Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skalljakke, Arc'Teryx Theta SVX, Alpha SV eller Norrøna Trollveggen?


TomasOH

Anbefalte innlegg

Nå er man lei av de der paclitejakkene med goretex som tåler greit med regn (ikke norsk mengde regn) og som rævner bare du VURDERER å gå gjennom den lyngbusken forran deg.

Har kommet fram til 3 aktuelle jakker. Alle har Goretex Proshell og skal være "The shit" innen skalljakker. 

Det står mellom følgende jakker:

 

Arc'Teryx Theta SVX
Arc'Teryx Alpha SV
Norrøna Trollveggen Proshell GTX

Bruksområde: Alt fra gåtur til butikken 700meter unna for den ene melkekartongen man manglet til grøten, innom de mest regnfulle dagene Norge har å by på til skikkelig vinterstorm med snø som snør oppover og snørr som fryser i barten (ikke at jeg har bart..)


Så da snur jeg meg til ekspertisen her inne og spør, er det noen som har erfaringer med disse jakkene? Er det noen klare pro's og con's med de? 

Takker på forhånd for all hjelp :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tid tilbake skulle jeg ha en skikkelig skalljakke, og siden "alle" skrøt så uhemmet av Alpha SV, kjøpte jeg den. Men jeg leverte den tilbake til butikken etter et par dager, og byttet den i en Theta SVX. For mitt bruk var Alpha SV dårlig egnet.

   Arcteryx sier selv det er en jakke til alpint bruk, fjellklatring, isklatring m.m. Til den type aktivitet er den sikkert aldeles utmerket, men til mer alminnelige fjellturer (og turer til butikken) i drittvær er Theta mye bedre. Den er lengre (Alpha er altfor kort, særlig foran) og har bedre passform, den føles mye riktigere på kroppen - i hvert fall på min kropp :).

Trollveggen kjenner jeg ikke så mye til, har bare kjent på den i butikken. Tror det er en robust og funksjonell jakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Bjørn J som holder en knapp på Theta, fin passform til meg og jeg liker at den er litt lengre foran og bak.

Har riktignok AR, som er litt tynnere i stoffet, så jeg må være litt mer forsiktig gjennom lyngbuskene, men den pakker mindre. Er forsterket her og der med tykkere stoff, og det er merkbart forskjell på tykkelsen, så skal du maxe alt gå for SVX.

Vær oppmerksom på at siste versjon av Goretex materialet er "Pro", det er det som er "the shit" nå, er det noen som prøver å selge deg "Pro Shell", så er plagget minst 2år gammelt og prisen må være deretter. (Pro skal blant anner puste inntil 22% bedre enn Pro Shell)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei Alpha SV jakke, og er nødge med den. Dette av to grunnar: Eg ferdast alpint og drar nytte av funksjonane. Eg har andre skalljakker til anna bruk. Når det gjeld rivestyrke og vasstettheit er Arcteryx pro shell glitrande.

Eg har ikkje tal på kor monge gonger eg har gått på tur med folk som etterkvart vert våte både her og der, kanskje spesielt på skuldre, medan eg er like tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Theta SVX og er veldig fornøyd med den. Jeg har hatt min i 1 og halvt år, i tillegg til at den blir brukt sånn ca. hver dag frem og tilbake til jobb når det regner, har den blitt brukt mye på ski og tur med tung sekk, uten at det er tegn til slitasje eller at den slipper gjennom vann. Jeg synes også det er fint å ha lommer på siden, i motsetning til Alpha SV som har de på fremsiden.

 

Noe jeg ikke liker er at frontglidelåsen er ganske stiv og gjør at jakken blir noe "bulkete" foran, men det er ikke et stort problem. Den kunne jo også med fordel hatt vanntette glidelåser, slik som Norrøna bruker.

 

Har også en norrøna trollveggen pro bukse, men slitestyrken har ikke vært like god på denne, så kan jo tenkes at det samme gjelder for jakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt den Leaf Alpha gen 1, den ble etter bare noen måneder sent på reklamasjon pga at goretexen skilte seg fra resten av jakken. Fikk svar idag om at jeg får tilbake kjøpesummen så etter godt og vel en time i sentrum med prøving av både Theta, SV og Trollveggen samt lesing her kommet fram til at en Theta SVX i Chipotle Red blir bestilt iløpet av dagen. 

Ser du sier Tobleronen at SVX ikke har vanntette glidelåser men det skal den jo ha ifølge Arc'Teryx, dog ikke samme type som Norrøna. 

Så ja, valget falt på en Theta SVX, rett og slett fordi at min mengde alpine stunder er begrenset. Ei isklatrer jeg noe så da går jeg for litt ekstra lengde.

