Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano - hva skal jeg kjøpe


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er holder på å planlegge å kjøpe en kano, men jeg har aldri kjøpt kano før - men jeg har pandlet kano før og ser på meg som nybegynner.

 

Jeg har hvert borti flere typer alt fra du bygger til å bruke luft. Hva slags kano anbefaler du? Det må være muligheter til å ha 2 hunder i kano som ikke er noe krav men en fordel, det skal være veldig lett slik at den bæres i flere dager/uker. For jeg holder på å planlegge 2-3 ukers fjelltur i sommer og derfor er jeg avhengig at kano er meget lett.

 

Hva heter der man blåser inn med luft?

 

Alle tips og råd mottas med stor takknemelighet - samt fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med kravene du presiserer, er det nok best å kjøpe en Ally. 

Men det finnes også andre lette kanoer. Dog dyrere og vanskeligere å fikse ute mens turen pågår...

 

Her er noen alternativ:

 

http://nettbutikk.bergans.no/Kano   

 

http://www.swiftcanoe.com/#!home/mainPage

 

http://www.sourisriver.com/default.html

 

http://aktivfritid.no/kajakk-og-kano-nettbutikk/kano/wenonah-kano

 

 

Oppblåsbar har jeg absolutt ingen tro på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i mange år hatt med to mellomstore hunder (vorsteh), i en (lokalprodusert - glassfiber) lett kano på 4,5 m (13,6 ft.)og 17 kg., på turer opp til 10 dager. Men, den størrelsen er nok i grenseland. Den vekten er grei å bære for de fleste i terrenget.

Har også bært familie kano (også lettvekt) på 36 kg og den er tung aleine, hvis det er i terreng. Men kanonen veide også mer, enn det halve av min vekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget lett å bære =  ally eller pakboat. To hunder med = minst 16 fot. Hvilken modell kommer an på hvor du skal padle. Elv? Stille vann? Begge deler?

Jeg glemte å si det kombinasjon mellom bekker/elver mellom 2 vann eller over store vann også muligheter til å prøve fiskelykken fra (dog uten hunder i båten). Hundene veier henholdvis ca 20/22 kg Alaska Husky - ca 40/45 kg Siberian Husky og ingen av dem har hvert i kano før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye direkte elvepadling altså. Da ville jeg gått for flattvannsutgaven av ally. De er ikke så baljete å padle. 17 fot har plass til 2 + bagasje + hunder. Har padlet 2 mann, bagasje og 45kg hund i 15 foter, men det er ikke ideelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har korte bæreetapper hadde jeg vurdert en kano i lightweight royalex. Nettopp fordi royalex går ut av markedet og er et fantastisk materiale. Mye mer holdbart enn f.eks: kevlar kanoer etter hva jeg har hørt og det er selvsagt en helt annen padleopplevelse enn Ally. En kano på under 30kg er helt greit å bære aleine. Så om du kan gå en etappe med kano på skuldrene og tilbake etter bagasje er dette absolutt vært å vurdere.

 

Allykano er en balje å padle. Særlig flattvann og i vind. Men er kanskje den kanoen som er enklest å forholde seg til på ekspedisjoner med lange bæreetapper og man kommer fram. Den er lett og kan legges sammen. Men som sagt er den veldig dårlig å padle på flattvann. Til elvepadling er den suveren. 15fots Ally funker greit med 2 bikkjer og baggasje. 2 voksne, to hunder og bagasje så må du gå for 16foter eller større. 

 

Det er som med kano som med andre ting. Man får ikke alt. (Jeg har derfor kanoen jeg anbefalte lenger opp, en glassfiberkano og to Allyer)

 

Når det kommer til trening av huskier/ hund i kano så er min erfaring at det er lett å lære inn. Disiblin på at de alltid skal ligge er en fordel. Jeg hadde en malamute som hadde klemt poten mellom spanta og duken i en Ally og den reiste seg alltid i stryk og når han kjente stein under labbene. Derfor er det en fordel å ha et liggeunderlag de kan ligge på. Jeg hadde pakket mesteparten av bagasjen framme, slik at bikkjene er innen åre-lengde. Et lite dunk i hodet må kanskje til i starten,  for å få de til å skjønne at her skal man IKKE reise seg.

 

Du kan glede deg til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du padle alene er det en fordel med en kort kano, gjerne en der man kan sitte mest mulig midt i båten. Lange kanoer har et stort vindfang og er vanskelige å manøvrere alene når det blåser. Tror jeg ville gått for en ca 14' kano. Burde være stor nok for et par hunder på størrelsen du beskriver. Monsen hadde jo med hele hundespannet i Allyen sin på kanadaekspedisjonen.

