Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett og superdyrt? MYTKNUSING!


LightDan

Anbefalte innlegg

TS tycks (på ett Fjellforum?) utgå från att det handlar om skogs- eller låglandsvandring - därav även temperaturangivelsen för sovsäcken (som jag antar är syntet).   Min erfarenhet är att man kan behöva bära med sig en liter, varma dagar kanske mer, på sådana turer. På fjället har jag nog behövt bära en del vatten på mycket långa och höga övergångar. Sen ligger förstås mitt eget intresse mer åt det kontinentala - 550 av totalt 750 dagars bergsvandring hittills. Där kan man t ex i karstlandskap  behöva bära två liter. Och flaskan behöver man väl till matlagningen. 

Jepp, jag utgår från skogsvandring, detta är ju ett forum inte ËNDAST för fjällturer, men också generellt friluftsliv.

Det går applicera packningstänkandet också på fjällturer, men då bör men ha lite varmare sovepåse, och man får nog ha med sig vandringsstavar eller tältstänger för att kunna vara säker på att spänna upp tarpen på ett bra sätt.

Fjällturer gör packningen något tyngre och dyrare, därför blev det i utgångspunkten skogsturer.

Lägg till några hundralappar och några hundra gram så funkar det på fjället också! :-)

 

Dunpåsar går ju att köpa billigt, men inte billigt för att vara sovepåsar, endast billigt för att vara dunpåsar. Det får nog vara syntet för att passa in i Ultrabilligt konceptet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen på Coop veide EAGLE-sekken til nærmere 750, men det så også ut som en gannske liten 45liter. Hadde bare 45 literen i en gyselig rødfarge, og den kostet 349. Bortsett fra det er den sikkert glimrende. Personlig driver jeg å modder en  stor StS 22-liter som revnet når jeg bar en sykkelvogn i den(!!!) med en 35 l STS-ultrasil pakkpose som jeg kjøpte for 99 kr på xxl, med et sitteunderlag type Tradex til kr 20 og noen patronarmbånd til kr 20 pr stk. Håper å få en 40-50 liter sekk på rundt 250 gram ut av det, men må jobbe litt med designet. (Hvis det er noen her fra Tromsø eller Oslo som kan å behandle en symaskin, så skrik ut, for der sliter jeg litt. Har googlet meg fram til en sydame i nærheten, men er åpen for innspill.)

Jag vägde den säcken på Coop till 730 g, den ena prislappen och den lilla söta, men värdelösa träkåsan vägde jag sedan till cirka 30 gram. Sedan var det en stor prislapp till, så den väger nog ganska nära 700, skulle gissa på plus eller minus ca 20 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billigere og lettere liggeunderlag http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-2000034691/

Om det er godt å ligge på er vel en annen sak.

 

Om man ikke skal pine vekt helt til det maks ukomfortable er dette underlaget et alternativ http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/luftmadrasser-og-soveposer/sitte-liggeunderlag/liggeunderlag-956087/

Det er 2 cm tykt, veier så vidt jeg husker 430gr. Har dette selv og det er helt greit å ligge på. Forskjell på dette og slikt som bamse er at materialet ikke er like seigt så det setter seg lettere merker i det etter stein etc.

Jeg kunne godt ha dratt på tur med billige og lette ting men det er en grense for en minimums komfort. Mulighet for å sove godt er et must.

Kan inte låta bli att inkludera ett 40:- liggunderlag!!! Som sagt, det är valfritt att kika på, köpa eller använda något från denna listan!

Detta lägger jag in på nästa listesammanfattning.

 Viktmässigt är väl annars detta i topp: http://jysk.no/hage/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-h06cm Om jag minns riktigt väger det under 150 g, rätta mig gärna här. Men till det horribla priset av 50 kr och dessutom 2 med mer tunnare får vikten vika för ekonomien och komforten! :-)

 

Det är bara positivt att det finns många alternativ att välja bland här, då blir det flera som kan kika på lättpackning och variera priser och vikter med några hundra kronor respektive gram för att få en packning avpassad de individuella behoven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er vel en generell myte at frilufts fjell utstyr må være dyrt for å være funksjonelt! Tungt eller lett!