 

Takk for tilbakemeldingene alle sammen, gjorde det litt lettere i et hav av dyre suverene goretexjakker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store håp om den men etter å ha prøvd den i butikken så fikk jeg ikke helt samme kvalitetsfeelingen som jeg får av Arc'Teryx sine toppmodeller. Men jeg tror ikke du blir misfornøyd altså. Jeg er ekstremt fornøyd med alle de andre Norrøna plaggene jeg har så. Tror det kan ligge mye i hva folk har brukt før og liker fra før. Jeg har vært Arc'Teryx frelst siden min første goretexjakke fra de og det har bare blitt mer og mer plagg med den fuglen på i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er enig med @Bjørn J som holder en knapp på Theta, fin passform til meg og jeg liker at den er litt lengre foran og bak.

Har riktignok AR, som er litt tynnere i stoffet, så jeg må være litt mer forsiktig gjennom lyngbuskene, men den pakker mindre. Er forsterket her og der med tykkere stoff, og det er merkbart forskjell på tykkelsen, så skal du maxe alt gå for SVX.

Vær oppmerksom på at siste versjon av Goretex materialet er "Pro", det er det som er "the shit" nå, er det noen som prøver å selge deg "Pro Shell", så er plagget minst 2år gammelt og prisen må være deretter. (Pro skal blant anner puste inntil 22% bedre enn Pro Shell)

 

Var innom en friluftbutikkbutikk forleden dag for å se på Arcteryxjakker. Alle hadde Pro Shell istedenfor Pro. (De hadde ikke Theta SVX). Spurte betjeningen om de var gamle, men de sa at de hadde fått de fra Kårvatn fjellutstyr nylig og ikke hadde hørt om skiftet. Har det skjedd nå nylig?

 

Skal bytte ut min Trollveggen Gore-texpro jakke, så er på utkikk etter ei ny. Ble lei når jeg måtte sende den til reklamasjon for andre gang på et halvår fordi den nupper på ryggen og vannet trenger lett igjenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6600,- for ei jakke...jaja - only in Norway :-) :-)

Tja, den er ikke så langt billigere i Canada. 

Theta SVX jakken som har veil. pris på 5999 i Norge koster 5000kr i Canada for eksempel. Så nei, er nok ikke bare i Norge ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med de jakkene du nevner, men jeg har en Arc'Teryx Theta SV jakke. 

Denne jakken fungerer bra når det er vind og regn. Kom hjem i går etter en tur der siste dagen bestod av tåke, regn og vind. Innimellom kom det noen vindkuler som nesten blåste meg over ende. Jeg gikk i ca. 3.5 time for så å avslutte med ca 20 km. på sykkel.

Jakken tåler også godt busker og kratt og da jeg tok den på meg på denne turen oppdaget jeg at den ikke hadde vert vasket siden sist den var i bruk.

Den var full av grønske etter å ha vert brukt når jeg var ute og sjekket noen av fuglekassene mine. Da ble det en del klatring i trær og det eneste som viste på jakken var grønske.

Denne jakken funker dårlig hvis det er varmt og fint vær. Da får du ganske raskt nok kondens til at du kan koke deg kaffe når du raster.

Jeg vil tro at denne jakken vil være ganske lik de andre jakkene fra  Arc'Teryx  som du nevner. Sikkert samme stoffet men med litt endret design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigv: Jeg er veldig fornøyd med jakken, nå har jeg ikke fått testet den i så alt for heftige forhold utover god norsk sommer på sunnmøre men den har holdt alt været jeg har gitt den i sjakk.

Den er litt stiv og lager litt lyd men noe jakt i denne jakken er ikke aktuelt for min del uansett. Glidelåsen er også litt vel stiv som gjør at jakken bølger seg i front, jeg drar den bare god ned på låret og ruller den opp så er det problemet løst. Det er også "dobbelt" klaff under glidelåsen på innsiden av jakken. Her henger glidelåsen seg stort sett ALLTID opp når jeg skal lukke, det er det største minuset med jakken. 

Hetten er lett å få justert, du har 2veis glidelås under armene for lufting, store gode lommer og generelt en veldig god jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en liten info, så finnes et teknisk manual om hva slags funksjonstøy som skal brukes til forskjellig temperatur/nedbør og aktivitet. 

 

Pustende softshell dress skal brukes fra mange minusgrader til plussgrader både i regnvær under aktivitet, slik at svette og varme kommer seg ut. Vannet fra nedbør preller av ytterstoffet og resten som kommer inn fordamper nesten med engang. 