Mad River Serenade 13' i glassfiber kan være grei. Veier 19 kg og man sitter midt i kanoen, noe som gjør at den kan padles med kajakkåre. Da går det dobbelt så fort. Har selv en Mad River TT Explorer 14'. Passer både elv og vann, Romslig og robust, men tung. Padler jeg alene sitter jeg på forsetet og padler kanoen andre veien. Og så har den bæreåk, en viktig detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allykano er en balje å padle. Særlig flattvann og i vind. Men er kanskje den kanoen som er enklest å forholde seg til på ekspedisjoner med lange bæreetapper og man kommer fram. Den er lett og kan legges sammen. Men som sagt er den veldig dårlig å padle på flattvann. Til elvepadling er den suveren. 15fots Ally funker greit med 2 bikkjer og baggasje. 2 voksne, to hunder og bagasje så må du gå for 16foter eller større.

Enig når det gjelder padleegenskapene til Ally, slaskete og for dårlig stivhet gjør at padleegenskapene ikke er bra. Mye av kraften i padletaket forsvinner i bevegelser i kanoen. fordelene er stort sett at den er lett og grei å få med på buss eller fly fordi den kan pakkes sammen.

Finn.no kan være er greit sted å starte jakten på kano. Det er utrolig mange som kjøper kano og kajakk som bruker den én gang før de legger åren på hylla, men som gjerne tror de kan selge den videre med 10-20% avslag på ny pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally er fin til slikt. Har en 16,5 selv. Ikke den beste i fart nei, spesielt hvis den er tungt lastet. Men tåler mye og enkel å transportere siden den kan legges sammen.

oppblåsbart er det lite av i slik størrelse. Du kan se på packraft.no . De har modeller som er større enn de alpackarraft har.

Men jeg har ikke sett en slik live så litt vanskelig å vurdere plass. Ser vel ut som du på største modell kan få stroppet bagasje foran og bak og ha en hund foran og en bak deg. Padlehastighet på slike er jo ikke all verden. Men den veier 7 kilo, mye lettere enn kano. Det går også kjappere å blåse opp en slik enn å montere en ally. Så mulig at tiden du taper på vannet tar du igjen på land. Avhenger så klart av hvor du padler og hvor store vann og hvor lange bæringer.

Pris er jo noen kroner men den er inkl tilbehør og 4 delt åre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg fått mange gode tips.

 

Ser packraft kan brukes på flere område som f.eks en madrass, men det ser ut som jeg får plass problem i disse med tanken med 2 hunder og meg selv evt 1 passasjer og bagasje - kanskje jeg trenger 2 packraft - den ene brukes til å ha bagasje i og den andre er det jeg og hundene oppi

 

Noen nevnte dagsettaper, en dags etappe for meg er mellom 7-10 timer gåing eller kortere spørs litt på været. Så jeg er helt avhengig å finne noe som jeg kan bære alene og at det ikke blir tungt for å bære. For jeg bor såpass til at jeg har fjellet utenfor stuedøra omtrent og det er ikke noe vann eller elv/bekk som fører opp på fjellet.

 

Men jeg tar i mot masse tips og gode råde en stund til,før jeg går i tenkeboksen på hva jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft er jo helt uaktuelt med to huskyer spør du meg... Da er en 15 fots Ally en helt annen verden... Jeg har ikke prøvd flattvannsmodellene, men dersom du skal padle flattvann kan vel en slik på 15 fot være aktuell? Kjerringa og jeg padlet fra Kåfjord i Troms til Kirkenes gjennom hele Finland i en 16,5 foter og da hadde vi to bikkjekløver, to ryggsekker, en grønlandshund, en alaskan malamute i kanoen. Det var tidenes tørreste sommer (lav vannstand). Det er vel omkring 90mil på den turen med flattvann og elver.. Bikkjene kan trekke allyen i lyngen også, om du ikke har noe oppi og holder den over lyngen framme.. Allyen er lett å bære aleine, men som tidligere sagt så er det ikke akkurat verdens beste padleopplevelse, men om du vurderer packraft så er jo Allyen noe helt annet og med bikkjer så hadde jeg ikke vurdert packraft engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally er ikke et dumt valg. Jeg er blitt veldig glad i min 15 foter. Når den er godt lastet framme så er den helt ok å padle på flatt vann synes jeg. Du får fint med to bikkjer og bagasje. Jeg er ingen ekspert, men har det heller ikke veldig travelt på de store flatene. Blåser det for mye ligger jeg helst i ro. Den er fin å bære mellom vannene. Ca. 20kg. Er blitt en av mine aller beste investeringer innen friluftsutstyr. Garantert.

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.