Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotoutstyr på tur (splittet fra Nytt telt, Hilleberg Enan)


RuneH

Anbefalte innlegg

10D silnylon blir i tynneste laget etter min smak.

Møter meg selv i døren her. Telt er bestilt.

830 gram spart ift. Anjan 3 som jeg bruker på fototur.

 

Så nå kan jeg ta med med meg en 800 grams fullverdig tripod på tur.

http://www.pentaxforums.com/reviews/sirui-t-025x-travel-tripod-review/specifications.html

 

Ut går gorillapoden på 200 så 230 gram nettobesparelse.

UL er ut for min del på tur med fotoustyr, men 6.5 kg basevekt med fullverdig fotoutstyr er fortsatt lett nok :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du reknar det stativet som fullverdig, forstår eg at du har UL kamera. Eg kjøpte hakket større modell for nokre år sidan, og fann det heilt ubrukeleg til kameraet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter meg selv i døren her. Telt er bestilt.

830 gram spart ift. Anjan 3 som jeg bruker på fototur.

 

Så nå kan jeg ta med med meg en 800 grams fullverdig tripod på tur.

http://www.pentaxforums.com/reviews/sirui-t-025x-travel-tripod-review/specifications.html

 

Ut går gorillapoden på 200 så 230 gram nettobesparelse.

UL er ut for min del på tur med fotoustyr, men 6.5 kg basevekt med fullverdig fotoutstyr er fortsatt lett nok :)

Det er på kamerautstyr jeg har spart et par kilo :-) Jeg har i mange år drasset rundt på Canon 7D og så et 5D MkIII med ditto L-objektiver. Slikt blir det vekt av.

 

Jeg tok sjansen på å prøve meg på Olympus EM-1 med tilhørende Pro objektiver og noen små lette mindre lyssterke objektiver. Jeg må si at myten om at størst sensor er merkbart bedre sto for fall hos meg.

 

Olympusen føles å ha bedre dynamikk på base ISO enn selv fullformatskameraet 5D MkIII. Det er først over ISO 3200 forskjellene begynner å merkes. Jeg er aldri over ISO 3200 uansett med lyssterke objektiv og den økte dybdeskarpheten til MFT systemet. Dessuten har EM-1 et av de aller beste innebyggede stabiliseringssystemene, og har et av markedets beste vær og frost sikringer. Objektivene er også gulle gode selv på de største blenderne. Har ikke angret et sekund og ser meg ikke tilbake når jeg bærer rundt på dette systemet. Den store elektroniske søkeren er også et pluss, der man har all verdens informasjon om man vil, og ser faktisk hvordan det ferdige eksponerte bildet blir. Det blir nesten som da jeg gikk fra mitt analoge Canon AE-1 og EOS 620 til mitt første digitale speilrefleks EOS 10D :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på kamerautstyr jeg har spart et par kilo :-) Jeg har i mange år drasset rundt på Canon 7D og så et 5D MkIII med ditto L-objektiver. Slikt blir det vekt av.

 

Jeg tok sjansen på å prøve meg på Olympus EM-1 med tilhørende Pro objektiver og noen små lette mindre lyssterke objektiver. Jeg må si at myten om at størst sensor er merkbart bedre sto for fall hos meg.

 

Olympusen føles å ha bedre dynamikk på base ISO enn selv fullformatskameraet 5D MkIII. Det er først over ISO 3200 forskjellene begynner å merkes. Jeg er aldri over ISO 3200 uansett med lyssterke objektiv og den økte dybdeskarpheten til MFT systemet. Dessuten har EM-1 et av de aller beste innebyggede stabiliseringssystemene, og har et av markedets beste vær og frost sikringer. Objektivene er også gulle gode selv på de største blenderne. Har ikke angret et sekund og ser meg ikke tilbake når jeg bærer rundt på dette systemet. Den store elektroniske søkeren er også et pluss, der man har all verdens informasjon om man vil, og ser faktisk hvordan det ferdige eksponerte bildet blir. Det blir nesten som da jeg gikk fra mitt analoge Canon AE-1 og EOS 620 til mitt første digitale speilrefleks EOS 10D :-)

 

 

Valg av kamera er vanskelig når du skal prøve å finne noe som er lett.

Fant fort ut at jeg måtte sette opp en prioriteringsliste.

 

Spec jeg ville ha var:

Aps sensor eller full-format

Dynamikk over 13 (dxo)

Fargedybde rundt/over 24 bit.

24 eller flere mpix.

Kamera uten low pass filter.

Lite støy ved laveste Iso.

Systemet måtte ha mørke men skarpe zoomer som er lav i vekt.

Noen små og skarpe primes.

 

Ting jeg kunne klare meg uten:

Optisk/elektronisk søker (Dette var det vanskeligste valget)

Bildestabilisator i kamera (Det meste blir på tripod uansett)

Værsikring (Tar sjeldent bilder når det høljer ned og mulig å tilpasse)

 

Jeg var innom Sony men endte opp med samsung nx500 som har samme sensor som NX1.

Linser i kitet på tur er en 10mm fisheye. 12-24 zoom og en 45mm.

