Gå til innhold
  • Bli medlem

Militærsovepose.


Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for svar Sig Man.

 

Han som selger dem sier han har forsøkt å høre med militæret om hva slags temperaturer de er beregnet på, men får aldri noe svar. Tror i så fall jeg får lete litt mer, men hadde vært knall å kjøpe et beist av en sovepose (for det er det den ser ut som) til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et Beist, Men ikke varmemessig, Tung og ikke spesiellt varm,

 

Enig. Posen veier 3 kg for mye i forhold til varme, er tung og blir gjennomfuktig av svette når det er litt varmt. Eneste fordelen er at den beholder en god del av varmekapasiteten når den er våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke opp annonsen når jeg trykket på linken, så jeg vet ikke hvilken pose det er, men den jeg har fra forsvaret er Nanok Endurance og er beregnet på -25 grader. Om det er extreme-temp. eller comfort-temp er jeg usikker på. (Er forøvrig åpen for bud ;)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HunterHunted, det ser ut til å være en Nanok Endurance -25, takker så masse for navnet!

Etter å ha undersøkt litt, noe som absolutt ikke var lett, har jeg funnet ut at "-25" refererer til ekstremtemperaturen. Grunnen til at det ikke var så lett å finne ut, var at Nanok nå ikke eksisterer lenger.

Ut i fra hva jeg klarte å finne ut, så var det en fyr fra Ajungilak som hoppet av skuta når Mammut kjøpte de opp. Han ville lage egne soveposer, og resultatet ble Nanok. Nanok ble igjen oppkjøpt av Active Brands som la ned bedriften Nanok for noen år siden. Denne historien har jeg fått gjennom ymse nettsider, så man skal ikke legge alt for mye lit til den.

For å finne ut om hva "-25" refererte til, så måtte jeg ringe Active Brands. Der var det heller ikke så lett å få svar, men fikk til slutt snakke med en fyr der, Frank, som hadde hatt noe å gjøre med salget av de soveposene til militæret for en del år siden. Han fortalte meg om temperaturen. Han fortalte også at de hadde nettsiden "nanok.no" oppe i 2 år etter at de la ned for at folk kunne finne den infoen de trengte, men den eksisterer ikke lenger den heller, så det må bety at det er en god stund siden Nanok gikk konk.

 

Jeg anser derfor spørsmålet mitt for å være besvart. Den vil nok ikke helt fungere til hva jeg hadde planlagt.

 

Takk til alle for kommentarer.

Og takk til Ronny og Nimrad for tips. Jeg er ikke så bekymret for vekt, men pris er dessverre noe jeg alltid på ta stilling til. Jo billigere jeg får utstyret mitt (men det må jo selvfølgelig klare utfordringene som blir gitt de), jo flere turer får jeg dratt på.

Heps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del feltdøgn i den posen der og den gjør jo jobben. Ikke noen ekstrempose men det trengs også sjelden i forsvaret siden normal prosedyre er primusfyring 24/7 i teltene. Noen er uansett våken og løser diverse oppdrag enten det er vakthold eller observasjon. Greit da med et varmt telt å komme inn i etterpå. Og med en haug karer i teltet som ligger nesten oppå hverandre er det greit å rullere den lille ledige plassen med tanke på vedlikehold av eget utstyr, koking av vann til termosen, matlaging osv som lett kan kombineres med å se på en primus.
Soveposen er tung som fjell men tåler fukt temmelig bra og er relativt romslig i forhold til en del sivile poser jeg har stiftet bekjentskap med. Hvis vekt ikke er en spesielt interessant faktor så er det da en helt grei og robust pose du mest sannsynlig kan bruke i lang tid fremover. Kompresjonsposen er i likhet med de fleste kompresjonsposer ikke spesielt vanntett. Vi løste dette med å fore kompresjonsposen med en søppelsekk innvendig husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, Ståle, det er nok en god pose til sitt bruk, men for min del tror jeg ikke den vil gjøre jobben bedre enn hva min Isfjorden kunne ha gjort. Trenger en som har litt mer muskler, noe det så ut som at Endurance posen hadde. Men det som kanskje kunne gått an, siden det virker som at den er litt romslig inne, er kanskje å ha min 3-sesongs dunpose inni, hva tror du om det? Er den såppas romslig?

 

Tror uansett jeg kommer til å finne en annen løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.