Gå til innhold
  • Bli medlem

Første telttur :-)


RTMZ

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi (jeg, hunden min, vennen min og hunden hans) har bestemt oss for å gå på en telttur i sommer.

Det vil være i juli, og vi har bestemt oss for en 5-6 dagers tur til Kjerag og Preikestolen der vi går ca 15km om dagen. Hundene er for unge (fyller ett år i juni) til å bære noe.

 

Nå har jeg noen spørsmål angående det som trengs. 

 

Jeg tenkte på en 65-70L ryggsekk og i den har jeg:

klær: 1 bukse, 1 ullgenser, 2-t-skjorter, merino ull undertøy, badetøy, håndkle,2-3 stk undertøy, 1 par ull sokker og 2 par tursokker.

ellers: telt, sovepose, selvoppblåsbar og skum liggeunderlag, lakenpose, bestikk, gassbrenner inkl gass, kopp/tallerk, 2 kjeler, tau, camelbag, hodelykt,

mat til hunden, mat til meg, GPS, kart.

 

1. Har jeg glemt noe?

 

2. Tror dere at en 65L ryggsekk holder? Tenker å gå turer alene også, og da passer det sannsynligvis bedre med en 70L sekk. Tenkte selv på Osprey Aether 70L da Osprey sekkene pleier å være ganske behagelige. Kan selvfølgelig ha tau og liggeunderlag på utsiden av sekken.

 

3. Hvilket størrelse telt trenger jeg?

Vi skal begge ha hver sitt telt. Selv tenkte jeg på Fjellheimen Xtrem da den også egner seg til vinterbruk. Jeg er litt usikker på om jeg bør kjøpe et 2 eller 3 persons telt. Når man ser på vekt er det ikke så veldig mye forskell, men jeg synes at et 3-persons telt tar betydelig mer plass. 

Det er bare jeg, hunden, og sekken min som skal ligge i teltet. Noen venner sa det sannsynligvis er bedre med 3-persons telt når det regner masse, eller når man er værfast et sted. Hva synes dere?

 

4. Sko. Når man bærer ca 20kg i 5-6 dager er det viktig med gode fjellsko. Budsjettet for sko er 2000 nok. Selv tenkte jeg på Crispi besseggen GPX, er disse skoene bra nok?

 

Takk på forhånd!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til Fjellforum @RTMZ

1. Jeg savner førstehjelpsaker på pakklisten din. Regntøy, eller dropper dere turen dersom værutsiktene er usikre? Kniv? (en Morakniv holder i massevis, billig og bra). Hva med fyrstikker/lighter? Solbriller for dagene samt fingervanter/tynne ullhansker til de litt kalde kveldene. Lue. Toalettpapir/våtservietter. Et sett ekstrabatterier til GPS (kommer selvsagt an på hvor aktivt du bruker GPSen). Pakk klær og ting som ikke bør bli vått i vanntette pakkposer.

 

2 Gå for en 70 l. sekk. bruk heller sekkerommets innstrammingsmuligheter på de turene hvor du pakker mindre med deg. Det å ha div ting hengende på sekkens utside er ikke jeg noe glad i. Men dette kommer jo også an på størrelse på sovepose, telt, klær og annet utstyr.

 

3. Et tomannstelt er mer enn tilstrekkelig for deg, sekk og hund på sommertur. 

 

4. Det er viktig at fjellstøvlene passer dine føtter. Prøv forskjellige merker/modeller og velg det paret som passer deg best.

