Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot telt


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hehei fjellfolk! Jeg vurderer å gjøre et impulskjøp av dette enmannsteltet, noen som kjenner til det eller kan si meg om det er en dårlig ide. Stusser litt på vanntetthet, men mulig jeg leser tallene feil. Ligner vannsøyle på 1800mm. Det er muligens litt lite, men jeg ser det er det samme på Limelight teltet til Marmot også. Noen som vet hvorfor det ikke er høyere?

http://marmot.com/products/details/tungsten-1p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500 regnes som vanntett. Men har vel med å gjøre at det er et "hiking tent" og ikke proff/ekspedisjons telt.

Så det burde funke fint på turer i fjellet? Ser at alle Marmot teltene ser ut til å ha samme type stoff her. Har lest at man helst skal ha 3000+ på vannsøyle, merkelig at alle ingen av Marmot sine telt skulle duge til fjellet i så fall. Noen som har erfaring med disse teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvor mye vind du blir utsatt for. Har ikke prøvd akkurat dette teltet, men hadde MH Spire 2, som er omtrent helt likt i konstruksjonen. Det skulle være et helårs ekspedisjonstelt. Sto i stiv kuling, men bråkte en del, samtidig så man konstruksjonen fikk kjørt seg. Kondens var også et problem, tross frisk gjennomstrømning under duken, pluss åpent i topp. Men spørs hva man liker i telt, om det kun er sove og du kan ligge litt i le så vil jeg tro det funker helt fint. Skal sies at Marmot er et kvalitetsmerke, men ikke alt er egnet for norske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bergtass takk for supert svar, veldig bra å høre om erfaringer med lignende telt. Skal være nytt og bra i forhold til ventilasjon, siden en del innerteltet er netting, men det er en ny modell, så det er veldig lite informasjon om hvordan det funker i praksis. Usikker på om det ytterstoffet 68d polyester taffeta 190t 1800mm f/r har noen magisk ingrediens som kunne kompensere for lav vannsøyle.. Prisen er 1800 da, det er jo billig og fint, kanskje litt for billig. Ut over det synes jeg det virket som et veldig praktisk telt, lett, høyt under taket og plass til både meg og bagasje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med lav vannsøyle er vel økt pusteevne. Eneste som er verdt å tenke på er at med skrående vegger er det ikke allverdens plass i ytterteltet. Og sekk som ligger inntil duken blir våt av kondens. Men skal man sove og bevege seg så funker det fint som krypinn, men ikke et sted du vil oppholde deg over tid er min erfaring. Spire hadde ikke utpreget mye netting skal sies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har telt med 1500mm coating selv. Spurte produsent hvordan det var. Fikk da beskjed at selv stoff var silnylon som i seg selv er vanntett. Så hadde det 1500mm coating i tillegg. På mitt er det samme vannsøyle på bunnduk. Har hatt vann under teltet som syntes når jeg klemte på duken. Sov på det hele natta uten at noe fukt kom inn. Kanske er silnylon pluss coating mer vannsøyle totalt enn de 1500mm. Vet ikke. Blir og litt vanskelig å sammenligne hvis ikke alle produsenter oppgir på samme vilkår.

mitt har hvertfall 1500mm coating og har vært helt tett de 3-4 årene jeg har hatt det. Fått kraftig regn på seg i forbindelse med tordenvær, men ikke vært ute i dagevis med regn. Greide en gang tømme ut sror vanndam av tarp over teltet men ikke noe kom inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden. Som regel fordi bakken er fuktig når telt er satt opp, vanskelig å unngå litt kondens på ytterduk da.

mitt har mye netting så det lufter bra, ikke noe kondens i innertelt. Høytmontert ventil hjelper også, ser marmot telt også har det.

