller i tilfellet.

 

Kan være verdt å at en titt på Peak Design Camera Clip også: http://interfoto.no/nettbutikk/vesker-bareutstyr/peak-design/camera-clip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dele erfaringen min da jeg prøvde å gjøre noe lignende. Jeg gikk fra et speilrefleks(Pentax K20D) og ville ha noe mindre. Jeg undersøkte mye og fant ut at jeg ville gå for microFourThirds-kamera. Kjekke, små objektiver og kameraene scoret bra. 

Det endte med at jeg tok mye mindre bilder enn før og kameraet endte til slutt på hylla. Jeg har nå gått tilbake til noe litt bedre. Jeg har kjøpt Fujifilm X-T1 som er et speilløst systemkamera. Dette er større, men jeg trengte virkelig noe mer enn bare en skjerm å se inn i når jeg tok bilder, jeg trengte bedre objektiv osv. 

 

Tenk deg godt om før du går ned på noe dårligere.

Takk for godt innspill. Jeg tror du har rett, at målet om å finne noe mye lettere uten at det går ut over fotogleden (og kvaliteten), antagelig ikke er oppnåelig. Men, noen ganger er jo vekt mer kritisk enn andre ganger, så det blir sikkert sånn at jeg fremdeles vil velge speilrefleks på en del turer og andre ganger kompaktkameraet. Skal se på X-T1. Ser også at det er en modell fra Fujifilm som heter X100T, men koster mye - rundt 10.000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en ryggsekkversjon faktisk! http://www.blackrapid.com/products/backpack-strap

 

Eller så funker både Curve og Sport fint. Selve reima flytter jo ikke på seg, bare kameraet, så eneste er at det kan være litt ubehagelig med en reim under en tung sekk. Tror det skal finnes noen tynne/lette modeller i tilfellet.

 

Kan være verdt å at en titt på Peak Design Camera Clip også: http://interfoto.no/nettbutikk/vesker-bareutstyr/peak-design/camera-clip

Genialt! Jeg kjenner at jeg liker Black Rapid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på kamerautstyr jeg har spart et par kilo  :-) Jeg har selv i mange år drasset rundt på Canon 7D og så et 5D MkIII med ditto L-objektiver. Slikt blir det vekt av.

 

Jeg tok sjansen på å prøve meg på Olympus EM-1 med tilhørende Pro objektiver og noen små lette mindre lyssterke objektiver. Jeg må si at myten om at størst sensor er merkbart bedre sto for fall hos meg. Solid som en tanks og tåler både vann og frost.

 

Olympusen føles å ha bedre dynamikk på base ISO enn selv fullformatskameraet 5D MkIII. Det er først over ISO 3200 forskjellene begynner å merkes. Jeg er aldri over ISO 3200 uansett med lyssterke objektiv og den økte dybdeskarpheten til MFT systemet. Dessuten har EM-1 et av de aller beste innebyggede stabiliseringssystemene, og har et av markedets beste vær og frost sikringer. Objektivene er også gulle gode selv på de største blenderne. Har ikke angret et sekund og ser meg ikke tilbake når jeg bærer rundt på dette systemet. Den store elektroniske søkeren er også et pluss, der man har all verdens informasjon om man vil, og ser faktisk hvordan det ferdige eksponerte bildet blir. Det blir nesten som da jeg gikk fra mitt analoge Canon AE-1 og EOS 620 til mitt første digitale speilrefleks EOS 10D

 

Men som sagt så er nok EM-1 for tungt etter ditt krav, selv EM-5 blir det. EM-10 er et annet alternativ som har omtrent samme bildekvalitet, men er ikke værtett. Jeg bruker også Black Rapid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange og gode innspill! Jeg kommer til å se på Panasonic DMC-LX7 og også på Lumix LX-100, pluss et par andre. Så beholder jeg 7D-en og kommer til å veksle litt mellom lett og tungt utstyr, avhengig av hva slags tur jeg er på. På sikt kanskje erstatte speilrefleksen med et speilfritt systemkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.