Crispi passer mine føtter godt (har ikke Besseggen men Crispi Stetind til fjellskistøvler) men jeg har også støvler fra Scarpa (Ladakh) og Varg (Isogaisa). Disse må selvsagt gåes inn i god tid før turen. Når man har gått en hel dag og kommer fram til leirplass er det veldig behagelig å kunne smette føttene inn i et par Crocs eller sandaler etter å ha vasket og luftet. Selv bruker jeg sandaler da disse sitter fast på foten ved elvekryssing o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine turmål dere har satt dere:-)

 

Høyfjellet om sommeren kan bli "hva som helst" fra sol til snø (ikke fryktelig mange minus, men surt allikevel)

 

1: Klær - Du trenger vind og vanntett skall - goretex eller lignende, evt regntøy. Deretter trenger du ulltrøye og stilongs - gjerne tynt slik at du kan gå i det (i hvertfall trøya) Da kan du droppe t-skjorter. Undertøy veier ikke stort, men ikke veldig nødvendig med masse skift på en så kort tur. Håndkle kan du med fordel legge igjen hjemme. Bare å kle på seg ull mens du er våt om det er for kaldt til å lufttørke. Strømpeskift er fint - holder med ett par strømper i sekken. Ullgenser eller fleecejakke til kvelden er fint. Alternativt en fiberjakke. Du må også ha lue og hansker. 

 

2: Telt, sovepose, liggeunderlag: Du trenger ikke et x-tremtelt for høyfjell sommer, selv om det kan bli "mye vær". Skal dere bære to telt blir vekt viktig. Hadde ikke gått over 3 kg - kanskje du kan låne telt? Evt se på Helsport Ringstind og lignende telt. Ikke dra på vinterpose. Dropp også lakenpose (unntatt om posen din er kald i rundt 0 grader?) - camelback trenger du ikke, fyll vann i flaske istedetfor å bære litervis av vann. Holder med en kjele (makker har vel også en?). Hva tenker dere å bruke tau til? skal dere gå steder som krever sikring? 

 

3: Sekken bør være stor nok, forutsatt at du fjerner overflødige ting som håndklær etc. Sekken bør nesten være det siste du kjøper, om det er slik at du skal skaffe deg mye av basisutstyret (pose, liggeunderlag, telt, kokeutstyr). Da vet du litt mer om hvor stor den må være.

 

4: Sko - Du bør absolutt kunne finne noe under 2000 - men viktigere å prøve på foten, enn å bestemme seg via nettet etc. 

 

5: Gå en prøvetur i skogen. Da finner dere ut av ting som evt ikke funker før dere står i kuling på høyfjellet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei du har vel ikke glemt så veldig mye når det kommer til klær bortsett fra jakke. Gjerne både vind og vanntett. Et eller annet goretex eller lignende matieriale er fint men en lett regnjakke fungerer også. Regnbukse dropper jeg gjerne på sommeren. Jeg tåler fint at "gåbuksa" blir våt da. Kan uansett krabbe ned i soveposen og varme meg opp om det mot formodning skulle bli for kjølig pga våt bukse en gang. (ikke skjedd enda)
Ullgenser kan eventuelt byttes ut med en fleecejakke eller en tynn dun/fiberjakke. Der kan du spare litt vekt samt at dunjakker gjerne er vindtette også noe som kan være greit i camp om det blåser.
Anbefaler å stryke t-skjorter fra pakningen. Med mindre de er av ull. Andre materialer har en tendens til å enten bli klissvåte og tørke seint (bomull) eller stinke ganske heftig etter litt svetting. To par ullundertøy holder lenge. Sommerstid sløyfer jeg underdelen/stilongsen helt og holdent og erstatter med en ekstra boxer så jeg kan vaske/skrubbe og tørke en innimellom. Ingen nødvendighet men litt hygiene er det greit å unne seg synes jeg. Andre gjør som Lars Monsen og brenner underbuksa på kveldsbålet etter en måneds bruk. Ett tørt ullsett som du bruker i hvile og i camp og ett "vått" som du bruker mens du går er en vanlig måte å gjøre det på. Det viktige er ikke at du har tørre klær til du skal gå videre men at du har noe tørt å ha på deg til kvelden igjen. Mens du går med sekk holder du deg varm uansett.
Jeg gjør det samme med ullsokker. Ett par til å gå med - et par til å bruke ved hvile. Riktignok kan det være litt guffent å kle på seg fuktig ull en kald morgen men du går klærne varm (og svett) på noen få hundre meter. Vinterstid eller på spesielt lange turer kan det hende jeg legger i et ekstra par ullsokker i sekken.

