Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanojomfru trenger tips


Anbefalte innlegg

Trenger tips ang Allykano. Jeg velger den typen fordi jeg har liten bil. Jeg kommer stort sett til å ha et barn og en liten hund pluss bagasje. Men det hadde vert hyggelig å hatt med tenåringen av og til også. Tenkte først på 16,5 men siden jeg ikke har kanoerfaring tenkte jeg at en mindre kano ville være bedre. 15,5 tenkte jeg da på. Jeg kommer også til å padle den alene. Har prøvd å lese litt men får liksom ikke bestemt meg, fordi jeg har ikke sett den med egne øyne i forhold til strl og plass. Må ha plass til telt, bagasje, 1 til 2 unger og hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha to unger og bikkje med deg så blir 15" for liten. Jeg har selv "monsenversjonen" som er akkurat passe. Vi har vært to voksne og 2 barn i den med utstyr til en overnatting.

Fordelen med "monsenversjonen" er at den er bred og svært stabil og svært god bæreevne. Ulempen er at den ligger høyt i vannet, som betyr mye vindfang om det skulle blåse opp og at den er lite rettningsstabil grunnet springet.

 

17 DR er slankere og mer "ustabil" men er mer rettningsstabil og vil være raskere i vannet. Men også denne flyter høyt i vannet og vil være utsatt for vind. På lettere turer med lite oppakning kan det være en fordel med litt ballast i form av noen steiner el. for å få kanoen litt ned i vannet.

 

Jeg har padlet min mest i sjø og opplever den som svært trygg, i og med at dette ikke er en 100% stiv konstruksjon så flekser den litt over bølgene og gir en myk gange, samtidig som den er omtrent helt lydløs, ingen bølger som lager lyd mot kanoen i motsetning til f.eks alu-kanoer som du hører vær minste klunk, som forplanter seg i hele kanoen.
Dette med vinden er derimot et større problem, hvis du har tenkt å bruke den mye på sjøen, men hvis det stor sett er i innlandet og på småvann, kanaler (vann med generelt lite vind) så er ikke 16,5-versjonen et dumt alternativ, selv om den ikke er like rettningsstabil som 17"

 

Jeg vurderer å selge min Ally 16,5 DR med to årer, tre seter og pakksekk til fordel for kajakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så godt til Ally kanoer men jeg har padlet andre typer kano i snart en mannsalder.

Tips

1: Lær deg riktig pdletekninn slik at du slipper å sitte og vifte i løse luften med åra som til stadighet skfter side.

2: Når du er alene så forsøk å laste kanoen slik at den flyter så rett i vannet som mulig. Hvis baugen kommer opp så blir kanoen vanskeligere å styre og vinden får godt tak og sender deg ut av kurs. Hvis du ikke har bagasje til å legge foran i kanoen så kan du bruke noen steiner eller lignende.

post-4220-0-22824200-1430119042.jpg

Bidet viswr baugen på min Hasle kano med steiner for å få den så rett som mulig.

Det er med kano som med seilbåter. Jo lenger vannlinje du har jo raskere går det.

 

Jeg har også gjennomgått speiderens kanokurs for ledere og jeg har alle papirene hjemme. Jeg kan godt sende deg en kopi hvis du er interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,5 er fin størrelse. Den er dog ikke så rask, spesielt hvis den er tungt lastet. Der er 17 bedre. Så litt avhengig av hvor lang strekk du skal padle og om det bare er på vann eller også elv.

16,5 er lettere å manøvrere i elv.