men det er veldig mye netting i innertelt på det tungsten teltet. Spørs om ikke limelight er et bedre valg hvis det skal brukew på fjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempebra innspill @borgern og @Bergtass setter stor pris på det! Har bestemt meg for å ta en råsjans og kjøpe teltet, liker form, vekt, pris og det at man kan ligge i teltet og se ut. Ser den med at forteltet er litt lite og at dette blir upraktisk i dårlig vær, men har egentlig ikke sett så mange enmannstelt med særlig mye større fortelt enn det. Tenkte problemet også kan løses med tarp. Lager en oppdatering når jeg har prøvd det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg endte med å kjøpe Marmot Tungsten 1p og har prøvd det på en enkel tur uten regn. Liker det veldig godt på mange måter: det er god plass inne, ganske høyt under taket, praktisk med lommer rett innenfor døren hvilket er genialt for et rotehode som meg. Jeg har et liggeunderlag som er 65cm bredt, da er det ca 15 cm igjen. Jeg kan ligge i sjøstjerneformasjon uten problem

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra og utfyllende svar!

 

Jeg tror faktisk dette er teltet jeg er på jakt etter! Er kun to-tre småspørsmål i fra å bestille dette her nå! Det første, hvordan er liggelengden? Jeg er 180 cm, vil det gi noen problemer tenker du? Og det andre, hvordan er reell vekt vs oppgitt vekt? Er det sånn at dette teltet veier faktisk 1.7 kg med alt? Og sist, er nettingen så finmasket at den holder ute alt av knott og insekter? :)

 

 

Jeg endte med å kjøpe Marmot Tungsten 1p og har prøvd det på en enkel tur uten regn. Liker det veldig godt på mange måter: det er god plass inne, ganske høyt under taket, praktisk med lommer rett innenfor døren hvilket er genialt for et rotehode som meg. Jeg har et liggeunderlag som er 65cm bredt, da er det ca 15 cm igjen. Jeg kan ligge i sjøstjerneformasjon uten problem og det er plass til bagasjen i forteltet uten at sekken rører duken (65l sekk). Likte meg veldig godt, særlig det at det faktisk er plass til å sitte og bevege seg rundt inne i teltet, på tross av at det er lite.

Det er også lite, tar lite plass i sekken, veier bare 1,7kg, er superlett å sette opp (tar ca 5-10min). Skal dig sette opp innertekt først, hvilket byr på problemer om det er regn.

Det som er aller mest genialt med teltet er dog utsikten. Innerteltet er laget i netting, hvilket betyr at man kan ligge inne i teltet og se ut om man har døren åpen om natten. Om det er skikkelig finvær kan man faktisk åpne hele siden og ligge og se ut. Det minner meg litt om Akka View til Fjellreven, bare langt billigere og lettere (og garantert dårligere kvalitet).
Luftingen er også god, kanskje litt for god siden det blåser godt inn på grunn av en 15cm gleppe mellom ytterduk og bakke. Det betyr at det blir litt kjølig, men det funker fint og jeg tror egentlig det er nødvendig siden teltet er utrolig lite og nok fort blir tett dersom duken gikk helt ned på bakken.

jeg har prøvd å undersøke vindstabiliteten ved å kontakte både Outnorth og Marmot, Marmot har ikke svart og Outnorth vet ikke.

Videre leveres teltet med fire barduner, hvilket er en for lite, siden man må bardurnere langsiden på baksiden av teltet for å unngå at duken rører innerteltet. Det er også kun seks plugger som følger med, altså fire for lite hvis mab virkelig skal bardurnere hele stasen.

Det som er mest kjipt er den langsiden som rører innerduken. Når den festes med bardun, lager det en gleppe på 25 cm. Den siden burde vært laget med litt mer stoff, sånn at den kunne festes skikkelig uten at man får den gleppen (siden innerteltet er i netting ser man jo rett inn). Har skrevet til Outnorth ang dette, men jeg tror ikke det blir det store svaret.

Aner ikke hvordan det fungerer i regn, men det burde gå fint. Det er dessverre kun skikkelig regntrekk under innerteltet og ikke opp på sidene så vidt jeg forstår (litt vanskelig å finne info om dette, men i følge et review på nettet er det sånn). Det blir sikkert et problem om det blir veldig vått på bakken.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg tror nok kvaliteten er dårligere enn på mange andre telt, men som et kompromiss mellom pris, størrelse, vekt og kvalitet er det helt supert. Jeg liker det veldig godt og synes det var utrolig praktisk, men som sagt: kun prøvd i finvær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 180 skulle gå fint. Jeg er 170 og har 7cm høyt liggeunderlag, kom aldri borti teltduken, men om du vil teste kan du kjøpe teltet på outnorth og sette det opp en testrun i stua. Det er jo en ekstra feature med at teltstangen er litt rett nederst, så det gjlr det noe høyere i sovesonen. Jeg har ikke vekt, så jeg har ikke veid det.

