Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste ekspedisjonsbil?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vet ikke om jeg poster i det rette forum. Ellers får dere si fra eller flytte tråden derhen hvor den bør være.

 

Jeg står og skal kjøpe "ny" bil. Har begrenset budget - cirka 100.000 kr ( + / - alt avhengig av om jeg skal finansiere den selv eller ha hjelp fra banken ;-) ). Jeg ønsker meg en bil som er god å kjøre på langtur i, som har plass til både ski, pulk, telt, kiteutstyr osv osv. Gjerne med 4 hjulstrek, så man kan komme seg sikkert opp og ned fra fjellet selv i dårlig føre og på isglatte veier. Behøver kun 2 sæter, så gjerne på grønne skilte. Den skulle så helst heller ikke være for dyr i forsikring eller i brændstofforbrug.

 

Kanskje umulige ønsker?!

 

Noen som har gode og dårlige erfaringer med bilmærker og modeller? Tager veldig gjerne imot alle råd og erfaringer! :D

 

Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever etter mottoet "kjører du gammal Volvo har du råd til alt annet" :-D Min 940 stasjonsvogn passer alle kriterier du setter opp bortsett fra klare begrensninger på det med fremkommelighet (kun bakhjulstrekk). Tilnærmet gratis vedlikehold, komfortabel på langtur og masse plass. Bensinforbruket tjener seg inn igjen av seg selv siden det er omtrent det eneste som koster noe ;-)

 

skulle jeg kjøpt ny bil ville jeg muligens vurdert en 4hjulstrekk Toyota Hiace pga enormt med plass og få feil.

 

Greit også å slippe bekymre seg særlig for om bilen blir stjålet eller skadet når den stilles i en uke på øde plasser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å holde deg unna gamle x-trailer, i alle fall om du ikke kjenner noen som er grådig glad i å skru bil ...  :logik:

Tror snart ikke det er en del på den bilen jeg ikke har bytta minst en gang ... 

 

Har selv en X-trail 02 mod. (bensin) kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Bilen min fungerer bra, kjenner også en kamerat som har en 04 mod. diesel. som også har vært trofast og god. men det finnes vel gode og dårlige eksemplarer av de fleste merker. Ellers har broren min en Gelendewagen 84 mod. Ikke noe fartsmonster, men god plass, enkel vedlikehold. veteran = billig forsikring. og fremkommeligheten kan vel få klage på.

 

Jeg hadde mest lyst på en Discovery (se link), men dessverre var det over budsjettet mitt(som 5'seter vel og merke)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=56828957

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en X-trail 02 mod. (bensin) kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Bilen min fungerer bra, kjenner også en kamerat som har en 04 mod. diesel. som også har vært trofast og god. men det finnes vel gode og dårlige eksemplarer av de fleste merker. Ellers har broren min en Gelendewagen 84 mod. Ikke noe fartsmonster, men god plass, enkel vedlikehold. veteran = billig forsikring. og fremkommeligheten kan vel få klage på.

 

Jeg hadde mest lyst på en Discovery (se link), men dessverre var det over budsjettet mitt(som 5'seter vel og merke)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=56828957

Neida, det skal sies at jeg er av typen som ikke blunker over å ta bilen å kjøre 110 mil på en helg, så bilen min har gått langt (snart 300 000, 03 diesel) og vært med på mange turer opp igjennom årene. Helt ålreit på langtur, og 4 hjulstrekk så den kommer seg frem. Jeg er veldig glad i den når den fungerer. Det er veldig naturlig at man må skifte noen slitedeler, men jeg kunne godt tenkt meg litt færre utgifter på den. Selv om jeg har en som skrur veldig veldig billig :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tak for gode tips! Jeg tenker også at det kunne være fint om det var plass til å smide en madras bag i bilen og bruge den til overnatting. Men vil helst ikke have sådan en rigtig stor kassebil, da den også skal kunne fungere som almindelig "bybil" og køretøj til og fra jobb. 

