Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårtegn


Anbefalte innlegg

Godt å komme ned av påskeheia og finne våren har kommet hjemme.

Skjæra var i full gang med å bygge reir og hadde funnet ut at halm

fra blomsterpotter også var kjempefint å fore reiret med..

 

 

Pw4Ld9.jpg

 

Og krokkusen var kommet opp av jorda innimellom snøflekkene.

Joda, det er ei god tid vi går i møte :flowers:

Vaz4uS.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå en stund siden vi fikk se krokusen. Påskeliljene er langt kommet.

 

Hva med søte små lam på marka.

 

Jeg fikk se årets første lam på vei mot søndagens turmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårtegn her for meg er trekkfugler som kommer tilbake.

 

Tjelden var noe sen i år, ca. 12 Mars tror jeg at jeg så den første.

Noterer dette ned, er som oftes den 7 Mars jeg har sett den for første gang i ett nytt år.

Grågåsa var litt sen, men er her nå med full tyngde.

Har begynt å lage reir vil jeg tro, telte 70 stk på ett jorde her i påsken.

Tidlig 70-tall var den meget sky, hekket først i Mai, og holdt til i de ytterste holmer og skjær.

Nå hekker den 3 - 4 uker tidligere og mye nærmere folk.

Nå er det de som hekker rett unna her, har siden tidlig 90-tall kunnet se Grågås ligge på rede med kikkert fra stuevinduet.

Enkelte år 3 - 6 par som var synlige, men vet det er flere. 

Vet om en holme der gåsa hekket på samme sted i 10 år.

Da er det morsomt, men som oftes blir de skutt før de blir så gamle.

Tidligere skydde grågåsa redet hvis den ble oppdaget, nå de senere år tror jeg den kommer tilbake til redet, særlig hvis eggene er langt i utviklingsstadiet.

Linerla bruker å dukke opp ca. 24-25 April, avhengig av vær.

 

Heiren har allerede lagt egg tror jeg og kråka dro noen kvister her forleden.

Om formiddagen er det noen få ærfugl her i sundet også, en brøkdel av hva det var før.

Men håper arbeidet de gjør ute i øyene kaster så mye av seg at bestanden av ærfugl også blir høyere her etter hvert.

Men må da holde minken i sjakk, og helst eliminere denne mere.

 

Skal henge opp noen fuglekasser jeg snekret for tre vintre siden.

I fjor vår det ett kjøttmeispar i ett av to kasser jeg hengte opp ved huset.

Så meisen fløy til kassa med mat om sommeren.

Begge kasser hadde det vært rede i, men i den ene kassa lå det igjen to uklekte kjøttmeisegg da jeg gjorde den ren i fjor høst og festet den bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har i mere enn 14 dager kunnet observere grågås på rede på en holme rett utenfor huset.

Sildemåken er kommet, i dag så jeg Linerle noe seint, og en svale tror jeg, men det var tidlig.

Sæinger er kommet, mer eller mindre alle. Svartbaken har vel lagt sine første egg nå, og ærfuglene høres ute i sundet.

Bokfinken høres også i nabotrærne, og kjøttmeisen synger ved ett par fuglekasser jeg satte opp i fjor.

Snekret 50 fuglekasser en vinter og har bare fått opp fem av disse, har mye arbeide igjen.

 

Har flyttet på båten, hvis været blir bra får jeg bunnsmøre den og vaske og polere.

Målet er å få den ut så raskt som mulig, for å føre opp noen minkfeller på privat holme.

Minken har hatt fri ferdsel siden 50-tallet og radert ut alt av fugleliv.

 

Men etter å ha brukt felle der i 5 - 6 år, fikk tjelden opp flyvedyktige unger for tre år siden.

Samme gjaldt sæing.

Sykdom satte en stopper for dette i to-tre år, men går bedre nå.

Er noen gjess som hekker der også, bare de får være i fred for tobeinte røvere.

Spekulerer i å bygge noen ærfuglhus til gåsa.

Har sett den hekke i skjul tidligere.

Med skråtak og torv oppå dette, men vil også bli bolig for oteren særlig om vinteren.

Sildand kan også hekke i disse.

