Gå til innhold
  • Bli medlem

Staver, stenger og stativer - løsning for multibruk?


a_aa

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg den originale TrekPod for rundt åtte år siden - en vanskapning på nær kiloen som verken er en glimrende vandrestav, monopod eller tripod, men som kan være såvidt akseptabel i alle de tre nevnte funksjoner. Svakhetene er vekt, ustabilitet pga liten spredning av tripod-ben og litt svikt i innfestingen av dem, kulehodet er ikke allverden, borrelåsbåndet som skal samle tripodbena slites og glipper, og når de er samlet er det altså tre spisser ned i bakken istedet for èn. Og TrekTech har ligget nede i 3-4 år tror jeg, så og si umulig å få reservedeler lenger.
 
TrekPoden har til tross for sine skavanker blitt tatt med på mang en tur, og gjort grei jobb med et Oly E-P1 på toppen  :-)
 
Jeg har lekt med tanken om å erstatte TrekPoden med noe lettere, siden jeg etter mange år med kun (ettermid-)dagsturer har ambisjoner om å ta noen lengre turer fra og med i år - og da er jo selvsagt lette teleskopiske karbonstaver med en standard kvartomsskrue for kamera på toppen fristende. Denne tankelekingen blandet seg inn i spekuleringen på hva jeg skal benytte som nattely når turene blir lengre. Og da kom det flygende en idè om ikke mindre enn tre lette vandrestaver/monopoder/dukstenger som rett og slett skrues skrått inn i et stativhode, enten direkte eller via en lett plate. (Platen kan være formet som en trekant med feste for hodet i midten, og med gjengede kvartomshull ut på hver av kantene, som gis feks 15° vinkel elns fra det horisontale senterplanet.)
 
Selv om man da raskt kommer opp i samme vekt som TrekPoden, er det jo vekt som kan gi større nytteverdi og i hvertfall delvis erstatte annen vekt. Tror jeg...  :?
 
Det jeg lurer på, er om idèen har fløyet innom andre, og om det i så fall finnes et slikt stativhode/plate eller noe lignende på markedet? Hvis ikke, burde det ikke være alt for stor heksekunst å få laget en sånn plate - men vil det være verdt det? Hva tror dere de største ulempene vil være? Hva tror dere er de beste kandidater til lette gåstaver med kamerafeste på toppen?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste alternativet er ofte å legge kamera på bakken, eller på ein stein. Det veg ingenting, og er svært stødig. Eg går ikkje med stavar, og ligg i telt, så dei andre bruksområda dine, har eg ingen erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn?

 

Nesten en sånn, ja! Den der må jeg undersøke nærmere :-)

 

Eneste forskjellen fra det jeg beskrev, er at dette produktet ikke forutsetter skrue på toppen av staven. Det er jo definitivt mer fleksibelt, men forhåpentligvis bare på en god måte :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste alternativet er ofte å legge kamera på bakken, eller på ein stein. Det veg ingenting, og er svært stødig. Eg går ikkje med stavar, og ligg i telt, så dei andre bruksområda dine, har eg ingen erfaring med.

Enig i at det er gode alternativer, dersom du ikke har stativ tilgjengelig - det er det samme jeg pleier å gjøre da.

 

Om jeg går med stav eller ikke avhenger av terreng og hvoprdan hofter og knær kjennes ut - trenger de litt avlastning, gir jeg det :-) Nattely har jeg ikke ennå, og har ikke bestemt meg for om det blir telt og/eller en eller annen dukløsning. Da blir det litt spekulering og tankeleking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har sluttet å lage den. Den fantes med og uten skruer. Den uten var laget for spesifikke staver som passer perfekt uten behov for skruer. Den med er mere universal.

 

står litt mere her: http://sticksblog.com/2013/09/18/trailpix-ultralight-tripod/

 

Har sett på den tidligere en gang men endte opp med en lett tripod istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pacerpole har et adapter som gir gåstaven mulighet til å være en monopod, og med stickpics-adapteret kan ta du selifies så det holder...

Takker for tipsene! Tror imidlertid ikke de adapterne greier å nærme seg tripod-funksjonalitet, som når man trenger hjelp ved store brennvidder og lange lukkertider, dessverre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror jeg drøyer litt med tre-stavsløsninger og holder ting så enkelt som mulig så lenge som mulig.