 

Tak for link til tidligere tråd, fandt den ikke, da jeg søkte på ekspedisjonsbil - turbil var kanskje et bedre ord.. hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel stort sett kjøre det meste om du i tillegg monterer en romslig takboks. Disse rommer utrolig mye plasskrevende utstyr. Soveposer, liggeunderlag, ski osv.  Anbefaler i tillegg firehjulstrekk. Dersom du har et ønske om å ha en bil du kan sove komfortabelt i, må du nesten velge en varebil. Àla Toyota Hiace. Disse er ekstremt driftsikre, billige og har enormt med lagringsplass. Såpass god lagringsplass at du ikke trenger takboks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes min VW Touran med grønne skilt er er et fint kompromiss. Behagelig å kjøre og tar seg veldig greit fram på dårlig føre på tross av kun fremhjulsdrift. Får stappet sekker og alskens jeg vil ha med meg inn i den uten problem også om jeg har med flere på tur med mangel på plass i sin bil. Det går nesten med en oppblåst packraft også fant jeg nylig ut.
Ville nok ikke sovet baki der med mindre jeg var nødt men hadde nok gått greit det også i nøden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Island for noen år siden og der var det tydelig hva som var "den rette bilen" å ha.

Toyota Landcruicer med store hjul. Folk på Island er ganske vant til dårlige veier og også veier som hos oss nok hadde fått en annen betegnelse.

Men dessverre så har norske myndigheter bestemt at nordmenn ikke skal ha slike praktiske biler og derfor koster også disse bilene "en arm og et øye" her hos oss.

Men hva med en WV Caravelle syncro. Caravellen er veldig komfortable å kjøre både på sommerføre og vinterføre og hvis du får tak i en syncro med litt høy bakkeklaring så kommer du stort sett frem over alt. Jeg har kjørt noen slike "bommer", også som ambulanse på vinterføre og det er helt utrolig hvordan de tar seg frem.

Men den ultimate bilen hvis du skal ut i terrenget må vel være en Volvo felt, men den har stort sett ingen ting annet enn egenskaper for terreng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha nok plass til å sove i bilen, så blir det kassebil uansett. Riktignok kan en sove i de fleste stasjonsvogn men da er det ikke plass til utstyret. Takboks anbefales. Skal du ha firehjulstrekk og ikke kassebil, men litt plass så blir det vel noe som Toyota Landcruiser, Mitsubishi Outlander, Nissan Navara osv. Alle disse er driftsikre biler med lite trøbbel. Slitedeler må skiftes på alle biler. Mercedes Vito er størrelses- og kjøremessig en kjempefin bil, MEN det er dessverre mye feil med pluss at disse bilene ruster forferdelig (jeg har jobbet med Mercedes biler). Da kommer vi ett hakk større som betyr Toyota HiAce og VW transporter. Med VW transporter har det vært en del feil, men egentlig ikke ille, fordelen er at dem holder seg godt i verdien. (samme med Toyota). Selvfølgelig kan man være uheldig med hvilken som helst bil. Husk: det er ikke nødvendigvis alderen som betyr noe, men kjørelengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mitsubishi outlander med grønne skilter.

Ikke noe bobil, men mulig å kræsje ei natt om en må.

Det er mulig å finne outlandere innenfor budsjettet ditt med ok km-stand om du leter litt også.

Andre alternativer er Ww Touran og Ford Smax. Men vanskelig å finne 4trekkere der.

Disse er vel relativt rimelige driftsmessige også.

Vil en ha grønne skilter med personbil preg er det vel disse det går i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander er en bra turbil. Jeg har ingen argumenter for å selge min, andre enn at bakerste seterad gjør den 10cm for kort til å sove i. Grønne skilter løser det problemet. Får du barn senere, så er det bare å montere setene og betale noen tusenlapper (etter 2017 er det vel gratis på 2007 modellene) for å få hvite skilter.

 

Outlanderen kan skru av 4x4 når du kjører på E6. Veldig bra. Den har også et bra auto-4x4 system som ikke sløser så mye drivstoff. Med takboks så får du plass til alt du måtte ønske, innenfor rimelighetens grenser. Vi har kjørt familie på 5 med full oppakning for ukestur i telt til Femundsmarka, inkl. Ally og Packrafts i takboksen.

 

Det beste med Outlanderen er likevel kjøreegenskapene. Har tidligere hatt både Audi og BMW. Jeg synes Outlanderen klarer å få en morsom kjørestil som minner om stasjonsvogn, kombinert med langtur komfort. Den er veldig behagelig å kjøre langt med.