Ellers: Lakenpose har du ikke nødvendigvis bruk for. Ville vurdert om dette er noe du egentlig trenger å bære på. Camelback kan ha sine sider om du skal gå lange strekninger uten vann men slikt er sjelden å finne i norsk natur. I hvertfall ikke noe som krever flere liter vann i sekken. Ofte holder det evig lenge med en sammenleggbar kopp i bukselomma du tar en sveip med ned i bekkene du passerer. Tallerken trenger du ikke heller egentlig. Skal du lage mat til bare deg selv er det da ingen ting i veien med å bare spise ut av kjelen som uansett skal rengjøres etterpå? Og egentlig klarer du deg kanskje greit med bare en kjele. Med mindre du skal skitne til en kjele med mat og vil unne deg luksusen å kunne koke deg litt kaffe før du tar oppvasken.
Og håndkle? *kremt* Det er sånn "alle" tror er lurt å ha med men som "ingen" bruker når de først er på fjellet. ;)
Ta heller med toalettpapir, fyrstikker og en liten kniv. Og fotoapparat? Gnagsårplaster og litt basic førstehjelp kan også være greit å ha.

2. Telt: Hold deg rundt max et par-tre kilos vekt på fjellet. Du trenger ikke "nordpoltelt" på fjellet på sommeren. Hilleberg Unna og Helsport Ringstind(light) er telt jeg umiddelbart tenker i retning av. Bruker Ringstind 2 selv på langtur og er godt fornøyd med det. Supplerer gjerne med en tarp om jeg er i skogsterreng og da har jeg massevis av tørre kvadratmeter utenfor teltet også.
Sovepose: Et eller annet med komforttemp ned mot 0 eller noen få minusgrader er passe. for sommerbruk. Dun er greit siden det gjerne veier det halve av fiber men fiber tåler mer fukt uten å miste isolasjonen. Dun tar også mindre plass komprimert enn fiber gjør. Jeg har begge deler men ser at det helst er duna som blir med på tur. En kilo spart blir ei flaske whisky og "et lite stykke norge" i mellomlegg. :) Blir det litt for kaldt en og annen natt har du uansett ullundertøy og ullgenser/fleecejakke/dunjakke å ta på deg inni posen så du trenger ingen "nordpol-pose".

3. Rundt 70L kan du nok klare deg med over ei uke uten etterforsyning om du pakker minimalistisk. Tror nok du skal klare deg med den sekken du har fra før. Det holder i alle fall med god margin om du planlegger med etterfylling av mat underveis. Men finn en sekk som passer ryggen din med vekt i. Har du god erfaring med Osprey fra før er det et godt sted å begynne letinga om du vil kjøpe nytt.

 

4. Det finnes mange gode sko der ute. Skal du fortrinnsvis gå på oppmerkede og fine stier på snaufjell holder det gjerne med halvhøye eller til og med lave sko. Skal du også subbe mer i våte myrpartier og nede i skogen er høye støvler greit synes jeg. På langtur supplerer jeg gjerne med et par lette joggesko type fottøy. Perfekt å tusle rundt i campområdet med etter å ha fått på seg de tørre sokkene fra sekken. Det gir støvlene bedre anledning til å lufte seg og tørke også. Andre sparer litt vekt her ved å gå for crocs eller slippers til slikt bruk.
Pris er ikke så viktig. Det finnes mye bra til 2000 og nedover. Det viktige er at de passer foten din. Det er få av oss som har en A4-fot så små forskjeller fra merke til merke kan utgjøre mye. De modellene fra Crispi jeg har prøvd passer min fot helt på trynet og gir meg gnagsår opp til knærne bare jeg ser på dem omtrent mens alle modeller av Lundhags og Alfa jeg har prøvd passer utmerket rett ut fra eska. Andre har helt motsatte erfaringer.


God tur! :)

PS! Pakk det du vet du ikke klarer deg uten og la "kjekt å ha" ligge igjen hjemme. Så øker du heller på om det er noe du savner veldig til neste tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum @RTMZ

1. Jeg savner førstehjelpsaker på pakklisten din. Regntøy, eller dropper dere turen dersom værutsiktene er usikre? Kniv? (en Morakniv holder i massevis, billig og bra).

