Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye til bruk for større grupper


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg skal gå til innkjøp av eit lite større antal hengekøyer, for bruk til gruppeturar. 

Knytt til dette må eg spørje om råd mtp kjøp. Frå før har eg nokre hengekøyer som eg likar til eige bruk, men som eg ser som ueigna til kommersielt bruk, pga størrelse, tilbehør og oppsett.

 

Hengekøyene er hovudsakleg meint til sommarsbruk. og bør vere :

  • Enkle å rigge
  • Solide
  • Ha tarp og gjerne myggnetting
  • Ha ein spiseleg pris, slik at prisen etter kvantumsrabatt vert endå meir spieselig ;)

Dei treng ikkje være spesielt lette, og eg er ikkje ute etter ekstrautstyr som quilt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Ticket to the Moon sine hengekøyer kan passe? De er lette og sterke (fallskjermsilke), og du får både tarp og myggnett som tilbehør. De kommer i flere størrelser og et utall forskjellige farger. Fri frakt fra fabrikken på Bali:

 

http://www.ticketothemoon.com/

 

Det er også en norsk distributør, men jeg har ikke handlet fra dem:

http://tickettothemoon.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så ville jeg satset på Hennessy Hammocks og lagt til descender rings for å henge dem opp. De er ferdige med tarp og myggnett og rimelig solid bygd. Ta en prat med Wenaas Sport og Fritid eller XXL for å høre om du kan få et gruppetilbud.

 

Descender rings: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så ville jeg satset på Hennessy Hammocks og lagt til descender rings for å henge dem opp. De er ferdige med tarp og myggnett og rimelig solid bygd. Ta en prat med Wenaas Sport og Fritid eller XXL for å høre om du kan få et gruppetilbud.

 

Descender rings: 

 

Takk. Var eigentleg dei eg no satt og studerte, så er eg ikkje heilt på jordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Ticket to the Moon sine hengekøyer kan passe? De er lette og sterke (fallskjermsilke), og du får både tarp og myggnett som tilbehør. De kommer i flere størrelser og et utall forskjellige farger. Fri frakt fra fabrikken på Bali:

 

http://www.ticketothemoon.com/

 

Det er også en norsk distributør, men jeg har ikke handlet fra dem:

http://tickettothemoon.no/

 

Aha, har vurdert desse, men kom fram til at mekking av tarp osv på eiga hand gadd eg ikkje, var ikkje klar over at dei kome med tilbehør. Takk ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Var eigentleg dei eg no satt og studerte, så er eg ikkje heilt på jordet :)

 

Er ikke mange løse deler og hvis du sørger for å gjøre noen små håndgrep så er det veldig enkelt å ha med å gjøre.

 

Jeg ville foreslå (som nevnt) å sette på låseringer slik at man ikke trenger å knyte knuter for å henge den. Det er fiklete og kan ta en del tid. Det andre er å skrive en bombesikker prosedyre for å henge og pakke køya. Det kan være du også ønsker å merke innside/utside av tarp og køye, vet aldri når noen tar feil av dette. Kan også være en idé å merke en ende som hodeenden slik at folk alltid ligger samme veien inni de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare tull disse låseringene, bruk en karabinkrok i hver treehugger og knut køya opp med dobbelhalvstikk. Da blir den kjempeenkel og justere og kjempeenkel og løsne for og ta den ned. P.s halvstikken glipper ikke.

 

Absolutt en grei måte å gjere det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja. Noen som har fått det til i praksis uten at det er ekstremt mye mas og tjas ?

Jeg bruker et billig oppbåsbart underlag (3cm) med antiskli på oversiden. Legger det med antisklisiden ned. Da holder det seg på plass i hengekøya. Køya har såpass høye sider (Ticket to the moon) at jeg aldri savner antiskli mellom sovepose og underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at om man skal sove i dem så trenger man isolasjon under (under quilt, UQ) i tillegg til isolasjon over (her kan man bruke en sovepose med glidelåsen åpen som teppe)

 

Eg brukar liggeunderlag i køye utan mykje kjas og mas :) Søv som steinar gjer me også :) 

 

Viktig å ta med i reknestykket er at alle kostnadar skal gongast med ti.

Så allereie med 10 x Hennesy Explorer er eg (etter kvantumsrabatt) oppe på 15 500,- . 

Det finnast langt fleire rimeleg skumplastunderlag der ute, eller folk med eigne liggeunderlag, enn det finnast rimelige quiltar.

 

Investeringar opp i 20-30 000 kr klassen er ikkje eit tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en henessy. Har prøvd med liggeunderlag ett par ganger, og det er ikke bra nok. Jeg ville ikke tatt ansvar for en gruppe i skogen, med hengekøyer uten UQ. I så fall må man regne med å få en del kjeft :).

 

Då bør eg kanskje droppe Henessy og satse på eit av dei merka som fungerar med skumplast (?)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Var eigentleg dei eg no satt og studerte, så er eg ikkje heilt på jordet :)

 

Det er bra. Det er det man har en hengekøye til. Man er ikke på jordet. Man er litt oven for jordet. :-)  (Kunde ikke hjelpe meg; det er Fredag em og lønnings-XXX om kort tid.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då bør eg kanskje droppe Henessy og satse på eit av dei merka som fungerar med skumplast (?)  :)

 

Jeg bruker hengekøye fra Feltreir.no (får du sikkert en god pris om du sender han melding direkte, nei det er ikke meg). Første sommeren brukte jeg Bamse liggeunderlag uten noen større problemer. Kjøpte meg Iglow fra samme firma året etter, og det er enklere og mer behagelig og ikke minst lunere når det er mye kald vind. Men bamse fungerte fint det, utvilt hver morgen. Du får også kjøpt en slik liggeunderlagholder til hengekøyer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min foreløpig eneste natt i hengekøye hadde jeg i en sånn:

http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=15904

Den virket i alle fall til mitt bruk, men om den er bedre eller dårligere enn andre har ikke jeg kunnskaper til å svare på. Jeg fomlet litt, men fikk da underlaget til å ligge under meg gjennom natta.. Billig er den i alle fall.

 

Takk :) Skal sjå på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hengekøye fra Feltreir.no (får du sikkert en god pris om du sender han melding direkte, nei det er ikke meg). Første sommeren brukte jeg Bamse liggeunderlag uten noen større problemer. Kjøpte meg Iglow fra samme firma året etter, og det er enklere og mer behagelig og ikke minst lunere når det er mye kald vind. Men bamse fungerte fint det, utvilt hver morgen. Du får også kjøpt en slik liggeunderlagholder til hengekøyer. 

 

Takk for innspelet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet hengekøyer å heler kjøpt Tentsile, ser du ikke ser etter noe som er lett og da er disse tre - manns telten perfekt.  Dette er fullverdig telt som henges imellom 3 stykker trestammer, vind , vann og isolert for vinteren. Meget behagelig er min andre sesong med telte, lite jeg kan sette fingeren på :)  Under har du et helt området som er tørt for baggasje eller matlaging en uværsdag. Disse kan også festes sammen som en stor teltby, langt over bakken med tilhørende sosiale fordeler :)Det er også gode fester til mange hunder : ) Ta  kontakt med speider´sport så ordner de nok en god pris. 

 

​http:// www.huskybiking.com

http://huskybiking.com/tre-telt/

 

 

 

dsc009381.jpg?w=700&h=&crop=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.