Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som bruker hatt?


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du skal ha som fremdeles er brukt av folk som har den på hodet hele dagen året rundt, i sol og i pøsregn så kjøper du en australsk Akubra. De er lagd av kaninpelsfilt og er rimelig vannavstøtende og sinnsykt kule. Amerikanske cowboyer ønsker seg slike hatter. Det anbefales definitivt at du finner en butikk du kan prøve hatten før du kjøper for de er ikke billige heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på bilder av meg selv fra jeg var en neve stor at jeg "alltid" har brukt hatt. Fra bestefars gamle filthatter via bøttehatt i gore-tex til australsk bush-hatt. Har nå endt opp med en Stetson Odenton porkpie. Dyr, men god kvalitet og veldig anvendelig og litt utenom det vanlige. Kjøpt på en hattebutikk i Göteborg, men finnes sikkert i velassorterte herre-ekviperinger. :-)

Har forøvrig også en Akubra Snowy River, men synes den blir litt voldsom. Men fantastisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha som fremdeles er brukt av folk som har den på hodet hele dagen året rundt, i sol og i pøsregn så kjøper du en australsk Akubra. De er lagd av kaninpelsfilt og er rimelig vannavstøtende og sinnsykt kule. Amerikanske cowboyer ønsker seg slike hatter. Det anbefales definitivt at du finner en butikk du kan prøve hatten før du kjøper for de er ikke billige heller...

vet du om noen butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om noen butikker?

Desverre vet jeg ikke om den selges i Norge i det hele tatt. :( Jeg kjøpte min mens jeg var i Australia. De selges i Danmark og i England hvis det hjelper.

http://www.outbackboots.dk/akubra-hatte-22/ (Danmark)

http://www.everythingaustralian.com.au/displayproduct.asp?id=2&cat=Akubra+Hats (England)

 

(Som sagt, ikke billig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med en cap kan man ha hetta oppe. 

 

Med hatt slipper en å ha hetta oppe :wink:

 

Jeg har i mange år brukt en Stetson Explorer på jakt. Denne ser ut til å ha gått ut, for jeg finner den ikke lenger, men til mitt bruk så ha det vist seg å være et særdeles velegnet hodeplagg. Lett og varm, samtidig som den puster godt og holder regnet ute omtrent en dag. Min har nedfellbare øreklaffer. Ser koko ut når det er i bruk, men utvider bruksområdet betraktelig. Utseendemessig så er den litt sånn crossover mellom cowboyhatt og almionnelig mannshatt. Ligner litt på den som Indiana Jones bruker, men er ikke samme type og merke. Passer nok uansett best i den litt kaldere delen av året. Jeg bruker den stort sett om høsten og vinteren. Blir nok vel lun på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mye vind og regn er det lite som slår kombinasjonen caps og hette. Capsen min er såpass romslig at jeg også kan tre en aclima jib lue under. Da sitter jeg igjen med et system som er allsidig, effektivt, og enkelt å regulere.

Capsen jeg bruker er en Barghaus sak i AQ2.5 stoff som er vanntett og pustende. Det er mykere enn GTX variantene, men er desverre ikke i produksjon lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kult med hatt, da! 

Jeg er ikke helt sikker på det. 

Det kommer en del gutter innover i heia, som har med hatt laget av skinn. (Ikke noen av de nevnte ovenfor er av den sorten...) og uten unntak er det folk på sin første tur.

 

Jeg forbinder derfor skinnhatt med "ferskinger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hatt ER kult! I hvert fall mye kulere enn skyggelue. Eller skyggeluer som vi nordmenn av en, eller annen idiotisk grunn insisterer på å kalle det. Men jeg skal være enig i at det kan stilles visse spørsmålstegn ved hatt av skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hatt er kult eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om. Men det er veldig praktisk under mange forhold, det er viktigere :)

Både som solbeskyttelse (jeg bruker Tilley med ganske stor brem som skygger det meste av ansiktet og nakken), og delvis som beskyttelse mot lett regn. Jeg liker at hatten kan krølles sammen og stappes i en lomme når den ikke er i bruk. I varmt vær er det også en fordel at det lufting i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.