Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan holde varmen i hengekøya?


ksverd

Anbefalte innlegg

post-15897-0-83367700-1428257554_thumb.jpost-15897-0-52373300-1428257693_thumb.j

 

Jeg lå min første natt i hengekøye i natt og bortsett fra at det var i grenseland kaldt, så var det helt konge. Stjerneklart (uten tarp), fem minusgrader og vindstille, fem meter opp mellom to trær i skogen. Førsteklasses utsikt, både ved leggetid og ved soloppgang. 

 

MEN, selv om jeg lå i en dunpose, Helsport Huldreheimen med fleecepose og tåvarmere på tærne hadde jeg jo varmetap på både skuldre og hofte (lå på siden). Naturlig nok. Jeg brukte ikke liggeunderlag. Jeg har lest litt om en underquilt (?) og lurer litt på erfaringene deres? Jeg har sett både lange og korte, i dun og syntetisk og lurer veldig på hvor og hvilken jeg bør kjøpe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst veldig gøy å se flere som prøver ut hengekøye! 

 

Hengekøye uten noe form for underlag er kaldt. Hva slags hengekøye har du? Selv har jeg prøvd både underquilt og liggeunderlag og forskjellige typer hengekøyer. "Cold butt syndrome" er et klassisk problem som egentlig lett kan løses med litt ekstrautstyr.

 

Jeg har endt opp med en køye som har egen lomme for liggeunderlag ettersom jeg da kan spare meg for litt utstyrsinnkjøp. Jeg har da ett liggeunderlag som kan brukes både som underlag i køye og i telt/på bakken. Også veldig praktisk hvis man plutselig blir tvunget av forskjellige årsaker til å legge seg på bakken og ikke i lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengekøye med egen lomme for liggeunderlag. Der hadde jeg mitt liggeunderlag her om dagen. Jeg endte likevel opp med å sove med ett lag ullnetting, ett lag ull + dunjakke i min skulle liksom være supervarme dunpose. Da fikk jeg akkurat til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første natten i hengekøye! 

 

Du må ha noe slags isolasjon under deg når du sover i hengekøye. En underquilt er absolutt å anbefale, men du kan også bruke liggerunderlag. 

 

Her har du en en underquilt som ligger ute for salg på dette forumet: http://www.fjellforum.no/topic/35324-selges-hammockgear-phoenix-20f-2oz-overfill-900fp/#entry321598.

 

Vil anbefale deg og ta en titt her også. Her vil du finne all informasjon om det å campe i hengekøye : http://hammockforums.net

 

Vil også anbefale deg og ta en titt på denne energiske karen på youtube: https://www.youtube.com/user/shugemery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej från en som inte har väldigt stor erfarenhet med hängköy.

Den lilla erfarenheten jag har tillsier att isolering man ligger på blir tillplattad och isolerar inte längre. Räkna med att i väder där du blir frusen om du sitter stilla med bara ett tunt klädlager kommer du att frysa i hängeköyen om du inte har någon form av ytterligare isolering. Blåser det blir det ännu värre.

Liggunderlag är enkelt och billigt, men ofta inte bekvämt då det är platt och en hängeköy är inte platt.

Underquilt fästs under köyen så nära som möjligt utan att isoleringen börjar tryckas ihop.

Har du en lång UQ behöver du bara ingen mer isolering underifrån, har du en kort ligger fötter och underben utan isolering, tanken är att man har ett kort liggunderlag under fötter/ben på natten och det kan användas som sittunderlag på dagen och/eller ryggplatta i ryggsäcken under vandring.

Vad du bör satsa på är beroende på behov och preferens. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som prøver en underquilt går ikke tilbake til liggeunderlag.

Dun er lettere men dyrere, syntetisk er tyngre men billigere

 

Har selv prøvd liggeunderlag og lange og korte underquilts og 

foretrekker kort UQ, da jeg synes jeg ligger bedre på diagonalen uten press mot foten + at jeg sparer vekt og volum i sekken, bruker da et sitteunderlag under føttene.

Mange mener det er mindre styr med en full lengde UQ, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva de mener med det.

Som alt annet så er det jo individuelt hva folk liker, men om du klarte deg en natt ute nå uten noe isolasjon under deg og det ga mersmak så tror jeg du blir fornøyd uansett hva du velger av isolasjon :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med liggeunderlag i hengekøye, verken i mye vind eller vindstille. Åssen man kan si at et liggeunderlag presses i sammen i en hengekøye skjønner jeg egentlig ikke-

Da må jo det bety at man ikke kan bruke liggeunderlag på bakken da, merklig ikke sant. Og LightDan min hengekøye er flat, jeg kan ligge på magen i den, ja det er Amok sin Draumr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej från en som inte har väldigt stor erfarenhet med hängköy.

