Gå til innhold
  • Bli medlem

Nepal Mars 2016


Anbefalte innlegg

Hei 

 

En kompis og jeg er i en tidlig planleggingsfase av en lengre tur tidlig neste vår. Vi planlegger å avslutte med et par uker i Nepal og da må vi jo gå på tur å forhåpentligvis se noen av verdens høyeste fjell. 

 

Vi tenkte først at Everest BC eller Island Peak kunne være innenfor rekkevidde, men der ser det ut til at vi tok fryktelig feil. Turer som legger opp til 3+ uker med akklimatisering blir litt overkill.

 

Vi har vært mye på tur i Norske fjell sommer som vinter og vi tror ihvertfall selv vi er over gjennomsnittet spreke, men vi har ingen erfaring fra høyder mer enn 2500 moh.

 

Er det noen som har noen tips til noen litt spektakulære turer som vil ta 6-10 dager hvor man blir sittende igjen med følelsen av virkelig å ha vært på tur blant verdens høyeste fjell? 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har nettopp kommet tilbake til Norge etter og ha hvert i Nepal noen uker (har hvert der 6ganger nå) jeg har også hvert i Pakistan og Tibet på fjellturer tidligere

har gjort everest bc 2 ganger fra Nepal og 1 gang på Tibet..   

 

gikk nettopp everest bc igjen, forrige gang var 5år siden.    desverre så har de "Ødelagt" den turen,  man går rett og slett i kø, og  det har blitt alt for mye bygd opp, man kan få wifi hele veien opp til Gorak Shep nå,

 

Everest basecamp er så lett nå at den ikke er noe "moro" og gå lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så everest bc anbefales ikke skjønner jeg, Wifi store deler av veien stjeler jo litt av sjarmen! Har du vært på Island Peak? Ser etter litt mer research at det kan være en mulighet innen vår tidsramme, men er usikker på hvor lang tid man burde bruke på å gå til BC før man gjør et toppstøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du opp på en topp eller holder det med å gå blandt høye fjell? Det er vannvittig flott rundt Pisang-Manang, som ligger rundt andre kvartdel av Annapurna Circuit. Du kan komme deg ganske raskt dit om du jeeper det første strekket. Bildet er tatt fra Pisang Peak base camp på ca 4500 m. I bakgrunnen er Annapurna II.  Det går sti opp dit vi står, og er relativt enkelt å gå, selv om man merker høyden bra.

 

Pisang Peak er 6000m, og kan klatres med guide på et par dager, men da skal vær, vind og kroppen klaffe på de få dagene du har til rådighet.

 

1412243_10151943466781348_2021116379_o-6

 

I Manang kan du også gå på sti opp på egenhånd opp mot 5000 meter og komme ganske nær Gangapurna-brefallet.

 

Hadde jeg hatt 2 uker til rådighet i Nepal, hadde jeg brukt de fleste dagene i fjellet - da rekker dere å gå Annapurna Circuit, med høyeste punkt 5500m. Ganske mye turister her også, men nok ikke fullt så kommers som Everest BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i utgangspunktet lyst til å gå på en topp, og da har Island Peak pekt seg ut. Men vi har sett på Annapurna Circuit og det ser som en fantastisk tur det også. Blant det som gjør at Everest området frister er jo mulighetene for å fly til Tenzing Hillary airport og lande på en verdens farligste flyplasser  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg var i EBC under katastrofen i år. Vi planla Island Peak som oppvarming før EBC, men ble stoppet av stort snefall. Vi prioriterte å gå til EBC i stedet for å vente til snøen "satt seg" på I.Peak.

Ikke bekymre dere for turisttrafikken. Dra ned tidlig på sesong, og det er trygt å være førstereis der det faktisk er andre mennesker, legekontor og helikoptertrafikk for de som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.