Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor varm sovepose til 3 sesonger for en mann på 46 år.


opas

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag to soveposer.

 

En Fjellreven Skule 2 sesonger som har en Limit på +2 grader. Denne ble for kald en natt på Hardangervidda i begynnelsen av august, selv med ull undertøy.

 

En Ajungilaq Tyin 3 sesonger som har en tempskala fra 0 til -10 (-17). Veier 2 kg. Dette er en 15 år gammel pose som er moden for utskiftning. Jeg mistenker at temperaturskalaen ikke er riktig etter dagens standard samt at den er utslitt. Denne opplever jeg som akkurat passe en høstdag på Aurlandsfjellet i starten av juni.

 

Jeg merker at min alder på 46 gjør at jeg fryser lettere enn for 20 år siden :-) Ikke noe å gjøre med den saken dessverre.

 

Nå vil jeg ha en ny pose for tidlig vår og sen høst, dessuten vil jeg ikke ha dun.

 

Men jeg er rådvill angående temperaturgrenser.

 

Jeg har kikket blant annet på to poser:

 

1. Mountain Hardware Lamina 20: Limit -8 grader og 1290 gram

 

2. Mountain Hardware Lamina 0 : Limit -17 grader og 1640 gram

 

Så kommer spørsmålet:

 

Er den første posen varm nok, eller skal jeg bære de snaue 350 grammene for å sikre meg? Hva ville dere gjort?

 

Håper på innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiberpose bør være ca. 1500 gram for å sikre mot frost i sommerhalvåret.

 

Dunpose bør være 900-1200 gram for å gjøre den samme oppgaven.

 

Jeg fryser lettere enn andre. Noen klarer seg med dunsoveposer på 500 gram. Andre med "duntepper" på 300 gram. Min sovepose er av dun, og veier 870 gram.

 

Hvorfor vil du bare ha fiber? Skal du sove mye ute ved bålet, eller under stjernene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Men er ikke det med vekten forskjellig fra pose til pose? Jeg ser at noen poser som veier 1300g kan være like varme som en annen på 2000g.

Årsaken til at jeg vil ha syntetisk pose, er litt rar :-) Jeg kunne godt tenke meg en dun pose på grunn av volum og komfort. Prisen spiller mindre rolle.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til hvordan dunet har tatt veien fra egg til soveposen. Har sett for mange skrekkvideoer og lest for mye rart. Fjellreven er de som desidert er best i klassen på dette punktet. Men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sove i noe som har levd, selv om jeg ennå spiser det som har levd :-)

Kanskje litt dobbeltmoralsk, jeg vet. Men har ennå ikke klart å bli veganer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen produsenter smatter på fingeren og løfter den opp i været når de fastsetter temperaturen.

 

Det er ikke så veldig stor forskjellig på det syntetiske fyllet som selgerene gjerne vil at vi skal tro. Noe av vektøkningen kommer fra tykkelsen på nylonet, på accessories som nakkekrage, tykkere strammetråder, antall lommer, ogsåvidere. Det er også litt forskjell i den innvendige konstruksjonen. Soveposen på 2kg med samme temp rating som 1,3kg koster sikkert 1/4 så mye også.

 

I en prisklasse over 1000,- per sovepose, så mener jeg at 1,5kg er en god pekepinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.