Har ikke slått meg at innerteltet ikke skulle holde alt av bugs ute, hvis det ikke er tett nok så må det jo være en reklamasjonsgrunn. Det er jo poenget med myggnetting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for bra og utfyllende svar!

Jeg tror faktisk dette er teltet jeg er på jakt etter! Er kun to-tre småspørsmål i fra å bestille dette her nå! Det første, hvordan er liggelengden? Jeg er 180 cm, vil det gi noen problemer tenker du? Og det andre, hvordan er reell vekt vs oppgitt vekt? Er det sånn at dette teltet veier faktisk 1.7 kg med alt? Og sist, er nettingen så finmasket at den holder ute alt av knott og insekter? :)

Endte du med å kjøpe det? Funket det for en på 180?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte du med å kjøpe det? Funket det for en på 180?

 

Ja, jeg slo til og kjøpte det for 1600 kr (det er jo gitt vekk!) hos Outnorth. Har testet det på en tur til nå, og førsteinntrykket er at jeg er svært godt fornøyd! Jeg syns det er god plass i teltet, både bredden, lengden og høyden. Fantastisk å ha følelsen av å ligge under åpen himmel uten å bekymre seg for myggen :)

 

Det blåste faktisk litt da jeg satt det opp, så improvoserte litt med å feste to barduner på teltstengerne nær krysset på toppen og sikret litt ekstra mot langsidene. Da stod det solid og godt. Våknet midt på natten av en regndråpe i ansiktet, men brukte ikke mer enn 10-20 sekunder på å stå opp og feste regntrekket. Heldigvis passet det fint over bardunene jeg hadde satt opp. De var faktisk en fordel da de holdt regntrekket unna innerteltet og at jeg ikke trengte å stake ut langsidene i tillegg.

 

Jeg har forresten kontrollveid det på kjøkkenvekten min her og totalvekten inkludert barduner og plugger er 1706 gram. Det er ikke så gale.

 

Så teltet ser ut til å være akkurat det teltet jeg så for meg, så får tiden vise om kvaliteten også holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg slo til og kjøpte det for 1600 kr (det er jo gitt vekk!) hos Outnorth. Har testet det på en tur til nå, og førsteinntrykket er at jeg er svært godt fornøyd! Jeg syns det er god plass i teltet, både bredden, lengden og høyden. Fantastisk å ha følelsen av å ligge under åpen himmel uten å bekymre seg for myggen :)

 

Det blåste faktisk litt da jeg satt det opp, så improvoserte litt med å feste to barduner på teltstengerne nær krysset på toppen og sikret litt ekstra mot langsidene. Da stod det solid og godt. Våknet midt på natten av en regndråpe i ansiktet, men brukte ikke mer enn 10-20 sekunder på å stå opp og feste regntrekket. Heldigvis passet det fint over bardunene jeg hadde satt opp. De var faktisk en fordel da de holdt regntrekket unna innerteltet og at jeg ikke trengte å stake ut langsidene i tillegg.

 

Jeg har forresten kontrollveid det på kjøkkenvekten min her og totalvekten inkludert barduner og plugger er 1706 gram. Det er ikke så gale.

 

Så teltet ser ut til å være akkurat det teltet jeg så for meg, så får tiden vise om kvaliteten også holder.

 

Så kult da! Veldig smart måte å gjøre det på det med å feste bardunene ut på siden fra toppen, det skal jeg prøve neste gang. Må si at de bardunene som er med teltet er helt elendige, de har gått i oppløsning etter tre turer i skogen :pinch: . Har nettopp sendt en e-post til granitbiten og spurt om de kan skaffe nye. Evt kjøper jeg bare et par helsportbarduner, det er nok like enkelt :turned:

 

Tippet at vekten holdt mål ja, det er jo merkbart et lett telt. Hilleberg soulo veier 2400g og når jeg sammenligner vekten på posene virket det veldig riktig at forskjellen skulle være noe sånt. 