 

 

Fine turmål dere har satt dere:-)

 

Høyfjellet om sommeren kan bli "hva som helst" fra sol til snø (ikke fryktelig mange minus, men surt allikevel)

 

1: Klær - Du trenger vind og vanntett skall - goretex eller lignende, evt regntøy. Deretter trenger du ulltrøye og stilongs - gjerne tynt slik at du kan gå i det (i hvertfall trøya)

 

 

1. Nei du har vel ikke glemt så veldig mye når det kommer til klær bortsett fra jakke. Gjerne både vind og vanntett. Et eller annet goretex eller lignende matieriale er fint men en lett regnjakke fungerer også. Regnbukse dropper jeg gjerne på sommeren. Jeg tåler fint at "gåbuksa" blir våt da. Kan uansett krabbe ned i soveposen og varme meg opp om det mot formodning skulle bli for kjølig pga våt bukse en gang. (ikke skjedd enda)

Ullgenser kan eventuelt byttes ut med en fleecejakke eller en tynn dun/fiberjakke. Der kan du spare litt vekt samt at dunjakker gjerne er vindtette også noe som kan være greit i camp om det blåser.

 

Jeg holder til i området dere ønsker å gå i, og det er nevnt regntøy og vær. Selv med den beste værmeldingen, og bare sol og sommer i sikte, så er det gore-tex som gjelder for meg.

Det eneste sikre når det gjelder vær er, at det har regnet, det vil regne, eller - det regner.

Og området er egentlig ikke "høyfjellet" de fleste stier og hytter ligger under 1000moh. Men stiene går ofte over høyder, og det er ikke uvanlig - heller ikke helt vanlig - med regn vind og 2 grader - i juli. Det er derfor ofte mulig å finne en teltplass nede i en dal, beskyttet for det verste været-

 

Vi har selvsagt dager, og noen gang uker med skikkelig fint vær, men for min del er jeg alltid forberedt på dårlig vær.

 

Og siden vi snakker om vestlandet, er dårlig vær ikke bare regn, men i kombinasjon med vind.

 

En annen ting som jeg ofte ser "ukjente" ta feil av, er "gåtider".

De tidene som STF har lagt inn i sine kart, er beregnet ut fra hytte til hytte sekk - 10-12 kilo.

 

Med full utrustning, går farten ned, og for folk som i tillegg ikke er vant med terrenget, kan en 6 timers tur ta både 9 og 12 timer.

 

Det er et tett nett av ubetjenet hytter i området. Alle står åpne hele året, og det er omtrent ikke folk på disse hyttene i juli. (En del utlendinger riktig nok......) Det kunne muligens være greit å vurdere en hytte til hytte tur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN er godt kjent i området og han har vel nevnt det viktigste som du bør ta hensyn til.

Du sier ikke noe om hvor du kommer fra og hvor kjent du er i dette området, men ut fra det du skriver så antar jeg at du ikke er lookalkjent.

Jeg kan derfor gi deg en liten beskrivelse av området.

Mange som planlegger å gå på tur her, både nordmenn og utlendinger nevner at de vil gå til Prekestolen og Kjerag.  

Problemet er bare at disse to severdighetene ligger i hver sin ende og på hver sin side av Lysefjorden.

Et alternativ kan være å starte ved Prikestolen fjellstue og gå i kø til prekestolelen.

http://ut.no/hytte/3.1865/

Så, i stedet for å gå tilbake til utgangspunktet så går du inn til Bakken gård. (Ca 8 km.

http://ut.no/hytte/3.2017/

På turen til Bakken kan du ta en avstikker til Hengjane som kan være verd et besøk.

http://ut.no/tur/2.2041/

http://home.online.no/~sinorlan/tyskeren.htm 

På Bakken gård kan du overnatte i låven som er innredet for overnatting. (Jeg er ikke sikker på om hovedhuset er åpent for tilfeldige turgåere.)

