Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera lett tilgjengelig på sykkeltur - hvordan?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg et speilløst kamera som er så lite at jeg gidder å ta det med meg og samtidig tar såpass mye bedre bilder at det uansett danker ut smarttelefonen. 

Så er spørsmålet, hva skal jeg bruke for å feste kameraet på tur slik at jeg har det lett tilgjengelig? Ser ikke for meg at jeg kommer til å ta det med hver gang, men på lengre sykkelturer kan det være fint. Jeg sykler mest sti og litt grus. Det blir selvsagt ikke villmannssykling på slike turer. 

Jeg må ha noe som er: 
Vanntett
Støtdempende

Vekt spiller mindre rolle i denne sammenhengen, kjøper nok noe dedikert til fotturer på fjellet og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et problem med setevesker er at det blir veldig mye vibrasjon.  Å ha kameraet på kroppen er heller ikke bare bare....ikke godt å lande på et kamera.  Det beste hadde nok vært noe a la "safety box'en" på dynafit's topptursekker.  Da vil kameraet ligge lett beskyttet nederst i sekken, med mulighet til å ta det ut uten å ta av sekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet skal ikke ligge i sekken, det er ikke noe poeng, da blir det ikke brukt. Jeg er ute etter en mulighet til å feste til kroppen,med litt polstring. Om det gjør vondt å falle på kameraet spiller mindre rolle, det viktigste når man faller i en sånn situasjon er uansett å sørge for at kroppen faller først, ikke sykkel og kamera. 

Hofteveske er forresten utelukket av samme stilpolitiske årsaker som seteveske. Dessuten har jeg alltid sekk på ryggen når jeg sykler sti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår, men tenker allikevel at noe a la dynafit sekkene ville vært bedre på sykkel - det finnes også en produsent der du kan snurre "kamera-delen" til magen..mener det var en test på wildsnow. .  På ski er det annerledes - da kan man jo gå og ta bilder...., og man har ikke noen sykkel kameraet kan treffe  Tror du skal slite hardt med å finne en løsning som ikke gjør at kameraet slår borti sykkelen ved en nedkjøring.   På selv enkel fjellsykling havner man veldig raskt veldig tett på sykkelen - selv en brystmontert gopro er ikke langt unna rammen (f.eks. Høgevarde-Norefjellstua).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innforstått at du ønsket noe på kroppen, men har du vurdert noe sexy fra Alpkit? F.eks. Stem Cell?

Det er mulig at det ikke går å ha kameraet på kroppen. Heller til å enten prøve den i bloggen jeg lenker til (kameraet mitt bygger ikke så mye) eller gi blaffen og bare bruke det uknuselige coolpix-actionkameraet. 

Men gitt at for eksempel den løsningen fra Alpkit er verd å forsøke, til tross for fare for bøter fra stilpolitiet, lurer jeg på hvor utsatt kameraet er. Jeg innbiller meg at styret kan være utsatt ved kræsj, men det er mulig jeg tenker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minst beskyttende er jo Camera capture clip'et fra Peak Designs

 

Tror du uansett sliter med å ta flere bilder med kamerat om det er festet foran på kroppen når du tryner i 20-30km/t uavhengig av hvordan det er emballert. Jo mer avansert kamera jo mindre tålker det av støt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tryna på sykkel i april i fjor. Ifølge GPS tracking hadde jeg 33km/t da jeg trynet og foruten at hjelmen delte seg i to og jeg lå bevisstløs i grøfta omtrent til ambulansen kom, brakk jeg skulderbladet bak på ryggen. Det er voldsomme krefter man utsettes for selv i lav fart. Å lande på et kamera gjør garantert vondere enn man planelegger :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gitt at for eksempel den løsningen fra Alpkit er verd å forsøke, til tross for fare for bøter fra stilpolitiet, lurer jeg på hvor utsatt kameraet er. Jeg innbiller meg at styret kan være utsatt ved kræsj, men det er mulig jeg tenker feil. 

 

Jeg ser faktisk litt for meg at stem cell'en sitter ganske beskyttet. Den er på innsiden av styret og er festet både til styret og stammen og havner på den måten litt i en krok der.

 

Skal se om jeg kan ta noen bilder for å demonstrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tryna på sykkel i april i fjor. Ifølge GPS tracking hadde jeg 33km/t da jeg trynet og foruten at hjelmen delte seg i to og jeg lå bevisstløs i grøfta omtrent til ambulansen kom, brakk jeg skulderbladet bak på ryggen. Det er voldsomme krefter man utsettes for selv i lav fart. Å lande på et kamera gjør garantert vondere enn man planelegger :mad:

Trenger ikke å sykle i 33 km/t da. Sjelden jeg kommer opp i sånne hastigheter på sti,sykler stort sett steder der det er mulig å ta små stopp, bremse opp etc. før man pumper videre. Men jeg har sånn halvveis lagt ideen fra meg, tror man må forsone seg med å ta med actionkameraet på alt annet enn rolige grusturer. På grus kan nok løsningen med for eks Stem Cell ha noe for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager, men stilpolitiet godtar ikke setevesker. Bør kunne festes på kroppen.

 

Hofteveske er forresten utelukket av samme stilpolitiske årsaker som seteveske. Dessuten har jeg alltid sekk på ryggen når jeg sykler sti. 

Men gitt at for eksempel den løsningen fra Alpkit er verd å forsøke, til tross for fare for bøter fra stilpolitiet, lurer jeg på hvor utsatt kameraet er.

Bagasjebrett, da setter stilpolitiet deg i fengsel! Hehe. 

Anten må du legge att kamera heime, eller gje blaffen i dette stilpolitiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å ikke ha utstyret i sekken, må jo være at det tar lang tid å ta av seg sekken og hente frem kameraet.  Med sekk med sideåpning er det bare å stikke hånden bak og fiske ut kameraet - tar 5 sekunder ekstra ved stopp siden man ikke må ta av seg sekken.

Her er en link til sekken på wildsnow: https://www.wildsnow.com/13548/mindshift-camera-bag/

 

Jeg tror en dynafit sekk ville holde: 

Vet ikke om det finnes versjoner uten ski-holder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.