Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske i femundsmarka


ruggen

Anbefalte innlegg

Først og fremst så må jeg si at dette spørsmålet sikekrt har blitt besvart opp til flere ganger.......men jeg prøver meg allikevel!

Jeg og en kamerat planlegger å dra til Femundsmarka for å prøve fiskelykken til sommeren. Da dette vil bli vårt første besøk i disse traktene er det naturligvis en god del spørsmål som surrer rundt i topplokket!

Vi hadde derfor vært svært takknemlige for gode råd....

Det har seg sånn at vi liker begge best å fiske i relativt små vann og elver, gjerne med litt strømføring kontra større innsjøer og vann. Er det noen som vet om gode fiskeplasser i denne kategorien?

Vi er forøvrig hovedsaklig ute etter ørret og røye.

Jeg har også hørt at fisket skal være best i juli og august. Jeg antar derfor også at det vil være flest folk som søker lykken i disse månedene. Er det noen som har erfaringer fra fisket både i juni, juli og august? og hvordan er evt forskjellene?

Ellers så er alle råd gode.....

på forhånd takk!

Ruggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er meget mange fine fiskeområder i femundsmarka. og relativt mange små elver det er egentlig bare å se på et kart hvor dere finner disse områdene fisk er det overalt, sortene varierer litt ørreten er hverfall stort sett over alt. Det stemmer at fisket er best i august tidene for da er de ferdig med gytetiden og da sluker fisken alt den kommer over. men jeg har fisket i Juni tidligere og har ikke hatt problemer med å få fisk da heller. fine områder er f.eks skogtjern, revlingsjøen, kroketsjøen, hansbekktjern, elvesetertjern m.m dette er områder hvor det nærmest kun er ørret og røye men ikke stort annet selv men andre steder i femundsmarka er det også harr, sik, gjedde og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stedene er notert! jeg antar det er en relativt fin storelse paa fisken paa de respektive plassene? ;)

Vet du hvordan det er aa fiske med mark i omraadet?

Flere som har noen gode raad?

Ruggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal ikke være noe problem. fisket selv med mark noen av disse områdene uten noen problemer. fungerer også med ganske store blanke sjesluker mellom 12g - 20g hvis du er ute etter storfisk (0,75 kg og opp) et forslag er sølvkrokens "Aura Lillauren" gode erfaringer med den blanke. spinnere er også flott å bruke da bruker jeg også gjerne blanke. eller en pekefinger regel jeg bruker er: lyst vær lyst agn mørkt vær mørk sluk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal ikke være noe problem. fisket selv med mark noen av disse områdene uten noen problemer. fungerer også med ganske store blanke sjesluker mellom 12g - 20g hvis du er ute etter storfisk (0,75 kg og opp) et forslag er sølvkrokens "Aura Lillauren" gode erfaringer med den blanke. spinnere er også flott å bruke da bruker jeg også gjerne blanke. eller en pekefinger regel jeg bruker er: lyst vær lyst agn mørkt vær mørk sluk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig at det er en grei regel å følge....pleier som regel å gi best resultater har jeg følelsen av. Når det gjelder storfisk er det vel egentlig alltid det man er ute etter :shock: , men de er ikke alltid like lette å lutre gitt! lenge siden jeg har fått en skikkelig storørret på land.....

Personlig fisker jeg med det meste, men jeg foretrekker faktisk markfiske. Føler jeg finner roen bedre enn om man blir stående å kaste med sluk/spinner.

Sitte i naturskjønne omgivelser, sippe av lommelerka og ei feit klyse med mark ute ivannet et sted, det er jammen med noe av det beste som finnes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et hovedtrekk med fisken i femundsmarka er: ørret og røye sør for røa, mer harr, abbor og gjedde nord for røa og lett blanding i hovedvassdraget. Har vært der rundt St hans de to siste åra, kan være bra fiske da, men hvis det er sen vår slik det var i fjor kan det være vel tidlig mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.