Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietelt - 2 voksne + 2 barn + hund


ECX Torment

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal investere i telt som hele familien kan bruke samtidig. Skal brukes vår/sommer/høst, om det også kan brukes vinter er det + (håper å få familien med på vintertur på sikt).

 

Teltet må kunne bæres, pris kommer langt ned på listen over hva som er viktig. Plass (er selv 194cm, barna er 9 & 13 og hund er 25kg), praktiske løsninger og vekt kommer høyt opp på prioriteringslisten.

 

Har lavvo (dividal) så det er ikke et alternativ. Så langt har jeg plukket ut Bergans Wiglo LT, Helsport Svea 4 camp og Helsport Svalbard 5 camp / 6 camp.

 

Vet der er mange på forumet som har mye kunnskap. Ønsker erfaringer / innspill / alternativer, alt tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har eit Hilleberg Keron 4GT som familietelt. Herleg spacious. Me brukar det faktisk til fire born og to vaksne, då me vaksne glatt får plass i forteltet, evt ein voksen og fire barn i innertelt og ein voksen i fortelt. 

Mine born er eigentleg  mest glade i å ligge ute under open himmel, men dette teltet er godkjent. Det er det einaste av telta våre dotter mi ikkje klagar på at vert "klamt".

 

Eg likar også høvet til å bruke doble stenger, og 360 graders dør med myggnetting. Får heilt fnatt av "små luker" med myggnetting øverst på døra ala Helsport. 

Helsport sine telt med stormklaffar er heller kanskje ikkje så gunsig sommarstid mtp temperatur og inneklima?

Ei vennine av meg har Svea 3 camp, og teltet verkar knallbra, men som heilårstelt veit eg ikkje, ei heller som stort nok telt til 4 + bikkje. Keron verkar større pga like store bogar.

Brukar det sjølvsagt til turar utan familie også, blandt anna hadde eg det med som telt på ein skitur på Svalbard i fjor saman med ei vennine, og har brukt det over Josten attmed nokre andre venniner.

Det gjekk knallfint, sjølv om eg tenkjer at bruk av eit slikt stort telt i alpin samanheng nok krev at ein er minimum 3, gjerne 4 for å forsvare vekta. 

 

Spør om du lurer på noko :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se DENNE og DENNE Linken. 

Prøvde Wigloen for første gang i påsken og er kjempefornøyd. Vi har prøvd det en overnatting bare, men det var 2 voksene, 2 3-åringer og 2 settere. god plass!

God takhøyde, lett å sette opp, relativt lettplassert, god lufting, Virker veldig stabilt og 3 innganger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Wiglo LT kan anbefales, kan brukes hele året. Jeg har prøvd det bare på vinterovernatting, fønker bra. God plass, men noe tungt kanskje, om du skal vandre litt, 6 kg kompl med innertelt, 4 kg uten innertelt. Prisen hos XXL varierer stort, fra 4990 - til ca 3500.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en tur på villmarksmessen, må dog si jeg er noe skuffet over "utvalget". Kun Helsport som hadde utstilling. Håpet å få prøveligge telt fra både Bergans og Hilleberg, men den gang ei.

Lite generelt friluftsutstyr blant utstillerene, er på jakt etter 2 lette liggeunderlag til resten av familien og en dedikert lett gassbrennere (ikke toppmontert).

Noen som vet hvor jeg kan se Wiglo LT og Hilleberg live i Oslo / omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært en tur på villmarksmessen, må dog si jeg er noe skuffet over "utvalget". Kun Helsport som hadde utstilling. Håpet å få prøveligge telt fra både Bergans og Hilleberg, men den gang ei.

Lite generelt friluftsutstyr blant utstillerene, er på jakt etter 2 lette liggeunderlag til resten av familien og en dedikert lett gassbrennere (ikke toppmontert).

Noen som vet hvor jeg kan se Wiglo LT og Hilleberg live i Oslo / omegn?

Xxl på strømmen har hatt det i utstillingen. Ikke sikker på om de har det oppe nå, men er du ute for å se på telt bør de slå det opp for deg.

Sportsnett i oslo har tidligere hatt bra utvalg på hilleberg og det ser på nett som det fremdeles er tilfelle. De har vært veldig flinke til å demonstrere teltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.