Neste dag går du til Songedalen. 

http://ut.no/hytte/3.2330/

Her er det en privat hytte som disponeres av Turistforeningen.

Fra songedalen følger du dalen innover til Håhellervatn og Fyljesdalen, og fra Fyljesdalen går du opp skaret til Nordestølskjønna hvor du kommer inn på anleggsveien som går mellom Lysebotn og Nilsebudammen. I bunnen av dette skaret er det et minnesmerke etter et glidefly som traff fjellveggen her 19. november 1942.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Hundrevis-av-biter-etter-styrtet-krigsfly-2793443.html

Her kan du velge å gå noen timer på veien ned til Lysebotn eller ta "taxi". Det er dårlig mobildekning her, men hvis du går et stykke langs veien mot lysebotn så vil du få kontakt. 

For skyss så kan du kontakte Lysefjorden turisthytte,

http://www.nordsjovegen.no/overnatting-/p/alle/overnatting/turistforeningshytte-stf/lysefjorden-turisthytte/pid384987

Kjerag Lysebotn Camping Resort

http://www.visitlysefjorden.no/overnatting/hotell_bed___breakfast/kjerag_lysebotn_camping_resort

eller Hauane bed and breakfast.

http://www.lysegard.com/

Jeg har aldri bodd på Hauane , men de som har bodd her anbefaler ofte stedet på det varmeste.

 

For å komme til Kjerag så må du opp på andre siden av Lysebotn. Det går greit å gå for den som liker ekstreme motbakker, men de fleste får skyss opp til Øygardstølen. Så går du ut til Kjerag 

http://ut.no/tur/2.5144/

Nå er du på sørsiden av Lysefjorden og da er veien kort over til selvbetjent hytte ved Langevann. Derfra kan du velge å gå til Sandvnn, eller Blåfjellenden (Ubetjent) eller ned til Flørli hvor du kan ta båt tilbake til Lauvik eller Stavanger.

Fra Blåfjellenden kan du velge å gå 3-4 timmer til Hunnedalen eller ca. 7 timer til Frafjord hvor det går buss til Sandnes. 

 

Denne beskrivelsen er en ganske lang tur og turen langs nordsiden av Lysefjorden er ikke den fineste hvis du liker høyfjellsterreng, men hvis du liker litt bjørkeskog og myr, litt vei og litt steinete strand langs fjorden, litt lange slake dalfører og områder med høyspentledninger og master i alle retninger (Håhellervatn), så er også dette en fin tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! 

Har glemt å skrive det ned men tenkte å hå på meg følgende: bukse, longsleeve, undertøy, tursokker, tursko, jakke (vann/vindtett m/ puste muligheter)/lue/hansker.

 

legge til:

førstehjelpskitt,compeed, fyrstykker/lighter, solbriller, solkrem, crocs.

 

ta bort:

Camelback

 

Jeg har litt ekstra med meg da vi skal sove på en gård i en uke etterpå (badetøy/håndkle/t-skjorter osv).

Når det regner den første uke så skal vi til gården først for så å gå tur (uansett dropper vi ikke turen)

 

Jeg har en vintersovepose og en vår/sommersovepose. Jeg tenkte å ta med den siste plus lakenpose. Tror nok at en vintersovepose blir for varm... 

 

Er et tomannstelt også bra på vintertur ? Har ikke råd til å kjøpe to telt, så det bør holde med fjellheimen xtrem. 

 

Har prøvd mange ulike sko og synes Crispi besseggen skoene var veldig behagelige, men var usikker om de er stive nok.

 

Tauen er til hundene så vi kan sette dem fast et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye bra her allerede, men tenkte å gi mine to femøringer.

Kniv er bra å ha med uansett, jeg bruker en morakniv og hatt denne i årevis.

Ikke glem at antall liter på en sekk er ofte inkludert alle sidelommer, topplokklomme og andre lommer. Så en sekk på 60 L kan ha et hovedrom mindre enn en på 50.

En camelbak er grei å ha, synes jeg. Fyller den gjerne bare med 1 liter vatn eller mindre. Jeg synes det er lettere å få i meg nok vatn mens jeg går hvis jeg har det lett tilgjengelig.