Den lilla erfarenheten jag har tillsier att isolering man ligger på blir tillplattad och isolerar inte längre. Räkna med att i väder där du blir frusen om du sitter stilla med bara ett tunt klädlager kommer du att frysa i hängeköyen om du inte har någon form av ytterligare isolering. Blåser det blir det ännu värre.

Liggunderlag är enkelt och billigt, men ofta inte bekvämt då det är platt och en hängeköy är inte platt.

Underquilt fästs under köyen så nära som möjligt utan att isoleringen börjar tryckas ihop.

Har du en lång UQ behöver du bara ingen mer isolering underifrån, har du en kort ligger fötter och underben utan isolering, tanken är att man har ett kort liggunderlag under fötter/ben på natten och det kan användas som sittunderlag på dagen och/eller ryggplatta i ryggsäcken under vandring.

Vad du bör satsa på är beroende på behov och preferens. :-)

 

 

Jeg har ikke problemer med liggeunderlag i hengekøye, verken i mye vind eller vindstille. Åssen man kan si at et liggeunderlag presses i sammen i en hengekøye skjønner jeg egentlig ikke-

Da må jo det bety at man ikke kan bruke liggeunderlag på bakken da, merklig ikke sant. Og LightDan min hengekøye er flat, jeg kan ligge på magen i den, ja det er Amok sin Draumr.

Jeg er ganske sikker på at det som menes er :isolasjonen i soveposen blir komprimert under deg når du sover. Det skjer også når man ligger på bakken derfor må man ha et isolerende lag under soveposen som i de fleste tilfeller er et liggeunderlag. I hengekøye er det ikke noe problem å bruke liggeunderlag men det kan være litt utfordringer med å få lagt det riktig slik at du har isolasjon der du trenger å ha det. Jeg startet med et vanlig underlag fra forsvaret før jeg gikk over til et oppblåsbart fra mamut deretter kjøpte jeg en underquilt fra dd-hammock og nå i vinter ble det en dun underquilt fra uk-hammocks jeg kommer ikke til å gå tilbake til liggeunderlag som eneste underisolasjon igjen men jeg har et halvt underlag fra bitema som jeg bruker til å sitte på rundt bålet og til matte utenfor hengekøya slik at jeg kan sitte å ta av og på fottøy, I tilfelle CBS legger jeg dette under stumpen og sover godt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med liggeunderlag i hengekøye, verken i mye vind eller vindstille. Åssen man kan si at et liggeunderlag presses i sammen i en hengekøye skjønner jeg egentlig ikke-

Da må jo det bety at man ikke kan bruke liggeunderlag på bakken da, merklig ikke sant. Og LightDan min hengekøye er flat, jeg kan ligge på magen i den, ja det er Amok sin Draumr.

Tack för du påpekar att jag uttryckte mig oklart, med isolering i min tidigare kommentar menar jag isolering i sovepåsen (oavsett om det är syntet eller dun), alltså det upplägget som nämndes i det opprinnelige innlägget. Liggunderlag är ju designat att fortsatt innehålla isolerande luft oavsett om det ligger i en hängeköy eller på marken med en person ovanpå, något en sovepåse IKKE är.

De flesta hängköyer är bananformat på längden och u-format på bredden, selv om det finns enkelte undantag.

Min åsikt är att det är ett styr att få ett liggunderlag att passa in i hängeköyen på samma ställe där jag ligger och samtidigt få allt bekvämt, men andra har inga problem med det.

Jag har som sagt relativt liten erfarenhet av hängeköy, det finns de som ger råd från betydligt mer erfarenhet.

Som allt annat av utstyr blir det till slut något som blir ens eget favoritupplägg, så jag ska definitivt inte säga att det finns något som är bäst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst veldig gøy å se flere som prøver ut hengekøye! 

 

Hengekøye uten noe form for underlag er kaldt. Hva slags hengekøye har du? Selv har jeg prøvd både underquilt og liggeunderlag og forskjellige typer hengekøyer. "Cold butt syndrome" er et klassisk problem som egentlig lett kan løses med litt ekstrautstyr.

 

 

Jeg kjøpte meg ei Ticket to the moon kingsize. Den fungerte helt supert, bortsett fra at det ble litt kaldt. Den har ikke noen åpning for liggeunderlag, men jeg vurderer underquilt. Jeg vet bare ikke hvilken jeg bør kjøpe. 

 

 

Vil også anbefale deg og ta en titt på denne energiske karen på youtube: https://www.youtube.com/user/shugemery

 

 

Haha, jeg har sett noen filmer allerede og har funnet ut at den mannen er gal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av videoene til Shug omtaler han "professor hammock" de videoene finner man her.

