Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse


Thomas E

Anbefalte innlegg

Er på tide å gå til innkjøp av ei skallbukse til turbruk. Alt jeg har fra før av er ei bomullsbukse til 300,- fra XXL. Skalljakken jeg har er Mountain Equipment Tupilak og jeg er forsåvidt fornøyd med den, men jeg er kanskje litt skeptisk til så tykt og "uhamslig" stoff. Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turbruk kan være mye forskjellig, men dersom du ikke liker å gå med skallbukse kan det være like greit å gå med noe vindtett som du synes er komfortabelt for bruk når det er opphold, og kjøpe en lett regnbukse som pakkes i sekken som du kan ta på dersom det er regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vanligvis i norrøna svalbard flex softshellbukse, og en bergans superlett som overtrekk hvis det skulle regne over lengre tid. Så lenge du beveger deg og det ikke er altfor kaldt, tørker softshell veldig fort, og er du varm på overkroppen (lunger og diverse) går det fint å bli litt våt på bena :)

Jeg har gått mange turer hvor det har kommet noen småbyger, og det har ikke vært noe problem å bare bruke softshell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du må ha minst to bukser til turbruk. Ei "godværsbukse" som puster godt og er lett og behagelig å gå med. Personlig fordrar jeg ikke bomullsbukser eller bomullsblandinger som Fjellreven G1000. Jeg bruker softshell (Norrøna Svalbard Flex, og min favoritt Norrøna Fjørå hvis det er tørt og ikke for kaldt.) Begge disse tørker fort hvis de blir våte.

I tillegg må du ha med ei regnbukse, og hvis du ikke har tenkt å gå langt i regnvær kan ei billig og vanntett overtrekksbukse fungere godt.

 

Alternativt kan du kjøpe ei membranbukse (GoreTex eller lignende), som er både vann- og vindtett. Men på varme sommerdager kan det fort bli varmt og klamt, så hva du velger må avpasses etter hvilken bruk du ser for deg.

Jeg kjøpte nylig ei Norrøna Svalbard GoreTex-bukse, den har nettingfor (mesh). Det gjør at den ikke blir så klam og varm som ei membranbukse uten for. Samtidig gjør nettingen at du får et luftlag mellom buksa og huden, og dermed føles den heller ikke så kald som ei vanlig skallbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener skallbukse til turbukse når det det er nedbør og ikke generell turbukse?

Har selv kjøpt meg Arcteryx Beta AR-bukse i vinter og er meget fornøyd med den. Har aldri hatt skallbukse(Goretex) før dette og må si jeg er overrasket over bruksverdien og egenskapene den har. Stort sett brukt den med kun ullongs eller syntetisk longs under når det har vært 0 grader eller varmere og i moderat til lett aktivitet, uten å bli klam i det hele tatt! Den har også glidelås fra høyt på låret og ned til anklene for lufting samt gamasjer. Eneste minuset jeg har funnet foreløpig er at gamasjene ikke er avtakbar. Det kunne vært greit på sommeren. Anbefales på det sterkeste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en moderator endre tittel på tråden, så vi finner den igjen senere?

 

Søk på "den ultimate turbuksa" på Google så finner du den. Google er smart nok til å rette "turbuska" -> "turbuksa", men den klarer ikke rette "perfekte" til "ultimate"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på "den ultimate turbuksa" på Google så finner du den. Google er smart nok til å rette "turbuska" -> "turbuksa", men den klarer ikke rette "perfekte" til "ultimate"...

 

Ja, du og jeg finner den på det viset,men jeg tenker mest på at informasjon på forumet bør være så lett tilgjengelig som mulig for ettertiden - også for de som ikke har svart belte i googling.

Og jeg syns det er et poeng å kunne finne ting fra søkemotoren på forumet uten å gå via Google - hvem vet hvordan Google-søk fungerer om 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.