Ull er gull! Kjøp alt i ull! Untatt jakke og bukse såklart.

Jakke og bukse bør som sommeren hovedsaklig være vindtett og tørke raskt. En tynn bukse synes jeg er bedre å gå i enn shorts (kratt og sol). Membranjakker puster alltid altfor dårlig om sommeren, men er selvfølgelig kjekk å ha om det skulle begynne å regne.

Ikke glem at klær tørker veldig raskt på kroppen om du er i bevegelse. Det gjør ingenting om du blir litt våt.

Jeg går gjerne i joggesko eller terrengløpesko hvis jeg ikke bærer så tungt, da det er mye mer behagelig. Men det krever at du har relativt sterke ankler og unngår å tråkke over.

Husk å følge med på hundene, og ta pauser når de vil.

Skal dere sove på mykt underlag (altså ikke sten eller frossen bakke), trenger du ikke store isolasjonsverdien på liggeunderlaget, jeg har ligget ved 0 grader med bare R2. Gress og mose/lyng isolerer også. Kan spare en del vekt her.

 

Hvor er denne gården? Kan dere lempe av dere utstyr der før dere går turen, selv om dere ikke skal overnatte der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye bra her allerede,

 

 

Ull er gull! Kjøp alt i ull! Untatt jakke og bukse såklart.

Jakke og bukse bør som sommeren hovedsaklig være vindtett og tørke raskt. En tynn bukse synes jeg er bedre å gå i enn shorts (kratt og sol). Membranjakker puster alltid altfor dårlig om sommeren, men er selvfølgelig kjekk å ha om det skulle begynne å regne.

Ikke glem at klær tørker veldig raskt på kroppen om du er i bevegelse. Det gjør ingenting om du blir litt våt.

Du er sikker på at det er et godt råd¨å anbefale klær som "hovedsaklig skal være vindtett og tørke raskt"?

Hva om det skulle regne i to, tre dager - sammenhengende - og med en temp på godt under ti grader?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../

legge til:

førstehjelpskitt,compeed, fyrstykker/lighter, solbriller, solkrem, crocs.

 

ta bort:

Camelback

 

Jeg har litt ekstra med meg da vi skal sove på en gård i en uke etterpå (badetøy/håndkle/t-skjorter osv).

Når det regner den første uke så skal vi til gården først for så å gå tur (uansett dropper vi ikke turen)

 

Jeg har en vintersovepose og en vår/sommersovepose. Jeg tenkte å ta med den siste plus lakenpose. Tror nok at en vintersovepose blir for varm... 

 

Er et tomannstelt også bra på vintertur ? Har ikke råd til å kjøpe to telt, så det bør holde med fjellheimen xtrem. 

/...

Jeg for min del ville droppet Compeed og heller hatt med Tensoplast eller sportstape. Tape føttene med en gang du merker antydning til rødhet/begynnende sårhet på hud.

Selv er jeg heldig og får praktisk talt ikke gnagsår, men jeg har tapet andres føtter en del ganger, Tensoplast og sportstape sitter bedre på enn Compeed.

 

Tomannstelt holder fint solotelt på vinterturer for deg og hunden.

 

Personlig ville jeg, i likhet med Kvitknekt, ha tatt med Camelbak. Man trenger jo ikke å fylle den med mer enn en liter eller så av gangen. Jeg finner det lettere å opprettholde væskebalanse/få i meg nok vann ved bruk av Camelbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RTMZ, har du gått særlig med (tung) sekk før? Det er veldig fort gjort å ende opp med en uvant sekk som er alt for tung dersom du ikke har litt kontroll på hva som går i sekken. Ikke alle liker å gjøre det, men det kan være veldig nyttig å lage et regneark som lister opp alt du har tenkt å putte i sekk (pluss sekken selv) med tilhørende vekt. Det gjør det mye lettere å se hvor du bruker opp "vektbudsjettet" og hvor du kanskje kan spare deg noen kilo. Husk også at "mange bekker små gjør en stor å".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er camelbagen igjen på lista! (er selv svært glad i den)

Har gått litt med tung sekk før, og har et regneark med alt jeg trenger inkl vekt

Planlegger noen helgeturer i Trondheimsområdet før vi legger ut på sommertur. 

