Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose hjelp


paisan

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter ny sovepose, men det som gir meg hodebry er hvilken jeg bør velge. Hadde håpet at jeg kunne dekke behovet mitt med kun en sovepose.

Så tenkte jeg at her er det mange som har mye erfaring og kanskje et tips og gi.

Jeg er relativt lite ute i soveposen midtvinters (desember, januar, februar), så den kaldeste tiden trenger jeg ikke å dekke. Det er ikke før i mars jeg begynner å ligge ute, som et eksempel tilbringes påsken og enkelte helger i mars måned ute i telt. Men først til våren og fram til sen høsten at jeg begynner å ligge i telt ofte.

Har egentlig slått fra meg dun pose, at jeg heller ønsker meg en GPS i stedet for å bruke like mye på en sovepose.

Har tenkt på Nanok Performance (enten -10 eller -5).

Ble fristet til et kjøp av denne

Mountain Equipment: Moonwalker I, Komfortsone: +20 til -5 C og Vekt: 1120.

Spørsmålet blir vel om -5 vil holde som en vinter pose, med ullundertøy under. Eller om det vil bli kaldt på vinteren?

Noen andre som har gode erfaringer på sovepose, spesielt til bruk når temperaturen er litt lavere enn midt sommeren

Takker på forhånd for råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei.

Jeg kjøpte meg selv en 3-sesongers pose for noen år siden, og gikk da for Marmot Fusion 15. Denne skal duge ned til -9 grader og er fylt med både litt dun og litt syntetisk fyll. Jeg er veldig fornøyd med denne posen, og bruker den både de varmeste dagene om sommeren, litt utpå høsten og på hytteturer hele året. Jeg hadde egentlig lyst på dunpose, men syns dette var litt for dyrt, så da ble det heller denne, som også koster litt, men vesentlig mindre enn en skikkelig dunpose, og den veier heller ikke så mye mer. Den kan være verdt å sjekke ut.

Når det gjelder hvor varm pose du vil ha så er nok dette svært forskjellig fra person til person. Jeg synes min pose er litt for kald på endel sene høstnetter og trekker heller frem min gamle tyin elite om jeg venter minusgrader. Men noen minusgrader klarer jeg helt greit i denne, men da gjerne med støtte av litt klær under. Husk på at det sjelden er 20 grader om natten selv på sommeren i Norge, og skjer dette, så kan man alltids åpne glidlåsen i en litt varmere pose. Jeg ville nok kanskje valgt en som går til -10 om ikke vekt er veldig viktig, eller majoriteten av overnattingene skjer i 15-20 grader eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forsåvidt valget ditt er greit. Denne posen passer ditt behov godt, det er vanskelig å finne EN pose som dekker ditt behov noe særlig bedre, da må du evt kjøpe en egen vinterpose i tillegg og det var ikke noe alternativ. Men det jeg tenkte å nevne var at du etter å ha fått noe erfaring med posen kan kjøpe en fleese pose ekstra i etterkant som du kan ta med på de kaldeste høstturene dersom du er usikker på om det blir kjølig.

Ellers kan jeg nevne at jeg selv har pleid å ha med endel ekstra ullklær som jeg har hatt på meg inni en tilsvarende pose på kalde høstturer (før jeg kjøpte meg en egen vinterpose) og det har vært helt greit. Dersom dette fungerer greit for deg også slipper du selvsagt å kjøpe ekstra fleese pose :) Dette er selvsagt en mere fleksibel løsning mtp at du kan bruke de ekstra ullklærne dersom du fryser på dagen også når du sitter i ro evt når du blir våt og trenger skifte tøy. Ekstra ullklær tar ekstra plass, men det gjør også en ekstra fleesepose. Så da er valget ditt :(

PS! En vinterpose kan ikke brukes på sommeren, bare så det ikke er noen tvil om den saken. De har ofte en komfort grense nedover, men også OPPOVER på temp skalaen. Min vinterpose er feks ubehagelig i varmegrader. Jeg var på tur på Finse med en gjeng i August, hadde nok ca. 5 blå på natta. Endel av gjengen hadde kjøpt seg nye poser med komfort grense på 10 minus og frøs litt for mye til at de sov godt på natta. De følte seg lurt... Hadde de tatt på seg gode ullklær hadde nok dette gåt greit, evt en fleese pose. Alternativet er en egen vinterpose som holder ned til 30 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en Nanok Performance -30.

Den fungerer utmerket, også på sommerstid (jeg bare åpner den litt).

Om du ikke er veldig opptatt av vekt så anbefaler jeg en kraftig vinterpose.

Gjerne Ajungilak eller Nanok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterposer trenger ikke være ubehagelig sommerstid.

En kamerat bruker Ajungilak Tyin i Finnmark i juli, dette går faktisk helt greit!

OK, da er kanskje dette en smakssak. Jeg svetta som en gris, det samme gjorde mine to sønner og vi var skjønt enige om at dette var sovepose for vinterturer :lol: Merk at vi bruker den 'gamle' Tyin Artic med komfort temp fra -5 ned til -35.

Dette vil mao si at dette er veldig personavhengig. Bare så trist at de fleste kjøper inn utstyret og gjør testen ETTERPÅ. Men da er det jo for sent... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips her. Har hjulpet meg mye i valg av sovepose.

Etter mye usikkerhet, har jeg egentlig bestemt meg for og gå for "Ajungilak Kompakt Winter". Som er ikke er noen dyr sovepose eller en lett dun pose, men tror jeg får relativt mye for pengene med denne. Koster under 2000,-. Og forhåpentligvis dekker behovet mitt som en pose for hele året. Har oppgitt temperatur fra -15 til +20, som burde holde utenom den kaldeste årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.