Ute i øyene bygde de også hus til teist av steiner og gamle margarinkasser av trevirke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårtegn?

For oss som nesten ikke har hatt vinter var vårtegna ganske tidlige i år.

Vipa pleier alltid å komme så tidlig at det nermest er sikkert at den vil oppleve å få snø på beina før våren setter inn for fult, men ikke i år.

Det er vel et par uker siden gransangeren ble registrert og i går ble det søndagstur med innslag av både løvsanger og linerle.

Kjøttmeisen er i full gang med årets produksjon i fuglekassen i hagen og de siste kassene blir hengt opp i dag. Litt sint kanskje, men hvis de skal være ledige til svart og hvit fluesnapper så kan de ikke henges opp så mye tidligere. Da flytter bare kjøttmeisen inn og hvis fluesnapperen mener at den kassen var hans så blir det gjerne slossing til en av dem er død, og det blir ofte fluesnapperen.

Her på Jæren var vel de første lammene ute på  barmark før påske, men det raporteres fra en bonde på Randaberg at årets første poteter kan bli litt forsinket.

Dette bekymrer ikke meg, men siden det er en tradisjon at årets første poteter alltid havner på kongens bord så må vel sikkert kongen og hans familie smøre seg med litt tålmodighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heire? Sæing? Hva er det?

 

Her har både kortnebbgåsa og hvitkinngåsa kommet for fullt, de pløyer med store ploger over himmelen. (Og driter ut hagen når plogen kommer over tomta mi. Det er bare å søke ly.) Og denne uka har jeg sett flere viper, det er veldig bra. Jeg lurer på at jeg også så en linerle i helgen, men fuglen satt på en streng og jeg kjørte i 80 så det kan jeg ikke banne på.

 

- Og så er lammene kommet ut på marka selvfølgelig, for en stund siden. Da er våren definitiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heire? Sæing? Hva er det?

 

Her har både kortnebbgåsa og hvitkinngåsa kommet for fullt, de pløyer med store ploger over himmelen. (Og driter ut hagen når plogen kommer over tomta mi. Det er bare å søke ly.) Og denne uka har jeg sett flere viper, det er veldig bra. Jeg lurer på at jeg også så en linerle i helgen, men fuglen satt på en streng og jeg kjørte i 80 så det kan jeg ikke banne på.

 

- Og så er lammene kommet ut på marka selvfølgelig, for en stund siden. Da er våren definitiv.

 

Fiskmåse eller sæing (Larus canus) er ein fugl av måsefamilien.

 

http://alnakka.net/w/index.php?title=Fiskm%C3%A5se

 

 

Gråhegre eller fiskeheire (Ardea cinerea) er en stor fjæretilknyttet fugleart som tilhører gruppen hegrer. Den har lang hals, lange vinger og ben, og langt dolkeformet nebb. I Norge også bare betegnet som hegre eller heire.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5hegre

 

Google er fremdeles din beste venn....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig så jeg en Linerle her forleden, og snakker fremdeles om fugler for de som ikke henger med.

Mener jeg så ett par Svaler også, men det var tidlig synes jeg.

I tillegg så jeg en Gåsbu på lokalspråk, for de uvitende er dette en Storspove.

 

For å gjøre det enda verre - her kommer noen dialektnavn fra Vefsn på fugler:

 

Grasand:

 

Svortæ:

 

Feskand:

 

Fjelljyvo:

 

Falkje:

 

Spær:

 

Rypfalkje:

 

Steinfalkje:

 

Ørre:

 

Akerlo:

 

Mekregeit - her kalt hommarhest:

 

Trollrokkæ:

 

Strand-dekkæ:

 

Stenål:

 

Harehukræ:

 

Regnkråkæ:

 

Sakssvalæ:

 

Gransjur:

 

Skittrast:

 

Gaptrast:

 

Steintrast:

 

Møkerdongsiri:

 

Bulerkæ:

 

Kaldverfauel:

 

Oller-rytæ:

 

Seselsjit:

 

Snyteteng:

 

Talgokse:

 

Fauelkonge:

 

 

Vinneren får en klapp på skulderen som må gives av ham/henne selv.

Rette fuglenavn på bokmål kommer når undertegnede føler for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.