 

Lettvekts presenning duger f.eks langt som tarp - bråker kanskje mer men er tett.

 

Den vanlige myte er at høg pris = kvalitet. Det er jeg for gammel og har sett for mye til å akseptere. I mange, mange tilfelle betaler man overpris for "merkevarer".

 

Jeg har mye rimelig fjellutstyr som enten er kopi varer, men bra eller kjøpt på salg eller alternativt i utlandet eller brukt eller fjorårets modell i en farge som ikke akkurat er årets motefarge.

 

Støvler, sekk, sovepose, telt, må være bra. "kjøkken" og liggeunderlag også særlig på vinterstid. Men utstyr kan også bli for dårlig selv til skogstur.

 

hilsen elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gram skumplast går greit om man går i granskog og kan kutte av granblad (da bør du altså ha med kniv og ikke befinne det i landskapsvernområder). Går sikkert fint om det er lyng i terrenget også. Ellers går det også på vanlig hardt underlag, men ikke superbehagelig. Jeg får stort sett sove uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det på 0,6 cm fra Jysk har jeg brukt mye under Exped UL som antiskli, beskyttelse og nødreserve, samt rundt bål etc. Det er glimrende til sitt bruk, men revner ganske lett. Ville heller aldri sovet på det alene, men tipper det fungerer bra i hengekøye. Mener jeg så en silkeliner til 199 kr et sted og, men husker ikke hvor. Det er for min del en av mine kjæreste eiendeler, mest for sine temperaturregulerende og insektsbarrierende egenskaper. Lett mikrofiberhåndkle på Biltema til kr 39.90 bør vel også med?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er vel en generell myte at frilufts fjell utstyr må være dyrt for å være funksjonelt! Tungt eller lett!

 

Lettvekts presenning duger f.eks langt som tarp - bråker kanskje mer men er tett.

 

Den vanlige myte er at høg pris = kvalitet. Det er jeg for gammel og har sett for mye til å akseptere. I mange, mange tilfelle betaler man overpris for "merkevarer".

 

Jeg har mye rimelig fjellutstyr som enten er kopi varer, men bra eller kjøpt på salg eller alternativt i utlandet eller brukt eller fjorårets modell i en farge som ikke akkurat er årets motefarge.

 

Støvler, sekk, sovepose, telt, må være bra. "kjøkken" og liggeunderlag også særlig på vinterstid. Men utstyr kan også bli for dårlig selv til skogstur.

 

hilsen elgen

Helt enig!

Jag hade en ryggsäck som jag brukte i rundt 20 år! Den fick jag i bursdagen när jag fyllde 15 år, och kostade då 100:- (Svenska kronor, jag tror de var mer värda än Norska på den tiden) Den säcken använder fortfarande min far ibland när han går på turer, still going strong! (Både säcken och min far!) :-D

Liggunderlag har jag köpt ett från ett överskottslager för 40 kronor som blev brukt i nästan 15 år.

 

Tyvärr blir billigköp ibland också bomköp, det må man bara erkänna, men kända märken kan av och till också bli bomköp. Det går absolut klara sig med billiga alternativ om man inte går p tur i expeditionsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det på 0,6 cm fra Jysk har jeg brukt mye under Exped UL som antiskli, beskyttelse og nødreserve, samt rundt bål etc. Det er glimrende til sitt bruk, men revner ganske lett. Ville heller aldri sovet på det alene, men tipper det fungerer bra i hengekøye. Mener jeg så en silkeliner til 199 kr et sted og, men husker ikke hvor. Det er for min del en av mine kjæreste eiendeler, mest for sine temperaturregulerende og insektsbarrierende egenskaper. Lett mikrofiberhåndkle på Biltema til kr 39.90 bør vel også med?  

Om håndkle trengs eller icke är något de lärde tvistar om. ;-)

Vi slänger dock med håndkle i hygienkitet, så får man bara lämna det om man vill.

