Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonne og min kona - argumenter


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Hei,

nå trenger jeg hjelp med litt argumentasjon: Min kone, godt voksen, har blitt invitert på topptur med ski. De andre damene har randonneski, og randonnestøvler. Min kona har fjellski, slalomski, og slalomstøvler. Hun har aldrig kjørt offpist før, men er grei på slalom. Absolut ingen telemark kjørt.

 

Grunnet at en av konas venner kjør randonneski med 20 år gamle slalomstøvler, så har hun tenkt gjøre detsamme. Jeg prøver å si at det kansje blir litt vel tungt, å gå oppfør med slalomstøvler, evt på randonneski.

 

Hvilke argumenter er det jeg bør komme med før å gi innsikt om at det kansje er lurt med randonnestøvler (om det er det som trengs???)? Hun er vanskelig å overtale.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Mindre slitasje på leddbånd.  (Får selv vondt i knær av for tungt utstyr)

- Mindre gnagsår

- Mindre sliten => Bedre nedover

- Alpinsko er livsfarlig å bevege seg på uten ski eller snø (dvs stein)

- Alpinsko bli kaldere fordi det blir mindre blodgjennomstrømning i foten

- Man går ikke opp for å kjøre ned...hvis nedturen er viktigst tar man heis.  Med lett utstyr vil hun kunne nyte turen opp i langt større grad

 

Alpinsko er utrolig mye bedre å kjøre med - spesielt når det er hardt.  Når det er mykt, får man mindre igjen for stivheten.  Har gått turer med alpinsko, og det går greit...men foretrekker randosko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med rando er vekt og at gåutslag i skoene gjør det litt lettere å gå - i alle fall når det er litt flatt.

 

Jeg foreslår at kona får gjøre som hun vil. Du har gitt din anbefaling. Dersom hun går med alpinstøvler vil hun lære "the hard way" og du får en god historie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilke argumenter er det jeg bør komme med før å gi innsikt om at det kansje er lurt med randonnestøvler (om det er det som trengs???)? Hun er vanskelig å overtale.

 

Egen erfaring gir egen innsikt, god tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Marker Baron binding eller noe slikt på skiene da? Dersom de andre har lett randoutstyr og hun kommer med tunge alpinbindinger og sko så skal hun være i veldig god form for å holde følge med de som har randoutstyr. Det er jo endel plasser det går ann å få leid randoutstyr også.

 

En vanlig slalomstøvel passer ikke i en tech binding dersom hun skal låne randoski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboen har leiet randoski og sko i Oslo (fast-bikes). En gang til tur på gaustatoppen og en gang til Norefjell. Priser står på nettet og du må legge 1000kr i depositum. Du må innom en dag eller to i førveien for å prøve ut sko. Deretter henter du utstyret når du ska på turen. Vi har vært kjempefornøyde. Men neste vinter blir det til å kjøpe eget utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryvann leier også ut utstyr.  Gaustatoppen er en topp man kan ta med nesten alt av utstyr - fra alpine trekkers og opp.   Det kan bli litt gåing på stein øverst- da er ikke alpinsko noe bra....men hvis det kun er Guastatoppen som er målet, ville jeg kanskje ikke ha giddet å investere i skikkelig rando utstyr.  Selv om jeg har mye randoustyr, har jeg flere enn en gang valgt alpinsko til Gaustatoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick upp på Gaustatoppen på Black Crows Navis* med Diamir bindningar och Dynafit Zz4 (väger 1600 gram). Det tog knappt 2 timmar upp från trädgänsen (vägen borde vara öppen dit upp nu. Är den inte det så får du lägga på 45-60 minuter).

 

Alltså: Turen är så kort så att även soffliggare som jag kan släpa upp tunga grejjor.

 

På väg ned var snön bland den värsta jag kört, någonsin. En del folk gick ned till fots eftersom deras skidor inte var stabila och hårda nog att köra på.

Men, den dagen var nog ett specialfall... Och det är stor skillnad på randonessskidor. En del är så mjuka att dom knappt är användbara till något annat än att gå upp med, andra fungerar bra på i prinicp allt (som mina EVI 994).

 

*) Rejäla freerideskidor alltså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.