Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Trekkertent Stealth 1


BCL

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen her som har erfaring med Trekkertent sitt "Stealth 1" telt? 

 

Tenker å få ned litt unødvendig vekt. Drar rundt på et telt som veier litt under 3 kg og det er litt mye de gangene det er bare meg på tur.

Så nå er jeg på utkikk etter et lett solotelt til en ok pris, og kom over dette.

 

Ser ut til at de har midlertidig stopp på ordrene mens de flytter fabrikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lige haft prøvet mit tarptent protrail i denne helg. Det lykkedes at have solskin om dagen, og kraftige vindstød med tung regn om natten, hvilket jo var en fremragende ting :)

Teltet står virkeligt stabilt, også uden at bruge alle plug/bardun mulighederne. 

Ventilationen er fremragende også med fod ende ventilen/åbningen lukket, det er nemt at justere højden, såfremt man ønsker mindre gennemtræk i teltet.

Jeg er 185 cm høy og veier 70 kg jeg kan sidde på mit exped synmat 7 ul underlag udne at hoved og skuldre rører teltdugen.

Pladsen er fin til både at kunne pakke sekken, soveposen og underlaget mens man selv sidder inde i teltet.

Absis er stort nok til min 48L osprey sekk, støvler, vandflaske og stadig have god plads at komme ind/ ud på.

Det er fuldt muligt at bruge brender(med forsigtighed ) i absis, jeg lavede morgen kaffen i en trangia keddel, på mit honeystove, med spritbrænder i.

Telt fylder ikke meget, ej heller hvis man bruger 2-3 rigtige teltstænger, fremfor stave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

 

Både Tarptent og SMD var bedre på pris og ser ut til å få gode kritikker. Skal lese litt mer om Tarptent og SMD

 

Har hatt solo-teltet mitt en stund nå, så tenker at jeg "har lov" til å bruke litt $£ nå når jeg skal shoppe litt nytt. Så jeg tenkte å forsøke å presse ned vekten også. Men det må bli en vurdering mellom kost og vekt

Vil gjerne få tak i nytt telt så snart som mulig, og da har jo leveransetid noe å si også...

 

Ikke lett dette med å handle nytt, men så er det jo litt av morroa det å lete og lese også da    :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med Tarptent Protrail over Hillebergs Raijd? Sistnevnte (med sitt klassiske "look") koster litt mer, men ikke mye om man tar hensyn til frakt + moms ved import av Protrail, samt forumrabatten om i vi handler Hilleberg hos Fjellsport. Raid er "mer telt", Protrail noe lettere. Til begge kan vi bruke gåstav som stang. Protrail står kanskje bedre enn Raijd i dårlig vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med Tarptent Protrail over Hillebergs Raijd? Sistnevnte (med sitt klassiske "look") koster litt mer, men ikke mye om man tar hensyn til frakt + moms ved import av Protrail, samt forumrabatten om i vi handler Hilleberg hos Fjellsport. Raid er "mer telt", Protrail noe lettere. Til begge kan vi bruke gåstav som stang. Protrail står kanskje bedre enn Raijd i dårlig vær?

 

Sammenlign dem...

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BoT4iPgLxcSYIha8e_9Jr1nLoVogaaXDLYPVk2YL-nQ/edit?usp=sharing

 

En kjapp sammenligning (åpent for alle med linken til å redigere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign dem...

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BoT4iPgLxcSYIha8e_9Jr1nLoVogaaXDLYPVk2YL-nQ/edit?usp=sharing

 

En kjapp sammenligning (åpent for alle med linken til å redigere)

 

 

Jo takk, men sammenligningen du setter opp sier jo ikke noe om hva fordelen med Protrail over Rajd er.  Men det er kanskje åpenbart for alle utenom meg? :)

 

Det   jeg ser når jeg ser på disse to (på nett, ikke fysisk) er at de på sett å vis vil lide av problemer på hver sin ende av skalaen:   Rajd virker tettere, som vil kunne gi mer kondens, men da også at det blir varmere.   Protrail virker mer luftig (åpent nederst rundt hele veien, netting) som vel betyr mindre kondens, men mer vind/trekk, og da også kaldere.  Blir det trekk langs baken må man vel kompensere  med bedre sovepose eller yttertrekk til denne o.l. Har selv et Hilleberg Unna som jeg jo også har brukt uten innerteltet, og da merkes kjølig vind/trekk. Er ikke så lett å "få opp tempen" i forhold til når man bruker innerteltet - som jo gi gir et "inneklima". Noe jeg antar et forholdsvis tett en-duks-telt som Rajd også vil kunne gi. Ikke samme som et to-duks-telt, men mer enn et "tarp telt" som er så åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke @Grimner har en SMD scout. Kanskje han har noen kommentarer.

 

Nu er det en SMD Skyscape Trekker jeg har - litt dyrere og litt lettere enn Scout, men det blir vel ganske likt.

 

Pluss for at det er vindstabilt og ganske romslig til å være et lite telt. I godt vær er det hyggelig å ligge "ute" med sidene åpne. Prisen er det ingenting å si på. Greit å sette opp. Kondens er garantert, problem først og fremst i fotenden, men dette er noe som følger med lette endukstelt.

 

Minus for at snorene (nylonbelter med strammere i plast) til pluggene glipper i kombinasjonen regn og vind. Rettes ved å sette på dine egne snorer.

Jeg fikk etterhvert mindre sans for "mønet" (spreader bar) - en liten dings i karbonfiber som tar i mot stengene og holder taket oppe. Litt vinglete i leddene og en kritisk del som er for lett å miste/rote bort.

Bør brukes med justerbare gåstaver - det går med karbonstavene SMD selger, men det er laget for gåstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Trekker på Hardangervidda tre dager med kuling i kastene og sosialt fremkalte begrensninger i teltplass. Teltet klarte seg fint så lenge vinden ikke skiftet retning, men det var også da jeg fant ut av dette med nylonbeltene og regn og vind...

Om mulig ville jeg ha teltet et helt annet sted - f.eks i le - for søvnens skyld, men det var en grei test på hva som gikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er ett stk Stealth1 bestillt. De har kommet med en ny duk, 20D Silnylon. Det plasserer teltet på småpene 570 gram, ikke inkludert staver og plugger.

Langt bedre enn de 1,9kg jeg har dratt på de siste årene. Ville vært lettere med Cuben, men da ville også prisen doblet seg.

 

Så nå er det bare å vente.  :hyper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ett stk Stealth1 bestillt. De har kommet med en ny duk, 20D Silnylon. Det plasserer teltet på småpene 570 gram, ikke inkludert staver og plugger.

Langt bedre enn de 1,9kg jeg har dratt på de siste årene. Ville vært lettere med Cuben, men da ville også prisen doblet seg.

Så nå er det bare å vente. :hyper:

Du må legge inn en brukererfaring her så snart du får prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge inn en brukererfaring her så snart du får prøvd det.

Om alt går etter planen, så blir det med meg på østerdalsleden til Nidaros i sommer. Skal legge ut rapport   :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.