Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt hjelp!


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg lurte på om noen av dere har noe erfaring med Helsport Nordmarka teltene,

det jeg lurer på er egentlig om jeg burde kjøpe Nordmarka 2 eller 3.

Blir nok stort sett meg som bruker det alene, ellers blir det sammen med dama.

 

Tenker litt i forhold til vekt, er jo enten 2,3kg eller 3,1kg. Ikke det at det var store forskjellen.

 

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmarkaserien er laget av Helsport for XXL, kort fortalt, Helsport konstruksjon men med mindre solide materialer. Går du på Helsport sin Outlet på nett får du et "ekte" telt til samme prisen. Og skulle du bruke det mye så har du ihvertfall telt frem til du ønsker å oppgradere, og ikke at du må bytte det ut pga slitasje.

 

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltene har svært lav innvendig høyde. Jeg er 1,85 og syns det var helt håpløst.

Nordmarka 2 har svært lite fortelt kontra 3 som har en type camp fortelt hvor man kan fyre litt primus/lage mat.

I nordmarka 2 tror jeg det blir veldig trangt.

Ang. vekt så var mitt Nordmarka 3 ca 3,5 kg ca når alt var pakket ned. Mulig 3,1 er en nettovekt.

Som et krypinn i skogen hvor man bruker tarp funker nok begge. Blir litt hva du legger vekt på.

Men da ville jeg heller benyttet muligheten til å kjøpe Ringstind 2 nå på onsdag eller torsdag når det er 25% rabatt på xxl ved bruk av DNB mastercard. Da får du det for 2500kr og et mye bedre telt som funker både til solotur og med to. Det er også under 2 kg.

Men det blir jo din vurdering :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka er en teltmodell som Helsport produserer for XXL (tror jeg). Hadde 3'ern før - helt kurant telt, spesielt sett opp mot pris. Hvilken utgave du velger kommer jo an på a) hvor mye du vil merke 800 gram ekstra på solotur og b ) hvor glad du er i dama ;)

Edit: ville nok holdt en knapp på 3'ern

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har ikke noe veldig behov for akuratt Helsport egentlig. Var bare det jeg hadde kikket på, kunne tenke meg noe i den prisklassen. Så det ligger noen Berganstelt til rundt samme pris på Gmax, er kanskje heller noe jeg burde kikke på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltene har svært lav innvendig høyde. Jeg er 1,85 og syns det var helt håpløst.

Nordmarka 2 har svært lite fortelt kontra 3 som har en type camp fortelt hvor man kan fyre litt primus/lage mat.

I nordmarka 2 tror jeg det blir veldig trangt.

Ang. vekt så var mitt Nordmarka 3 ca 3,5 kg ca når alt var pakket ned. Mulig 3,1 er en nettovekt.

Som et krypinn i skogen hvor man bruker tarp funker nok begge. Blir litt hva du legger vekt på.

Men da ville jeg heller benyttet muligheten til å kjøpe Ringstind 2 nå på onsdag eller torsdag når det er 25% rabatt på xxl ved bruk av DNB mastercard. Da får du det for 2500kr og et mye bedre telt som funker både til solotur og med to. Det er også under 2 kg.

Men det blir jo din vurdering :)

Ligger ute på tilbud på skittfiske.no til samme pris og uten krav om DNB Mastercard.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Telt-Lavvu/Telt/Helsport/Helsport-Ringstind-2-143158-p0000126520

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nordmarka 3 ligggende og når det gjelder pris kontra kvalitet er det vell ikke mye som slår de.

 

Hvordan er det på størrelsen i innerteltet? Tror nok det blir 3eren, tenker heller å oppgradere om det blir mye brukt. 

 

Takk for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er jeg gått helt bort tuneltelt på sommern, da jeg synes kuppeltelt med rette vegger gir mye mere plass og komfort, når det gjelder Nordmarka 3 så skrår jo dette veldig ned i fotenden, ellers god plass i forteltet, jeg er 179 og opplevde ligge lengden som ok, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltene har svært lav innvendig høyde. Jeg er 1,85 og syns det var helt håpløst.

Jeg er enig i dette, og jeg er under 1.60. Det var håpløst på turer med barn, men når det er bare meg selv er det uproblematisk.Da tilbringer jeg lite tid inne i teltet uansett. Så alt i alt er jeg i grunnen ganske fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg et tak prismessig, og let heller etter et best mulig telt til den prisen. Som med alt annet, inntil en viss grad så får du det du betaler for. Og finnes masse på finn.no som er brukt to ganger og så legges ut for salg. Blir aldri noe hyggelig på telttur om lav takhøyde, kondens og dårlig plass blir mantraet på de første turene. Og ihvertfall ikke om du skal ha fruen med på flere turer! Tro meg snakker av erfaring.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tak i et Mountain Hardwear Skyledge 3 til ok pris så anbefaler jeg virkelig dette teltet, brukt det mye selv, kuppeltelt med fortelt i begge ender, 2,1 kg er lett for et 3 mans telt, har testet dette i mye vind og sto veldig bra, lett og sette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg et tak prismessig, og let heller etter et best mulig telt til den prisen. Som med alt annet, inntil en viss grad så får du det du betaler for. Og finnes masse på finn.no som er brukt to ganger og så legges ut for salg. Blir aldri noe hyggelig på telttur om lav takhøyde, kondens og dårlig plass blir mantraet på de første turene. Og ihvertfall ikke om du skal ha fruen med på flere turer! Tro meg snakker av erfa

Inne på noe veldig viktig her, Nordamrka skrår veldig, blir trangt  inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.