Gå til innhold
  • Bli medlem

øvre stabbursdalen, fisketur.


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk

Jeg og noen kompiser vurderer å reise inn til Stabbursdalen første uken i august. Planen er å komme oss inn til Holmvann (Suolojavri), for så å fiske etter ørret både der, men også i øvre delen av stabburselva, altså rett øst fra dette vannet. I følge luftfotoer jeg har sett, ser stabburselva veldig fin ut her oppe. Men er det noen som har vært her, og har kjennskap til om det er godt fiske, såpass langt oppe i elva. Og er det mye gjedde her? Har hørt at det har vært ett problem med gjedde i nedre stabbursvann...

Håper noen har noen tanker og erfaringer de har lyst å dele :)

Viktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strekningen rett nord for Øvre Stabbursvann har nok i overkant mye gjedde etter å ha blitt fisket ganske hard for storørret. Ellers er det mange fine strekninger, men dessverre har garnfiske ødelagt noen av de litt mer stilleflytende strekninger der det er lett å komme inn til elva med ATV (usikker om det er reinsdriftsamer eller tyvfiske, men har sett tydelige spor etter dette). Generelt er det et betydelig fiskepress i elva og jeg vil oppfordre alle å bruke litt hue ift uttak av matfisk. Ta heller noen fisker på 0,5-1kg en å ta trofefiskene. Det bidrar også til å oppretthode en fornuftig balanse mellom ørret og gjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bare matfisk som blir tatt på land.

Men vi tenkte oss ikke opp mot øvre stabbursvann.men egentlig stabburselva fra nedre vannet og nedover. Det er denne delen av elva jeg er nysgjerrig på. Fra nedrevannet og nedover mot elva som renner ned fra Bohkus til stabburselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge vannene har etter hva jeg hører fått større innslag av gjedde enn før. Og dertil mindre ørret (vil jeg tro).

 

Om gjeddeøkningen skyldes hardfiske av ørret vites ikke, men det er et kjent faktum at det begynner å bli mye folk der inne. Både pga. folk som går inn, fraktes til Stabbursdalsvannene med ulovlig sjøflykjøring, samt ATV-sporene som går helt inn til vannene. Det gjør nok sitt for garnfisket.

Dette gjelder ikke bare vannene, men resten av Stabburselva generelt (lakseførende del er veinær, så jeg sikter til øvre deler). Det begynner å bli folksomt...

 

Hvorvidt litt tilfeldig oppfisking av gjedde har noen betydning for ørretbestanden i såpass store vann vet jeg ikke, men jeg har mine sterke tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har selv vært i øvre del av stabbursdalen to ganger, sist i 2012. Har fisket på Holmvannet, som du nevner, og opplevde det som grunt, stort og ikke spesielt attraktivt å fiske. Og det eneste vi fikk av fisk der var flere gjedder (som endte som mat for rovfugler/rev). Vannet sør for Holmevann (rhukkosjavri tror jeg?) opplevde vi spennende fiske på én av turene hvor vi fikk et par ørreter på over kiloet, før vi beveget oss videre inn mot stabburselva. I øvre del av Stabburselva var erfaringen at det er null problem å skaffe matfisk og i løpet av én ukes fiske fikk vi 3 ørret på over 2kg. Spennende område for ørret, men det var mye gjedde å se/få.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å komme opp dit. Starter ut ved holmvann, og spaserer ned til stabburselva, og slår camp der. Blirnp fiske øvre deler av elva, og kanskje vannene som ligger rundt. Håper ikke det blir for mye gjedde, men heller noen flotte ørreter :) er det noe røye der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være gjedda så er røya nesten helt utryddet fra elva. Det taes enda en og annen røye på stabbursvannet (iallfall det nedre). Anbefaler en fin leirplass der Elva fra rhukkos møter stabburselva. Et lengre rolig parti i elva og rett og slett bare knallfin utsikt. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.