Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening med sekk


Hali

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted, men jeg prøver.

Tenker å begynne trening med sekk, da jeg ønsker å komme inn i Forsvaret med god margin om et par år. Selvfølgelig i kombinasjon med styrke og noe løping.

Er det noen som har forslag til vekt, distanse, fart osv ift til trening?

Er det forresten ok å trene sånn på tredemølle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsvaret verdsetter god fysikk høyt, og trening med sekk kan være verdifult. Selv var jeg i et kompani med 120 mann, der 70 mann skulle siles ut slik at man satt igjen med de 50 beste. De beste var ikke nødvendigvis dem med best fysikk, men de med størst insatsvilje, og vilje til å tøye sine fysiske grenser for å nå de målene som var satt. Dette kan du til en viss grad trene opp ved å gradvis øke vekta på sekken. Vekta må du beregne alt etter hvilket tereng du går i. Start gjerne med 10-15 kilo. Er det for lett, går du fortere. Når du har lyst til å hive av deg sekken og sette deg ned, fortsetter du et par kilometer til på viljen. Har du resten på plass i hodet, kommer du langt med denne treninga.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er riktig sted, men jeg prøver.

Tenker å begynne trening med sekk, da jeg ønsker å komme inn i Forsvaret med god margin om et par år. Selvfølgelig i kombinasjon med styrke og noe løping.

Er det noen som har forslag til vekt, distanse, fart osv ift til trening?

Er det forresten ok å trene sånn på tredemølle?

 

 

Kommer man ikke inn om man ikke er i form? Da jeg avtjente mine tre dager i førstegangstjenesten i det herrens år nittenhundreogverdenskrig var man tjenestedyktig om man ikke var blind, homofil, eller lam fra halsen og ned. Fra halsen og opp gikk fint. Husker jeg ble sendt til setermoen på tross av å ha blitt såpass ødelagt i en bilulykke at jeg såvidt kunne gå  :D

 

Når det gjelder trening så bør man først sette et konkret mål (skader ikke å skyte litt over eventuelle krav), avklare hvor lang tid man har på seg, og så sette opp en plan ved å "telle baklengs" fra målet. Tredemølle er super tørrtrening og tillater gradvis progresjon som ellers ville vært vanskelig å få til, spesielt om man har mulighet til å bruke regulerbar vektvest eller ryggsekk. Noen kan kanskje se litt rart på deg på gymmet om du møter opp med full oppakning  :D

 

Når det gjelder styrketrening så fins det mange programmer som fungerer bra. Så lenge programmet er basert rundt knebøy, markløft og press, evt også benkpress, supplert med noen få støtteøvelser, og det inneholder en plan for progresjon og restitusjon så vil det duge. Det viktige er å velge ett, legge sjela i det og holde seg til det over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret verdsetter god fysikk høyt, og trening med sekk kan være verdifult. Selv var jeg i et kompani med 120 mann, der 70 mann skulle siles ut slik at man satt igjen med de 50 beste. De beste var ikke nødvendigvis dem med best fysikk, men de med størst insatsvilje, og vilje til å tøye sine fysiske grenser for å nå de målene som var satt. Dette kan du til en viss grad trene opp ved å gradvis øke vekta på sekken. Vekta må du beregne alt etter hvilket tereng du går i. Start gjerne med 10-15 kilo. Er det for lett, går du fortere. Når du har lyst til å hive av deg sekken og sette deg ned, fortsetter du et par kilometer til på viljen. Har du resten på plass i hodet, kommer du langt med denne treninga.

Lykke til :-)

Støtter Tor Magne sitt svar her.

Er også viktig å tenke på at man ikke løper med sekk i militæret, det er heller snakk om å gå langt med oppakning (sekk, gru, våpen, ammo ect.).

Så ikke løp med sekken, det er bedre om du går langt med en gradvis tyngre og tyngre sekk i kupert terreng.

For min del var ikke vekta det værste aspektet ved å være ute med sekk, det var å bli "vant" med at ting kommer til å gnage deg gul og blå.

Rett og slett bli vant med at det er ukomfortabelt, men fortsatt gå videre.

Sånn jeg vil se det, så vil treningsgrunnlaget få deg frem. men det er tilvenningprosessen og viljen som får deg helt i mål.

Når det gjelder treningsøvelser så ville jeg belaget meg på å ta baseøvelser som nevnt ovenfor av Humbug, men å ta mange repetisjoner istedenfor tunge. 

Igjen er det mere for utholdenhet, da militæret sjeldent trenger brutal styrke, men heller utholdenhet.

kjernemuskelatur får du trent mye ved å gå i kupert terreng med sekk, så med mindre du har noen vesentlig områder som er svake, så ville jeg ikke fokusert så veldig på "isolerte" øvelser (triceps,biceps,rumpe,nakke osv).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen!

At det er lett å komme inn vil jeg vel kanskje ikke påstå. I år var det drøyt 70 000 til 1. Sesjon, rundt 20 000 plasser. Dessuten ønsker jeg å bli hundefører, her er det få plasser, og mange om beinet. Jeg har dog en fordel iom at jeg er jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man skal forberede seg kommer jo veldig ann på hvilken tjeneste man ønsker seg inn i, noen krever eksplosivitet, noen et godt forhold til vann og andre en interesse for orientering og tung sekk. Min erfaring er at utholdenhetstrening er den viktigste treninga fordi nesten alle tjenestene krever at man har en viss utholdenhet i bunn. Grunnstyrken må være på plass, men utholdenhet får deg så uendelig mye lengre enn store muskler og elexiarekord i benkpress. Bli kjent med verdien av en tung sekk og en lang bakke, da har du et bra utgangspunkt.

 

Jeg hadde rangert prioriteringa på treninga mi slik 1) utholdenhet, 2) sekk, 3) styrke. Definer et par kvalitetsøkter innen løp ila uka, også en eller to generelle utholdenhetsøkter utenom. En økt med sekk regnes også som utholdenhet, selvom det i tillegg etterhvert blir en bra styrkeøkt. I tillegg til dette kan du trene opp mot styrkekravene også jobbe deg mot et nivå der du klarer et par korte men litt mer eksposive styrkeøkter (type markløft, benk, knebøy, militærpress) ila uka. 

 

En fin økt å starte med en 1.5 - 2 timers i terreng med forholdsvis lett sekk, så legger du gradivs på et par kilo hver 1-2 uke frem til det går greit med 25-30 kg på ryggen over litt tid. Etter at du har kommet deg dit så er det greit å justere ned vekta til ca 20kg og trene med det, treningsutbyttet er ganske likt men du slipper skader. Trening kan du sikkert masse om og du finner sikkert en bra løsning på det. 

Ellers er det viktig å bli komfortabel med å leve ute i felt over litt tid. Er en del som blir litt stressa av dette og ikke helt klarer å omstille seg, viktig å klare å bruke ledig tid på å slappe av isteden for å stresse over gjørme og regn. Innebærer seleksjonen el tjenesten mye orientering burde du også legge inn dette i øktene dine, å være trygg på orienteringa di gjør at du slipper mye ekstra stress og frustrasjon.

Edit: Så ikke at du ville bli hundefører før jeg hadde postet meldinga. Vet ikke så mye hun hundetjenesten, men de hadde vel løpeplikt en gang i tiden, det kan jo være greit å ha i bakhodet under forberedelsene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.