Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget telt


Johan2000

Anbefalte innlegg

Annonse

Materialet kostar nästan ingenting. 250 NOK + en pressänning från biltema till att sy en "mock up". Duken är 2a sortering från extremtextil. Man kan köpa finare duk om man vill, men då blir ju priset därefter.

Det fungerade inte att rita et tält i 3D, platta ut panelerna och sy ihop. Materialet i "mock up"-tältet och det riktiga tältet beter sig olika (vanlig tältduk i nylon sträcker lite på sig) så det blir en del knep och knåp och anpassningar eftersom.

 

Skall man sy ett bra tält själv så räkna med minst 2 prototyper om du använder den här typen av geometri. Ju plattare paneler du har (t.ex. ryggåstält som Hilleberg Raijd) desto lättare är att få det att stämma mellan CAD-modell och fysiskt tält.

 

Det är alltså väldigt mycket jobb med att sy eget tält och rekomenderas inte.

Idéen med detta var att göra ett tätl i samma stil som Six Moon Designs "Wild Oasis" men utan den otäcka pinnen mitt i tältet. Den är nu ersatt av en båge, vilket ger en starkare struktur och mycket mer plats. Dessutom är små pinnar i ändarna a'la Vaude PowerLizzard. Sett till volym/vikt så är ger mitt tält mycket mer volym inne i förhållande till vikten än Wild Oasis.

 

Men som sagt; Köp ett PowerLizzzard 1-2 om du vill ha något sådant här.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mine forelder sydde sitt eget telt til en sykkeltur i Danmark i 1953. Hvitt spisstelt med en stang som stod fremme i åpningen. Størrelsen var tilpasset to voksne og et barn og hadde grønn bunnduk. Åpningen ble lukket med små metallkroker .

Jeg har dette teltet enda, men det bør være bra vær hvis det skal settes opp. Jeg hadde det med på en biltur til Tyskland og Frankrike for mange år siden og da fikk jeg en natt med regn. Det var nok. Regndråpene gikk rett gjennom den gamle bomullsduken og nesten alt som var i teltet ble vått. Jeg rømte inn i bilen, en Mercedes stasjonsvogn, og fortsatte natten der.

 

Jeg synes at det ser spennende ut å sy sitt eget telt. Det er ikke alltid at det kun handler om penger og kvalitet, men det kan også være en stor tilfredsstillelse å oppleve at man er i stand til å få til ting som i utgangspunktet virker veldig vanskelig.

Det er f.eks. mange som legger ned mange timer i en hjemmesnekret båt selv om de kunne kjøpt den ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imponert!

Du skriver at du ikke anbefaler andre å gjøre det og jeg kan jo forstå at det er mye jobb, men det er samtidig en stor tilfredsstillelse å lage utstyr selv. Jeg har aldri prøvd meg på telt, men har selv lagd kajakken jeg bruker, og et par fiskestenger som også er mye i bruk. Det gir en helt spesiell følelse å bruke hjemmelaget utstyr. Det kan ikke måles i penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.