 

Nu blir det inte mer att sitta på nett i dag, så nästa sammnfattade lista får jag lägga till senare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tyvärr blir billigköp ibland också bomköp, det må man bara erkänna, men kända märken kan av och till också bli bomköp. Det går absolut klara sig med billiga alternativ om man inte går p tur i expeditionsstil.

 

Bomkjøp er gjerne resultat av for dårleg undersøking i forkant. Merkevarer kan vera langt enklare å finne opplysingar om, fordi det er lettare å søke etter, og fordi det er enklare å verifisere at omtala faktis gjeld produktet ein vurderer.

Mine to store bomkjøp, ikkje på grunn av for dårleg undersøking, men fordi omtalene ikkje har stemt med mine erfaringar, har vore Phoebus 625 (kokeapparat type dyr, og ikkje spesielt lett, men diverre ikkje reintbrennande nok til mitt bruk) og Golite Shangrila 3 (type lettvektstelt med lett og tynn duk som ikkje tålde vinden heime på plenen, og følgeleg ikkje var noko å satse på å ta med seg på fjelltur)

Ein annan kilde til at billige produkt kan bli dyrt i lengda, er kortare levetid på grunn av dårlegare slite- og/eller rivestyrke. Det same kan diverre også seiast om mange spesialiserte lettvektsprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være fristende å lage en liste som ikke utelukkende går på aller billigste variant. For meg er liggeunderlag fra Jula ol. utenkelige å ligge på, men der er vi forskjellige. Noen sover som unger på tynne skummadrasser. Jeg må ha noen cm oppblåsbart for å ha det bra..

Eksempel: Solid, oppblåsbar madrass fra Magasinet til 289,- (496 gram), Denne har jeg mange netter på, og den funker fint i den varme årstiden.

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/feltseng-underlag/liggeunderlag-sitteplater/oppblaasbart-liggeunderlag

Ellers er dette mygggnettet for sovepose greit om man ikke går for et heldekkende. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=12407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen supre puter fra NSB nattoget, inkludert i billetten, så har jeg lagt inn litt Joe Tubeless-gugge, da ventilene ikke er lagd for langvarig, hyppig bruk i utgangspunktet. Med den guggen i er de derimot tette og varige. Strider kanskje mot anti-DIY, men eneste tilsvarende jeg har funnet på Biltema er av typen runde nakkeputer til rundt 40 kr, og det brir ikke helt det samme. Og ja, jeg trenger puta for å ha hodet på om natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Nei, det er ikkje utanfor trådens tema. Det dette handlar om, er om kokeapparat skal inngå i turutstyret eller ikkje. Og på grunn av bålforbudet, ser eg ikkje grunnlag for at ein skal anbefale å basere seg på matlaging over bål på skogstur sumarstid.

Jeg mente at min kommentar bidro til å dra saken litt på utsiden av emnet.

Det må alikevel være lov til å kommentere at man faktisk kan lage bål selv om sommeren når andre bemerker at man ikke har lov til dette. Som bemerket i andre tråder om bål her inne tidligere går åpen flamme fra [insert fuel]- brenner innunder samme regler som bål i skogmark og er også forbudt i den "tørre sesongen" skal man følge reglerne til punkt og prikke. Så kan sikkert noen si at all skog er potensiell høstbar og har verdi etc...

 

Selvsagt må man utøve skjønn og sunn fornuft i all omgang med ild, men å lage et lite kaffebål ved vannkanten tror jeg voksne mennesker er i stand til ha kontroll med.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Sinnsykt bra tråd!

 

Hvis man ønsker å bruke lite penger så er vel å kjøpe vanntette pakksekker litt i overkant. Har en mistanke om at de fleste har et par gamle soveposer tilgjengelig, jeg bare tar trekket fra disse og bruker en passelig plastsekk oppi, og vips så har man en helt grei vanntett pakksekk.

 

Ingen som har kommet med tips på billig og lett turmat. Noen som har noe bra der? Dette er noe jeg gladelig tar imot tips på.

