Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt for turfersking + to barn


Elisabethsk

Anbefalte innlegg

Eldstemann på 9 har så lyst til å komme seg ut på tur i skogen og sove i telt. Sånt må man vel bare si ja til, men da trenger vi noe å sove i.

 

Vi har et par ganger før lånt teltet (3manns (tror jeg) tunell) til mine foreldre, men det har vært veldig klamt og tett, med dertil elendig søvn på meg. Skal vi ha noe håp om å komme oss ut på mer enn en tur i året tenker jeg at jeg må finne ett som gir god utlufting og mulighet for komfort - uten å koste så altfor mye. Ser det er to telt på Helsports sider som kanskje kan være aktuelle, og da får jeg jo telt som opprinnelig koster en del mer (ergo sikkert også er bedre? :logik: )

 

Romsdalshorn er i to varianter:

3-manns - 3,2 kg - 2195,-

4-manns - 3,8 kg - 2425,-

 

Storheia 4-manns - 4,8kg - 2695,-

 

Av det jeg har lest her inne så er 3-mannsvarianten av Romsdalshorn litt lav i fotenden - ungene vokser jo etter hvert og det er kanskje greit å gå for 4-manns så slipper vi ha det altfor trangt?

 

Storheia ser stort ut, har to innganger og ser bedre ut ift lufting, men er jo tyngre. Jeg kommer nok til å måtte bære det aller meste selv, og selv om vi jo ikke satser på de aller lengste turene i starten så er det fint om det ikke er vekta som stanser oss fra å kunne ta lengre turer etter hvert, men vet ikke hvor viktig den ene kiloen er for de turene vi kommer til å ta og om plass/komfort vil være viktigere.

 

Dette er noe jeg kan flaut lite om, så håper jeg kan få gode innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Romsdalshorn vil bli lavt, både i hodeenden og i fotenden (særlig fotenden). Jeg har sett teltet oppslått. Jeg vil anbefale 4-manns telt, som du også er inne på.

Jeg regner med at pris er en viktig faktor? Angående utlufting vil et såkalt blindendetelt gi dårligere gjennomlufting enn telt med to innganger. Helsport er jo gode på ventilasjon (Helsport AirFlow II® ventilasjonssystem). Vekt og pris henger gjerne sammen. Helsport Fjellheimen Light 4 http://www.helsport.no/fjellheimen-light-camp-1608 er et godt alternativ, men dobbelt så dyrt på outlet i forhold til de modellene du har kikket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) jeg ville kjøpt et telt med litt mer høyde. Har selv et romsdashorn 3 manns, og det er veldig lavt. Har man ungene med på tur, er det veldig greit med litt plass med tanke på påkledning blant annet. Selv synes jeg det er greit at en kan sitte oppreist også. Når ungene var mindre, hadde jeg et kuppeltelt som fungerte veldig bra. Tror jeg ville valgt kuppeltelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe imot å bære litt tungt (4,3kg) så har jeg et pent brukt Fjällräven Akka Dome 3 til salgs. Plass til 3 voksne, 110cm under taket, veldig bra ventilasjon.

 

http://www.fjellforum.no/topic/35369-selges-fjällräven-akka-dome-3/#entry321673

 

Dette ser jo ganske optimalt ut ift de andre tilbakemeldingene, og ei venninne med litt mer erfaring enn meg mener det må være et perfekt valg utfra mine behov og krav. ;) Sender deg en melding. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det prisleiet der blir det fort litt vanskelig å få både god plass og god ventilasjon (for sommerkveldene?)
Et tips jeg kan gi er å se på Helsport Soldalen som XXL har fått laget av helsport og selger til under 3000,-
Det ser i grunnen ut som en billigmodell av mitt Gjende camp 2 jeg kjøpte fra helsports outlet i fjor. Suveren ventilasjon for de varme soldagene da du bare kan vippe vekk taket i ytterteltet og la overskuddsvarmen gå til kråkene. Men såvidt jeg vet finnes det ikke i 4 pers utgave og det vil gi det plassmangel på sikt med et par voksende gutter. Holder vi oss til 3 pers telt ville jeg på sikt satset på iglotelt med to fortelt. Det blir imidlertid fort både tyngre og dyrere enn de teltene du har sett på.
Et enda noe dyrere alternativ som ivaretar plass men er et voldsverk å bære langt på med sine vel 6kg er bergans wiglo LT4 som har tre utganger. Skal du ikke gå langt og det finnes greie camp-plasser i området kan jeg vanskelig se for meg et mer komfortabelt og fleksibelt telt.
Et veldig mye lettere og billigere alternativ er å gå for kun en tarp og myggnetting. Der er du fort under 2kg og 2000kr. selv med separat myggnett til alle tre. Ungene kommer mye nærmere naturen på den måten også og kan stå i fare for å se selve skogens konge, elgoksen, om de våkner og snur seg i posen midt på natta. Se ikke bort fra at mor noe motvillig vekkes for se rumpa på en elgokse som jogger vekk. Sommerstid er det et utmerket alternativ i skogen men det blir fort noe kleint for mor med så mye innsyn på campingplassen og andre trafikkerte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig mye lettere og billigere alternativ er å gå for kun en tarp og myggnetting. Der er du fort under 2kg og 2000kr. selv med separat myggnett til alle tre. Ungene kommer mye nærmere naturen på den måten også og kan stå i fare for å se selve skogens konge, elgoksen, om de våkner og snur seg i posen midt på natta. Se ikke bort fra at mor noe motvillig vekkes for se rumpa på en elgokse som jogger vekk. Sommerstid er det et utmerket alternativ i skogen men det blir fort noe kleint for mor med så mye innsyn på campingplassen og andre trafikkerte steder.