 

Vekten på hele kitet blir 1,8 kg med tripod, 2 filter og filterholder, 2 primes, 1 zoom, 1 ekstra batteri, 1 kablet fjernkontroll, kamera og noe renseutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av kamera er vanskelig når du skal prøve å finne noe som er lett.

Fant fort ut at jeg måtte sette opp en prioriteringsliste.

 

Spec jeg ville ha var:

Aps sensor eller full-format

Dynamikk over 13 (dxo)

Fargedybde rundt/over 24 bit.

24 eller flere mpix.

Kamera uten low pass filter.

Lite støy ved laveste Iso.

Systemet måtte ha mørke men skarpe zoomer som er lav i vekt.

Noen små og skarpe primes.

 

Ting jeg kunne klare meg uten:

Optisk/elektronisk søker (Dette var det vanskeligste valget)

Bildestabilisator i kamera (Det meste blir på tripod uansett)

Værsikring (Tar sjeldent bilder når det høljer ned og mulig å tilpasse)

 

Jeg var innom Sony men endte opp med samsung nx500 som har samme sensor som NX1.

Linser i kitet på tur er en 10mm fisheye. 12-24 zoom og en 45mm.

 

Vekten på hele kitet blir 1,8 kg med tripod, 2 filter og filterholder, 2 primes, 1 zoom, 1 ekstra batteri, 1 kablet fjernkontroll, kamera og noe renseutstyr

Du har helt rett i at valg av kamera er vanskelig. I allefall om man setter opp spesifikasjoner som i tekst er vesentlig men i bruk blir overraskende uvesentlig.

 

Jeg tok som sagt sjansen på å gjøre noe jeg ikke hadde tenkt tanken på for et par år siden, men ble så overrasket at spesifikasjoner betyr nada for brukervennligheten og bildekvaliteten.

 

Flere og flere får øynene opp for dette, men jeg forstår at mange henger seg opp i at størst er best og at det helst MÅ være en fullformatsbrikke.

 

For eksempel så har den beste (sett på dynamikk som du nevnte) Canon speilrefleksen "bare" en dynamikk som går over 12,1 EV og det er et fullformatskamera. Det aller mest brukte proffesjonelle kamera, er fra Canon og har en dynamikk på "kun" 12 EV blank, og dette blir brukt av tusenvis pressefotografer og naturfotografer over hele verden.

 

Det beste Olympus systemkamera har en dynamikk som går over 12,7 EV, og har en liten brikke i forhold. Fargegjengivelsen er bedre enn på alle Canon proffesjonelle kamera.

 

Sånn bare for å sette tallene litt i perspektiv   :-)

 

Nå skal det dog sies at flere proffesjonelle naturfotografer går over til Olympus på grunn av soliditeten og håndterbarheten ute i tøffe felt. Dessuten er som sagt objektivene i en klasse for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det fyrst har vorte eigen tråd, kan eg skrive litt meir. Alle kamera på marknaden i dag har massevis god nok bildekvalitet, så det er ikkje noko stort tema. Det viktigaste kravet mitt då, særleg i forhold til turbruk, er ergonomi og system.

Systemet vart valgt for fleire tiår sidan, og jo meir utstyr ein har, jo meir styr er det å eventuelt bytte system. Så dersom eg skal bytte system nokongong, må alternativet vera betydeleg betre enn kva eg har no.

Ergonomien må vera (dette er eit absolutt krav) slik at alle dei viktige funksjonane er lett kontrollerbare utan at eg treng ta av meg vindvottene. Dei viktigaste funksjonane er fokus, blender, lukkertid (alternativt eksoneringslås og eksoneringskompenasjon når eg brukar blenderprioritert automatikk) og sjølvsagt utløyserknappen. Dei største kamerahusa prøver eg å unngå ettersom dei vert altfor stor for min smak. Eg har hatt eit slik, og eg er glad den tida er forbi. For å forenkle arkiveringsjobben og attfinningjobben, har eg kobla gps til kamerahuset.

Så tar eg med meg nokre små objektiv og puttar alt i ei vatntett fotoveske frå Ortlieb og heng denne i sele på brystet. Fotoutstyret er då alltid lett tilgjengeleg. Etter kva eg har forstått, er ikkje dette ein del av basevekta, ettersom det ikkje er pakka i sekken.

Vintertid prioriterer eg lysstyrke med 24mm/2, 35mm/2, 85mm/1,8 og ein 200mm/4 for å ha ei litt lenger brennvidde. Sumartid prioriterer eg nærgrense med 2 makroobjektiv og minst ein vidvinkel som fungerer godt på kort mellomring (eg har med både 5,6mm og 8mm mellomring). I tillegg til 200mm/4 sjølvsagt.

Stativet er allereie nevnt. På fjellet er det høgt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Afe her. Det er mye av det som gjør at jeg fotograferer. Faktisk betyr handlingen før bildet blir tatt like mye som selve bildet. Ergonomi, justeringsmuligheter, handling, respons og til og med hvordan fotoutstyret ser ut og føles betyr enormt mye for meg. Hadde nok solgt kameraet mitt ganske fort om det ikke levde opp til mine krav her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.