Skal kjøpe et tomannstelt da :-)

 

Gården er litt utanfor Flekkefjord. Vi har ordnet med bil så vi kan legge noen ting opp i den.

 

plan 1:

Øygårdstøl - Flørli- øygårdstøl (4 dager)

deretter kjører vi til preikestolen fjellstue og går en tur der (1-2 dager)

Preikestolen - Flekkefjord

 

Plan 2:

Øygårdstøl - flørli (2 dager)

båt flørli- forsand, gå Forsand - Preikestolen (1 dag)

Preikestolen - songesand (1 dag)

songesand - fyljesdalen (1 dag)

fyljesdalen - lysebotn (1 dag)

 

 

Plan 3:

vi kjører til Preikestolen fjellstue går opp til preikestolen og ned til songesand. (1 dag)

Songesand - flørli (1 dag)

Flørli - øygårdstøl (2 dager)

Øygårdstøl-lysebotn - Forsand - Fjellstue (1 dag)

Fjellstue - Flekkefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg så at du nevnte kart og gps, men ikke kompass! Det må du ha med.

 

Rådene du har fått er vel greie. Men, jeg annbefaler likevel en "test tur". Hvorfor ikke ta en helg/laghelg og pakke ned alt dere skal på denne turen og prøve det en helg. Da ser dere ofte bedre hva dere må ha med, hva som er praktisk, o.l. Men, husk hva REHJON sier om de lokale forholdene.

 

Editt: Du nevner tau, for å binde hundene. Er de trent til å stå i bånd? Hvis ikke kan det hende de biter av tauet, hvis det er fristende lukter i fjellet og så tar de en løpetur. Er derre opptatt med andre gjøremål, blir hundene uten tilsyn.

 

Har dere ikke trent hundene på dette, ville jeg begynt med en gang hjemme. Kjøp egnet kjetting (som er sterk nok) og hold øye med hundene. Med litt dressering, kan dere sikkert gå over til tau også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tau til hundene. En polarhund jeg hadde var en notorisk taukutter. Tidligere erfaringer viste at de vanligvis biter av tauet i nærheten av halsbåndet. Derfor begynte jeg å ha en meter kjetting der, og tau resten. Fungerte glimrende, og man sparer litt vekt. Etter hvert lærte hunden at det ikke gikk an å bite av kjettingen, og da fungerte det bra å bytte ut hele lengden med tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

plan 1:

Øygårdstøl - Flørli- øygårdstøl (4 dager)

deretter kjører vi til preikestolen fjellstue og går en tur der (1-2 dager)

Preikestolen - Flekkefjord

 

Plan 2:

Øygårdstøl - flørli (2 dager)

båt flørli- forsand, gå Forsand - Preikestolen (1 dag)

Preikestolen - songesand (1 dag)

songesand - fyljesdalen (1 dag)

fyljesdalen - lysebotn (1 dag)

 

 

Plan 3:

vi kjører til Preikestolen fjellstue går opp til preikestolen og ned til songesand. (1 dag)

Songesand - flørli (1 dag)

Flørli - øygårdstøl (2 dager)

Øygårdstøl-lysebotn - Forsand - Fjellstue (1 dag)

Fjellstue - Flekkefjord

plan 1 :

Øygardstøl til Flørli (om Kjerrag) er ca 14-15 timers tur med normalsekk. Jeg vil tro dere vil bruke noe mer, og det gjør turen veldig tung og lang.Mulig, men ingen ferie...

 

Det er mulig å gå stien ned til Flørli i stede for trappene. Litt enklere med tung sekk, men mindre spektakulært og noe lengre.

 

Plan 2

Forsand ligger på andre siden av fjorden i forhold til Prekestolen og det er 25 minutters kjøring. Det går sti fra veien på Prekestolsiden, men det er et stykke å gå på vei.