 

Goretex eller andre vanntette membraner skal brukes fom 0 grader og oppover når man er passiv i nedbør.

 

Jeg har vært mye goretex frelst inntil jeg fant ut at det kan bli for varmt om sommeren/høsten under forflytting.  En feks Bergans Microlight jakke ilag med tynt funksjonsundertøy overdel og tynn softshell bukse er nå en lettelse for kroppstemperaturen min, mens jeg går tur både i eller uten regnvær. Microlight jakken får selvsagt i seg vanndråper, men blir ikke blaut selv om det regner. Tenker at en lett regnponcho er hendig nok i sekken dersom man skulle ta seg pause i nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans microlight jakke som er veldig bra f.eks. når det blåser, enten jeg beveger meg med sekk og svetter eller sitter stille og spiser matpakken.

Jeg bruker kun ull under. f.eks. en Aklima. Men microlight jakken tåler ikke regn. Litt duskregn eller tåke går greit, men hvis det kommer en regnskur så går vannet rett gjennom.

post-4220-0-61124200-1439799210_thumb.jp

Bergans Microlight.

 

"Goretex eller andre vanntette membraner skal brukes fom 0 grader og oppover når man er passiv i nedbør".

 

Litt trist å kjøpe en jakke til flere tusen kroner hvis den bare kan brukes når man er passiv i nedbør. Altså sitter stille eller beveger seg minimalt.

Min Arc'Teryx Theta SV jakke fungerte bra da jeg gikk hjem fra tur på lørdag. Da regnet det og blåste i perioder ganske mye og jeg gikk med tung sekk.

Jeg åpnet luftingen under armene siden seletøyet på sekken klemmer jakken inn mot undertøyet og hindrer sirkulasjon og fordampning fra store deler av overkroppen.

Jeg har tidligere brukt denne jakken på turer med liten sekk, men med mye svette og da ble det så mye kondens at jeg sendte et spørsmål om dette til Arc'Teryx.

De svarte at for å unngå kondens så måtte jeg bruke luftemulighetene maksimalt.

 

"Pustende softshell dress skal brukes fra mange minusgrader til plussgrader både i regnvær under aktivitet, slik at svette og varme kommer seg ut. Vannet fra nedbør preller av ytterstoffet og resten som kommer inn fordamper nesten med engang". 

 

Dette har jeg diskutert mange ganger før og ut fra både egne og endres erfaringer så fungerer dette bare i teorien eller i et laboratorium.

All fuktighet som kommer innenfra i form av damp og treffer softshell eller et annet membranstoff vil kondensere dersom denne membranen er kaldere enn dampen. Både i minusgrader og regnvær vil membranen være kald og da er det fysisk umulig å ikke få kondens på innsiden av membranen og spesielt hvis du bærer sekk og blir svett og varm.

På handletur i "gågata" vil du oppleve at den fungerer som i teorien, men det er vanligvis ikke der du trenger en sånn jakke.

 

Jeg bruker min Arc'Teryx Theta SV jakke i stedet for regnjakke. Den fungerer bra i regnvær hvis man bruker de ventilasjonsmulighetene som finnes.

 

​Før, da alle gikk med bomullanorakk kunne du ofte se at det dannet seg rim på utsiden hvis det var kaldt vær. Dette var fuktighet / damp fra innsiden som kondenserte på den kalde overflaten. Bomull slipper lett fuktigheten gjennom og den kondenserer derfor på utsiden. 

Membranstoffer slipper mye mindre fuktighet gjennom og damptrykket blir da størst på innsiden hvor kondensen dannes.

 

Et gammelt prinsipp når det gjelder å unngå at svette gjør undertøyet vått er å skape "skorsteinseffekt". Dvs. at du åpner opp rundt livet og rundt halsen slik at varm luft stiger opp og forsvinner ut. Dette er ikke lett med dagens bukser som stort sett sitter stramt rundt livet. Det er også vanskelig å få til når du bærer en moderne ryggsekk. De gamle "rypesekkene" hadde verken hoftebelte eler bryststropp og datidens bukser var også ganske romslige og ofte med seler i stedet for belte.

post-4220-0-22538900-1439800885_thumb.jp

 

Det er litt forskjell på f.eks. skibekledning før og nå.

post-4220-0-55913100-1439801397_thumb.jp   post-4220-0-60822000-1439801412_thumb.jp

 

Jeg mener fremdeles, etter å ha brukt både Goretex, Dermizax og Microlight i noen år, at teorien om at vann holdes ute og damp fra kroppen passerer gjennom membranen er et høyst tvilsomt salgsargument, men hver enkelt får selv finne ut hva de trives med og da betyr det lite hva jeg mener eller ikke mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.