Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Hedmark/Oppland med 1-2 overnattinger?


Elisabethsk

Anbefalte innlegg

Vi har veldig gode turmuligheter rett utenfor husdøra, men vi har bare vært på kortere dagsturer og hittil ikke gått så veldig langt. Vil derfor gjerne ha tips til fine teltturer jeg kan ta med ungene på i sommer.

 

 

Planen for dette året er lavterskelturer slik at jeg ikke ødelegger noe motivasjon og glede, og at jeg kanskje kan skape en varig interesse for friluftsliv både hos ungene og meg selv.

 

Ønsker meg tips til både kortere og litt lengre turer. Uansett lengde må vi ha følelsen av at vi er litt "skikkelig" på tur. Satser på turer med 1 til 2 overnattinger i starten. Minstemann på 6 blir med på de korteste turene - han kan gå litt fort lei og vil helst være fremme ganske raskt, og heller utforske området vi oppholder oss på. Eldstemann på 9 er mer tålmodig og utholdence, spesielt om vi to går alene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Kommer meg raskt til Rena tror jeg. Er vel ca 1,5t dit så tar gjerne imot tips. :D

Har sett meg ut et par steder i nærheten her som jeg skal sjekke ut (nære nok til at det er ok med bomtur om det ikke passer med teltsteder der), og så har jeg kikket på Gausdal Vestfjell, som jo kanskje kunne vært målet for en 4-5dagers tur mot slutten av sommeren, om vi rekker å få litt erfaring først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Anbefaler sterk Gausdal Vestfjell. Mange åpne hytter man kan benytte og veldig godt terreng å gå i. Vi skal gå inn til nordre Langsua nå i sommer, og tar sikte på 4 overnattinger i telt. 2,5 mil hver vei, så blir nødt til å dele det opp såpass pga. minstemann på 5,5 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterk Gausdal Vestfjell. Mange åpne hytter man kan benytte og veldig godt terreng å gå i. Vi skal gå inn til nordre Langsua nå i sommer, og tar sikte på 4 overnattinger i telt. 2,5 mil hver vei, så blir nødt til å dele det opp såpass pga. minstemann på 5,5 år.

Ja, jeg har tittet litt på de åpne hyttene. Nå er det turtid om to ukers tid og jeg har ikke fått lagt noen konkrete planer enda, men tenker vi farer avgårde dit det er vær til det, etter hvert som vi finner ut hva vi vil. Har kjøpt inn en ekstra fiskestang nå slik at begge ungene har hver sin så da får vi finne et fiskevann å telte ved slik at de kan få fisket litt på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Øyungen, runde rundt Raufjellet til Tuva og nordsiden av vannet. Eller i området Godlidalshytta og nordover mot Øyerfjellet. Her har du snaufjell og "vidde". Eller søk ned i småskogen. Åsta, langsmed elva. Området Mållia-Brumundkampen - og DNT-hyttene nordafor. Flott terreng sommer og vinter!

 

Ta bilen til Vollkoia. Mange muligheter rett innafor. 

Danseråsen. Parker og gå på nærmeste topp/myr-fint område. 

Blindingsvollen- parker innerst, gå på Kompåsen og toppene i nærområdet. Mange fine teltplasser! Trenger ikke dra så langt...

 

God tur! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyungen og Åsta står på lista allerede men alle de andre skal sjekkes opp nærmere, flere helt ukjente navn. Tusen takk Ullsokk! Vet jo jeg har plenty av områder å ta av veldig nærme. Hadde det bare vært meg selv hadde jeg bare satt i vei og satset på å finne et sted. Men for ungenes del er det greitt å vite at vi er på vei mot en plass hvor det er fint å være. I hvert fall nå helt i starten tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Finnskogen og finnskogleden har jo vanvittig mye fint å se, både av natur og gammel byggeskikk. Lett å gå, med tanke på de små. Der kan du selv velge hvor kort eller lang turen skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. De vi ikke får prøvd ut i år blir husket på til senere.

 

Akkurat kommet hjem fra Gausdal Vestfjell - campet rett ved bilen ved et vann et lite stykke unna Liomseter. Ble ikke noe gåing, men masse kos, noen timer med avslapning, boklesing, tegning og spill inne i teltet mens regnet trommet på teltduken. Vi har fisket, kost oss med god mat, bål, ungene har gått på ekspedisjoner og lekt huleboere. Vi har hatt en knallfin tur, og er veldig enige om at dette skal vi gjøre mer, og oftere! Foreløpig tror jeg vi fortsetter med å finne steder vi kan sette opp teltet nærme bilen - og så sparer vi de lange turene til dagsturer hvor ungene ikke  trenger bære så mye.

 

Har gått dagstur oppe på Sjusjøen også i ferien, men det området var for tett befolket for min del. Greit å møte på en og annen, men ønsker jeg meg folkemylder stikker jeg heller på bytur..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hvis dere like padling/kano er ypperlig alternativ å kose seg nedover atnaelva og er det ikke for vindfult er også padling langs atnavatnet til utoset en flott fortsettelse.

Jeg og guttungen tok oss en tur der i sommer og det var flott. kan enkelt eventuelt kombineres med vandretur siden det er mye flott muligheter for det i området øst for rondane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano ser og høres gøy ut, men jeg er landkrabbe så vann = skummelt, særlig med ungene. Men etter hvert er det meget mulig vi prøver oss på det også. Vi lå på hytte på Rondetunet før i sommer og det var mange flotte steder der så det området må vi jo bli bedre kjent med etter hvert.

 

I dag tidlig våknet jeg opp til denne utsikten utenfor teltet:

post-16344-0-81401900-1440342659_thumb.j

 

Våknet før nesten alt og alle, og fikk kokt meg kaffe og tyvlånt fiskestanga til ungene. Har jo omtrent ikke fisket siden jeg selv var barn, og eldstemann kastet plutselig lenger enn meg i går. Sånn kan man jo ikke ha noe av så her må det øves! Det ble et par timer med full ro og stillhet mens verden våknet - helt nydelig. Strålende sol og tåke dansende over vannet. Veldig vakkert og fascinerende å se på. Fuglene lekte seg i vannet og insektene summet i lyngen, og livet var rett og slett veldig herlig. Fiske viser seg forøvrig å være omtrent like avhengighetsskapende som dataspill, men er vel sikkert en del sunnere. "Bare ETT kast til nå så går jeg og vekker ungene, Dette er siste kastet. Nei, vi prøver ett til.." Tror jeg snart må få meg min egen fiskestang slik at ungene får ha sine i fred..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.