Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kvaler - Nallo eller Unna?


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Det er sjelden jeg er så i bedaring når det gjelder utstyrskjøp :) . Men jeg klarer ikke å bestemme meg hvilket av disse to teltene som passer meg best. Problemet er at jeg ikke har mulighet for å prøve noen av dem før kjøp.

Det kommer til å bli brukt som solotelt, og andre typiske enmannstelt blir for små. Det ekstra halvkiloet eller så ekstra disse veier over ultrasuperhyperlette telt skal jeg klare å bære med meg.

Så det blir Nallo 2 eller Unna. Førstnevnte har fortelt, og etter det jeg forstår har det litt mere romfølelse enn Unna. Men jeg liker normalt ikke telt som skrår så mye i bakkant. Jeg er nokså lang, 187 cm.

Noen klager på at Nallo blafrer og bråker mye i vind. Unna er frittstående, det er ofte en fordel. Men jeg har aldri hatt telt uten fortelt, og ser på det som et betydelig minus.

 

Jeg håper at noen her har erfaring med begge teltene, og kan si noe om fordeler og ulemper med dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tjukt liggeunderlag bruker du?

 

Jeg er 188 cm og med downmat 9 er Nallo i korteste laget for meg...

Det blir litt sparking i duken på innerteltet i skråenden. Nå sover jeg stort sett strak ut og da ble lengden knapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg er så i bedaring når det gjelder utstyrskjøp :) . Men jeg klarer ikke å bestemme meg hvilket av disse to teltene som passer meg best. Problemet er at jeg ikke har mulighet for å prøve noen av dem før kjøp.

Det kommer til å bli brukt som solotelt, og andre typiske enmannstelt blir for små. Det ekstra halvkiloet eller så ekstra disse veier over ultrasuperhyperlette telt skal jeg klare å bære med meg.

Så det blir Nallo 2 eller Unna. Førstnevnte har fortelt, og etter det jeg forstår har det litt mere romfølelse enn Unna. Men jeg liker normalt ikke telt som skrår så mye i bakkant. Jeg er nokså lang, 187 cm.

Noen klager på at Nallo blafrer og bråker mye i vind. Unna er frittstående, det er ofte en fordel. Men jeg har aldri hatt telt uten fortelt, og ser på det som et betydelig minus.

 

Jeg håper at noen her har erfaring med begge teltene, og kan si noe om fordeler og ulemper med dem....

Jeg har ennå ikke erfaring med Unna, men jeg har et på vei i posten akkurat nå :-)

 

Selv hadde jeg omtrent like tanker som deg. Det var fristende å spare et halvt kilo+ ved å velge et av de lave tunnel teltene som veier rundt et kilo.

 

Men da jeg studerte snitt tegningene og så på målene av disse så ble jeg veldig usikker. Dessuten er jeg blitt veldig glad i selvstående telt som kan settes opp hvorsomhelst.

 

Hilleberg Unna har faktisk gulvplass til to og høyde nok til å kunne sitte inne i teltet. Dessuten skrår det brått på alle sider slik at jeg antar at det ikke blir et problem med innerduk som møter ytterduk i det man reiser seg eller strekker på bena.

 

Eneste ulempe er at det mangler dedikert fortelt. Men med den store innvendige plassen samt at man kan korte inn plassen inne og faktisk få bagasjerom, tror jeg veier opp for dette.

 

Vekten på 2 kilo er ikke så hakkanes gale for et slikt telt i Red Labels serien og som har så bra plass. At hele døren kan åpnes med god utsikt er også et pluss.

 

Jeg gleder meg til å teste dette ut i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir interessant å høre erfaringene dine med Unna når du får brukt det litt. Hvor lang er du?

 

Jeg har lest en del omtaler av Unna, og de er overveldende svært positive. Derimot varierer opplevelsen av Nallo 2 mere, noen er ikke så veldig begeistret, andre er strålende fornøyd. Flere mener at ventilasjonsmulighetene på Nallo er for dårlige i varmt vær. Ved å fjerne "topphatten" på Unna og ha døren åpen vil jeg tro det blir bra lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lånt Unna et par netter om sommeren, og min andre Hilleberg referanse er Keron 3. Nallo har jeg aldri brukt. Imidlertid har jeg prøvd en del andre Helsport tunneltelt som skråner ned, og jeg liker det ikke. Mitt inntrykk av Unna var positivt, men jeg vet ikke om jeg ville brukt teltet som helårstelt. Det er det sikkert andre her som har mer erfaring med.

 

Sammenlignet med Keron 3 så var Unna veldig stille. Det ble mindre blafring i duken, noe som er mitt eneste virkelige ankepunkt mot mitt Keron 3, som jeg har hatt i over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lånt Unna et par netter om sommeren, og min andre Hilleberg referanse er Keron 3. Nallo har jeg aldri brukt. Imidlertid har jeg prøvd en del andre Helsport tunneltelt som skråner ned, og jeg liker det ikke. Mitt inntrykk av Unna var positivt, men jeg vet ikke om jeg ville brukt teltet som helårstelt. Det er det sikkert andre her som har mer erfaring med.

