Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Trondheim med kollektivtransport- nå i april?


anetteh

Anbefalte innlegg

Hei!  

Jeg trenger turtips som baserer seg på bruk av kollektivtransport, fra Trondheim. Jeg er turnvant og har greit med utstyr, men skiene er hjemme i nord så jeg er derfor veldig usikker på hvor jeg kan dra mtp føret som er nå? Jeg vill gjerne ha tips om 1-3 dagers turer, men jeg ønsker ikke å gå i kø.  

Jeg trenger ikke nødvendigvis å gå i timesvis hver dag. Det blir jo større områder tilgjengelig om noen få uker når mer sny er borte, men jeg vill ut på tur nå.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Nordmøre? Jeg har ikke noen konkrete tips, men jeg hører det er rimelig snøfritt der nå og DNT har jo hytter i teigen så noe turterreng burde det jo være. Det går både båt og busser "dit".

Eller hva med Hitra? Der er det også bart. Lite konkret turtips her óg, men det er bare å ta båten til Sandstad eller bussen til Fillan og gå østover inn på heiene og myrene. Her får du nok være rimelig i fred.

Kystmuseet et par hundre meter etter Fillan sentrum selger forresten et ålreit turkart over Hitra, samt fiskekort til en hyggelig penge. Det er godt mulig turistinfoen på Sandstad matcher det tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hitra er kanskje større enn jeg tror? Det ser forøvrig ut til å være greit å komme seg dit, hvis Sandstad er et greit utgangspunkt?

 

Jeg tror jeg trenger konkrete tips til buss/tog/båt holdeplasser. Jeg finner mange fine turområder i området på nett, men ofte lite info om evt bruk av kollektivtransport..

Min største utfordring er vell at jeg ikke er god nok å google, eller godt nok kjent i området her enda, og vet ikke helt hvor kollektivtransporten i trøndelag kan føre meg forutenom Sylan/Femunden. Jeg har hittil holdt meg i området rundt Rugldalen og hytta, men uten ski ble det vanskelig.

 

Og jeg har desverre ikke noe behov for fiskevann pga allergi.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hitra er stor nok til å kunne rote rundt et par dager. http://www.fosennamsos.no/ har Kystekspressen som stopper på Sandstad, her korresponderer buss mot Fillan. Bussruter finner du på http://atb.no . Jeg har ikke gått inne på Hitra sjøl, men det er på todo-lista. Som jeg ser det på kartet må det gå fint å starte fra Sandstad, ellers ville jeg vurdert å starta fra parkeringsplassen til Stiksdalen (rett sør for Møyttjønna langs FV 714) eller ved trafo-stasjonen som også ligger ved FV 714 midt mellom Makrellvatnet og Laksvatnet et par kilometer før Fillan). Om bussene stopper uten holdeplass aner jeg ikke... Litt verre kollektivt er det å komme seg til Straum (retning Kvenvær), men dette er også et fint utgangspunkt.

Jeg var oppe på vindmølleparken på Eldsfjellet i forrige uke og leverte varer og det var ikke en snøflekk å se.

 

Ellers ser jeg på ut.no at DNT har både ei rute som går over Tustna og Aure mot Vinjeøra, samt ei rute fra litt sør for Halsa til Vinjeøra. Jeg har mest trua på den siste. Bussforbindelsen langs E39 hvor både Halsa og Vinjeøra ligger er god. Og plutselig er en tur fra Nordmøre via Trollheimen til Oppdal på todo-lista mi..

Jeg kjører omtrent daglig til Hitra, så her kan jeg komme med oppdatert førestatus, mens for området Halsa/Vinjeøra blir det bare antagelser fra min side.

 

Har du forresten sett at vi er en liten gjeng som tenker oss inn i "Trondheims ukjente villmark", Brungmarka i 1. mai-helga? Det er bare å slenge seg med. http://www.fjellforum.no/topic/35177-tr%C3%B8ndertreff-i-brungmarka-rett-utenfor-trondheim-1-3-mai/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omfattende svar! Da blir det Hitra fredag- søndag førstkommende, bare fordi du tok deg så mye tid til å svare meg  :D   (Satser på att sjøstanken ikke når opp dit...)

 

Ja, jeg så den tråden, men jeg starter hjemmeeksamen mandagen etter og skal nok dessverre bruke den helga på å løpe rundt med hodet under armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.