Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs uten planlegge


Anbefalte innlegg

Jeg skal i sommer gå Norge på langs fra Kirkenes til Lindesnes så videre hjem til Østfold

 

jeg hadde aldri engang tenkt tanken engang av og gå Norge på langs før for ca 3uker siden, så helt spontant booket jeg bilett til Kirkenes i midten av Mai, 

 

jeg hater og planlegge så har tenkt og ta alt på "sparket" og ser åssen det går, jeg har aldri hvert nord from Trondheim i Norge, og har gått veldig lite i Norsk natur, men har hatt 6fjell turer i Nepal, over 10turer til fjellene i Kina, var i Pakistan i oktober/november i fjor og gikk i fjell,  har sykklet Central asia rundt. osv. har altid tatt alt på sparket og gjort alt selv, så ser ikke at det kan bli noe verre i Norge.

 

 

Men for moro skyld har jeg de siste dagene lest en del blogger fra folk som har gått Norge på langs, og flere at de skriver at de har planlagt turen i flere år

 

 

hva er det egentlig folk planlegger som tar så lang tid?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du ikke ønsker å planlegge, så er det vel bare å begynne å gå?

Men litt planlegging har du jo allerede gjort, du har bestemt deg for ett startsted, og du har bestemt deg for hvor turen skal slutte, du har også booket billett til Kirkenes, så du har bestemt starttidspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i grunnen jeg også lurt litt på :)

Noen sender utstyr, mat og kart til utvalgte depotsteder som de er innom på turen, noen må kanskje planlegge for å få fri fra jobb og familie, mange vil gjøre avtaler med sponsorer for å få gratis utstyr. Litt logistikkplanlegging er sikkert ikke dumt, men å bruke flere år på det høres litt voldsomt ut.

Jeg synes det høres ut som en spennende idé å ta ting på sparket, da er du mer fleksibel enn om du har planlagt hvert miste skritt i detalj.

Du får ha god tur, og skriv gjerne rapporter her når du får anledning.

 

PS: Jeg kan anbefale Lars Monsens/Terje Strømdals bok  "Norge på langs" - de brukte et år på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri fra jobb / familie og andre forpliktelser i lengre perioder trenger gjerne noe planlegging. Regninger skal også betales, det må kanskje planlegges i lenger tid for mange.
 
Som @tronn sier: Mat. Hvor skal du rasjonere? Skal du gå i mest mulig natur, så må du før eller siden ned til sivilisasjonen for å plukke opp proviant. Hvor lønner det seg å gjøre det slik at du i tillegg får gått i de områdene du vil gå.
 
Hvor vil man gå? Hva slags naturopplevelser er viktig for deg, hvordan påvirker ruta tiden som blir brukt og provianteringen.
 
Rent praktisk: Kart. Det kan være greit å ha kart over ruta man skal gå, dermed må det kjøpes inn og får å ikke kjøpe inn hele landet så bør man da ha planlagt ruta.
 
Når det er sagt så synes jeg innstillingen din er helt topp! Har du mulighet til å gjøre ting på sparket, så for all del, kjør på! 
 
Håper du legger ut rapporter her, eller på en blogg, så vi kan følge deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende idé, håper du får det til. Norge er langt og utstyr vil nok mest sannsynlig bli ødelagt i løpet av turen. Hvis du skal gå på vei er det i underkant av 3000 km til Lindesnes og det må jo være absolutt lettest i forhold til mat og utstyr! Spør du meg er det nok også kjedeligst. Det som pleier å bli planlagt av folk er vel stort sett hvilken rute de skal gå(i forhold til utstyr og mat) og budsjett. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde Lars Monsen budsjett på 80-90 000 som sprakk. Han hadde planlagt hvor de skulle skifte til vinterutstyr(de brukte ett år på turen og de gikk ikke helt til Lindesnes, men langs svenskegrensen til Halden), hvor de skulle fylle opp med drivstoff og mye mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper jeg har alt av utstyr allerede, har også tilgang på "ubegrenset" turmat(det man bare trenger og helle varmt vann i) fra Usa, så etter jeg har pakket sekken med alt jeg trenger av klær og utstyr fyller jeg opp resten av sekken med turmat

