Gå til innhold
  • Bli medlem

To fjelln00bs skal på deres første fjelltur i juni og setter pris på veiledning :)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min venn og jeg skal på vår første fjelltur (sammen og ellers) i juni og ville sette pris på tips om... nesten hva som helst :D

Han bor ikke i Norge, så det er meg som har ansvar for planleggingen. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvor vi kan med våre ferdigheter, preferanser, osv.

 

Her er litt info om oss:

- vi er glad i vann og høye fjell (spesielt vann, en Geiranger-type utsikt)

- vi eier ikke telt og kunne tenke oss å overnatte på hotell

- vi er unge og spreke, men har lite erfaring med friluftslivet

- vårt utgangssted er Oslo (jeg bor her), men vi har ikke noe imot litt reising (Vestlandet ser flott ut)

- vi er ikke så glad i "guided" turer, men samtidig har vi ikke erfaring med kart, osv., som sagt

- vi kjører ikke bil, så vi er avhengige av offentlig transport og bena våre ;)

 

Kunne noen anbefale et sted som passer til oss? Vi hadde kjempelyst til å besøke Trolltunga, men, etter å ha lest litt om det, ser det der litt advanced for oss. Hva med Preikestolen?

 

Tusen hjertelig takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Norske Turistforening er greia for dere. Stiene er merket med røde T-er og turene godt beskrevet. Besseggen, Prekestolen osv er fine begynnerturer som gir utsikt og naturopplevelser. Men vær forberedt på at sånne ruter trekker mye folk, så dere får ikke gå alene..

Sjekk ut.no eller dnt.no for masse tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier hotell, regner jeg med at hytter fungerer fint.

 

Vanskelig å anbefale mye til dere, da må jeg gjerne vite mer om hvor langt dere vil gå hver dag, om dere vil ligge i ro et sted lenge, om dere skal fiske osv, hvor lenge dere er på tur, osv.

 

I tillegg lurer jeg på når i Juni dere har tenkt til å dra. Det har falt veldig mye snø i fjellene i år, og det er nok mye snø som fremdeles ligger i Juni. Dette er det første jeg hadde tenkt på hadde jeg vært dere. Hvis dere går på ut.no kan dere enkelt se kart over Jotunheimen der hytter er merket av, hvis du klikker deg inn på hyttene kan du se når de har åpent (Ps, bare de hyttene som er farget helt rød er betjent slik at dere får servert mat). Hytten jeg hadde tenkt til å anbefale http://ut.no/hytte/3.2222/ er for eksempel stengt frem til 26 juni, dette er en dato jeg tror går igjen på flere hytter der oppe.

 

Hvis dere er ute etter en opplevelse med god komfort har jeg blitt anbefalt sognefjellshytten (http://www.sognefjellet.no/) tidligere, men har aldri vært der og sjekket selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prekestolen er fint turmål. men i forhold til å gå videre til neste overnattingsplass, ligger det litt vanskelig til. Og på tur til Prekestolen vil du nærmest gå i kø. Det er eller en tur som tar tre fire timer frem og tilbake.

 

På andre siden av fjorden ligger Kjerrag. Det er 2-3 timer tur ut til platået. Og to- tre timers tur videre til Langavatn og eventuelt videre til andre hytter.

 

Det jeg kunne tenke meg å forslå er å ta ferja inn til Lysebotn gå til Kjerrag og videre til Langavatn. Neste dag ned til Blåfjellenden. Siste dag tilbake til Flørli og båt til byen/buss..

Overnattingene vil da være på selv/ubetjente turistforeningshytter. Det betyr at dere må lage maten selv. Og at sekken bør kunne veie under 10 kilo. Og ruten er hele tiden merket med røde t'er. Det vil være folk på hyttene, men midt i ukene, vil det bare være ganske få.

 

På tur, vil dere antakelig se - treffe - svært få. (Turen ut til Kjerrag unntatt.)

Turen kan forlenges med 2 dager ved å ta om Sandvatn. Det vil i så fal bli en tur på 4-5 dager, og bare første og siste dag blir "lang". (Gåtid på 5-6 timer - de andre dagene 3-4 timer)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min första fjelltur gick över Besseggen i slutet av Juni för två år sedan. Det var en fantastisk tur som har efter det växt till en ny hobby. Istället för att ta båten som var fullpackad med 50-60 människor så gick jag istället från Gjendesheim till Memurubu och sov där, något som resulterade i en helt ensam tur fram till att jag mötte hela lemmeltåget ifrån båten på toppen av besseggen.Dagen efter så tog jag båten tilbake till Gjendesheim gikk opp Knutshøe och tog därefter valdress ekspressen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for svar!