 

Det ville jo definitivt møtt både pris og plass-ønsket, men som du er inne på blir det nok litt kleint ja. I tillegg til en kanskje vel brå overgang fra charterferien for mor. For ikke å snakke om alle de skumle dyrene som da vil stå i kø for å spise meg opp. Edderkopper, skogsmus, lemen og maur - mange farer som lurer der ute. Elgoksene har vi forøvrig så nært oss her vi bor at hvis ungene vekker meg for å se en sånn vil jeg bli litt over middels grinete tror jeg.

 

Soldalen-teltet ser jo ganske likt ut som det Storheia-teltet fra Outlet-butikken, men med takluke. Fant ikke innvendige mål på XXL sine sider, men det blir vel ikke stort nok på sikt tenker jeg.. Wigloen ser til gjengjeld kanskje litt vel voldsomt ut, og er for tungt i tillegg. Ser ut til at Akka Dome i grunnen vil passe veldig bra ift hva vi har behov for nå - innen gutta blir såpass store at teltet blir for lite for oss 3 vil nok de sannsynligvis også forlengst føle at det er lite særlig flaut å dele telt med mamma, så da kan de få tarp, og jeg ha teltet for meg selv.  :frantics: Eller så har vi funnet ut at teltlivet ikke var noe for oss og drar det fram kun når det er helt nødvendig, eller falt helt for friluftslivet og investert i et dyrere ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo definitivt møtt både pris og plass-ønsket, men som du er inne på blir det nok litt kleint ja. I tillegg til en kanskje vel brå overgang fra charterferien for mor. For ikke å snakke om alle de skumle dyrene som da vil stå i kø for å spise meg opp. Edderkopper, skogsmus, lemen og maur - mange farer som lurer der ute. Elgoksene har vi forøvrig så nært oss her vi bor at hvis ungene vekker meg for å se en sånn vil jeg bli litt over middels grinete tror jeg.

 

Soldalen-teltet ser jo ganske likt ut som det Storheia-teltet fra Outlet-butikken, men med takluke. Fant ikke innvendige mål på XXL sine sider, men det blir vel ikke stort nok på sikt tenker jeg.. Wigloen ser til gjengjeld kanskje litt vel voldsomt ut, og er for tungt i tillegg. Ser ut til at Akka Dome i grunnen vil passe veldig bra ift hva vi har behov for nå - innen gutta blir såpass store at teltet blir for lite for oss 3 vil nok de sannsynligvis også forlengst føle at det er lite særlig flaut å dele telt med mamma, så da kan de få tarp, og jeg ha teltet for meg selv.  :frantics: Eller så har vi funnet ut at teltlivet ikke var noe for oss og drar det fram kun når det er helt nødvendig, eller falt helt for friluftslivet og investert i et dyrere ett.

Slår et slag for akka dome. Såfremt du synes vekten er overkommelig. (Du skal gjerne bære med at par andre ting for ungene)

Jeg har dette teltet selv, og bruker det på kano- og pulkturer eller der jeg ikke skal bære langt eller hvis jeg er så heldig å få samboeren med Luftingen er super og romfølelsen kjempegod. Eneste minuset med mitt akkadome er at det kan være litt plundrete å strekke igjennom stengene. Det er litt trangt om plassen der de krysser på midten. Men når det er slått opp står det som en bauta.

Jeg fikk mitt brukt på finn for 2000 i feilfri stand, men dette vil variere.

Et supert telt, med masse plass og god talhøyde.

Lykke til med valg av telt, og god tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.