 

Kjøpte meg Hilleberg Tarp 10 UL på salget hos KomplettFritid nylig, og tok den og TrekPoden med ut på liten tur i går.

 

post-16230-0-49946700-1431263175_thumb.j

 

Tatt i betraktning at jeg aldri har spent opp en tarp før, gikk dette mye enklere enn forventet - tok meg godt under ti minutter, og jeg vil tro at med litt erfaring på både valg av sted og metodikk kan det kuttes ned til knappe fem :? Nå skal det sies at det var lite vind, og jobben ville nok vært mer krøkkete i kuling...

 

TrekPoden har jo ikke èn spiss som kan tres inn i ringen på tarpen, så jeg valgte å skru av stativhodet på toppen, legge ringen rundt skruen og skru hodet på igjen. Funket helt greit. Planene om pensjonering av TrekPoden er dermed foreløpig lagt på is :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa : TrekPoden kan faktisk enkelt skyves fra hverandre i to deler, der underdelen er 90 cm og overdelen er 70-75 cm, så uten trær å feste i kan takhøyden bli noe laber, men langt fra ulevelig eller umulig. Og er det skikkelig vind, tror jeg nesten at jeg uansett ville latt "mønehøyden" på vindsiden gå nesten mot null, kanskje bare løftet opp av en stein eller noe for å få litt ventilasjon? 

 

Men jeg ser poenget ditt, og vil absolutt ikke hevde at jeg har funnet den optimale løsning for høyfjellet :-D Er på gli mot en alternativ løsning med selvstående telt for turer som i hovedsak går i landskap med lite vegetasjon. Ser mange skryter av Hilleberg Unna, og det ser veldig bra ut mhp det jeg tror kan passe mine behov - med unntak av at det er litt tungt. En versjon som var en drøy halvkilo lettere tror jeg nesten jeg allerede ville ha svidd av penger på om det fantes :-)

 

Inntil videre bruker jeg tarpen og TrekPod, og så vil jeg nok merke det på kroppen når jeg nærmer meg yttergrensene for bruksområdet og må investere. Ellers er Gorillapod grei den (bruker det av og til selv også), men liker å kunne variere perspektivet - ikke bare "bakkenære" kameraplasseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers er Gorillapod grei den (bruker det av og til selv også), men liker å kunne variere perspektivet - ikke bare "bakkenære" kameraplasseringer.

 

Plasser heile greia oppå ein høg stein ;)

OK, til akkurat dette er eit langt eitbeinsstativ veldig greit. Lyft eitbeinsstativet over hovudet med anten sjølvutløysar eller fjernutløysar på kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du satsar på en vanlig vandringsstav med kvartomsskrue som du nämner i trådstarten, och vid behov gör en tripodvariant av den med tre barduner och tältpinnar så kanske det blir stadigt nog?

Tältpinnar har du med dig ändå, så det är bara att du har dem på en annan plats i packningen dagtid, några meter tunna bardunlinor, även med linsträckare väger väl runt 50 gram eller så.

Eventuellt om du ändå brukar två vandringsstavar kan du ändå använda denna varianten, en lite kortare lina att binda samman stavarna i toppen med och två barduner ut åt de sidorna som saknar stötte.

Jag vet inte om detta blir stadigt nog eller om viktsparingen är nog för att motivera lite extra arbete, det blir upp till dig att ta ställning till @a_aa .

Bardunerna kan du ju också ha multibruk för, tvättlina, hänga upp saker i lägret, eller om du orkar knyta dem lös varje dag kan du använda bardunerna till tarpen så blir det ingen extra vikt för dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan : Takk for tipset! Har jo tenkt samme tanke selv tidligere, men aldri prøvd ennå - delvis fordi jeg nok er litt tvilende til at det blir bra nok, og delvis fordi jeg ikke har hatt bardunline og teltplugger for hånden tidligere :-) Så langt har jeg jo droppet turer med overnatting i naturen, og det jeg ikke fikk med i en hoftesekk, ble ikke med...

 

Nå har jeg jo både barduner og teltplugger, og en stav (type tung), så da skal forslaget testes på neste tur; kan jeg få en stødig tripod utav TrekPoden uten å felle ut tripod-bena? I så fall bør det være mulig å få til med en vanlig vandrerstav med skrue også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-16230-0-55692600-1431628572_thumb.j

 

Ble ganske stødig, faktisk :-) Selvsagt mye bedre enn håndholdt, og med beskjeden vind kan man sikkert greie både lange lukkertider og store brennvidder. Tror faktisk denne løsningen takler vind et hakk bedre enn TrekPoden i tripod-modus.