 

Sammenlignet med Keron 3 så var Unna veldig stille. Det ble mindre blafring i duken, noe som er mitt eneste virkelige ankepunkt mot mitt Keron 3, som jeg har hatt i over 10 år.

 

Siden du er vant med det svære Keron 3, hva synes du om innvendig romfølelse i Unna? Fikk du klaustrofobiske anfall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nallo GT 2, er 189 cm lang og ligger på 7cm downmat.

Teltet er det beste jeg har, og dette teltet blir ikke byttet bort :-) Sannsynligvis er det en smakssak om man synes det er for lavt i fotenden og at det blafrer. For min del så setter jeg pris på forteltet og den ekstra utsikten når jeg åpner fronten. Lykke til med valget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eneste ulempe er at det mangler dedikert fortelt. Men med den store innvendige plassen samt at man kan korte inn plassen inne og faktisk få bagasjerom, tror jeg veier opp for dette."

 

 

Har du sett bilder på nettet av unna med modifisert innertelt? En fyr som sydde et enmanns innertelt til unna. Ble litt lettere og fikk bra fortelt på bekostning av litt liggebredde innvendig. Syns dette så veldig interessant ut. Hadde jeg bare visst mer om ventilasjonen i unna da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er vant med det svære Keron 3, hva synes du om innvendig romfølelse i Unna? Fikk du klaustrofobiske anfall? :)

Nei, jeg hadde ikke med kjerringa, så det gikk jo. Ellers er hun alltid med :)

 

Det jeg likte ekstra godt med Unna er den store åpningen mens man ligger "sidelengs". Det blir jo litt motsatt av Keron 3 der åpningene er i endene. Jeg hadde flott solnedgang på Hardangervidda med en god kopp kaffe med teltet åpent. Jeg ville ikke nølt med å velge Unna som solotelt for mitt bruk, men jeg har ikke prøvd Soulo, Akto eller Enan. Det er jo sikkert andre telt enn Hilleberg som også er bra.

 

Jeg ville kanskje sett litt på Rogen også - http://hilleberg.se/sv/product/rogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

 

"Det er jo sikkert andre telt enn Hilleberg som også er bra.

Jeg ville kanskje sett litt på Rogen også - http://hilleberg.se/sv/product/rogen"

 

 

 

Javisst, jeg er ikke spesielt opphengt i at det må være Hilleberg. Både Exped og Helsport bl.a. lager telt som helt sikkert er minst like bra som mange Hillebergtelt. Jeg har et Orion Extreme II som er helt fantastisk, men litt for stort og tungt for aleneturer.

Men Nallo og (spesielt) Unna ser ut som gode kompromisser for mitt bruk, det er derfor valget primært står mellom de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eneste ulempe er at det mangler dedikert fortelt. Men med den store innvendige plassen samt at man kan korte inn plassen inne og faktisk få bagasjerom, tror jeg veier opp for dette."

 

 

Har du sett bilder på nettet av unna med modifisert innertelt? En fyr som sydde et enmanns innertelt til unna. Ble litt lettere og fikk bra fortelt på bekostning av litt liggebredde innvendig. Syns dette så veldig interessant ut. Hadde jeg bare visst mer om ventilasjonen i unna da......

 

Hvis man huker av deler av innerteltet så får man jo mer eller mindre samme effekten uten å gjøre permanente endringer på teltet. Det er to ting som går igjen i omtaler når det gjelder ulemper med Unna; en er at om man ikke huker av innerteltet og åpner ytterdøra mens det regner, så regner det på innerteltet. Ikke noen stor sak, men kan sikkert være irriterende. Det andre er ventilasjon. Om dette er fordi man ikke har lest bruksanvisningen, rullet opp duken og åpnet ventilen, etc, eller om det er et reelt problem vites ikke. Tror ikke jeg hadde tenkt meg om to ganger om jeg fant et Unna til ok pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen - er det døra du mener, eller er det en separat ventil i unna?

 

Ser at soulo har en ventil i taket som ligner den på allak. Har ikke klart å se om unna har en sånn takventil

 

Fant en video som viser en toppers takventil på unna:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 187 høy, og fant Nallo for kort etter en regntung vårnatt i nordmarka. Solgte teltet med en gang.

Jeg har helt lagt fra meg noen tanker om å kjøpe tunelltelt med skrå endevegg.

Holder heller en knapp på telt som kaitum, keron eller svea.

Men jeg liker kuppeltelt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 2 fungerar suverent for meg, dog er eg ikkje lenger enn 167 cm.

 

Unna er dog også eit interessant alternativ, spesielt når eg ser at der er heile stangkanalar, og ingen ting som skal klipsast på.

 

(DET gidd eg berre ikkje dille med, har stått ein gong med influense i sterk kuling på Gaularfjell vinterstid og klipsa teltduken på stengene på eit Allak, med digre vindvottar. Det var ein tanke som stod i hovudet på meg då: Dette er første, og f....meg siste gong).