Videre burde man få med seg videoene til Derek Hansen Dette er fyren som skrev boken "The ultimate hang" Hjemmesiden hans heter også det: theultimatehang.com. Ellers begynner det å bli en del kunskap også her på forumet for dem som ikke liker engelskspråklige forum som Hammockforums

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg ei Ticket to the moon kingsize. Den fungerte helt supert, bortsett fra at det ble litt kaldt. Den har ikke noen åpning for liggeunderlag, men jeg vurderer underquilt. Jeg vet bare ikke hvilken jeg bør kjøpe.

 

Ok, så det virker som du kommer til å kjøpe en underquilt så jeg baserer meg på det som utgangspunkt. Underquilter (uq) er rett og slett en halv sovepose som henger under deg så det er akkurat de samme tingene du trenger å tenke på. Hvilket temperaturområde ønsker du å bruke den i? Er du kald eller varm når du sover? (Juster ønsket temperaturområde deretter.) Er fukt et problem? (Dun eller synt.) Hvor fokusert er du på vekt? (Hel, 3/4 eller 2/3 lengde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg lagd meg en UQ av en gammel dunsovepose! Enkel sak med feste i begge endene og strikk med feste tre plasser nedover der glidelåsen er.. Vips så hadde jeg min første varme natt i hengekøya :) Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hvilken jeg skal kjøpe, men dunposen fungerer veldig godt enn så lenge! Hurra for hengekøyelivet :) Og takk for mange tips!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Første natt med snø i hennessy expedition hengekøye. Gikk greitt, men hadde vel mye trekk inn i "innerteltet" 8)

Berga meg med liggeunderlag og alpkit hunka bivvybag forutenom dugelig sovepose og klær.

Skal henge golite ponchoen under som værsperre, og kjøpe dd hammock underteppe og quilt :)

Er hekta

gallery_9613_410_11171.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle gå fint med fjellduk, spesielt på vinteren.

Hennessy har integrert myggnetting så jeg får kun brukt den som en sovepose eller under duk.

Hadde køya vært løs kunne jeg brukt duken som en hengekøye sokke hengende fast i taket (google: hammock sock)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg gjorde etter jeg hadde kjøpt Hennesey Explorer var å kjøpe en ny tarp som dekker mer. Har aldri hatt problemer med vær inn i køya (utenom siste tur da jeg hang UQ suspension opp på whoopie hook'n så regnvannet rant forbi hook'n og ned UQ langs suspension.

 

Det andre jeg byttet ut var Hennessey-suspension-opplegget med whoopies. Lettere, enklere å justere og uten fare for at vann renner ned i køya (iaf uten brukerfeil)    :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper inn litt i denne tråden..

Har "arvet" ei hengekøye og skal nå prøve meg. Gidder nok ikke kjøpe en dedikert underquilt, men jeg har en gammel, sliten sommersovepose (fiber). Kan det funke å klippe opp denne og feste på undersiden?

Jeg er for øvrig overmåte imponert over trådstarter som lå fem meter opp fra bakken! Da hadde jeg garantert ikke fått sove av frykt for hva som skulle skje når jeg skulle ut å pisse om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper inn litt i denne tråden..

Har "arvet" ei hengekøye og skal nå prøve meg. Gidder nok ikke kjøpe en dedikert underquilt, men jeg har en gammel, sliten sommersovepose (fiber). Kan det funke å klippe opp denne og feste på undersiden?

Ja det tror jeg absolutt, men vær obs på at en UQ er festet med strikk og ikke tau sånn at vekta di tas opp av køya og ikke quilten. Det blir uansett ikke perfekt da en UQ er sydd på en måte som gjør at den ikke mister loft selv om den skulle henge litt stramt (stoffet på utsiden er lenger enn innsiden). Videre er det viktig at den er strambar i alle retninger så du får tettet igjen i endene og beholder den varme lufta under deg og ikke får gjennomtrekk. EN varm natt er nok beste tidspunkt å teste opplegget ditt. Se noen youtube videoer om oppheng av underquilt så tror jeg du skjønner bedre hva jeg mener.

 

Jeg er for øvrig overmåte imponert over trådstarter som lå fem meter opp fra bakken! Da hadde jeg garantert ikke fått sove av frykt for hva som skulle skje når jeg skulle ut å pisse om natta...

Du som mann er utstyrt med en fordel (pun intended) som løser det problemet om det oppstår. Vil ikke anbefale det, men det er jo ikke noe vits i å pisse i buksa om du ikke må.

Når det er sagt er jeg usikker på hvordan man kommer seg inn i køya hvis den er 5 meter opp i lufta. Hadde hatt problemer med noe som var mer enn 70cm tror jeg. Går jo ikke an å klatre inn fra enden heller....

 

Tror TS må forklare litt nærmere hva han mener med "fem meter opp mellom to trær i skogen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.