 

Ellers ser jeg at outnorth har satt opp prisen til 2500. Det betyr jo egentlig at vi har spart 1000 kroner  :D, som vi kan få bruke på friluftsutstyr selvfølgelig    :w00t:   (...eller hvordan var det nå med dette igjen?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten svar fra granitbiten, de som importerer teltet. Jeg hadde spurt om vindstabilitet, samt hva de tenkte rundt at ytterduken blir liggende innpå innerduken. Svaret var som følger:

 

Hej!

 
Jag skulle klassa Tungsten 1 som ett "2-3 säsongstält”. Om amn använder stormlinor så klarar det ganska hårt väder men då Tungsten är vår instegsserie (vilket ju även reflekteras av priset) så rekommenderar vi lite mer ”basic” användning dvs. inte exponerat på ett stormigt fjäll eller på en klippa längst ut i skärgården. Detta sagt, jag har själv sett ett Tungsten 2 klara upp till 20 m/s i ytterskärgården samtidigt som 3 gånger dyrare tält plattades ihop.
 
De små looparna som sitter mitt på kortsidorna behöver, enligt min mening, en förlängning i form av en bit repsnöre eller elastic cord för att fungera optimalt. 
 
Hoppas detta räcker som svar, återkom annars så försöker jag hjälpa dig.
 
Med vänlig hälsning,
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da! Veldig smart måte å gjøre det på det med å feste bardunene ut på siden fra toppen, det skal jeg prøve neste gang. Må si at de bardunene som er med teltet er helt elendige, de har gått i oppløsning etter tre turer i skogen :pinch: . Har nettopp sendt en e-post til granitbiten og spurt om de kan skaffe nye. Evt kjøper jeg bare et par helsportbarduner, det er nok like enkelt :turned:

 

Tippet at vekten holdt mål ja, det er jo merkbart et lett telt. Hilleberg soulo veier 2400g og når jeg sammenligner vekten på posene virket det veldig riktig at forskjellen skulle være noe sånt. 

 

Ellers ser jeg at outnorth har satt opp prisen til 2500. Det betyr jo egentlig at vi har spart 1000 kroner  :D, som vi kan få bruke på friluftsutstyr selvfølgelig    :w00t:   (...eller hvordan var det nå med dette igjen?). 

 

Her har jeg lagt ved et bilde av teltet sånn det ble satt opp. Det er kanskje ikke så lett å se bardunene, men det er nå uansett et fint bilde av teltet :) Jeg er ikke så veldig praktisk anlagt av meg jeg heller, he he. Men opplegget ga litt ekstra stabilitet og fikk brukt alle seks pluggene. Tilfeldigvis funket det bra med regntrekket på også. 

 

post-15276-0-46803700-1436209664_thumb.j

 

Aner ikke hvordan vindstabiliteten er ved sterk vind. Vurderer uansett å ta det med på Hardangervidda nå senere i sommer, men får tenke litt på det og se an værmeldingen. Har i tillegg et Hilleberg Jannu som vinter-/dårlig vær-telt, men det veier jo 1.4 kg mer. Kjipt at bardunene allerede begynner å gå i oppløsning.. Får ikke håpe dette er representativt for kvaliteten av resten av teltet.

 

Uansett, teltet virker å være mye for pengene! De 1000 kronene vi sparte tjente på å bestille tidligere i år er allerede brukt til å legitimere et impulskjøp av en tresesongs dunsovepose   :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har limelight 3p. Brukt mye, og mannen har brukt det i kraftig vind og sludd på vikafjellet. Limelight holder hvertfall veldig godt i både vind og regn, og et 3p telt har vært greit med plass i til en familie på fire. Kjøpte et mindre limelight til en kompis, og det var god plass i det i tillegg til at det var like godt å sette opp og holdt like godt i vind. Vårt telt er såpass gammelt at det kom uten footprint, men har likevel aldri blitt fuktig igjennom bunnen selv med godt våt mose under. Tenker kjøpe oss større marmot nå - såpass fornøyd er vi med det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.