Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Fjellheimen superlight 3


Lars_b

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg dette superlette teltet og er selvfølgelig veldig gira på å teste det ut på vår, sommer- og høstturer!

Dette er et dyrt, high-end telt som bør svare til forventningene, noe jeg håper det vil. Kjøpte det forøvrig til en svært bra pris, 25prosent avslag hos xxl opprinnelig 6490,-

Hvis noen her inne har erfaringer, positive eller negative vil jeg gjerne høre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte det på turene i fjor sommer. Godt fornøyd med det, men valgte å selge det til fordel for et lettere telt.

 

Det er ikke nødvendig å impregnere eller forsegle sømmene på teltet. Kan kanskje komme noen dråper igjennom første gang det brukes i regnvær som på andre Helsport telt, men ingenting som gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet erstatter et gammelt Børgefjell 3 camp som jeg har brukt på alt fra roskilde festivalen i 1993 til diverse ekspedisjoner på Hardangervidda, og på fjellet i Finnmark, Troms og Nordland. Kunne fint fortsatt med dette teltet, men fristelsen ble for stor da det kom på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars_b Jag har visserligen 4-personers tältet, men det är samma lösningar på duk, ventilation och annat på dem. (Om jag inte missat någon information totalt). :-)

Jag är nöjd med det, som tidigare nämnt kan det tränga in några droppar vatten i sömmarna första gången det är ute i regn, men inget som kommer in till innertältet. Som nästan alla lättviktstält blir det väldigt lite plats över om man ska sova 4 personer i det (eller 3 pers i ditt), men den stora absiden gör det fullt möjligt.

Jag är speciellt imponerad över ventilationen, under ett ösregn förra sommaren slog vi upp yttertältet på lunchen, vi var 5 personer, 2 stora hundar och fyrade med 2 primus i tältet utan nämnvärd kondens.

Det är ju inte ett expeditionstält, så pm du är ute och det blåser mycket, försök hitta ett vindskyddat ställe att slå upp tältet.

Jag har använt mitt utan footprint, golvet har inte tagit skada och är vattentätt hittills.

Jag tror du blir nöjd med detta tältet, ha det fint på tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet erstatter et gammelt Børgefjell 3 camp som jeg har brukt på alt fra roskilde festivalen i 1993 til diverse ekspedisjoner på Hardangervidda, og på fjellet i Finnmark, Troms og Nordland. Kunne fint fortsatt med dette teltet, men fristelsen ble for stor da det kom på tilbud.

Har et makan et som jeg ennå bruker. Skaffet et Fjellheimen 3 ifjor, og oppdaget at primusen ikke klarte å holde sistnevnte like varmt som Børgefjell 3. Du er herved advart :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettvektsteltene til Helsport holder ikke på varmen. Var på tur i vinter, der det var 7 minus ute, og 7 minus inne i teltet (ringstind). Er jo ikke stormatter, og det er store nettingfelt i duken, så alt av varme slipper ut.

Med varmt underlag og tilsvarende sovepose så går jo det bra (ta med lue :))

Var i jotunheimen i påsken med svalbardteltet, 9 minus ute, 6 pluss i teltet.

Men utover det så lover det jo svært bra til sommeren, at teltet "puster" så godt. Fikk ett reinsfjell i posten her om dagen, og gleder meg til første tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du måttet impregnere sømmer?

Det er uansett ikke dumt å gå over sømmene med Seam sealer når det har stått oppe og har fått litt strekk. Særlig hvis teltet har blitt vått, og det så tørker i sola. Da blir det gjerne stående med veldig stram duk, og man kan få tettet litt i sømmene. Men det er ikke noe man må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.