Gå til innhold
  • Bli medlem

lofoten på ski


jarle

Anbefalte innlegg

Annonse

Dersom du planlegger tur til Lofoten for skikjøringens skyld er ikke dette tiden - etter nyttår har vi hatt over 2 uker med varmegrader og regn, så det er bare skare/is igjen i toppene.

Nå er det blitt frost igjen, men foreløpig ingen indikasjoner på snø. :shock:

Når det gjelder topper i Lofoten har jeg ikke all verdens erfaring - er ganske fersk i "faget", men på Vestvågøy blir disse toppene ofte nevnt: Justadtinden, Himmeltinden, Slydalsblåtinden.

Det er et betydelig større miljø for toppturer på ski i Vågan (som jo egentlig ikke er i Lofoten :) ) - på dette nettstedet kan du finne beskrivelser av noen;

http://www.lofotelemark.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
kompisen blei fornærma fordi han var glemt,,, er forresten uaktuelt å reise no, blir vel heller i februar/mars... og selvsagt etter å ha sjekket været :lol:

desverre jarle...... d er fortsatt ikke blitt gode skiforhold her på vestvågøy . :(

var senest igår på justatind...fottur med jern og øks. vekselvis litt fokksnø og skare.

hvis dere kommer så ta med jern og øks så kan dere få mange fine turer :)

hvis d mot formodning skulle bli gode skiforhold skal jeg komme tilbake med status

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Heisann.

Noen som vet om forholdene på Geitgaljen, Småtindene, Torskmannen og Rundtind? Topper som jeg har besøkt før og skal prøve igjen til påska

Eller har du ennå bedre alternativer andre steder i Lofoten. Blir stasjonert på Klatreskola men har bil

Mvh

Tommy

www.frikransen.com/multisport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hører rykter om gode ski-forhold både på Geitgaljen og Rundtind for tiden, lover bra for vår påsketur dit. Noen som har forslag på andre topper i omerådet. Fikk nyss i Himmeltind på Vestvågøy, noen erfaringer på den

Noe konkret på Vesterålen?

Ha en strålende flott påske

Tommy

www.frikransen.com/multisport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nyss i Himmeltind på Vestvågøy, noen erfaringer på den?

Ikke vinterstid, men så lite snø som det er her nå er det neppe aktuelt å ta skiene fatt.

Dårlig grunnlag har gjort at steiner og tuer begynner å dukke opp som paddehatter rundt omkring, og den siste ukens godvær har smeltet snøen urovekkende fort.

Usikkerheten om hva som befinner seg under overflaten på den snøen som ligger, gjør at jeg ikke er villig til å risikere liv, lemmer og utstyr på å finne ut! :wink:

Muligens ligger det litt mer snø i dalene opp mot toppene i Vågan, har hørt rykter om toppturer der sist uke.

Vi får satse på mer snø neste vinter! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGENTORANGE SKREV

Muligens ligger det litt mer snø i dalene opp mot toppene i Vågan, har hørt rykter om toppturer der sist uke.

Enig. D så flott ut der for en uke siden så der burde d være forhold. Særlig i nord og østvendte sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to venner ute på tur denne helga på Rundttind og meldte om veldig bra snøfohold. Forrige helg var det noen kjenninger som var på Geitgaljen og der var det også ok forhold.

Kan man med litt kartlesing og biltur se om det er muligheter på Øustvågaøy som f.eks Himmeltind eller ser man slikt først på veien opp

Finnes det noe skrevet om toppturer på ski i Lofoten. Har prøv lofotentelemark, men kommer ikke inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man med litt kartlesing og biltur se om det er muligheter på Øustvågaøy som f.eks Himmeltind eller ser man slikt først på veien opp.

Nå ligger Himmeltinden på Vestvågøy, antar det var det du mente. Ja, det bør være mulig å se forholdene an fra veien, i alle fall dersom en har kikkert med seg. Tror det skal være være mulig å se opp Durmålsdalen, mot Himmeltindene, når en kommer gjennom tunnellen til Uttakleiv.

Finnes det noe skrevet om toppturer på ski i Lofoten. Har prøv lofotentelemark, men kommer ikke inn

Du kan jo prøve www.lofotelemark.com så skal du se at det bedrer seg. :D

Nå snør det ganske tett her oppe, men temperaturen er ikke spesielt lav, så jeg frykter at det smelter en del i fjellet fremdeles. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar.