 

@virrma : Vi kunne tenke oss å bruke 4-5 dager på det, da vennen min bare er her ei uke og vi må reise fra/til Oslo.

@Lompa : Tusen takk for tips! Kjente ikke til Besseggen og det ser bare nydelig ut!

@Bacon : Vennen min virker ikke så glad i hytter. Hotell, vandrerhjem og gård ser ut til å passe litt bedre for oss, kanskje? Vi vil gjerne være borte i 4-5 dager, gjerne bo på samme sted alle 4 netter og bevege oss i området til fots; også, vi skal ikke fiske.

@REJOHN : Takk for flott innspill! Men litt av det samme, vil gjerne unngå hytter.

@hilmersen : Aurlandsdalen ser veldig fint ut, skal sjekke!

 

Også, siden vi må komme oss der vi skal med offentlig transport, har jeg brukt litt tid på å lete etter fine steder i nærheten av togstasjoner og har funnet Åndalsnes. Det tar 5,5 timer å komme seg dit med tog fra Oslo, det er flere hoteller i området og det ligger ikke så langt unna Trollstigen, som jeg syns er ganske fint (og ikke kjempeutfordrende). Hva syns dere? Har noen vært i Åndalsnes? Og i så fall, hvilke attraksjoner kan man komme seg til fots i området?

 

Takk igjen for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ViktorG : Jeg så ikke svaret ditt før nå. Det hørtes koselig ut. Ville du si Besseggen er noe for mennesker som gjerne ikke vil overnatte ute? (Altså, grunnen til det er at vi ikke eier telt, sovepose eller annet utstyr og vil gjerne prøve med en lett tur for å begynne med for å se om det er noe for oss :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttene referert til her i tråden er som vandrehjem å regne. Det er overnattingsplasser, med enkle kjøkken og mat, slik at man har mulighet til å gå lengre strekninger uten telt ol. 

 

Muligens Gjendesheim er en plass for dere. Mange flotte dagsturmuligheter rett fra døra. Bl.a Beseggen, Knutshøe, Besshøe, Rasletind mm og vips de 4-5 dagene deres er unnagjort :)

Det er mange slike "hotell", som Gjendesheim rundtforbi, hvor det finnes mange dagsturmuligheter fra. En annen fin nybegynnerplass er jo å gå opp Galdhøpiggen og Glittertind fra Spiterstulen. De er Norges 2 høyeste fjell. 

 

Anbefaler deg å lese deg opp litt på dnt.no og ut.no. 

 

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gitt at snøen er borte i høyfjellet i juni..så sjekk det med f.eks turistforeningen(avhengig av når dereskal avgårde).

Om det er transportmuligheter (buss) er en fin tur å gå bygdin (hotell) til torfinnsbu 3-4timer og så ta båt til eidsbugarden. Dagen etter over fjellet til gjendebu og de 2 siste dagene til memurubu og over besseggen til gjendeshei. Bare betjenten hytter (vandrerhjem) og trordu kan bestille rom. En annen goodiemed turen er at mesteparten av bagasje kan sendes med båten 2 siste dager :) altså bare bæredet dere trenger for dagen (mat, regntøy, varm genser etc).

Kontakt turistforeningen i Oslo. De hjelper dere på vei. God tur

Er det snø i Jotunheimen kanskje Rondane kan være noe, dog ikke like spisseflotte fjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre alternativ kan være:

- Fossheim hotell i LOM

- Viangvang (Brimi's sted)

- Røisheim

(Tog til otta, buss og taxi videre)

 

Åndelsnes er fint - der et stykke til trollstigen (som er en veg) - har dere tenkt å sykle den?  Ville heller satse på Romsdalseggen hvis dere skal gå.