Meste jeg har lastet min 16,5 er 2 voksne , 2 huskyer og 2 store sekker. Da er vi på ca 280 kilo last, begynner bli treg å padle da. Uten bagasje men bare 2 voksne og bikjene er den mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med Barskekarsten. Flattvannsversjonen på 17 fot blir bedre å padle og har rikelig med plass. Når det gjelder stødigheten til de to typene er det minimal forskjell, men det utgjør ganske mye i retningsstabilitet på flatt vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ikke bruke stein til ballast. De har egenvekt over null så de trekker kanoen ned også etter at de er under vann. Du risikerer at kanoen synker og blir borte. Jeg har brukt spylevæske kanner med vann. De flyter og trekker ikke kanoen ned. Det er lett å tro at en alltid velter i kano og at steinene detter ut men det går fint ann å synke med rett vei opp også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for gode råd! Jeg har tenkt og gå fra vann til vann, derfor er vekten litt viktig for meg også. Jeg må kunne manøvrere alene både i vann og på land. Jeg bor i Telemark, ellers hadde ett kanoinføringskurs vert supert!! litt elv, kan det bli...eller jeg har lyst til å gjøre det, en forutsetning er jo at jeg mestrer kanoen. Det er første steg. Jeg trodde 17 ble veldig lang..... Jeg Så Cecilie skog og Aleksander gamme padlet i en allykano på drømmeturen, den var rød. Og da er det vel enten 15,5 eller 17...det var den samme kanoen som Cecilie var på Nordpolen med. Der ble det ikke mye padling, kanoen hadde mest rolle som pulk. Det var derfor jeg tenkte at 15,5 var et alternativ for meg. Blir litt redd for å ta en for stor kano, da jeg er redd jeg ikke mestrer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15 foter av den gamle modellen. Har padlet den med to mann og opppakning + 45kg bikkje. Gikk greit selv om den lå vel tungt i vannet da. Har også padlet den på elv to mann med bagasje.

Til bruken du skisserer, 1 voksen, 1 barn og middels hund, vil 15,5 være stor nok. Når det gjelder padleteknikk: 

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_basic/

https://www.nfb.ca/film/path_of_the_paddle_solo_whitewater/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ikke bruke stein til ballast. De har egenvekt over null så de trekker kanoen ned også etter at de er under vann. Du risikerer at kanoen synker og blir borte. Jeg har brukt spylevæske kanner med vann. De flyter og trekker ikke kanoen ned. Det er lett å tro at en alltid velter i kano og at steinene detter ut men det går fint ann å synke med rett vei opp også.

Jeg kan bare slutte meg til skepsisen mot stein i kanoen, spesielt i en Ally. Skal jeg være ærlig så har jeg ikke tenkt på dette.  Jeg har to Hasle kanoer og bruker stein siden kanoene ligger permanent i et naust ved vannet og like utenfor naustdøra ligger det passe store steiner til å legge i kanoen. Jeg vet ikke om disse steinene er nok til at kanoen synker hvis den velter, men det kunne kanskje være en ide å prøve når badetemperaturen blir høy nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stein til å få ned springet forran, det er ikke snakk om å "fylle" på med stein, men stein er ofte det som er lettest tilgjengelig. Allykanoene har "liggeunderlag"/celleplast i bunnen og har svært god bæreevne, så at den synker forde man har lagt to tre steiner i tviler jeg sterk på, Ser ikke hvordan man skal klare å få så mye vann i en kano at den til slutt synker uten at man begynner å bekymre seg for andre ting først. Går man rundt faller steinene ut og "synkeproblematikken" er eliminert.

Skal jeg på overnatting blir alt pakket i vanntette pakksekker som forrankres i kanoen, og disse vil fungere som flyteelementer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en vanntett pakksekk til, og fyll den med vann. Så har du like god ballast som steinene, men den veier null når kanoen er fylt med vann.

Som nevnt ovenfor er det ikke nødvendigvis sånn at kanoen går rundt. Det kan blåse skikkelig opp, og bølgene kan slå inn gradvis. Ubalanse sammen med en brottsjø kan også fylle båten. Eller i elv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å trimme Allyen ved å flytte setet. Jeg snur kanoen og sitter på kne med fua mot framsetet når jeg skal padle kortere strekk aleine. I aluminiumskanoen min bruker jeg vannkanner pga fastmonterte seter. Smart med våtsekk, rask å fylle, lav vekt og lite volum under transport.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette pakksekker har jeg ikke tenkt på, supert og genialt tips.

 

Men igjen, hvis det skulle blåse opp såpass at man risikerer at bølger fyller kanoen med vann, ville jeg snudd for lengst og seilt i trygt i land og ventet på at vinden løyer.

Med en egenvekt på 18 kilo og bæreevne på 380 kilo, sier det seg selv at dette er en kano som ligger svært høyt i vannet og er svært utsatt for avdrift, og det skal ikke mye vind til før det må jobbes hardt for å holde noenlunde framdrift.

 

Men du verden, når vinden er liten og farten ikke spiller noe rolle, så er det ikke en bedre kano en Ally der den flyter nesten 100% lydløst, og det eneste du hører er din egen pust, åretakene og naturen…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.