Mente selvfølgelig Vestvågøy og kikkerten blir pakket nå. Har du flere gode forslag bare legg de ut eller mail meg, takk

Er det i omerådett er det bare å ta kontakt for turfølge, reiser fredag og til tirsdag. Kontaktinfo på siden vår www.frikransen.com/multisport

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter en runde på forumet og telefonkontakt med kjenninger i omerådet var mine forhåpninger til toppturer i Lofoten i Påsken skrudd veldig ned.

Men opplevelsen ble ditto enorm mye bedre! Både Østvågøy med Vågan som :Småtindeneomr, Stortind,Piltind og Torskmannen hadde tørrsnø ca 15 cm/og sløsh på sør/østvendt. Vestvågøy som Himmeltind og Helvetestind ok med snø av dårlig kvalitet. Rykter om ok forhold lengere vest også

Sesongen i Lofoten er ikke over!!

Tommy

www.frikransen.com/multisport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei! Skal tilbringe 1.mai-helga i Svolvær. Ankommer onsdag kveld og blir til søndag, altså 4 hele dager med toppturer og værmeldingene er gode:)

Har noen spørsmål:

-Hvordan er skiføret i området nå (rasfare? mengde?)?

-Har dere forslag til toppturer på ski (vi er i god form og er flinke på ski, men håper å unngå stegjern/isøks)?

-Har dere forslag til billig overnatting i området?

Hadde satt stor pris på svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal tilbringe 1.mai-helga i Svolvær. Ankommer onsdag kveld og blir til søndag, altså 4 hele dager med toppturer og værmeldingene er gode:)

Har noen spørsmål:

-Hvordan er skiføret i området nå (rasfare? mengde?)?

-Har dere forslag til toppturer på ski (vi er i god form og er flinke på ski, men håper å unngå stegjern/isøks)?

-Har dere forslag til billig overnatting i området?

Hadde satt stor pris på svar her!

- Begrenset snømengde i lavlandet, men veldig bra bl.a. oppe i småtindende ved Kabelvåg. Rundtinden er fortsatt veldig bra, men må bestiges fra Kudalsheia (du tar av E 10 mot Laukvik). Her er det skiføre helt ned til riksveien :)

Ellers er jo dette årstiden for ras, så her må man (som alltid) ha et våkent og kritisk blikk...

- Turforslag sjekk gjerne www.lofotelemark.com og klikk videre på turbeskrivelser. Her er det også kart

- Destination Lofoten i Svolvær guider deg/dere til rimelig overnatting i området. Link her: http://www.lofoten.info/

Selv ville jeg kanskje forsøkt ringe Hammerstad camping 8 km øst for Svolvær, rimelig overnatting, vakre omgivelser, kort vei til toppturer

Lykke til, kanskje vi treffes på en topp i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!! Vi kommer garantert til å prøve Rundtind.

Men Småtindene.. Er det en fin tur? Det høres litt puslete ut i navnet..

Hehe :)

Se på turbeskrivelse av Småtindende (eller småtijnnan som vi sier her :) ) hos www.lofotelemark.com og bli overbevist. Øverste punkt, Varden, ligger på over 700 meter, med en slående utsikt.

Forøvrig enig i at dere prøver Rundtind, sikker stikk stort sett alltid (ofte kald vind der oppe, det er jo tross alt et veldig rundt fjell :D:D )

Geitgaljartind ved Laupstad innerst i Austnesfjorden er fortsatt veldig innbydende, men litt vandring på bena må påregnes.

Gudd løkk, tipper dere får det toppers (knallvær her i Svolværområdet akkurat nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til før jeg gir meg....:D

Geitgaljen ser unektelig meget fristende ut, trenger man isøks og stegjern her nå?

Spør i vei, dette er jo et forum :)

Svaret er sannsynligvis ja, de siste meterne til toppen. Men man kommer jo som regel langt med skistavene og 75 mm-tuppen på skiskoen.

Tror i alle fall jeg ville hatt øksa med, den kan du fort trenge også de siste 10-15 meterne under toppen av Rundtinden også

Husk forøvrig rasfaren, det er ingen skam å snu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.