 

At det ikkje er fortelt på Unna hadde eg ikkje stussa på, eg føretrekk Nallo nettopp fordi at det er enkelt å slå til sides det vesle som er der av fortelt, og få naturen "rett inn". 

Det er ei vanesak å greie seg utan fortelt (mogleg det er slik for meg fordi eg ikkje er så stor i meg sjølv, og kan kasta pakkposane eg treng i teltet inn i teltet og bruke til å bygge opp under hovud eller kne, eller berre oppbevare i fotenden).

 

Spørsmål:

Eg er i ein prosess med å prøve få tak i eit nytt Nallo. Med tanke på Unna, trur eg det kan være eit alternativ for meg også, då blir den endelege avgjerde rett og slett "whatever comes around first at a good price".

Greia er at eg er ute etter eit 4-sesongstelt som veg lite, som kabn brukast til to på alpine turar, men er lett nok for meg åleine på andre turar. 

Når ein ligg to i eit Unna (to normalstørrelse i breidda, litt små på lengd), korleis ligg det an med duken på langsida?

Kan sjølvsagt mååle opp breidda på stovegolvet og finne senter for tak og slik få ein idè, men er for lat, og spør i staden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Unna og jeg er svært godt fornøyd med det, jeg har også ett Keron 3, fordelen med Unna fremfor Keron 3 og Nallo er at det er frittstående.

Jeg pleier å slå opp teltet og så bære det bort til der hvor jeg finner den beste plassen, kryper så inn og tar ett prøveligg for å se om det er noen steiner jeg har oversett og dersom det ikke er greit nok, tar jeg teltet og flytter til en bedre plass. Både Unna og Keron, og helt sikkert Nallo også er svært raske telt å sette opp. Jeg har aldri målt tiden, men jeg tror ikke jeg bruker mer enn 2-3 minutter på å sete opp Unna, og ca. 5 minutter på å sette opp Keron.

At ventilasjonen ikke er bra på Unna stiller jeg meg undrende til, øverste tredjedelen av innerteltsdøren er en myggnetting med luke, og så kan man åpne opp øverste delen av ytterteltstdøren under "topphatten", blir ikke det nok lufting da kan man åpne opp hele siden, da får man riktignok mygg inn, men man får ihvertfall luft nok!

At Unna ikke har fortelt har jeg aldri opplevd som noe problem, man kan enkelt kneppe ned litt av innerteltet og så får man ett fortelt, man kan også sørge for å spenne opp ytterteltet for å få ett lite fortelt uten å kneppe ned innerteltet. (Se bilde her: http://arcticpeak.blogspot.no/2012/08/fortelt-i-hilleberg-unna.html )

Om man skulle være 2 i teltet og kommer borti innerteltsduken er ikke det noe problem, det er ca. 10 cm mellom innerteltet og ytterteltet, slik at innerteltet er helt tørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eneste ulempe er at det mangler dedikert fortelt. Men med den store innvendige plassen samt at man kan korte inn plassen inne og faktisk få bagasjerom, tror jeg veier opp for dette."

 

 

Har du sett bilder på nettet av unna med modifisert innertelt? En fyr som sydde et enmanns innertelt til unna. Ble litt lettere og fikk bra fortelt på bekostning av litt liggebredde innvendig. Syns dette så veldig interessant ut. Hadde jeg bare visst mer om ventilasjonen i unna da......

Her er en som har modifisert grundig :-)

 

inna_07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge og likte nok best Unna'en men ville ikke hatt noen av dem igejn.

I den vekt klassen valgte jeg Ringstind 1-2

 

Hvilke ulemper synes du Unna har i forhold til Ringstind? Virker ikke Ringstind betydelig mindre innvendig pga. det skrå taket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unna er litt tyngre enn Ringstind, men forskjellen er ikkje så stor som dei oppgjevne vektene frå hhv Hilleberg og Helsport skulle tilseie. Eg har Ringstind 1, og det var ei vindfull natt i det teltet som førte til at eg seinare kjøpte Hilleberg Soulo. Og før eg bestemte meg for Soulo, var Unna ein av kandidatane. Eg har aldri hatt sjansen til å vurdere Unna anna enn i katalogen, så om eg valgte rett den gongen, veit eg ikkje. Men av erfaring veit eg at Soulo er supertrangt, i motsetning til Ringstind 1, som eg reknar som eit romsleg 1-mannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ulemper synes du Unna har i forhold til Ringstind? Virker ikke Ringstind betydelig mindre innvendig pga. det skrå taket?

Jeg liker og ha fortelt og kunne lage mat samt ha blaute klær. Virker jo mindre innvendig men ok plass til meg (182cm) og fortelt. 

men vil tro den Ideelle løsningen er den som ar avbilder lengre oppe. Unna med mindre innertelt og "fortelt"

Og  hvis du regner mye vil det lett regne inn i unna*en når du skal inn/ ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som har modifisert grundig :-)

 

inna_07.jpg

Ja, dette er bildet jeg refererte til. Ser helt topp ut! Enig i at hele døra burde vært mulig å ha som netting - fint å ligge og se ut........ *drømmer seg bort:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.