 

Hvis du skal se etter en Outlander, sørg for å finne en som har fått montert hjelpefjærer på bakakslingen. Originalfjærene er alt for myke så baken slår nesten ned i bakken ved kjøring med tung last over fartshumper. 2 voksne i baksetet er nok for å utløse den effekten... Løses med hjelpefjærer til ca. 3500-5000,- i montering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd, takker :-)

 

Ser at det er mange som anbefaler på VW Touran, har også selv tenkt på den - den ligner en bybil, men gir stor lasteplass på grønne skilte.

 

Mere SUV-agtig har jeg også sett på Mitzubishi Outlander (skal se etter det med hjelpefjedre, takk!) og Landcruiseren. Har bare inntryk av at Landcruiseren har frygtelig dårlig benzinøkonomi (dvs. er fryktelig tørstig!).

 

Hummer - hahahhaha! Would love that! ;-)

 

Caddy Maxi, Transporter og lignende tror jeg blir lidt for varebils-agtig for meg. Men ser at det selvsagt er beste type biler, hvis jeg ønsker å kunne sove komfortabelt bag i bilen. Har nok mest bruk for bagasjeplassen - og ikke desidert soveplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Honda Cr-V? Ta ut baksetene så har du ganske god plass, og med sotede vinduer kan du parkere og sove de fleste plasser, uten at du vekker nevneverdig oppsikt og at folk reagerer på det.  Driftsikre biler med lite feil. Finnes masse folk som bruker disse som enkle "campere". 

 

Bildesøk Honda CR-V camper:

https://www.google.no/search?q=car+camping&rlz=1C1AVNG_enNO619NO619&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Ku4gVe_HMYassgG09YCoAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=cr-v+camper

 

Eller, jeg har hørt mye bra om taktelt, spesielt de  fra "maggiolina". Da kan du ha en helt vanlig bil, med super soveplass på taket. Ser ut som en vanlig (litt bred) skiboks når den er sammenslått, og tar vist bare 30 sekund å slå opp. 

 

Bilde av taktelt sammenpakket:

http://www.subaruforester.org/vbulletin/attachments/f75/23287d1271523011-maggiolina-rooftent-2010-airtopshut.jpg

 

Bilde av taktelt oppslått:

http://i.ytimg.com/vi/oqJYtbRVPxQ/maxresdefault.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi L300 lang 4wd.

Samme driftssikkerhet som Hiace, men sprekere, bedre framkommelighet, atskillig bedre svingradius og manøvrerbarhet. (Dessuten; ikke belemret med elektroniske bugs type nesten alle VW har.) Overtok mine foreldres etter at den hadde gått 310 000, har passert 377000 nå, 2200 i årlig forsikring og rundt 6000 kroner i året i deler. (Dvs. servicekostnad på en ny bil...) De byttet ut den med en Oulander og tipset lenger opp om hjelpefjærer bak er absolutt verdt å ta med seg.  Koster rundt 30000 for et godt eks.

 

Ellers; siden varebiler visstnok er for store (kan vel si det sånn at de som byttet ut L300 i en Outlander ofte savner L300...): Subaru Outback fra 1997 og framover til 2003 - fra 15000 - 85000 kroner. (Det den bruker mer i drivstoff enn de andre som er nevnt her, blir fort betalt inn av omtrent ingen andre utgifter om du finner et godt eksemplar.) Legger du i 200000 får du en diesel som bruker under 0,5 på mila, og har i motsetning til VW et langt lavere reparasjonsbehov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har svært god erfaring med VW Sharan/Ford Galaxy til samme bruk som du beskriver.

Om du har fått kjøpt modellen med sk. pilotseter (vendbare), tar ut baksetene, putter inn en madrass og har utstyret ditt i et par plastkasser (+ takboks), har du en fantastisk turbil. Jeg har brukt dette konseptet i 6 år og lovpriser den romslighet og fleksibilitet den gir meg. Elsker den. Parker på en høyfjellsveg og du har vidda tilgjengelig minutterb tter at du har stått opp.

Sharanen er faktisk laget litt med dette for øyet, den har bl.a. doble ekstra sigarettenner-uttak bak og noe annet små-snacks. Jeg har fått meg en radio med fjernkontroll samt lange kabler til AUX- og USB utgangene så jeg har underholdning på kveldene.  

Men teknisk er den en drittbil, så sett av cash i budsjettet til verkstedopphold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.