Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountaineering UltraLite vs Marmot Plasma 15


Knut S

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for å handle ny pose til vår, sommer og høst. Etter mye nettsøk har jeg kommet frem til to alterntativer, noen her inne som har synspunkter eller erfaringer med en eller begge av disse? Komfor? Kvalitet? osv. En ny pose må være lett, varm og passe til en person på 197.

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/western-mountaineering-ultralite.html

http://www.outnorth.se/marmot/plasma-15-long-14770#SlateGreyAtomicBlue

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje en litt smal forespørsel dette her, derav de manglende kommentarene og synspunktene:)

Men hvilken lettvekts dunsovepose anbefaler folket? Ca. 800-900gram, og komprimerbar? Til høst-, sommer- og vinterbruk. (-2/-9).

Er WM et bedre merke enn Marmot osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne anbefale Roberts sine poser. Hvis den skal veie 800-900 gram og gå helt ned til -9 grader så kan f.eks. Roberts Ultralight være noe for deg. Velg størrelse L+, "bredde" som du føler for (wide eller extra wide) og 850 cuin dunkvalitet så har du en pose som holder deg varm ned til -9 C og koster bare 359 euro (3000 NOK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall ikke angret på valget av WM Ultralite. Den svarte til mine forventinger. Dyr var den, men deilig! I sommer skal jeg forøvrig prøve en langt billigere,  men så langt, like god sovepose, fra Warmpeace. Noen gram tyngre og bittelitt større er den modellen med komfort på -9 grader. Blir spennende å sammenligne komforten gjennom sesongen med Ultralite'n jeg har brukt de siste sesongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler aller mest på UltraLite, så takk for info Bjarne. Regner med du kommer med en liten rapport når Warmpeaceposen er godt testet?

Nimrad, har du testet posene fra Roberts? Absolutt et interessant alternativ. Skal leke meg litt gjennom siden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Du tittar på två av marknadens toppmärken. Du kommer att bli nöjd oberoende av vem du väljer.

Men, hade jag valt idag så hade mitt val varit Plasma 15 och inte Ultralite.

På grund av följande. Jag har Ultralite och den är inte så varm som siffrorna anger, här kommer andra att tycka att jag har fel.

Titta på skillnaden i dunvikt mellan de två Plasma 15 long har 577 gram och Ultralite har 480 gram. Utifrån att jag tycker att Ultralite är lite kall så hade jag valt Plasma 15. Skillnaden i totalvikt är ca 100 gram så det är dunet som skiljer dem åt. Mer dun ger en varmare sovsäck.

När det gäller Roberts så har jag köpt en dunjacka och byxa från dem och skulle inte tveka på att köpa en sovsäck från dem. Naturligtvis då specificerad att vara så varm och lätt som möjligt. Deras pris är oslagbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimrad, har du testet posene fra Roberts? Absolutt et interessant alternativ. Skal leke meg litt gjennom siden hans.

Ja, vi har 4 stk Roberts-poser her i hus og har ikke annet enn gode ord å komme med. Veldig bra håndverk og stoffene de bruker er fra Pertex som er et anerkjent merke som flere andre store og seriøse produsenter bruker. Det er flere andre fra forumet her inne som har Roberts-poser og alle er utelukkende fornøyde. Spesielt med kundeservicen. Send de en mail så får du et skjema du fyller ut så de kan finne rett sovepose til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Mammut Ajungilaks Sphere- og Altitude-serier, spring eller 3-season. Du finnner stadig poser på tilbud, f.eks 3-season på Skittfiske.no, og du får vanvittig god kvalitet til en mye bedre pris enn WM. De andre kjenner jeg lite til, da jeg er så fornøyd med mine Mammut-poser at jeg har holdt meg til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her nå. Takk Björn og Nimrad for synspunkter på Roberts. Det begynner å bli et veldig aktuelt alternativ å konfigurere ultralite i 205 lengde og xw, kun 790gram vil jeg si er godt innenfor.

 

Har sett på Mammut Sphere 3-season, de solgte denne for under 3 lapper på G-max for en stund siden. Men denne er dessverre kun 195 i lengde, så det blir nok i korteste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med WM Ultraligth. Bruker den og på vinteren, så lenge det ikke er meldt kaldere enn minus 20gr på natta. Da har jeg vel og merke med en god dunjakke, og gjør alt "rikig" ellers. Kaldeste natta jeg har hatt i den var det 25 minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.