Ser at både Finse1222 og Fretheim er blant "de historiske" og burde derfor kunne passe som "turhotell"

Union hotell i Øye også - men usikker på turmulighetene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har vært hos DNT i Oslo i dag og fått litt veiledning (kjempehyggelig kar der!). Ikke 100% sikkert ennå, men planen ser ut til å være:

 

  1. Ta tog fra Oslo til Åndalsnes.
  2. Bo 4-5 dager på Åndalsnes Vandrerhjem (710 kr. per natt for et dobbeltrom med delt bad med to andre rom... ikke så verst).
  3. Dra på dagsturer i området. Det er dette punktet jeg kunne tenke meg å få flere tips til. En av de dagene kommer vi ganske sikkert til å dra til Geiranger (3 timer med buss fra Åndalsnes), kansje tilbringe ei natt på Hotell Utsikten. Tror ikke vi skal til Trollstigen likevel fordi Raumabanen (på vei fra Oslo) passerer den. Har sett på Romsdalseggen og har veldig lyst, men det virker litt skremmende. Her står det at turen tar 7 timer, er dette én vei? Finnes det en måte å modifisere turen litt på for å gjøre det litt enklere/kortere? Som sagt, er vi nybegynnere, så vi er ikke ambisiøse. Så lenge vi ser fine fjell og litt vann er vi fornøyde :)samme siden, er det en rekke fotturer fra Åndalsnes. Jeg tar gjerne imot råd om hvilke kan være noe for oss, og andre tips om hva vi kan finne på også!

En liten PS: Vi sykler ikke heller, haha! (Håpløst...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere varianter av Romsdalseggen, fra Ekstrem til Familie. Turene går en vei, fra Venjedalen til Åndalsnes. Man tar buss i sesongen eller taxi fra Åndalsnes til Venjedalen. Rutene varierer først og fremst i hvor langt de følger eggen. Jeg har ikke kartet foran meg, siden jeg sitter på jobb, men det er også varianter som er snillere enn Normalruta som dere linker til. De kommer inn senere på eggen, og har også mindre stigning. Jeg lurer på om de ikke heter Komfort og Familie. 

 

Jeg gikk Normaltruta i fjor, men min da 7 år gamle datter. Det var en flott tur, og jeg tror ikke vi brukte å mye som 7 timer. (må vel legge til at hun er svært turvant) Vi møtte mye folk, og slett ikke bare drevne turgåere. Jeg vil tro dere fint gjennomfører Normalruta hvis dere bestemmer dere for det. 

 

Se her for beskrivelse av Familieruta: http://ut.no/tur/2.2036/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei virrma! Takk for svar og lenke :)

 

Kan jeg spørre deg noe? Da dere gikk den turen, overnattet dere ute? Eller rakk dere å gå hjem? Beklager om det er et dumt spørsmål, men jeg tror ikke vi klarer den turen i løpet av en dag (siden vi ikke vil overnatte ute).

 

I går snakket jeg med en venn som kan litt mer om fjell og jeg spurte om det lønnet seg å gå til Romsdalseggen og snu etter 2-3 timer, og han sa at, når det gjelder lange turer som denne, kan det ta mange timer før utsikten begynner å bli virkelig fin, og at det kunne lønne seg å gå til lavere fjell istedet og fullføre turen der. Er du enig?

 

Så langt, har vi planer om å gå til:

- Trollstigen

- Nesaksla

- Kirketaket

- Geiranger (dette blir ikke en fjelltur, vi skal bare spise lunsj der og ta fergen til Hellesylt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere går Romsdalseggen, så kommer dere over Nesaksla uansett. 

 

Vi gikk hele Romsdalseggen Normal på en dag. Turen starter med en ganske drøy stigning. Her er ikke utsikten så veldig spennende. Først når dere kommer opp til eggen (som dere følger hele resten av turen) blir det virkelig spektakulært. Da er også de værste stigningene unnagjort. Det hadde vært dumt å snu der.

 

Romsdalseggen Familie kommer "senere" opp på eggen. Den er enklere å gå, men altså noe kjedeligere. Jeg ville ikke ha snudd etter 2-3 timer på denne ruta, da har du ikke fått med deg noe av det morsomme. Hvis dere virkelig vil ha en vesentlig kortere tur, er det nok en bedre ide å gå opp Nesaksla og fortsette innover Romsdalseggen så langt dere har lyst, og så gå tilbake til Åndalsnes. Det er også enklere logistikk-messig. 

 

Ellers er jeg ikke så godt kjent i området, så jeg kan ikke anbefale alternative turer. Flott er det i alle fall, så jeg er sikker på at det finnes gode alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for din mening!

 

Hvis dere virkelig vil ha en vesentlig kortere tur, er det nok en bedre ide å gå opp Nesaksla og fortsette innover Romsdalseggen så langt dere har lyst, og så gå tilbake til Åndalsnes.

 

 

Dette hørtes veldig lurt ut. Hele området ser grønt og nydelig ut, så vi finner nok noe å gjøre :) Jeg tror vi prøver oss på enklere ruter de første dagene og, hvis det går bra, kanskje Romsdalseggen den siste dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.