 

Det er en strabasiøs tur fra Prekestolstien til Songesand. Fullt mulig, men den krever en del.

 

 

Plan 3:

Songesand - Flørli er bare noen minutter med ferja eller hutigbåt, så avhengig av ferjene kan dere komme et stykke inn på fjellet mot Øygardstølen før kvelden.

 

Dette er det beste alternativet, men da står bilen ved Prekestolhytta når dere ankommer Forsand med båten.

Jeg skulle tro at dere lett vil få følge en bil enten fra ferja, eller rett etter brua om dere haiker.

 

(Fortsatt er Prekestolstien til Songesand krevende, og det er mulig å ta stien opp til demningen på Førli.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro det plutselig vil regne i to-tre dager i strekk med temperaturer under 10 grader. Det er alltid viktig å følge med på værmeldinger :)

Du har nok ikke vært på speiderleir i Rogaland du... Det er vel mer sannsynlig at det regner enn at det ikke gjør det. Og kaldt blir det og.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert potesokker til hunden. Hvis den blir sårbeint eller får sprekker i poten er det kjekt å beskytte med en potesokk.

 

Jeg går en del alene i fjellet med bikkje som ikke er gammel nok til å bære sitt eget. Jeg tror du fort vil oppleve 70-literen som litt liten. Hundemat og -utstyr stjeler noen liter på en 5-6-dagers tur. Så pakk fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er camelbagen igjen på lista! (er selv svært glad i den)

 

?

Hva skal du med en camelbag i et område hvor du stort sett kan drikke rett fra naturen, hvor som helst og når som helst?

En 1/2 liters brusflaske er som regel nok hvis du må gå gjennom områder hvor det er lite vann og været er tørt og varmt.

Tørt varmt vær er en sjeldenhet i disse områdene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

1. Kom ihåg kompass, kniv/multiverktyg, lighter, evt toapapper, tandborste/tandkräm, såpa (gärna grön eller gul såpa, det går använda både till kropp, kläder och disk, till och med håret). Håndkle, tänk lätt, liten och multi purpose, den kan du använda att torka kondens från tältduken, pannband, först förband, näsduk när/om du blir svettig, evt filtrera vatten (behövs inte i fjellheimen), fatle och mycket mera. Camelback är onödigt, 1/2-liters brusflaska räcker gott.

Liggunderlag behövs inte både självuppblåsande och skum. (Däremot om det är ett uppblåsbart kan det vara bra att ha med ett tunt i skum också.)

Tänk över om du klarar dig med en kjele i koksettet.

2. Mål upp och markera rutor i en kartong, 1x1x1 dm, så kan du måle upp hur många liter din packning är, då vet du hur stor säck du behöver. Jag packar lätt och kompakt och klarar mig bra med säck under 40 liter för veckopackning och andra kan inte för sitt liv förstå hur någon kan klara sig utan 130 liters storsäcken, så att gissa vad någon annan behöver är nästan omöjligt. :-)

3. Som solotält absolut 2-manstält. Att bli værfast på sommaren händer nästan aldrig. Oavsett blir ett tält som också ska klara vinterförhållanden gärna tungt ändå. Kanske du till och med kan klara dig med till exempel ett Hilleberg Akto om du har en hund som inte är speciellt stor.

4. Ska inte ge mig in på att rekommendera fjellskor, då jag aldrig tänkt bruka sådana igen.

Lycka till med tur och handlerunda. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt enig med REs, en lett tilgjengelig kopp bør holde massevis i dette området. Jeg har gått timevis i ørken uten å ha slik vannpanikk noen har i Norge.

 

Planlegg at dere deler på fellesutstyr, dere er vel ikke så mye uvenner at dere kan f.eks. ikke kan lage mat sammen og slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "alle" synes Crispi Besseggen er topp. For mine føtter (som går godt i det aller meste) var de ubrukelige (store gnagsår på turer over 1 mil).

Det er ikke lett å finne det ut i butikken, så kjøp fra noen som har "returrett", og test støvlene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.