Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtur til Indre Troms


Tomasnl

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin-fin rapport. Har du lyst til å dele oppskrifter/innholdsliste på brokkoli/blomkålgryta? Og falaffelmixen?

Selvfølgelig!

Æ va tydeligvis lur nok te å gjøre notata mens æ kokkelerte hjemme :)

 

Blomkål/Brokkoligryte

Det skulle egentlig bli en suppe, men æ hadde for lite vann under dehydrering, så, Gryte!

Dehydrert og pakket i plastpose:

1/2 posesuppe, (ser no at ikkje alt va økologisk...)(neste steg blir å eliminere denne)

2 dl bygg, kokt og dehydrert

potetmos av ca 1,5 potet, dehydrert

1 sjalottløk, stekt og dehydrert

1/2 tomat, dehydrert rå

brokkolitopper av 3/4 brokkoli, dampkokt og dehydrert

Kvitløk og chili, dehydrert

 

1,5 dl linser røde

 

Æ husker ikkje helt kossn æ tilberedte den, men ca: kok opp linsene, de ska koke i 10 min, etter 5 min, ha i posens innhold.

Enda bedre skulle det vært om de røde linsene også var ferdigkokt og dehydrert, men det gikk helt fint.

Denne porsjonen e nok tell ihvertfall 2 personer

 

Fjellfalafel:

Æ bruker alltid denne oppskrifta når æ lage falafel hjemme: http://www.vegetarbloggen.no/2012/02/01/perfekt-falafel/

Den gir ca 20 falafler, med tilbehør blir det ca 4 porsjoner.

Oppskriften ble fulgt med unntak av mel, det venter jeg med å tilsette.

deigen ble tørket på bakepapir i ovnen og deretter most i mandelkværn

 

Rehydrering, pass på å ikke bruke for mye vann, du kan godt gi den litt olje også

Jeg satt den i en bolle, tilsatte varmtvann, litt i slengen, og lot den stå en stund.

 

Når deigen er rehydrert går du videre i oppskriften, med å tilsette mel og få fin konsistens.

Best blir den om den får hvile litt før steking.

 

Serveres med grønnsaker, om du e litt kvassere så bake du litt pannepitabrød, eller har med dressing, -Ohlala!! Finnes ikke grenser for hvor digg mat man kan ha med på tur :)(dehydrert dressing/ketchup?)

 

Steking.... mine ble stekt i klarnet smør inne i teltet, det blir noe steikeos, og æ va litt skeptisk te kombinasjonen flytende varm olje, nylonduk, og litt ruskevær, så de ble stekt på lav varme, de ble gode men fikk ikke den deilige Falafelskorpa...

Neste gang gutser jeg på å steke utendørs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.