 

PS. Jeg er ingen god lettpakker, så godt å se hvordan dere som er god på det tenker for å bli flinkere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen som har kommet med tips på billig og lett turmat. Noen som har noe bra der? Dette er noe jeg gladelig tar imot tips på.

 

Du finn det i hylla for turrmat i nærbutikken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan inte låta bli att inkludera ett 40:- liggunderlag!!! Som sagt, det är valfritt att kika på, köpa eller använda något från denna listan!

Detta lägger jag in på nästa listesammanfattning.

 Viktmässigt är väl annars detta i topp: http://jysk.no/hage/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-h06cm Om jag minns riktigt väger det under 150 g, rätta mig gärna här. Men till det horribla priset av 50 kr och dessutom 2 med mer tunnare får vikten vika för ekonomien och komforten! :-)

 

Det är bara positivt att det finns många alternativ att välja bland här, då blir det flera som kan kika på lättpackning och variera priser och vikter med några hundra kronor respektive gram för att få en packning avpassad de individuella behoven.

 

Biltema underlaget holdt jeg i tidligere i dag og det virket som det var mange ganger bedre enn det fra Jysk.

Det til 50-lappen fra jysk er fullstendig verdiløst, men de har et til 100,- som kanksje er bedre. Hadde uansett kjøpt det fra Biltema hver dag og to ganger på søndag før jeg kjøper et nytt 50-kroners fra Jysk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om håndkle trengs eller icke är något de lärde tvistar om. :wink:

Vi slänger dock med håndkle i hygienkitet, så får man bara lämna det om man vill.

 

Nu blir det inte mer att sitta på nett i dag, så nästa sammnfattade lista får jag lägga till senare.

 

Håndkle veier 14 gram og koster 1/10 av ca 20 kroner i enhver matbutikk i Norge.

Da snakker jeg om universal filtkluter som kommer i pakker av 6-10 stk i assoreterte freshe pastellfarger som solnedgang rosa, himmelblå og sval gul

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ingen som har kommet med tips på billig og lett turmat. Noen som har noe bra der? Dette er noe jeg gladelig tar imot tips på.

 

 

Jeg kjøpte en tørker på jula til 300 kr, men man kan sikkert bruke stekeovn også. Jeg har tørka indisk gryte og italiensk gryte nå som skal testes. Det blir vel ca en 50lapp per rett og de veier ikke særlig mye. Har også hatt med melblanding og lagd pannebrød på tur. Bare fylt på vann ved bålet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En super tråd med mange flotte tips. 

 

Sea to summit poncho-tarpen kan være et litt dyrere alternativ enn magasinet sin tarp, men er lettere og dekker to funksjoner: 

 

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/regntoy-og-poncho/sea-to-summit-poncho-m-tarp-150x266cm/p/1050679_1_style?gclid=CJT70feOnMUCFekLcwodHxUA2g

 

Er dog kanskje litt snau som eneste ly. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen supre puter fra NSB nattoget, inkludert i billetten, så har jeg lagt inn litt Joe Tubeless-gugge, da ventilene ikke er lagd for langvarig, hyppig bruk i utgangspunktet. Med den guggen i er de derimot tette og varige. Strider kanskje mot anti-DIY, men eneste tilsvarende jeg har funnet på Biltema er av typen runde nakkeputer til rundt 40 kr, og det brir ikke helt det samme. Og ja, jeg trenger puta for å ha hodet på om natta.

Har nå funnet fin pute på Jysk til kr 35. Vet ikke noe om vekta, men tipper den ligner NSB sine, da de sikkert er lagd på samme sted. Antakelig en mellomstor kinesisk by som kun lager oppblåsbare puter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager virkelig dersom jeg ødelegger tråden, men jeg prøvde å 'skrive litt mellom linjene'. Jeg undres virkelig på hvordan man kan få med seg sovepose, tarp, mat, klær, brensel og  redskap i en 45 liters sekk.

 

Har tidlegare gått på helgetur med 45 l Bergansekk med helsport Rondane 3 yttertelt, syntetpose 3 sesongs ajungiak, gassboks og primus, kle og mat. Det gjekk fint :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.