 

Siden det fortsatt kommer til og være en del snø i nord når jeg starter, så kommer jeg nok til og følge E6 til jeg kommer til hvor det ikke er snø mere, for så og gå i naturen så mye som mulig. Jeg har i grunn ingen timelimit, men jeg må fly til Portugal 14 september fra Gardemoen

 

kommer til og legge it bilder på instagram: aroundtravel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper jeg har alt av utstyr allerede, har også tilgang på "ubegrenset" turmat(det man bare trenger og helle varmt vann i) fra Usa, så etter jeg har pakket sekken med alt jeg trenger av klær og utstyr fyller jeg opp resten av sekken med turmat

 

Problemet er ikke hva man "har" av mat, men hvor mye man klarer å bære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje ta etappe for etappe. Du planlegger nå første, litt større tettsted du skal besøke for å proviantere. Til det punktet kjøper du kart, mat og drivstoff. På første tettsted kjøper du nye kart, osv. Ofte (men dessverre ikke alltid) selger sportsbutikker osv lokale kart og turmat. Men hvis du vil bruke din egen turmat, bør du ha noen hjemme som sender en ny bulk til neste "sjekkpunkt".

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en nyere Garmin gps med kart for hele Norge,   jeg kommer ikke til og få noen hjemme til og sende noe som helst proviant:)  det betyr at da må jeg planegge hvor jeg må gå og det er ikke aktuelt. jeg kommer til og bære med meg så mye mat som mulig i starten, og heller fylle om sekken så mye som mulig hver gang jeg kommer til et sted med en matbutikk.  hvis noe utstyr går i stykker, så får jeg kjøpe på veien eller improvisere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt.

 

Jarle Trå gikk jo Norge på langs kun i naturen (1994) med kartet fra NAF veibok - han gikk 98% av tiden i fjellet eller i naturen. Det er ellers fler enn man tror som går NPL uten å gjøre noe mer ut av det - de bare går og ønsker mindt mulig styr med det.

Det skal bli veldig artig å følge prosjektet ditt - håper du poster litt underveis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg beundrer tankegangen din litt; pakke sekken, komme seg ut og la veien bli til mens man går. Det gir jo en mye større fleksibilitet og frihet underveis enn om man må forholde seg til en nøye planlagt rute, og vil nok kunne gi grunnlag for flere opplevelser i løpet av turen.

Med den merittlisten du har på vandreruter så virker du være mer enn kvalifisert for å gjennomføre en slik tur, og som du sier; det vil ikke bli noe verre i Norge.  

 

Fantastisk bra Instagram profil du har. Ser fram til å følge npl-turen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke liker å planlegge, men av nysgjerrighet har jeg lyst å se hva du tenker å putte i sekken.

har flere sekker men har bestemt meg for og bruke en 48L osprey sekk, mindre sekk betyr mindre utsyr, noe som igjen betyr lettere sekk og mere plass i teltet

 

klær

2bukser, 1 Helly Hansen Jotun og 1 Hagløfs skall bukse

2 shorts, 1 nike løpe shorts pluss 1 bade shorts

1. fleece fra north face, pluss et sett med ull undertøy

2/3 trekking t-skjorter

1 ull genser fra militæret

+ undertøy og sokker

har ikke bestemt hvilke jakke enda

 

sko

Salamon Speedcross 3

vibram fivefingers, treksport

 

div: 

førstehjelpskrin med div.