 

Men mye plunder... Fjerning av barduner fra tarp, innfesting på stav (fant ut at det greieste var å ha strammerne ved teltpluggene), plugging og stramming - og deretter det samme baklengs etterpå. Det tar mye tid, i hvertfall målt mot bare å felle ut tripodbena på TrekPoden. Det kan man selvsagt kompensere noe ved å lage ferdigtilpassede barduner som bare tres på staven og spennes opp, men det er uansett mer plunder. Og er du på bart fjell uten særlig stein eller torv (fjelltopp-terreng), har man ikke noe å feste bardunene i. :-(

 

Tror derfor ikke jeg kommer til å legge TrekPoden til sides ennå. Men hadde jeg ikke hatt TrekPoden allerede, er det ikke umulig at jeg hadde gått videre med bardun-løsningen - jeg har jo tross alt lært at den har muligheter, og ulemper er til for å reduseres :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går aldrig finna lösningar med bara fördelar. :-)

 Man skal aldri aldri si aldri :-)

 

Blir det någon skillnad om du har bardunerna högre upp?

Siden bardunene skrår nedover, vil det være en kraft nedover der den festes i staven - og denne kraften må motvirkes om ikke innfestingen skal skli nedover staven. Jeg valgte å legge feste bardunene med dobbel halvstikk, hvilende oppå låsemekanismen (ca 90 cm over bakken) som kan åpnes for å regulere høyden. Innzooming på forrige bilde:

post-16230-0-43175900-1431776776_thumb.j 

Alternativet hadde vært å feste på nedre del av korkhåndtaket, men da hadde det også vært litt mer plunder med håndremmen, og man måtte ha juster bardunene på nytt om man justerte høyden på staven (i stedet for å la innfestingsknutene gli til sin faste plass mens man justerer). Mulig at det kunne gitt enda bedre stabilitet, men det var egentlig ikke stabiliteten som var den store ulempen i utgangspunktet - det var plunder/tidsbruk generelt og utfordringene ved barfjell.

 

Lätt blir det i alla fall!  :-)

Kunne blitt lett i hvert fall, om jeg ikke hadde brukt en TrekPod på 0,8 kg som testkandidat :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TrekPod-en er blitt enda tyngre! :logik: Den har fått 95 g ekstrautstyr i form av et 12'' langt 1' aluminiumsrør - det skal vanligvis ligge i sekken. Røret sees på bakken under TrekPoden på det første bildet under, og det sees satt inn som erstatning for "håndtaksrøret" på det neste bildet.

 

post-16230-0-28902500-1432988740_thumb.j post-16230-0-04915000-1432988737_thumb.j

 

Forklaringen på røret befinner seg i posen. Der ligger et Shangri-La 1 telt som jeg nylig kjøpte brukt. Det trenger to staver/stenger/pinner for å kunne settes opp, en i front på ca 115 cm, og en bak på ca 70 cm. TrekPoden er temmelig nøyaktig 115 cm høy nar den er felt ned i monopod-modus og kulehodet tatt av - men da har jeg jo ingen 70 cm :getlost:  Så viser det seg at "håndtaksrøret" er 70 cm uten kulehodet, når det tas ut av underdelen - og siden underdelen er 90 cm høy, trenger jeg å bygge på den ca 25 cm - og der kommer ekstrarøret inn i bildet :-)

 

Voila!

post-16230-0-16025800-1432988731_thumb.j post-16230-0-06627300-1432988744_thumb.j

 

Funket helt greit, gitt - da kan jeg vel si at jeg i dag har satt opp telt vha fotoutstyr :lol: Døpte mitt nye palass for "Konkursboet", siden både GoLite (som lagde Shangri-La) og TrekTech (som lagde TrekPod) gikk konkurs... 

 

Satte også inn innerteltet - det var litt knotete å henge på plass, men jeg skal finne løsninger på det. Størrelsen er vel det som på nynorsk heter "snug fit" når man er 190 cm - det er i minste laget i lengderetning, men det går akkurat bra  :-)

 

Må spekulere litt på hva røret kan fungere som når det ikke er teltstav - muligens teltpluggbeholder elns?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.