Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot kuppeltelt


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Helt kurant vekt og pris i mine øyne. 2.3kg for et 2 pers kuppel er ikke tungt, men det er delvis fordi de kun bruker 2 hele stenger, samt en liten ekstra stang i "mønet". Tilsvarende telt i samme segment som vi er vant til har gjerne 3 hele stenger og 2 fortelt.

Jeg synes riktig nok at det er litt kjedelig med telt hvor du må sette opp innertelt først til 3-sesongs bruk. På vinteren har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange telt i samme størrelse som er lettere enn de. Men sett i sammenheng med prisen synes jeg ikke vekt var så ille.

Sammenligner man f.eks Marmot Limelight 2p med Helsport Reinsfjell Superlight så er Marmot ca 270gr tyngre men koster halvparten.

Ikke noe for de som pakker kjempelett men sikkert fint for de som ikke vil legge like mye penger i telt.

Ingen erfaring med Marmot telt selv. De lager vel bra soveposer, men det trenger ikke ha noen sammenheng.

 

I følge Marmot sine egen sider så følger det med gearloft og footprint. vet ikke om det er det hos Magasinet. I så tilfelle er vekt ganske grei.

Med footprint kan man sette opp yttertelt først ved behov, evt bruke teltet uten innertelt når en ikke trenger skydd for insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte illa alls! Om innertältet fästes med clips så kan man enkelt ordna lite tillbehör (vikt ca 50 gram) så man man montera bågar och yttertält först, och innern sedan.

Det finns flera nackdelar med den här typen av konstruktion som Marmot och många andra har valt, men tälten kan gott användas ändå. Man ligger ju inte i storm på fjället hela tiden, det finns massor av andra användningsområden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes riktig nok at det er litt kjedelig med telt hvor du må sette opp innertelt først til 3-sesongs bruk. På vinteren har det ikke noe å si.

 

Kjedeleg er kanskje rette ordet om sumaren. Men om vinteren vil i alle fall eg ha telt som er enkle å sette opp i vind. Då er eg totalt uinteressert i telt som ein må slåss mot vinden i to omganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@TomasF Kanskje litt sent svar, men jeg har kjøpt meg Marmot limelight 2p. Er veldig fornøyd sålangt, har bare prøvd det en gang. Men virker som god kvalitet, eneste minuset jeg kommer på er at det kunne vært større "fortelt", sånn som limelight 2p er så får du kanskje plass til en halv sekk. Det er mer en stort nok så lenge du er alene på tur, blir nok noe trangt med 2personer og full bagasje i dette teltet. Er bare å spørre om du lurer på noe annet, skal prøve å svare så godt jeg kan :-)

 

 

post-16523-0-39072500-1432659576_thumb.j

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut, til en fin pris. Innerduk før ytterduk er en smakssak, er ikke noe problem bare man er villig til å lære seg håndtverket. Personlig ser jeg det ikke som noe negativt i det hele tatt, og fordelene med kuppeltelt oppveier tunnell en høy gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på instruksjonsvideoene, legger merke til at det ser ut som at ytterduken ikke går helt ned, altså så selv om teltet har kuppelfasong er det ikke et vintertelt. (Så også ut som det var mesh paneler i innerteltet)

Litt for mange deler må også til for å få det opp, selv om en ikke trenger å bruke bunnduken hver gang.

Er enig med @afe at å kjempe med teltduk i to omganger i vind ikke er noe særlig. Jeg har satt opp telt der innerteltet må opp først på toppen av Hallingsskarvet i kuling, og det var like ille å ta ned igjen, så med mindre vinden løyer er det 4 omganger å kjempe mot vinden.

Derfor har jeg nå telt der alt settes opp i en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det kan bli så mye enklere enn dette å sette opp : 

.

Men nå har ikke jeg vært borte i så mange forskjellige typer telt. Ytterduken går ikke helt ned nei, jeg syntes egentlig dette var ett pluss, slik at man vil få god ventilasjon. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk måte å sette opp telt på er en smakssak. Har selv ligenende(North Face) telt der dette er tilfelle.

For de dagene der du ikke står i kuling eller øs-pøs regn er det hipp som happ om man har innertelt klipset til yttertelt eller har med amerikansk oppsett å gjøre.

Meeen...Dersom det er det, er det alltid risiko som nevnt over her - ekstra runder mot vinden, eller kliss klass vått innertelt.

 

Klarer man å leve med det, så kjør på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to "amerikanske" telt og synes de fungerer supert.  Opplegg med kuppel med to fortelt er helt super. Duk går ikke helt ned til bakken, spesielt på sommerteltet, men det har ikke vært noe problem. Det lufter godt og har lys duk så derfor ikke varmt om morran. De er enkle å sette opp kjapt alene. Ser tanken med at det er mer værutsatt å sette opp innertelt først. Men er det slikt vær setter jeg opp yttertelt først. Blir da 2 operasjoner men nr 2 er jo da inne i ytterteltet så man er skjermet for været.

For helårstelting i Norge ville jeg dog ikke hatt et slikt som eneste telt. Passer bedre som supplement for bruk i snillere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke helt hvordan det kan bli så mye enklere enn dette å sette opp

 

Når innertelt og yttertelt heng i saman, er framgangsmåten heilt lik fram til innerteltet er satt opp i videoen. Men då er også teltet ferdig oppsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.