10m lett tau + div andre ting

toalettsaker

kompass

 

elektronik

2 hodelykter

1mobil

1tablet

1e-reader

div ladere

Kamera med ekstra batterier

garmin etrex 30 gps

ekstra batterier for hodelykt og gps

 

Telt

har ikke helt bestemt meg enda

Bear grylss rapid series 2, som jeg brukte en del når jeg var i usa,

REI quarter dome t2, som også har brukt en del

The North face kings canyon 2, bedre kvalitet, men likker det i grunn ikke

 

 

for mat

MSR whisperlite universal, pluss div. kaffekanne, stekepanne osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemmte og sefølgelig en del på lista

bergans sovepose, som jeg har hatt i snart 8år og brukt på alle turer så langt

liggeunderlag har har jeg ikke bestemt enda

 

etter og ha reist mye så har jeg blitt expert på pakking, fikk lett plass til 38 Mountain House tur mat,  og har fortsatt litt plass igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg hadde aldri engang tenkt tanken engang av og gå Norge på langs før for ca 3uker siden, så helt spontant booket jeg bilett til Kirkenes i midten av Mai,

 

 

Jeg har i grunn ingen timelimit, men jeg må fly til Portugal 14 september fra Gardemoen

 

 

2 hodelykter

 

Eg ser ikkje heilt kva du skal med hodelykt, langt mindre kva du skal med 2stk. Store delar av turen er det lyst døgnet rundt. Lengst sør i landet byrjar kveldane å bli mørke sist i august. Kjøp deg heller ei lykt utpå hausten når behovet melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig leser synes jeg dette var en intersant tråd. Her var det mange svar som har "misset" erfaringen til vandreren som skal ut på tur, og ikke skjønt at han ligger milevis forran i survivor skills enn den jevne vandrer. Jeg synes han treffer spikeren på hodet. Han treffer den ikke bare på hodet, men dunker den gjennom planken, og setter noen utfordringer på kartet enhvær burde ta med seg i filosoferingen ved bålet. Jeg deler ikke erfaringen til OP utover at jeg har reist litt i fjellene i Kina. Jeg må ærlig inrømme at vi møtte den største utfordringen av de alle, nemlig tilgang på ferskt vann. Vi vet alle at uten vann er vi ferdige som ivrige vandrere.

Vi er bortskjemte i norge, som kan bare legge turkoppen i nærmeste bekk, og nyte det beste vannet i verden. Selv reiste vi med lettpakking på rundt ti kilo, og måtte supplere med 20 kilo vann. Norge på langs er en kose tur ut i fra hva jeg leser av erfaringen til OP. To ting jeg vil støtte, som nevnes.. Er fiskestangen og lese seg opp på "feedingen" av norske ørretstammer, og escape routes for å rekke flyet til Portugal. Ellers ville jeg også lært meg litt om smådyr fangst. Tidskjemat ditt tilsier at du må forbrenne mye kalorier i løpet av en dag, og du kommer til å være avhengig av naturen. Men jeg synes prosjektet ditt er både overkommelig og spennenede, og en vekker for hva vi har av ressurser rett urenfor teltveggen. Håper du skriver litt om turen, og ikke minst veivalg og utfordringer. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skrev at du kom til å gå langs vei til du møtte litt mer snøfritt terreng. Jeg kommer fra Mo i Rana, og i fjellene der er det en grei mulighet for skiføre på 17.mai altså. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er lengre nord enn Rana i midten av mai, men du må nok belage deg på å gå ett godt stykke langs vei hvis du ikke vill gå på ski i begynnelsen. 
Men god tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig leser synes jeg dette var en intersant tråd. Her var det mange svar som har "misset" erfaringen til vandreren som skal ut på tur, og ikke skjønt at han ligger milevis forran i survivor skills enn den jevne vandrer.

Hvem mange tenker du på her?

Jeg spør fordi jeg har stikk motsatt erfaring. Nemlig at de fleste ser ut til å bare svare på spørsmålet fra første posten og ikke være belærende slik mange andre tråder kan ha en tendens til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.